Gå til innhold
  • Bli medlem

Data og internett på lang telttur


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Ikke alle er av typen "Lars Monsen". La gutten få lov til å dele sine tanker uten spark. Slik jeg oppfatter det er han ensom og usikker, men har lyst til å teste ut friluftslivet i forsiktige skritt. Til slutt ender han kanskje opp med lengre turer uten internettabstinenser. Eller han føler seg ledd av her inne hos de mer erfarne, forlater forumet og setter seg foran PC'n igjen. Det siste kan vel ikke Fjellforum være bekjent av??

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke motstanden mot internett på tur, jeg....

Jeg har ofte med meg iPad Mini og powerbank på korte turer og et lett solcelleanlegg (350 g) i tillegg på lengre turer.

Denne pakka er lett, pakker lite og er robust.

I fjellheimen er jo dekningen et problem, da.

For meg fjlerner det stresset mer enn det stresser, får gjort presserende jobb og tillater meg å stikke av på tur. I tillegg har jeg ebøker på Minien, flott pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke motstanden mot internett på tur, jeg....

Jeg har ofte med meg iPad Mini og powerbank på korte turer og et lett solcelleanlegg (350 g) i tillegg på lengre turer.

Denne pakka er lett, pakker lite og er robust.

I fjellheimen er jo dekningen et problem, da.

For meg fjlerner det stresset mer enn det stresser, får gjort presserende jobb og tillater meg å stikke av på tur. I tillegg har jeg ebøker på Minien, flott pakke.

Samme her. Har av og til med meg en Google Nexus til eBøker og film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal trives på tur! Hvordan man gjør det for å oppnå dette må være opp til hver enkelt. Med erfaring kommer også kunnskapen om hva kan kan legge igjen hjemme. Er man usikker hjelper det å ha kontakt omverdenen. Trådstarter er helt i startfasen til friluftsliv og må få lov til å gjøre sine egne erfaringer. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hahaha. Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å ta denne tråden helt seriøst... Dette grenser faktisk til det komiske ;D

 

Stort sett prøver jeg å unngå å ture i fjellområder med dekning.... Ingenting er så deili som å befri seg helt fra sivilisasjonen. For å få til det MÅ man utfor dekning... Det er sykt irriterende hvis man er på tur i et område med sporadisk dekning og en av turkompisene skal springe opp på en bergnabb i tide og utide for å sjekke face! I de tilfellene inndrar jeg vedkommendes telefon og truer med å dryle den uti vatnet.

 

Bortsett fra kamera og gps (evt en spot for å sende nødsignal) har ikke elektronikk (og ihvertfall ikke PC) noe på tur å gjøre. Ingenting forstyrrer ro og fred på tur så mye som en mobiltelefon som plutselig skulle finne på å pipe. Nei Gud i himmelen befri meg... I fjor var det faktisk noen som ble helt forvirret da jeg plutselig ikke var å få tak i under en 10 dagers på fjellet.

 

Jeg håper at det aldri blir dekning der oppe.

 

Den dagen jeg evt skulle være så heldig å ha fjernkontor i en gamme inne i fjellheimen skal jeg revurdere mitt standpunkt. Hvis man kan bo inne i fjellet over lengre perioder og jobbe på pcen da hadde det vært greit med dekning. Men når man er på tur for å slappe av er det virkelig befriende å slippe å stirre på en skjerm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å ta denne tråden helt seriøst... Dette grenser faktisk til det komiske ;D

 

Stort sett prøver jeg å unngå å ture i fjellområder med dekning.... Ingenting er så deili som å befri seg helt fra sivilisasjonen. For å få til det MÅ man utfor dekning... Det er sykt irriterende hvis man er på tur i et område med sporadisk dekning og en av turkompisene skal springe opp på en bergnabb i tide og utide for å sjekke face! I de tilfellene inndrar jeg vedkommendes telefon og truer med å dryle den uti vatnet.

 

Bortsett fra kamera og gps (evt en spot for å sende nødsignal) har ikke elektronikk (og ihvertfall ikke PC) noe på tur å gjøre.

Hvorfor ikke? Internett er da vel langt mer en FB. Nyttig å kunne sjekke rutetabeller til ferger og hurtigbåter når man telter ute på øyene, værprognoser, etc. Og hvorfor er forresten denne GPSen så viktig? For få år siden klarte man jo seg fint med kart og kompass. Bare spør...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov denne uka i telt natt til fredag. Det var mobildekning der og nesten full dekning hele tiden, men jeg slo den bare på for å sjekke om det var dekning i teltet. Elektronikk hadde jeg med på turen for å gjøre noe, men ikke data og internett. Mobilen var avslått unntatt når jeg sjekket en gang om det var dekning i teltet.

 

Lommeradio til bussturen og når jeg tok buss ut av byen og gikk til leiren første dagen. Neste dag brukte jeg lommeradioen når jeg gikk fra leiren til busstoppet, men lommeradioen hadde selvfølgelig DAB. Full dekning hele veien mellom leiren og busstoppet! Stasjonær reiseradio hadde jeg også med meg, da med FM og AM mellom- og kortbølge. Jeg trengte musikk, nyheter og underholdning når jeg skulle være alene i nesten et helt døgn på fjellet.

 

Den viktigste elektronikken jeg hadde med på turen var fotoapparatet, som jeg kunne ta bilder med og legge ut i bloggen min. Jeg har kontaktet flere venner og de syntes det var spennende å lese innlegget og bildene var fristende å se. Internett ville vært det mest unødvendige jeg hadde tatt med meg og mobilt bredbånd er tregt og ustabilt, med mindre det er god dekning, retningsantenne og man bor nær senderen.

 

På grunn av myggen gikk jeg bare ut for å hente rennende drikkevann, ellers lå jeg i teltet og følgte med på radioen og værstasjonen.

Det høres ut som om du kunne ha gjort alt dette med å ligge i telt i hagen. Da hadde du til og med sluppet myggen vil jeg tro. Bare husk drikkevann :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes @Tor Magne oppsummerer det rimelig godt jeg.

Da hadde han sannsynligvis hatt stabil bredbåndslinje tilgjengelig også, og for ikke å snakke om tilgang til strøm/lademuligheter.

 

Fra spøk til revolver - Som det er nevnt ovenfor har man jo forskjellige preferanser, som kom tydelig til syne i denne tråden.

Trådstarter har vel nevnt internett og mobil i annethvert innlegg han har her på forumet, så vi kan vel unnskyldes litt for å trekke på smilebåndet ?

 

Dog synes jeg fortsatt det lukter troll....  Kanskje ett lite hint av Raglefant... :rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan vel ikke beskyldes for å være så utbrent at det eneste de ønsker er ensomhet i stillheten langt fra alt. Det finnes fortsatt noen som ikke i det hele tatt liker å gå på tur, spesielt i den alderen; Så en slags hybridmennesker må man vel kunne leve med.

 

Smilbåndet kan helt klart trekkes på, på lik linje med at andre ler av oss :) Jeg har en kusine som bare sitter å rister på hodet og som tror jeg er mentalt syk når jeg forteller om turene mine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha. Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å ta denne tråden helt seriøst... Dette grenser faktisk til det komiske ;D

 

Stort sett prøver jeg å unngå å ture i fjellområder med dekning.... Ingenting er så deili som å befri seg helt fra sivilisasjonen. 

Bortsett fra kamera og gps (evt en spot for å sende nødsignal) har ikke elektronikk (og ihvertfall ikke PC) noe på tur å gjøre.

Folk er forskjellig. Så hvorfor skulle ikke PC ha noe på tur å gjøre? Ser ikke helt problemet med det.

 

Greit nok, jeg bruker ikke pc selv, men det er kun pga. vekt og størrelse.

Istedenfor har jeg med meg en iPad Mini som omtrent gjør samme nytten.

Denne gir meg tilgang til internett, e-bøker og spill, noe som jeg synes er helt greit å ha på tur.

 

Hvorfor forsøker du å unngå fjellområder med dekning?

Er du redd for mobilstråling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan det kan plage noen at noen vil ha med pc eller diverse elektronikk på tur og internettdekning. Det er jo ikke dere som må bære dette eller plages av at noen har nesa i skjermen. Selv om det er dekning over hele landet og folk har mulighet til å sjekke nett så er det ikke påkrevd. Man kan fremdeles la alt ligge hjemme og bare kose seg.

Valgmuligheter er en fin ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Når mobiltelefonen er både fotoapparat! sosial nettkontakt!(må skryte av å være på tur!), litt kart og GPS tjenester og telefon.....

Da er det en nøtt å få ladet telefonen iløpet av en ukestur.

Fikk ladet 12V i en bil en gang:-)Tilfeldig!! Folk lurer når det første tegn til sivilisasjon er et spm om lading av en smartphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hvorfor forsøker du å unngå fjellområder med dekning?

Er du redd for mobilstråling? 

 

Fordi jeg må til fjerntliggende områder i gokkheimen uten dekning for å virkelig få godfølelsen av å leve det gammeldagse veidemannslivet i ødemarka. Så lenge man befinner seg innfor dekning vil man bli innhentet av sivilisasjonen på sett og vis, feks hvis man sjekker yr.no. Har fine turer i områder med dekning en gang i blant, men jeg synes at det er mye bedre når man er utenfor dekning og alle er helt tilstede hele tida, ingen oppmerksomhet på en skjerm. Man blir rekker alltids å få tilstrekkelig firkantede i øyne all den tid man er i sivilisasjonen. Jeg anser derfor både pc, ipad mini og telefondekning som noe jeg vil flykte fra når jeg er på tur, frihetsfølelsen for min del kommer først skikkelig når man er så langt inne på vidda at folk pent må vente med å få tak i en før man kommer hjem etter ei god uke. 

 

Jeg fatter at folk tenker forskjellige rundt dette temaet og det er mange former for tur folk her på fjellforum bedriver. Toppturer i skredustatte områder er et stjerneeksempel på en type tur jeg også har med mobiltelefon på... Jeg påpeker bare at dersom man skal leve "skikkelig" villmarksliv da har ikke hverken dekning, mobil, data eller ipad mini noe på den typen tur å gjøre. Det som er latterlig i denne tråden er ikke at enkelte vil ringe familien og fortelle at de er i live, at noen vil sjekke værmeldinga i ny og ne eller sjekke fergeruter. Det som er latterlig er at mange skriver at de trenger dekning, pc, ipad eller mobiltelefon for å unngå å kjede seg når man er på tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hvorfor ikke? Internett er da vel langt mer en FB. Nyttig å kunne sjekke rutetabeller til ferger og hurtigbåter når man telter ute på øyene, værprognoser, etc. Og hvorfor er forresten denne GPSen så viktig? For få år siden klarte man jo seg fint med kart og kompass. Bare spør...

 

SIkkert nyttig i de situasjonene du beskriver. Jeg camper stort sett inne i ødemarka, der er ikke fergeruter så aktuelle..

 

GPSen er en kombinasjon av latskap (som oftest kunne jeg gjerne brukt kart og kompass) og behov for å kunne finne veien igjennom snøstormer eller tett tåke uten å bli liggende værfast. Jeg er ikke sååå rutinert på kompasskurs at jeg tørr å stole på kompasskurs dersom det blir helt tett i fjellheimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg synes ikke det er noe problem med internett og telefon på tur. Folk får ha det de vil for min del.

Om folk sjekker face, fergeruter, yr, leser ebøker eller hva.....hva betyr det for meg?

Alle har sitt tidsfordriv. Om jeg har med meg noen slike som må sjekke nettet konstant.....ok, den telefonen/brettet må vell gå fri for strøm snart, låner jeg bort laddepakken min? Nope :mrgreen:. Kansje om det er sol og batteriene kan laddes, ellers så er det uaktuelt. Om vedkommede heller vil være på nett enn å være "på fjellet", så neste tur så kan vedkommede kansje heller være på "nett", så kan jeg være på fjellet. :-P

 

Jeg, jeg fisker, eller jakter, eller planlegger fisking/jakting eller gjør klart for fisking/jakt, eller forflytter meg. Pleier ha med bok på hytta, ellers aldri noe tidsfordriv på tur. Joda en liten dagbok/turbok jeg kan skrible litt i.

Har med mobil, og laddepakke, men bruker telefonen mye som kamera (mindre nå som jeg har kjøpt nytt kamera).

Synes det er suverent å være i område uten dekning, og bruker å skru av telefonen så jeg er sikker på at det ikke er dekning.

Bruker mere batteri på dagsturer og helgeturer på hytta enn på en ukestur, da er telefonen mest av.

 

Bruker gps også, men har alltid med kart og kompass, er vokst opp med det, og føler meg naken uten.

Synes det er befriende å være på tur uten dekning/kommunikasjon. Villmarksfølelsen får ikke jeg før jeg er laaangt inne på fjellet og uten dekning. Er jeg på steder med dekning er jeg liksom ikke i "villmarka".

 

Liker ikke tonen på denne tråden, er veldig mange barskinger her som tydeligvis er noen harde fjellfanter (i eget hode ihvertfall). :oops:

Synes folk får gjøre hva de vil, ikke alle er som meg, jakt og fiske, det er tross alt bedre at folk er på tur, hva de gjør på tur.....? Bryr meg ikke......

 

(enn sannhet med modifikasjoner, utagerende garnfiske og kjøring med ATV liker jeg ikke, ei heller støvsuging av vidda med 8 jakthunder, hvor alt blir skutt og det ikke er en fjær igjenn)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så lenge man befinner seg innfor dekning vil man bli innhentet av sivilisasjonen på sett og vis, feks hvis man sjekker yr.no.

 

Løsning: La all elektronikken ligge hjemme. Uten mottakere merker man lite og ingenting til dekningen.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det: jeg skulle gjerne hatt en god del mer elektronikk med meg og brukt det aktivt, men føler ikke at batterikapasiteten, vekten og soliditeten er godt nok til å forsvare arbeidet med disse sakene. Pluss at skjermteknologien ikke er på plass ennå.

 

Siste turene har jeg brukt kamera.

GPS'en har vært med, men ikke brukt til annet enn fartsmåler på siste dagen.

Mobildaten har vist hva den kan, men uten oppladingsmuligheter blir det med drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff.

Greit med telefon for å gi livstegn fra seg...........men en av grunnene til at jeg drar på tur er for å være utilgjengelig en stakket stund. Jeg bærer ihvertfall med meg litt vin istedet for ladeutstyr og pc, DET er bra sikkert!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tar heller end gjerne andre med på tur. Finnes det noe bedre, end og våkne til frostrøyk og nye myggstikk, røyk i klærne, så man får bussen alene når man skal hjem igjen.

 

 

Men jeg holder til på østlandet, 

 

Skal bytheway, ut i kveld og introdusere en familien for naturens fortreffeligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.