Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på Sunnmøre - Gode råd?


ØyvindE

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Mitt navn er Øyvind, og jeg har ikke så veldig mye erfaring med høye, luftige fjell. Jeg har gått på noen topper, og ønsker å utvide min horisont nå i sommer. Jeg ønsker tips til fine steder på Sunnmøre hvor man kan slå leir, gjerne i en dal med fiskevann, og derifra gå på ulike topper. Molladalen er et sted jeg aldri har besøkt, og har inntrykk av at det er mye klatring i dette området. Er det også mulig å gå relativt enkle fotturer til noen av toppene her? Er det andre daler på Sunnmøre som byr på slike muligheter?

 

For å beskrive litt bedre hva jeg er ute etter, så har jeg tidligere vært i Habostaddalen/Patchellhytta og gått på Store Smørskredtind og Slogen. Jeg var da sammen med kyndige og erfarne fjellfolk, og diltet stort sett etter dem. På Store Smørskredtind var det godt å være sammen med dem, mens Slogen var et fjell jeg lett kunne ha besteget alene uten betenkeligheter. Så dersom det finnes fjell som ligger et sted mellom disse to i vanskelighetsgrad, med beliggenhet som innbyr til slaraffenliv i "basecamp", hadde det vært supert med tips. Jeg må sies å være ganske dårlig på å lese kart og å orientere meg, så fjell der det er svært lett å gå feil/sette seg fast bør kanskje unngås. Litt klyving kan gå bra, men de mest utsatte stedene bør vi kanskje også unngå.

 

Setter stor pris på det hvis noen tar seg til til å gi noen gode råd!

 

Hilsen Øyvind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaff deg boka ”Fotturar på Sunnmøre” som er veldig inspirerende.

Et knippe flotte Sunnmørstinder som kan passe, kommer her:

 

Hornindalsrokken fra øvre Hornindal.

Kvitegga fra Nibbedalen (enkelte ganger kan stegjern være nyttig).

Jakta fra Norang.

Skårsalen fra Kjellstaddalen

Dalagubben fra Sæbø.

Grøtdalstindane fra Bondalen

Romedalstind fra Litle Standal (via Litlkoppen)

Middagshornet fra Romedal.

Saudehornet fra Ørsta.

Råna og Midtre Regndalstind fra Urke (en av de flotteste)

Synnavindsnipa fra Sykkylven

Blåbretind fra Sykkylven (noe brepassering)

Straumshornet fra Sykkylven

Brunstadhornet fra Brunstad i Velledalen (litt klyving i et hakk før toppen)

 

Dessuten er Kolåstind og Brekketind flotte turer, men her må en over bre slik at tau og et par kamerater trengs på sommerturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppane over er flotte.

I tillegg vil eg nevne Kjerringa frå Mosetra som ein flott tur, Vassdalstind frå Vallasetra og Sylvkallen, anten frå Sæbø (overgang gjennom flott dal med flotte vatn) eller frå Standal.

Einig med ods, boka fotturar på Sunnmøre er ein god måte for å skaffe seg oversikt, i tillegg gir nettsider som westcoastpeaks.com og fjell i nordvest.net mykje god info om flotte turar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.