Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulovlig stormkjøkken "solo-stove"?


notoms

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er ganske mange amerikanske produkter som aldri når det norske markedet.

Men vi har jo for eksempel biolite som fungerer på samme måte. Og den selges i Norge.

Forskjellen er at den også lader batterier, noe som gjør den populær.

Men jeg vet ikke om det er ulovlig å bruke disse i marka. Jeg vil tro det, men kan ikke si jeg vet svaret.

Synes forøvrig den var veldig overpriset for å være litt metallplater og ståltråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solostove er en kopi av bushbuddy, håndlaget kvalitet fra Canada. http://bushbuddy.ca/

Kan ikke svare for kvaliteten til solo stove, men bushbuddyen fungerer i alle fall meget godt så lenge du har noen tørre pinner å brenne. Tørr einer er mitt favorittbrensel. Den trekker lite vann og brenner med få glør. Litt never til opptenning er også kjekt.

Om dette er som bål å regne vet jeg ikke, men jeg ville nok vært litt forsiktig hvis det var meget tørt og mye vind. Den blir forøvrig ikke særlig varm utvendig (nedre deler og under) så ingen fare å sette den rett på bakken.

Drar på 9-dagers tur til Hardangervidda straks, og da blir bushbuddyen førstevalget med gass som backup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en video med ham som har laget EmberLit, og han demonstrerte både steking av bacon og varming av vann. Tror det skal gå veldig greit å bruke den til matlaging med et minimum av brenselforbruk, selv om det antageligvis er raskere med gass- eller multifuelbrennere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den på vidda i fjor til steking av ørret, og det fungerte fint. 

Ja, det tar lenger tid enn gass og multifuel, men er det noe jeg har nok av på fjellet så er det tid.

Jeg trives også med å farte litt rundt å sanke brensel. Ikke alle steder det er like mye å ta av, men har klart meg greit opp til 1400moh.

Jeg ville gått for bushbuddy eller solostove, siden de har doble vegger og forbrenner "woodgas". Dette gjør de svært effektive og gir lite sur røyk. Det er utrolig hvor lite aske bet ligger igjen i bunnen etter bruk. Vær oppmerksom på at disse brennerne er skjøre og bør oppbevares i en kjele under transport. Solokjeler på rundt 900mL er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell strengt tatt Åpen ild forbudt så da er det litt opp til oss selv å bedømme hva som regnes som åpen ild.  En vanlig gassbrenner har jo også åpen flamme. Den avgir ingen gnister som kan antenne skogen men den kan velte etc. Hva straffen for å ha antent skogen vil være vurderes i hvert enkelt tilfelle og jo mer uforsvarlig jo strengere dom vil jeg anta.  I utgangspunktet kan man si at så lenge det går bra så er det "lov" med bål/primus etc.   Men i  og i nærheten av skogmark er det forbudt med "bål" i sommerhalvåret, I noen områder er det vell likevel lov med et lite "kaffebål".  Altså man kan være vrang og tolke lover og regler litt som man vil og si at det er lov med bål på sommeren, men om det går galt har man uansett opptrådt uansvarlig i større eller mindre grad og kan stilles til ansvar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg vil tro at det regnes som åpen flamme.

 

Har selv Solo Stove Titan, og det som er fint med denne er at selv om det er litt vind så er det bare toppen av flammene som blafrer litt, brenselet ligger godt beskyttet nede i beholderen. Har aldri opplevd at det har kommet glødende ting ut av den under bruk. Det går fint å steke ting men man må være litt aktiv da varmen varierer en del. Det kan være lurt å mate den litt forsiktig ved bruk av stekepanne fordi den blir voldsomt effektiv når brenneprosessen tar til. 

 

Som åpen flamme vurderer jeg den som veldig sikker så lenge man ikke går fra den mens den brenner. Har alltid vann tilgjengelig når jeg fyrer den opp. Det kan være verdt å nevne at vi fikk besøk av oppsynsmannen i Femunden når vi fyrte et veldig lite kaffebål på en gammel bålplass, i forbudstiden. Han kjeftet ikke i det heletatt men gav oss faktisk skryt for kun å fyre med "nedfall"/tynn kvist og at vi brukte en gammel bålplass. Han fortalte at de brukte en del av tiden sin til å demontere nye bålplasser som folk satt opp fordi disse hadde mye større potensiale til å skape brann under bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På ‎02‎.‎07‎.‎2013 den 19.57, notoms skrev:

Hei,

 

er det noen som vet om en brennerløsning som tar plantematriell er ulovig for bruk (i skogmark) i Norge? jeg ser den ikke i noen av butikkene. Jeg antar at dette kanskje er som bål å regne - men da kan brukes på designerte plasser og i fjellet?

 

http://www.solostove.com/solo-stove/

 

Virker veldig praktisk og sparer vekt

Ulempen, etter min mening, er at den må mates fra toppen.  Altså hver gang du skal fylle på ved må du fjerne kokekaret.  Velg heller en som er sidematet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tom42 skrev:

Ulempen, etter min mening, er at den må mates fra toppen.  Altså hver gang du skal fylle på ved må du fjerne kokekaret.  Velg heller en som er sidematet.

Solostove har sidemating i ringen på toppen som kokekaret står på, så man må ikke ta bort den for å fylle på mer brensel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har Solo Stove eller lignende, blir den brukt?

Jeg ser for meg at den er hakket mer "kos" å fyre opp på en tur for et måltid eller en kopp kaffe enn en gassbrenner, samtidig som den er lettere og ikke så "seriøs" som bål. Så den kunne jo vært et kjekt turredskap, men hvis de fleste bare har den liggende i hylla så er det jo ikke vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2013 den 19.57, notoms skrev:

...ulovig for bruk (i skogmark) i Norge?...

Nå er ordbruken endret, så det står ikke "skogmark" i loven:

Sitat

«Det er i tidsrommet 15. april til 15. september forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skog og annen utmark uten tillatelse fra kommunen. Kommunestyret selv kan gjennom lokal forskrift fravike dette forbudet dersom lokale forhold tilsier det. Det er likevel tillatt å gjøre opp ild der det åpenbart ikke kan medføre brann.»

Slik jeg leser dette, betyr det at gassbrennere, bensinbrennere og spritbrennere også omfattes av forskriften. Så blir det litt opp til enhver å tolke hvor å fyre opp slikt "åpenbart ikke kan medføre brann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awesomevicc skrev:

Dere som har Solo Stove eller lignende, blir den brukt?

Jeg ser for meg at den er hakket mer "kos" å fyre opp på en tur for et måltid eller en kopp kaffe enn en gassbrenner, samtidig som den er lettere og ikke så "seriøs" som bål. Så den kunne jo vært et kjekt turredskap, men hvis de fleste bare har den liggende i hylla så er det jo ikke vits.

I fjor da vi var 18 dager i Rogen/Femunden hadde jeg kun med Solostove som redskap, ingen gassbrenner, og det gikk helt fint. Har den også med noen ganger på dagsturer uten overnatting til f.eks steking av pølser el. Det eneste er at man må tenke litt framover i dårlig vær med mye nedbør slik at man får tørket noe brensel, spesielt om man bytter camp, da tar jeg ofte med litt tørr ved.

Den er mye "koseligere" å bruke enn en gassbrenner og man får litt bedre samvittighet ang. vedforbruk kontra et vanlig bål da den er så effektiv. Jeg kjøpte min med 1.8L kokekar som ovnen passer oppi, så blir det ikke noe ekstra volum med separat kokekar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awesomevicc skrev:

Dere som har Solo Stove eller lignende, blir den brukt?

Jeg ser for meg at den er hakket mer "kos" å fyre opp på en tur for et måltid eller en kopp kaffe enn en gassbrenner, samtidig som den er lettere og ikke så "seriøs" som bål. Så den kunne jo vært et kjekt turredskap, men hvis de fleste bare har den liggende i hylla så er det jo ikke vits.

Bruker den jeg i hvertfall (minste varianten). Er man i skogen så er det bare å knekke av en neve tørre kvister fra en gran. Det holder til å koke ett par runder vann og fyre litt for kråka. Synes det er mer sjarm enn å fyre med gass. Bruker den mest på våren og høsten, dvs etter bålforbudet. På sommeren føler jeg ikke samme behovet for varm drikke. Hadde jeg hatt den når jeg var i femunden ville den vært selvskreven med på tur for å koke opp vann. Veldig praktisk at det ikke ryker så mye også. Har også den mellomste Kelly Kettle saken. Den er enda mer effektiv, men større og litt mer begrenset. Matlaging på solo stoven blir nok litt trøblete pga varmeregulering etc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, renzir skrev:

Bruker den jeg i hvertfall (minste varianten). Er man i skogen så er det bare å knekke av en neve tørre kvister fra en gran. Det holder til å koke ett par runder vann og fyre litt for kråka. Synes det er mer sjarm enn å fyre med gass. Bruker den mest på våren og høsten, dvs etter bålforbudet. På sommeren føler jeg ikke samme behovet for varm drikke. Hadde jeg hatt den når jeg var i femunden ville den vært selvskreven med på tur for å koke opp vann. Veldig praktisk at det ikke ryker så mye også. Har også den mellomste Kelly Kettle saken. Den er enda mer effektiv, men større og litt mer begrenset. Matlaging på solo stoven blir nok litt trøblete pga varmeregulering etc

Et tips til varmereguleringen er å bruke kongler i kombinasjon med kvist, de gir deg ikke en spesifikk temperatur men siden de gløder mer enn de brenner får du i det minste en jevnere temperatur uten at denne går opp og ned som en berg og dalbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Truant76 skrev:

Et tips til varmereguleringen er å bruke kongler i kombinasjon med kvist, de gir deg ikke en spesifikk temperatur men siden de gløder mer enn de brenner får du i det minste en jevnere temperatur uten at denne går opp og ned som en berg og dalbane.

Bra tips, må prøves neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.