Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund - utenfor turistforeningens hytter


REJOHN

Anbefalte innlegg

Klage fra bøndene.

For en uke siden var det hunder inne i hytten som var problemet. Denne uka er det (antakelig) løshunder utenfor som skaper problemer.

 

På min ferd innover mot hytta denne uken, traff jeg på heiesjefen for Fidjadalen, Olav og Sigmund. Dette er kjekke karer som det alltid er hyggelig å slå av en prat med. De har vokst opp - og blitt godt voksne - med et liv i heia, og kan antakelig ikke tenke seg livet uten hei og sau. De vet mer om heia, sauer og livet i gamle dager enn mange, meg selv inkludert.

Denne gangen hadde de et sørgelig budskap. De hadde funnet to sauer. Den ene nesten uskadd og den andre uskadd. Begge antakelig drept av løshunder. Hundene har sannsynligvis "sprengt" sauene.

De kunne i hvert fall ikke se noen annen naturlig forklaring. Sauene hadde vært i god form da de ble drevet innover, og sykdom ble utelukket. Dyr som blir syke, gjemmer seg dessuten bort, og kan være nesten umulig å finne. Disse lå kloss i stien.

Er det jerv så vil dyrene være revet opp, og det ville være spor. Rev kan ta lam, men ikke voksne sauer.

Bøndene var ikke i tvil om at det var løshund som hadde gjort at det nå var 4 små lam uten en mor i heia.

Jeg ble sterkt oppfordret til å ta opp dette med Stavanger Turistforening. Noe jeg selvsagt vil gjøre

Men det er vanskelig for både meg og Stavanger Turistforening å gjøre noe effektivt, ut over å oppfordre til å overholde båndtvangen.

Det er heldigvis sjeldent at sauebøndene finner to drepte sauer på samme turen, men oppgjennom årene har det dessverre blitt en del sauer som bøndne mener er tatt av løshunder

 

post-1073-0-87064900-1372700658_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klage fra bøndene.

For en uke siden var det hunder inne i hytten som var problemet. Denne uka er det (antakelig) løshunder utenfor som skaper problemer.

 

På min ferd innover mot hytta denne uken, traff jeg på heiesjefen for Fidjadalen, Olav og Sigmund. Dette er kjekke karer som det alltid er hyggelig å slå av en prat med. De har vokst opp - og blitt godt voksne - med et liv i heia, og kan antakelig ikke tenke seg livet uten hei og sau. De vet mer om heia, sauer og livet i gamle dager enn mange, meg selv inkludert.

Denne gangen hadde de et sørgelig budskap. De hadde funnet to sauer. Den ene nesten uskadd og den andre uskadd. Begge antakelig drept av løshunder. Hundene har sannsynligvis "sprengt" sauene.

De kunne i hvert fall ikke se noen annen naturlig forklaring. Sauene hadde vært i god form da de ble drevet innover, og sykdom ble utelukket. Dyr som blir syke, gjemmer seg dessuten bort, og kan være nesten umulig å finne. Disse lå kloss i stien.

Er det jerv så vil dyrene være revet opp, og det ville være spor. Rev kan ta lam, men ikke voksne sauer.

Bøndene var ikke i tvil om at det var løshund som hadde gjort at det nå var 4 små lam uten en mor i heia.

Jeg ble sterkt oppfordret til å ta opp dette med Stavanger Turistforening. Noe jeg selvsagt vil gjøre

Men det er vanskelig for både meg og Stavanger Turistforening å gjøre noe effektivt, ut over å oppfordre til å overholde båndtvangen.

Det er heldigvis sjeldent at sauebøndene finner to drepte sauer på samme turen, men oppgjennom årene har det dessverre blitt en del sauer som bøndne mener er tatt av løshunder

la meg først si at jeg er tilhenger av båndtvang.

jeg ønsker heller ikke disse ull-dottene noe vondt.

men måten det formuleres på her får meg til å spørre, hadde det vert noe mindre ille om disse 4 lammene hadde blidt uten mor på grund av andre hendelser som sykdom eller ulykke.

jeg syns det virker som om hunder og deres eiere fra din side er gjenstand for hat uansett.

håpe dette ikke stemmer.

er det mere respekt for båndtvang du er ute efter er det nok ikke den beste måten å ta det her ff.

da må du nok heller ut blant hundefolk å prate, få med deg noen seriøse hundefolk.

er nok lettere for folk som selv går med hund å få gehør blant andre med hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg først si at jeg er tilhenger av båndtvang.jeg ønsker heller ikke disse ull-dottene noe vondt.men måten det formuleres på her får meg til å spørre, hadde det vert noe mindre ille om disse 4 lammene hadde blidt uten mor på grund av andre hendelser som sykdom eller ulykke.jeg syns det virker som om hunder og deres eiere fra din side er gjenstand for hat uansett.håpe dette ikke stemmer.er det mere respekt for båndtvang du er ute efter er det nok ikke den beste måten å ta det her ff.da må du nok heller ut blant hundefolk å prate, få med deg noen seriøse hundefolk.er nok lettere for folk som selv går med hund å få gehør blant andre med hund.

Kan det tenkes at det ville være mer løsningsorientert å diskutere tiltak for å få folk til å overholde båndtvangen, enn min påståtte uvilje(hat) til hunder/hundeeiere. Jeg snakker ofte med hundeeiere, men har ikke "mot" til å påpeke brudd på regler som er vel kjente. det blir bare en krangel, som jeg godt kan klare meg uten.

(Jeg har ikke noe i mot hunder eller hundeeier generelt, men mye i mot de hundeeiere som ikke oppfører seg i forhold til reglene, i dette tilfellet med døde sauer som resultat.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det ville være mer løsningsorientert å diskutere tiltak for å få folk til å overholde båndtvangen, enn min påståtte uvilje(hat) til hunder/hundeeiere. Jeg snakker ofte med hundeeiere, men har ikke "mot" til å påpeke brudd på regler som er vel kjente. det blir bare en krangel, som jeg godt kan klare meg uten.

(Jeg har ikke noe i mot hunder eller hundeeier generelt, men mye i mot de hundeeiere som ikke oppfører seg i forhold til reglene, i dette tilfellet med døde sauer som resultat.)

å se på tiltak for å få folkt til å følge båndtvang er helt klar på sin plass, jeg nevner det så vidt i innlegget over

jeg har selv å få løshunder inn i ett hunde spann og det var IKKE ok, ingen skader men hadde de hundene jeg kjørte vert like hissig som inntrengeren så...

 

jeg syns hunde eiere som blåser i regler godt kan få høre det litt, bare fin det

 

har jeg jeg plasert deg i båsen "hunde hater" uten att du fortjener det så beklager jeg det,

det missliker du sikkert, på samme måte som jeg ikke liker å havne i bås med de som ikke bryr seg om de regler vi som hunde eiere må følge.

 

og det var nok flere som følte seg "stempla"

 

 

jeg tror fortsatt det er bedre å jobbe mot hundeklubber og hundemiljøer enn å lage tråder her på ff vist å øke andelen som følger båndtvang og andre regler er målet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det selvfølgelig er både mulig og sannsynlig at det var hund, synes jeg det er trist at du legger opp en tråd som anklager hundeeiere basert på en hendelse hvor omstendighetene er usikre. Det er ikke sikkert det var en hund... Uansett tragisk!

 

Når det gjelder båndtvang er min oppfattelse at de fleste overholder den. Jeg er selv aktiv i fuglehundmiljøet i Rogaland og holdningene der er veldig sunne. Hvis hunden ikke holdes i bånd i båndttvangtida har du ikke noe å jakte på til høsten. Dessverre er det noen som slipper hundene i båndtvangsperioden, men det betyr ikke flertallet av hundeeiere er forbrytere. Det holder at en gjør det for at noe skal skje. Og da fordømmes alle. Trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Sauebonde : " nå er tiden inne for å sende sauene opp på fjellet til slakt "

(gjør jo ikke noe, trenger ikke gjøre tiltak for å få erstatningen)

 

Bjørnen sto der oppe å slo igjel storparten av disse runde ulldottene vi kaller sau, som ikke klarer å komme seg på beina om de triller overende i en fordypning...

Opp til 30% av sau som blir satt til fjells i enkelte områder blir revet i fillebiter av bjørn, jerv, gaupe, osv.

 

Ja selvfølgelig skal hunder holdes i bånd i båndtvangen osv. :huh: DoH

Du får legge inn forslag om å forby hund, bjørn, jerv, ulv og gaupe der oppe i fjellet ditt på neste årsmøte.

 

Trailer som laget fårikål av 17 sau i en smell her i fjor, naturlig at sauen ligger å soler ser på en uoversiktlig trafikkert vei med 80sone og bakketopper.?

 

At en hund helt uten bevis kanksje har sprengt to sau blir litt ulv-ulv... Disse trådene er egentlig temmelig ulv-ulv...

Nok nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett så ekstremt mye sauer som går løst på uoversiktelige 80 soner ut mot vestlandet at hele diskusjonen bare blir latterlig.  Jeg antar at antall sauer som dør i trafikken er høyt. Selvfølgelig vil det også dø sauer i det man bare slipper de ut i naturen uten noe form for pass eller overvåkning. Der VIL ville dyr som har sitt naturlige habitat drepe de. Hvem som helst skjønner det.

Vis oss tydelige tall som viser med sikkerhet at løshunder dreper et så stor antall sauer som det antydes her. To døde sauer. hva er det opp mot de som dør i trafikken på vestlandet. At folk får lov til å ha ansvar for sauer for å bare å slippe de fritt ut i trafikken, DET er noe man bør ta tak i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det selvfølgelig er både mulig og sannsynlig at det var hund, synes jeg det er trist at du legger opp en tråd som anklager hundeeiere basert på en hendelse hvor omstendighetene er usikre. Det er ikke sikkert det var en hund... Uansett tragisk!

 

Når det gjelder båndtvang er min oppfattelse at de fleste overholder den. Jeg er selv aktiv i fuglehundmiljøet i Rogaland og holdningene der er veldig sunne. Hvis hunden ikke holdes i bånd i båndttvangtida har du ikke noe å jakte på til høsten. Dessverre er det noen som slipper hundene i båndtvangsperioden, men det betyr ikke flertallet av hundeeiere er forbrytere. Det holder at en gjør det for at noe skal skje. Og da fordømmes alle. Trist!

Mener du at jeg burde la vær å ta opp dette emnet fordi hundeeiere som overholder båndtvangen kan bli støtt?

Eller mener du problemet er så lite at jeg burde holde kjeft?

Eller mener du at alle burde ha samme oppfatning av dette som deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forslag til tiltak for å få hundeeiere til å overholde båndtvangen var?

Regner ikke med at dette faller i god jord hos deg. Men hva om man dropper rigide forbud og heller stiller litt krav til hundeeierene. I nabolaget til søsteren min kan hundene gå fritt om de har bestått bronsemerket. Nå skal det ikke så mye til å stå på den, men man kan jo strekke det til kl. 1 f.eks. Altså, kan du bevise at du har kontroll på hunden din så kan den gå løs. Så klart også teste m.t.p jaktlyst o.s.v. Skjønner liksom ikke hvorfor dette båndet mellom hund og eier på død og liv må være fysisk. Ser ikke hva som er så forskjell om jeg har hunden "fri ved foten" når vi passerer folk eller i line. Og hvorfor skal alle hunder straffes fordi noen hunder dreper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så løsningen som blir foreslått er at vi som ikke har hund (sauebøndene har forresten hund), skal overbevise de som ikke overholder båndtvangen om at det er noe de bør gjøre.

Dette er da forsøkt i noe tid, med et heller dårlig resultat.

Hva med mer radikale tiltak som muligens ville virke?

Når det gjelder det å få til en lovendring, for å lette på båndtvangen, så ligger dette et stykke fra det jeg tror er mulig, men jeg vil selvsagt respektere en slik lovendring.

For grunneiere/sauebøndene erproblemet at den loven vi tross alt har pr. I dag, ikke blir respektert av alle hundeeiere.

Det må da være tillatt å påpeke brudd på en lov (og hvor dette medfører problemer for grunneier), selv om mange hundeeiere oppfatter dette som "urettferdig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at som tidligere og forhåpentligvis framtidig hundeeier så irriterer jeg meg til tider over løse hunder og eiere uten kontroll. Men er det mulig å si noe om hvilke typer hunder som ofte er til irritasjon? Er det typiske brukshunder (jakt- og trekkhunder) eller er det mer typisk familieraser og skjødehunder som er dårlig oppdratt?

 

 Inntrykket mitt er at det ofte er veskehundene (dvs. små ubrukelige gneldrebikkjer som kjøpes av unge kvinner – sannsynligvis som et surrogat for barn – og oppdras deretter) som skapte problem. Når hundene gjennom oppdragelsen har blitt plassert på en pidestall og tror de er en gigant som skal råde over verden, med det resultat at en tibetansk teppetisser går til angrep på en strihåret vorsther  - skal eieren av den tibetanske teppetisseren være svært glad for at vorstheren var i bånd og ble løftet vekk før vorstheren rakk å ta igjen med samme mynt. (Sannsynligvis ville vorstheren i bånd fått skylda siden den var størst…) Jeg tror, uten at jeg skal være bastant, at de av oss som har et bruksforhold til hunden vet bedre hva vi har i hus, enn de som tror de har en snill kosebamse eller en et surrogat for barn... (Men jeg kan jo ta feil.) (Holmenkollhamstere  (les: settere av ymse raser som brukes på jakt en gang i året) går for øvrig ikke under brukshundbegrepet).

Jeg har fremdeles til gode å møte en løs polarhund…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at jeg burde la vær å ta opp dette emnet fordi hundeeiere som overholder båndtvangen kan bli støtt?

Eller mener du problemet er så lite at jeg burde holde kjeft?

Eller mener du at alle burde ha samme oppfatning av dette som deg?

 

Jeg mener at du ikke skal beskylde uten grunn. Jeg mener det er ikke sikkert det var hund. Jeg er i mot beskyldninger som kommer ut fra antagelser. Det fører ikke noe godt med seg.

 

Jeg mener heller ikke alle skal ha samme oppfattelse som meg. Det ville vært kjedelig. Men det virker som du er litt forutinntatt..

 

Hvis man ser en hund som springer løs ser man kanskje ikke like lett de titalls andre som går i bånd.

Så kanskje problemet ikke er så stort som du skal ha det til. Jeg har ikke tall på det. Jeg ser en og annen hund på tur som er løs, men jeg ser veldig mange som er i bånd.

 

Fortsett med holdningsarbeid. Det er viktig å få folk til å fortså hvorfor der er båndtvang om sommeren. Det er ikke pga sau. Det er på grunn av hekking, egg, og rådyr/hjortebarn.

 

De fleste jaktfolk helliggjør denne tiden. Hvis ikke ødelegger de for seg selv.  Det er noen mennesker som tror hundene ikke er interessert i kalver, egg og fugler. Men alle forstyrrer og ødelegger. Før jeg fikk jakthund visste jeg egentlig ikke hvorfor det var båndtvang. Jeg følte det faktisk som urettferdig, siden dette var den fineste tiden å gå tur på. Så fortsett opplysning om båndtvang.

 

Forklar HVORFOR det er båndtvang. De fleste kan akseptere regler lettere om de får en fornuftig årsak. 

 

Når båndtvangen er over er imidlertid sauen fremdeles ute. Der har du en idee til enda en tråd om hund @REJOHN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at du ikke skal beskylde uten grunn. Jeg mener det er ikke sikkert det var hund. Jeg er i mot beskyldninger som kommer ut fra antagelser. Det fører ikke noe godt med seg.

 

Jeg mener heller ikke alle skal ha samme oppfattelse som meg. Det ville vært kjedelig. Men det virker som du er litt forutinntatt..

 

Hvis man ser en hund som springer løs ser man kanskje ikke like lett de titalls andre som går i bånd.

Så kanskje problemet ikke er så stort som du skal ha det til. Jeg har ikke tall på det. Jeg ser en og annen hund på tur som er løs, men jeg ser veldig mange som er i bånd.

 

Fortsett med holdningsarbeid. Det er viktig å få folk til å fortså hvorfor der er båndtvang om sommeren. Det er ikke pga sau. Det er på grunn av hekking, egg, og rådyr/hjortebarn.

 

De fleste jaktfolk helliggjør denne tiden. Hvis ikke ødelegger de for seg selv.  Det er noen mennesker som tror hundene ikke er interessert i kalver, egg og fugler. Men alle forstyrrer og ødelegger. Før jeg fikk jakthund visste jeg egentlig ikke hvorfor det var båndtvang. Jeg følte det faktisk som urettferdig, siden dette var den fineste tiden å gå tur på. Så fortsett opplysning om båndtvang.

 

Forklar HVORFOR det er båndtvang. De fleste kan akseptere regler lettere om de får en fornuftig årsak. 

 

Når båndtvangen er over er imidlertid sauen fremdeles ute. Der har du en idee til enda en tråd om hund @REJOHN...

Grunn til mine spørsmål var at jeg ikke kom med egne påstander eller i det hele tatt nevnte noe om hvor mange hunder dette gjaldt.

Jeg forholdt meg til en meget sterk oppfordring fra grunneier/sauebonde, som ønsket at båndtvangen ble overholdt.

Nå ga samme mann en, etter min mening, en sterk begrunnelse for nettopp å forsterke båndtvangen.

At båndtvangen ikke blir overholdt av et antall hundeeiere, håper jeg du ikke er uenig i. Og at grunneierne derfor bør ha anledning til å påtale dette, håper jeg og du er enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er siste innlegg i denne debatten.

Slik jeg har klart å få dette med meg, så mener de fleste som har hatt innlegg i denne tråden, at jeg burde ha gjort noe "annet".

Samtidig mener de at jeg (og andre som ønsker båndtvangen overholdt) må snakke med hundeeiere som ikke overholder båndtvangen.

Jeg mener mitt innlegg kun er en oppfordring til å overholde båndtvangen.

Og de ser ikke selvmotsigelsen i dette.

Men nå er det tur som gjelder i noen dager, og det er mye kjekkere enn å diskutere på Internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt enkelt å skylde på hunder ved å anta at det er hunder som har sprengt de. Vi ikke sauen begynne løpe hvis det kommer ørn f.eks? Selv om den ikke var på jakt akkurat der og da kan den fort skremme de et stykke. Kan dyr som Jerv, gaupe etc løpe etter noen ganger for "moro skyld". Sånn for litt trening når den egentlig ikke er sulten ?

 

Ser stadig masse folkmed løse hunder i marka. Noen har veldig bra lydighet på de men de fleste har ikke. Uansett vet man aldri når bikkja en gang finner på noe annet.

De fleste bikkjene svimer rundt, snuser, pisser etc og er ikke spesielt til sjenanse. Men det dukker opp "utskudd" innimellom om jeg godt skjønner folk reagerer på. Så jeg foretrekker helt klart at folk har bikkjene i båndet når det er påbudt og ellers hvis situasjonen tilsier det.

 

Har selv polarhund, Husky. Hu er ofte løs men ikke i båndtvangperioden og ikke på fjellet untatt på skitur. Har henne noe løs på hytta utenom båndtvang men det er inne på egen eiendom g bare så lenge det ikke er sluppet dyr på beite i området enda. Men hele vintern er hu løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lovene vi har allerede burde gi nok rom til å beskytte både folk, fe og annet.

Det er allerede adgang til å skyte hunder som gjør skade. Dette er det nedfelt spesielt i hundeloven, og de generelle nødrett og nødvergeparagrafene i straffeloven åpner i tillegg for straffri avverging av skade eller angrep.

Om det er et problem med løse hunder så ser jeg ikke bort ifra at en grunneier med rifla over skuldra vil sende et passelig signal om han påtreffes.

Det skytes en håndfull hunder som utøver skadeverk hvert år allerede.

Ta ut de hundene som eierne ikke klarer å holde kontroll på, men ikke svartmal det hele med å lage enda fler problemer eller ubehag for hunder med kompetente eiere.

Vi kan heller ikke forby traktorkjøring på vei fordi det er en og annen tosk av en bonde som liker noen kilometers haleheng med biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror boten for å ha hund løs i verneområde er 7000kr?

Vet ikke om det beløpet er generelt eller om hunden må ha gjort noe.

 

Jeg syned dette er som å lage en tråd for å prøve å få alle bilister til å følge alle trafikkreglene...

100% av bilistene i norge har brutt trafikkregler eller bryter trafikkreglene hver bidige gang de kjører bil...

Hva skal vi gjøre med bilbistene? 77 drepte i trafikken så langt i 2013. Er alt dette uungåelige ulykker?

Hva skal man gjøre?

 

Det koker ned til Enkeltpersoner.

Jeg håper og tror at endel er ulykker, uhell.

 

Helgens tur :

Når vi skulle til å gå så kom det en hund gående uten eier eller bånd, stanket svett hund å så skremt ut.

Vi hadde bånd å slikt i bilen, tok på bånd å gikk ned veien igjen, eierne kom omsider i bil å kunne fortelle at hunden hadde stukket av da noen avfyrte skudd der de var.

Brudd på båndtvang eller uhell? Vi tok det som uhell å sa da ikke noe om båndtvangen til disse...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er siste innlegg i denne debatten.

Slik jeg har klart å få dette med meg, så mener de fleste som har hatt innlegg i denne tråden, at jeg burde ha gjort noe "annet".

Samtidig mener de at jeg (og andre som ønsker båndtvangen overholdt) må snakke med hundeeiere som ikke overholder båndtvangen.

Jeg mener mitt innlegg kun er en oppfordring til å overholde båndtvangen.

Og de ser ikke selvmotsigelsen i dette.

Men nå er det tur som gjelder i noen dager, og det er mye kjekkere enn å diskutere på Internett.

 

Synes det er sporty at du nærmest tør å bevege deg inn på dette feltet slik som i tråden om "hund på Turistforeningshytte". For det er jo som å kaste bensin på bålet. For mange er hunden et familiemedlem, nesten på samme måte som et barn.

 

Men nå har det altså skjedd igjen: http://www.gd.no/nyheter/article6741134.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pr. def. en polar hund (Finsk Lapphund). Den går stadig løs. Har kontroll på han så jeg anser det ikke som noe problem. De gangene det har ført til litt pinlige situasjoner for meg er de gangene jeg selv har vært litt i min egen verden og noen plutselig har fått lyst til å hilse på krapylet. Han er litt skeptisk til endel mennesker og kan finne på å bjeffe, ikke for å være slem, men fordi han føler at noen prøver å komme innenfor hans komfortsone. Det hadde skjedd om han var løs eller i bånd. Vi har passert sauer 2 m fra stia. Han følger meg bedre når han går løs enn om han er i bånd. Båndet fungerer for han som en slags trygghet, "dette er ikke noe stress, mamma er jo i andre enden av båndet". Om han går løs kan jeg plutselig være borte og han har ingen til å passe på seg. Det er forskjell på raser, noen jakter og dreper andre gjør det ikke. Er man i tvil bør man ha hunden i bånd. Men jeg velger å kun ha hunden i bånd når det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1 april - 20 august, landsbåndtvangen, stiller jeg meg helt enig i at hunden skal holdes i bånd. Selv om den ikke dreper, forstyrrer den. Og når dyrene er på sitt mest forsvarløse kan vi godt ta hensyn. Det er ikke mange månedene, og hunden kan gå løs resten av året. Jeg synes grunnene til båndtvangen er fornuftige.

 

Resten av året mener jeg også at man skal ha kontroll, men i dyrevelferdsloven står det skrevet om hunders rett til å løpe fritt også. Selvfølgelig skal man hindre at hund får sprenge eller spise sau. Men sauen er ikke overalt. Jeg bor på Jæren. Det er mer sau enn mennesker her, men lell er det mulig å slippe hunden i de områdene sauen ikke er, og ha hunden i bånd når man skal gå sammen med sau. Det skal være plass til alle og heldigvis er det ikke restriksjoner på utmark i Norge. Det burde være lett å ta hensyn. 

 

I Rogaland er det tre friområder (og et fjerde som ikke er lov, men hvor alle gjør det) som faktisk tillater slipp i båndtvangsperioden.

1. Et avmerket område i Sørmarka. Ironisk nok siden det er rådyr som bor i marka, mye fugleliv og sau i nærheten. Men dette området er lovlig hele året.

2. Hellestøstranda på mandag, onsdag og fredag. Det står skilt på stranda. Det er fuglereservat med helårlig båndtvang på begge sider av denne stranda.

3. Inngjerdet område på Åsen. Grus på bakken og ingen trær. Nitrist!

4.Hundeskogen på Bråstein. Det er ikke offisielt lov, men det har blitt er friområde allikevel. 

 

Fuglehundklubben har også et terreng ved Lutsi.

 

Når det gjelder mennesker som er redd hund. Jeg mener bestemt at vi med hund bør ta hensyn. En hund som har vært slem, betyr ikke at alle du møter på stien er det. Man må ta litt ansvar for seg selv for å kunne fungere i samfunnet. Derfor mener jeg at dette hensynet ikke bare ligger på hundeeiernes skuldre. Jeg går gjerne ut av veien med hunden min, men jeg lar ikke være å ta den med fordi noen er redde. En av mine beste venner er livredd hunder. Det tok litt tid, men hun kom over det med tilvenning og hensyn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden og den parallelle om hunder DNT SFT hytte synliggjør nok en dobbeltholdning hos en del hundeeiere.

De kjenner båndtvang og hundeforbudbud på hytter, men avslører vel en en hvis manglende lojalitet til reglene.

Det bør kanskje understrekes ytterligere en gang. Det er hundeeiere som er problemet. Hadde alle lokalt overholdt påbud og forbud så hadde ikke problemet eksistert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden og den parallelle om hunder DNT SFT hytte synliggjør nok en dobbeltholdning hos en del hundeeiere.

De kjenner båndtvang og hundeforbudbud på hytter, men avslører vel en en hvis manglende lojalitet til reglene.

Det bør kanskje understrekes ytterligere en gang. Det er hundeeiere som er problemet. Hadde alle lokalt overholdt påbud og forbud så hadde ikke problemet eksistert.

Problemet hadde eksistert uansett hvor lovlydige hundeeiere hadde vært. Folk klager jo midt på vinteren på at hunden går løs enda den ikke viser noen interesse eller er plagsom ovenfor de som klager. De mener bare generelt at hunder skal gå i bånd. Påstander som "det er hundeeiere som er problemet" er vel også en stor del av problemet. Folk er så utrolig flinke til å se andres feil, men er helt blottet for selvinnsikt.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns utgangspunktet for diskusjonen er litt søkt. Sauer som er funnet døde uten en skramme. Så lite som skal til for at sauer dør, så syns jeg det er feil å legge skylda for dette automatisk på hunder. Skal det trekkes fram eksempler, så trekk fram eksempler hvor syndern faktisk er løshunder.

 

Men det endrer jo ikke fakta at det er en del hundeeiere som ikke tar ansvar hverken for å forebygge (ved å ha hunden i bånd) eller når ulykken først har skjedd (er vel ikke mer enn en uke siden ei dame med schäfer stakk fra stedet etter at hunden hennes hadde jaga sau i Oslo-området). Båndtvangsreglene er mer enn gode nok.Spørsmålet bør heller være hvordan man får folk til å følge dem. Og der tror jeg ikke flere og strengere regler er løsninga. Jo mer hundefientlig lovverket vårt blir, jo mindre motivert blir man til å følge det. Jeg tror problemet ligger i at folk ikke vet hva slags instinkter som ligger i hundene deres og hva som skal til for å trigge dem. Folk tror hunder som tar sau/jager sau er blodtørstige jaktmonster, ikke deres søte fløffy kosebamse av en hund. Og når folk ikke forstår eller innrømmer hva slags instinkter som finnes i hundene deres tar de heller ikke nødvendige forhåndsregler. Veldig mange har nok heller ikke evne til å vurdere hvor god innkalling de har når hunden slår over i jakt eller lek for den saks skyld. Mange hunder som jager sau ser det som en slags lek. Men det er en dødelig lek når lekekompisen kan dø etter å ha blitt løpt etter 100 meter. Så resultatet blir det samme. Hold hunden i bånd der det er sau.

 

Regner ikke med at dette faller i god jord hos deg. Men hva om man dropper rigide forbud og heller stiller litt krav til hundeeierene. I nabolaget til søsteren min kan hundene gå fritt om de har bestått bronsemerket. Nå skal det ikke så mye til å stå på den, men man kan jo strekke det til kl. 1 f.eks. Altså, kan du bevise at du har kontroll på hunden din så kan den gå løs. Så klart også teste m.t.p jaktlyst o.s.v. Skjønner liksom ikke hvorfor dette båndet mellom hund og eier på død og liv må være fysisk. Ser ikke hva som er så forskjell om jeg har hunden "fri ved foten" når vi passerer folk eller i line. Og hvorfor skal alle hunder straffes fordi noen hunder dreper?

 

Jeg har en hund som konkurrerer i elite. Det trenger ikke bety at den aldri vil løpe etter sau forde. Nå er jeg 99% sikker på at jeg ville klart å rope han inn selv fra sau, men helt ærlig har jeg ikke tenkt å ta sjangsen for å finne det ut. Hvordan en hund gjør det på en lydighetskonkurranse sier ingen verdens ting om hvordan den vil reagere rundt vilt eller bufe. At man har kontroll i den situasjonen trenger ikke bety at man har det ellers. Som sakt, jeg er rimelig sikker på at jeg ville hatt kontroll, men hvorfor ta sjangsen i områder det er sau? Alle hunder har instinkter, jeg tror ingen har kontroll på hunden sin før de innrømmer dette og har testa hvordan reaksjon deres hund har og vet hva som tirrer den. Det betyr ikke at alle hunder har noe ønske om å drepe, langt i fra, de aller fleste hunder løper antagelig bare etter og vil stoppe når det de løper etter stopper, men sau tåler så vanvittig lite. Jeg har selv sett en hund sprenge en sau. Den løp etter sauen under 100 meter på ei myr... beit ikke, men sauen datt død om. At man slipper så sjøre dyr løs i naturen er en annen diskusjon, men det endrer ikke hundeeieres ansvar når de først er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.