Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur med to svensker


REs

Anbefalte innlegg

Etter å ha mottatt en mail fra XXL om 25% rabatt på alle ordinære priser, gikk jeg til innkjøp av et par Lundhags Syncro. I over et år hadde jeg gått og sett på dem, og siden mine Alfa Hjerkin pro aldri hadde klart å gjøre meg fornøyd og mine gamle lave Salomon fjellsko fremdeles var litt for smale over tærne så benyttet jeg anledningen til å gjøre et godt kjøp.

Søndag morgen ble de snøret på og så satte jeg meg i bilen for å komme meg til fjells.

Erfaring numer en er helt grei. Disse skoene er ikke egnt for bilkjøring, i hvert fall ikke når de er nye.

Så var turen kommet for å teste dem ut i terrenget.

De første to timene gikk stort sett i steinete, bratt motbakke og eter ca. en time slo det meg at jeg fremdeles ikke kjente antydning til gnagsår.

Skoene var stive og stødige, overraskende lette og ganske behagelige på det steinete underlaget.

Når terrenget flatet ut gikk jeg ca. en time i lyng og noen få steder var det litt myret.

Så ble det en mat og fiskepause.

Etter å ha sittet i ro en liten time startet jeg på hjemturen. Nå var jeg ganske spent på om jeg skulle merke noe ubehag i beina etter å ha sittet i ro en stund, og litt var det, men ikke mer enn at det forsvant etter hvert som jeg gikk meg varm.

Da jeg kom tilbake til bilen kunne jeg bare konstatere at jeg hadde gått på tur i fjellet i ca. fem timer med helt nye sko uten å få så mye som antydniner til gnagsår. Skoene føltes fremdels litt stive, men behagelige og stødige på føttene.

Vel hjemme ble skoene tatt av og da oppdaget jeg at rødfargen på innsiden av læret under snøringen hadde flyttet seg fra skoen og over på mine grønne lange sokker, og til og med etter en omgang i vaskemaskinen så var sokkene ikke bare grønne, men også brunrøde på hele fronten.

Det var også tydelig at fargen på innsiden av skoene hadde endret seg fra sterk "okseblod" til en blass falmet versjon av fargen.

Konklusjon etter en dag med nye sko:

Dette må nok være den beste opplevelsen jeg har hatt med nye fjellsko noen gang. jeg får bare håpe at det fortsetter slik, for neste helg blir det en tredagers tur i terrenge rundt Nilsebuvatn nord for Lysebotn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må nok være den beste opplevelsen jeg har hatt med nye fjellsko noen gang. jeg får bare håpe at det fortsetter slik, for neste helg blir det en tredagers tur i terrenge rundt Nilsebuvatn nord for Lysebotn.

Gratulerer med nye sko, som ikke gir gnagsår. Det er beste sort.

Og jeg håper at du også stikker innom Nilsebu på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir stakken på fredag og Nilsebu på lørdag hvis alt går etter planen.

Det skal bli godt å komme bort fra alt styret og maset hjemme en stund.

Sitter akurat midt i en arvesak etter min mor som lukter av mye god "advokatmat" lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du båt inn eller går du på beina?

Bare sånn i tilfelle noe skull skje. Vi kommer en grupp på 15 hvis alt går etter planen.

I fjor passerte jeg Nilsebu med en gruppe fotturister og to var så skrale til beins at de ble fraktet tilbake til demningen med båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du båt inn eller går du på beina?Bare sånn i tilfelle noe skull skje. Vi kommer en grupp på 15 hvis alt går etter planen.I fjor passerte jeg Nilsebu med en gruppe fotturister og to var så skrale til beins at de ble fraktet tilbake til demningen med båt.

Du skal altså være turleder. Kjekt. Er det fellesturen til STF?

Vi har båt på vannet og bil ved dammen. (Og satelittelefon på hytta). Men først fra lørdag middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer inn lørdag ettermiddag. Jeg skal være turleder for en av T. sine nybegynnerturer.

Av erfaring vet vi at det kan dukke opp noen deltagere som kan ha problemer med en tredagers tur og da er det greit hvis vi kan bruke båt over Nilsebuvannet i stedet for helikopter fra 330 skvadronen på Sola.

Vi har fått nøkkel til bommen så vi kjører opp til demingen på fredag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktet sier at REJOHN planlegger å servere "komla" og salt sauekjøtt til trette fjellvandrere på Nilsebu i helgen.

Er dette riktig, og vil det si at vi som kommer innom kan legge pølser og bacon igjen hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktet sier at REJOHN planlegger å servere "komla" og salt sauekjøtt til trette fjellvandrere på Nilsebu i helgen.

Er dette riktig, og vil det si at vi som kommer innom kan legge pølser og bacon igjen hjemme?

Både riktig og litt feil.

Vi vil servere komler med tilbehør på tirsdag til overnattingsgjestene som kommer.

Dere kommer på lørdag samme dag som oss, det er dessverre ikke tid til å legg kjøttet i vann.

Men jeg skal nok kunne stille med noe som skummer til trøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg får mer og mer lysst til å ta en tur innover dette fjellområdet. Ikke noe å si på serveringen skjønner jeg.

 

Hvordan er du fornøyd med dine svensker så langt? Tørker de fort eller er de mye foret? Har lest en del og til den prisen bør de være ypperste kvalitet. Har ikke fåt prøvd de på mn fot enda og vet ikke om de passer min brede fot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg får mer og mer lysst til å ta en tur innover dette fjellområdet. Ikke noe å si på serveringen skjønner jeg.

 

Hvordan er du fornøyd med dine svensker så langt? Tørker de fort eller er de mye foret? Har lest en del og til den prisen bør de være ypperste kvalitet. Har ikke fåt prøvd de på mn fot enda og vet ikke om de passer min brede fot..

Du er hjertelig velkommen til "våre fjell", men jeg tror ikke du skal regne med at det er samme oppvartning alle steder.

 

Etter siste tur, en tre dagers, så må jeg nok si at de er de beste nye skoene jeg har hatt til nå.

Jeg har slitt ut et par Lundhags tidligere. Det var et par som i dag kan sammenlignes med den som heter Ranger. Etter disse så har jeg gått noen sesonger på et par Alfa Hjerkin Pro, men de har jeg aldri blitt helt fornøyd med.

Fredag gikk jeg ca. 3 timer med ca. 15 kg. på ryggen. Lørdag ble det ca. 6 timer og søndag ca.4.

Ikke antydning til gnagsår eller såre føtter.

De er litt trange å ta på og av, men når de er på plass så sitter de perfekt.

Jeg var en stund i tvil om jeg hadde kjøpt dem litt for små. Det er ikke plass til ekstra tykke sokker eller såler, men med et par tynne og et par lange nikkerssokker i ull så passer de akkurat.

Etter hver tur var de litt våte på innsiden på grunn av svette, men de var tørre neste dag etter å ha stått inne i vanlig romtemperatur.

 

Jeg lurer på om jeg må ta en tur ut til XXL og sjekke størrelsen. De har jo en 100% fornøyd garanti selv om varen er brukt. Dette er bra. Litt surt å kjøpe så dyre sko og oppdage, etter en tur eller to, at de er for små.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både riktig og litt feil.

Vi vil servere komler med tilbehør på tirsdag til overnattingsgjestene som kommer.

Dere kommer på lørdag samme dag som oss, det er dessverre ikke tid til å legg kjøttet i vann.

Men jeg skal nok kunne stille med noe som skummer til trøst...

Takk for en kald skummende forfriskning etter en dag i fjellet. Dette er ikke hverdagskost så langt fra sivilisasjonen.

Hjortelår, nedgravd og tilberedt på steinaldervis satte vel prikken over i-en denne dagen. 

 

Jeg har et rådyrlår i fryseren. Kanskje jeg skulle forsøke denne metoden når jeg skal spise dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en kald skummende forfriskning etter en dag i fjellet. Dette er ikke hverdagskost så langt fra sivilisasjonen.

Hjortelår, nedgravd og tilberedt på steinaldervis satte vel prikken over i-en denne dagen. 

 

Jeg har et rådyrlår i fryseren. Kanskje jeg skulle forsøke denne metoden når jeg skal spise dette.

Det var en skikkelig hyggelig kveld, og gjengen dere kom med, vil antakelig bli bitt av basillen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd jeg gikk glipp av denne tråden, og komlemiddagen på Lysebu da Lysekammen stod på programmet....... :???:

Og den var litt uventet.

Lysebu ble brent i 1975. Restene finnes antakelig i bunn av Svartevann.

Det hadde ikke vært lange omveien til Nilsebu, om du heller ville overnattet der.

Men jeg tenker du fikk god mat i Lysebotn også.

Eli og Kjell steller godt med besøkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter å ha pensjonert mine kjære Meindl-sko litt for langt på overtid, falt jeg også for fristelsen nylig. Syncro High ble kjøpt inn til god pris på XXL. Gledet meg til en solid og stødig sko uten membran eller foring. 6-7 dagers bruk senere er jeg ikke i tvil, disse skal tilbake til butikken. Greit nok at skoene er tette i den nederste delen, og at jeg svetter godt, men at føttene skulle surkle i svette etter 2t marsj i halvvått myrterreng klarte jeg ikke å få til å stemme. Kunne vri en hel foss ut av hver sokk, så her ante jeg ugler i mosen. Testet i dag skoene ved å fylle de med vann, og resultatet var som fryktet/håpet:

 

Den ene støvelen, 30-60sek etter at de ble fylt med vann:

 

post-8581-0-31429200-1376684160_thumb.jp

 

 

Vanndammen på gulvet kom hovedsakelig fra den andre støvelen. Dette bildet er tatt 2 minutter(!) etter fylling:

 

post-8581-0-70316900-1376684182_thumb.jp

 

 

Har aldri vært borti maken! Piplet/rant ut i omtrent alt av sømmer, på begge skoene. Noen av dere som har lignende erfaringer? Nå skal det sies at jeg er råfornøyd med skoen ellers, og som @REs  har heller ikke jeg fått antydning til gnagsår. Jeg ble nesten lettet da jeg oppdaget at det var skoen, og ikke meg, som var skyld i alt vannet. Dette anser jeg som en solid reklamasjon, men om XXL skulle slå seg vrang er jeg uansett innenfor butikkens 30-dagers-fornøyd-garanti. Innser at jeg bare er offer for en svikt i produksjonen, og gleder meg som en unge til å oppleve et fungerende par av disse skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.