Gå til innhold
  • Bli medlem

Første telttur


cand

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og min samboer skal på vår første tur i telt. Turen går til Gullfjellet i Bergen der planen er å gå fra Osavatnet, forbi redningshytten og videre oppover til vi finner en fin teltplass. Vi vet egentlig ikke hva vi begir oss ut på, så regner med det blir litt prøving og feiling.

I den forbindelse er det et par ting jeg lurer på:

- Er det trygt å drikke fra vann i naturen eller bør det kokes?

- Avføring. Grave ned, bære med seg eller finne en avsidesliggende busk? Hva er best med hensyn til andre turgåere?

 

Har kjøpt meg en Norrøna Para Ranger sekk. Har pakket MYE i den og den veier rundt 19 kg. Merker jeg blir sliten i nakke og skuldre etter å ha gått med den hjemme. Er dette vanlig i begynnelsen? Skal sies at jeg aldri har gått med tung sekk før så det er vel kanskje noe som må trenes opp? Føler jeg har klart å tilpasse sekken bra i forhold til rygglengde, hoftebelte osv. Fikk gode instruksjoner av selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge vannet er/ser rent ut, så bruker jeg å drikke det. Aldri blitt dårlig eller syk. Men rennende vann er det sikreste.

Avføring gjøres avsidesliggende, ikke midt på stien. Å ta det med seg er vel i drøyeste laget, bare pass på at det ikke er nært campen ;) Papiret bruker jeg å kaste i mellom steinurer o.l. der det ikke synes.

 

Selv blir jeg også fort sliten i skuldre av tung sekk, men jeg blir ikke det i nakken, så det får noen andre svare deg på :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mesteparten av vekta skal på hoftebeltet. Du strammer det først, slik at all vekta hviler på hoftene, så tilpasser du skulderstroppene for å avlaste hoftene litt.
Du har hvertfall god nok plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, rennende vann pleier jeg å drikke, med mindre det er masse dyr (sau, lemmen, etc) i området eller andre ting som tilsier at det ikke er lurt. Gå på do litt unna allfarvei, brukt dopapir som blåser rundt og setter seg fast i trærne er ikke særlig pent, så det tar jeg enten med eller brenner det hvis det er mulig/trygt.

Å gå med tung sekk er helt klart noe som må trenes opp, men et eller to døgn med rundt 20kg går nok greit uten lange forbredelser. Regn med å bli litt ømm i skuldra etterhvert, det er helt vanlig i starten. Som TrulsR skriver så er riktig innstilling av hoftebeltet svært viktig og har mye å si for bærekomforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføring gjemmes under steiner, ihvertfall om man ønsker å ta hennsyn til de med nysgjerrige unghunder og de som helst ferdes utenfor stier.

Noen sekker hviler mer på skuldrene enn andre, da blir man også mer sliten i skuldrene. Nakken har jeg ikke erfaring med. Kan hende du kan justere så mer av vekten legges på hoftene. Uten at jeg egentlig vet så mye om det så tenker jeg at du kanskje anspenner deg litt når du går med sekken og at du derfor får vondt i nakken. Kan du gå med hodet rett når du har på sekken? Om man pakker feil eller sekken ikke har en "grop" til hodet går man med hodet bøyd litt framover og det går utover nakken.

Jeg har alltid drukket av vannet i naturen. Mulig jeg dro på meg harepest en sommer, trodde jeg hadde streptokokker, men det er visst de samme symptomene. Var gnagerår da og bekken jeg drakk av var i minste laget. Var litt stress der og da, aldri moro å bli syk på tur, men ga seg fort da jeg fikk antibiotika. Det har ihvertfall ikke skremt meg fra å drikke vann ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da slipper jeg å bære med meg så mye vann.

 

Jeg strammer hoftebelte først, deretter skulderstroppene. Jeg merker at jeg har all vekt på hoftene når jeg ikke har strammet skulderstroppene. Det er først når jeg strammer skulderstroppene at jeg kjenner det i skuldrene, jo mer jeg strammer, jo mer kjenner jeg det i skuldrene.

Hva er anbefalt? Stramme hardt til eller løslig? Merker at sekken henger mer bakover når jeg ikke strammer hardt til. Blir litt baktung. Har prøvd å pakke de tyngste tingene inntil ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strammet de stroppene som trekker sekken inn mot ryggen? Er forsåvidt logisk at den henger mer bakover når skulderstroppene er slakkere. Jeg syns sekken føles tyngre om den henger litt og ikke ligger ordentlig inntil ryggen. Har selv en Norrønasekk som er vond over skuldrene når vekten blir for høy. Det går an å bytte på litt mens man går, la den "henge" litt og stramme den litt, da får man trykket på forskjellige steder. Viktig å senke skuldrene ihvertfall, så man ikke løfter med dem. Tenk till over kroppsholdningen mens du går med sekken, prøv å ikke spenne noen muskler og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Det er viktig at ryggsekken passer godt til din kropp, ulike modeller passer til ulike mennesker. Gitt at ryggsekken passer sånn nogenlunde:

 

- Ta på deg ryggsekken med skulderstroppene løse (for lange)

- Len deg litt forover og "rist" ryggsekken litt opp på ryggen til den sitter godt, og stram hoftebeltet godt.

- Rett deg opp. Hoftebeltet skal nå bære mesteparten av vekten.

- Stram skulderstroppene nok til at ryggsekken holdes inntil kroppen uten å dra deg bakover, men ikke stort mer. Her er det svært viktig å stramme de reimene som ligger oppå skulderstroppene og som er festet høyt opp bak på ryggsekken, de hjelper med å dra vekten av ryggsekken innover mot ryggen/skuldrene.

- Nå skal du kunne gå uten at ryggsekken drar for mye bakover, og mesteparten av vekta bæres på hoftene og nedover i beina.

 

Dette er den mest komfortable måten å bære vekta på. Så kan du eventuelt justere noe underveis. Hvis du blir veldig sliten i hoftene etter et par timer kan du stramme skulderstroppene slik at du bærer mer vekt på skuldrene en halvtimes tid. Deretter slakker du igjen og bærer på hoftene.

 

Min erfaring er at det går helt fint å bære ca 20kg i noen dager selv for en kropp som ikke er trent for å vandre med tung ryggsekk, men dette vil nok variere noe. Nærmer du deg 30kg blir det noe helt annet. Til og med 25kg kan være i overkant. Det er en fordel å ikke bære mer enn drøye 20kg.

 

Når du er ute i naturen skal du ikke langt utenfor sivilisasjonen før det er helt trygt å drikke vannet. For eksempel drikker jeg gjerne vann i nordmarka utenfor Oslo. Drikk vann fra elver i bevegelse, eller fra innsjøer av en viss størrelse. Unngå små pytter og myrvann. Selv bærer jeg maks med meg en halvliter vann, i tilfelle jeg blir tørst i løpet av turen og det er langt mellom vannene. 

 

Må du, så må du. Er man på overnattingstur så er det bare å ta med en rull dopapir. Gå et par hundre meter vekk fra steiner, fine teltplasser/leirplasser, prøv å finne et sted hvor du tenker at det ikke er naturlig for andre mennesker på tur å gå eller slå seg ned. Er det løs jord kan du gjerne grave det litt ned, eller legge en stein over.

 

Ønsker dere lykke til på deres første telttur! Å sove i telt er litt rart, dere kommer kanskje ikke til å sove veldig mange timer første natta. Man må bli vant til det. Fordelen med å sove litt dårlig er at man våkner tidlig og får maks ut av neste dag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sekken, ville jeg pakket en del i den, halv/full sekk, og først gått f.eks 30-60 min på sti, og så brattere sti, f.eks et av byfjellene. Det er når du bruker sekken med vekt i naturen du kjenner hvordan den fungerer, og kan gjøre evt. tilpasninger.

 

Er tung sekk uvant, bør man ut og trene seg opp noen ganger, for at sekken blir komfortabel når du først skal på tur. Belastningen kan komme som et lite "sjokk" på muskler/sener/skuldre, så trening i forkant anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos hoftebeltet. Pass på at det ligger halvveis på og halvveis over hofta. Mange legger hoftebeltet bare utenpå hoftebeinet, men da får du ikke vekten ned på hofta slik du skal, og er mer avhengig av et stramt hoftebelte og god friksjon slik at hoftebeltet holder seg stramt og presser lufta ut av magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bærer mesteparten av vekten. Hun bærer sin sovepose, klær og mat til hunden.

 

Jeg har laget liste ja, en lang en. Har sikkert med meg mye unødvendig, men tror det kan være greit med litt luksus på første tur :)

 

Har prøvd så godt jeg kan å pakke høyt og med vekt inn mot sekken. Det kan nok helt sikkert gjøres bedre, men jeg lærer vel sikkert etter hvert. Har lagt sovepose og klær i bunn. Deretter telt, kokeutstyr, mat og ikke minst noen øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra med alle tipsene og rådene du kan få her inne på forumet, men husk at de viktigste erfaringene gjør du selv når du er på tur! Selv om noe fungerer veldig godt for noen, kan det hende du har helt andre preferanser. Mitt tips er å prøve ut litt forskjellig, ta gjerne med deg litt for mye de første turene og bli kjent med utstyret ditt. Pass på at du ikke gaper over for mye sånn at gleden forsvinner helt. Du trenger ikke gå lange turen for å få et inntrykk av hva du trenger. Da har du bedre grunnlag for å velge rett utstyr neste gang du skal investere litt også ;)

 

Når det gjelder sekken din har jeg ikke fryktelig mye peiling, men ReconPacken er vel en pakkrammesekk og da gjelder kanskje andre innstillinger enn for ergonomiske sekker? Ikke vet jeg, men det er det nok mange andre som gjør her :)

 

Edit: Ser jo nå at du har kjøpt Para Ranger som ikke er pakkramme. jaja...

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Øyvind.L, du må lage dine egne erfaringer. F.eks Tor Magnus mener tunge ting skal ligge høyt oppe i sekken, jeg mener at det gjør sekken ustabil og at tunge ting bør holde seg nedenfor skulderhøyde. Kan kanskje være en ide om samboeren din tar litt mer av lasset. Hjelper jo ikke om hun orker gå langt om du blir ødelagt av for tung sekk.

Om dere legger opp en rute dere vil gå så pass på å ha noen packup planer. Det kan se både enkelt og kort ut på kartet hjemme i stua, men så var kanskje ikke stia der alikevel, eller man glemte å se på høydekurvene, da kan det være greit å ikke måtte gå helt dit som man først tenkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ sier i grunnen alt som trengs om sekken, men et poeng som kanskje bør gjøres klarere:

 

Skuldersreimene skal først og fremst holde sekken inn mot ryggen. De skal ikke ligge oppå skuldrene, men ligge an foran mot brystet. To ting hjelper med å få til dette. For det første må sekken ikke være for kort i ryggen. Du har sikkert justeringsmuligeheter for dette - som kanskje er riktig. Hvis du har riktig lengde og får hoftebeltet på plass, så er det ikke mye justering som trengs på skulderreimene.

For det annet har du "løfterne" som er to reimer mellom sekken og toppen av skulderreimene. De trekker høye lass inn mot ryggen, men gir også en litt skarpere vinkel på skulderreimene og hjelper til med å få dem opp fra skuldrene.

 

Jeg kan garantere at hvis du kjenner det i nakke og skuldre hjemme i stua, så blir det ikke bedre etter et par kilometer. Har gått med tyngre sekk uten å ha filla peiling på innstillingene. Det er ikke å anbefale.

20 kg er mer enn hva jeg liker, men sekken er god og med riktige innstillinger så blir du sliten i beina fremfor ødelagt i nakke, skuldre og rygg.

 

Synes du bør få litt av vekten over på samboer. Det et ørlite sikkerhetsspørsmål: hvordan går det med henne om dere kommer fra hverandre i dårlig vær? Har hun mat og kan hun holde seg tørr og varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg og min samboer skal på vår første tur i telt. Turen går til Gullfjellet i Bergen der planen er å gå fra Osavatnet, forbi redningshytten og videre oppover til vi finner en fin teltplass. Vi vet egentlig ikke hva vi begir oss ut på, så regner med det blir litt prøving og feiling.

 

 

Hei! Storavatnet og Korlatjørn som ligger over Osavatnet er Bergens hoveddrikkevann. Da skal du være klar over at det er ulovlig å campe i nedbørsfeltet av disse. Det er heller ikke lov å fiske eller bade i nedbørsfletet. Sjekk kommunens nettside, eventuelt ring og hør. Mulig du må på andre siden av Gullfjellet, til Gullbotn for å kunne telte. Eventuelt over Austefjellet og mot Livarden.

 

EDIT: Et kjapt googlesøk gir meg dette kartet på side 31 https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00140/Forvaltningsplan_fo_140683a.pdf

Ikke et spesielt godt kart, men sammen med et annet kart for hånden, vil du få en indikasjon på hvor det ikke er lov å telte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Magnus mener tunge ting skal ligge høyt oppe i sekken,

 

Joda, det er bare et råd, og du har nok rett i at det kan gi en mer ustabil sekk. Fordelen med det er at du kan rette opp ryggen mer fordi vekten kommer mer over hoftene, så det er ikke bare personlig preferanse men også en god grunn bak det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Da var første turen gjennomført, og det ga absolutt mersmak!

 

Det gikk overraskende bra med sekken. Jeg prøvde meg litt frem, og fant fort en komfortabel innstiling. Turen opp gikk veldig bra. Ble sliten i hofte og skuldre, men ikke ondt. Var litt øm i hoftebeinet i morges, men ellers fin. Turen ned gikk ikke like bra, det var mye tyngre. Merket det i skuldre, delvis i rygg og spesielt i hoftene. Akkurat nå er jeg så øm i hoftebeina, at det gjør ondt å bare stramme til buksebelte. Er også litt øm over kragebeinet, men det er knapt merkbart.

Regner med at dette er en tilvenningsak, at det blir bedre etter hvert. Det er vel som å sykle en lang tur for første gang, der det føles ut som man har hele sykkelsete langt opp i ræven. Hva sier dere?

 

Ellers var turen helt topp. Vi var heldig med været, og alt gikk som planlagt. Fikk også øvd meg litt på kart og kompass, og forstår betydelig mer nå enn før.

Det jeg også merket var hvor stor matlyst man får. Den toro gryteretten har aldri smakt så godt som i går!

 

Ny tur er planlagt om 2 uker. Noen tips? 1-2 overnattinger, helst i Hordaland nå i første omgang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke stolt 100% på at du venner deg til sekken, høres ut som du har samme "symptomene" som jeg får etter en tur med litt for tung Norrøna sekk. Jeg vente meg aldri til den så kjøpte en Fjellreven Kajka et år senere. Så nå har jeg to sekker :)Det vil uansett gå bra på 2 og sikkert 3 dagers turer, men man blir gjerne mer og mer øm for hver dag og kan ende med å sette en skikkelig demper på turen.

Glad dere hadde en fin tur og at det ga mersmak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tur :)

 

Tilvenning er nok med i bildet, men for at den perioden ikke skal bli for lang & smertefull, kan det være en idé å få ned vekten og øke gradevis. Alternativt, bare så jeg ikke skal høres for splittet ut, få ned vekten og senke den gradvis.

What???? Få ned vekten og senke den gradvis?

Åhh...nå skjønte jeg, en lettvekter twist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er sånn det skjer: 5-10 kg forsvinner på et blunk og før man vet ordet av det så plukker man ut enkelthår fra tannbørsten... først ned og så veeeeeldig gradvis :)

Jeg går for å alltid gå på tur med folk som er tyngre enn meg, på den måten kan jeg med enkel prosentregning forklare hvorfor jeg overhodet ikke burde bære teltet :P Men på mystisk vis blir sekken mer enn tung nok uansett. Men har merket at det er stor forskjell på sekker hvor godt de bærer vekten. Noen føles tyngre enn andre selvom de veier nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.