Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped liggeunderlag; Downmat/Synmat, UL eller ei?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt liggeunderlag. Har lite erfaring med oppblåsbare liggeunderlag, så trenger noe veiledning. Ender nok opp med en av de mange Exped-underlagene, men vet ikke hvilken jeg skal gå for.  Har lest mange av trådene på dette forumet ang dette temaet, men får ikke konkludert på mine to spørsmål nederst her.

 

Skal først og fremst bruke det på max 3 dagers turer vår, sommer, høst, men kan kanskje bruke det i ny og ne på vinteren (ikke mye). Det viktigste for meg er å ha noe komfortabelt, som ikke er altfor tung, praktisk og relativt solid (som ikke går hull på med en gang).

 

Vurderer Downmat (DM) 7/9LW eller Synmat (SM) 7/9LW samt 7/9UL LW. Med tanke på pris er det ikke voldsomt store forskjeller mellom DM og SM. Jeg er 185høy og ønsker derfor lengre matte enn 183, og da må det bli LW i størrelse. Vektmessig er DM og SM (i tilsvarende størrelser) relativ like, samme når det gjelder pris (fjellsport.no).

 

De to viktigste spørsmålene er:

- UL eller ei? Skal jeg velge vanlig DM eller SM, eller burde jeg gå for UL? Er UL blitt mye mindre solid når vekten er såpass mye lavere, eller holder kvaliteten for mitt bruk. Hva med komforten, er den bedre på standard DM og SM i forhold til UL versjonene?

- DM eller SM? Klar over at DM har bedre varmeisolering (er det kaldere enn -15 sover jeg ikke ute uansett), men er det andre grunner enn pris/vekt som gjør at jeg burde velge det ene eller det andre? Er komforten så og si lik? Har begge lik overflate (vil helst at den ikke skal være veldig glatt slik at jeg "faller av" underlaget).

 

Er disse mattene for store å blåse opp med evnt integrerte pumper, eller burde man uansett ha en "ekstern" pumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Synmat 7 UL som jeg har brukt et års tid. Jeg har også schnozzlebagen, som er veldig kjekk for å blåse opp liggeunderlaget. Det fulgte med mitt liggeunderlag, men ikke de som ble solgt året før (jeg kjøpte et i gave da som ikke hadde med i hvert fall), så sjekk at du får den med. Veldig grei å ha soveposen i under transport er den også!

 

Slitestyrken virker god nok for meg, men jeg bruker det kun inni telt. Jeg tar som regel med meg et ekstra liggeunderlag som jeg bruker utenfor teltet. Jeg har ikke hatt noe problem med manglende friksjon, men synes å huske at friksjonen kjentes littegranne bedre ut på ikke-UL-underlaget. 

 

Jeg vil tro komforten er lik på de to, uten å ha prøvd.

 

NB, Synmat BASIC  (UL eller ikke) er forskjellig fra den vanlige Synmat-en! Fra Exped sine sider: All SynMats Basic UL come without an integrated pump and have welded through chambers which makes them less warm and rigid than the "standard" SynMats.  Jeg har ligget på andre matter med 'welded through chambers' og syntes de var mindre komfortable enn Synmat.

 

Om du bruker et vanlig liggeunderlag (eller oppblåsbart) under Synmat-en øker det isolasjonen godt så du kan bruke kombinasjonen lavere enn temperaturgrensen for Synmat-en.

 

Du kan godt legge hodeputa utenfor madrassen og klare deg godt med medium størrelse. Schnozzle-bagen med litt klær i blir forøvrig en god hodepute :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat 9 LW og synmat 7 UL. Er 187cm høy og litt bred.

Foretrekker litt bredere og lengre underlag om vinteren. Sommerstid greier jeg meg med vanlig UL. LW versjon fantes ikke da jeg kjøpte så mulig jeg i tilfelle hadde valgt den. Men jeg bytter ikke nå. Er ikke så kritisk å få kneet eller noe utenfor madrassen om sommern kontra vinter. Matrialet i UL er litt glattere enn vanlig versjon men ikke noe jeg har opplevd som problem. Hatt mitt UL 3 år nå og ikke hatt noen lekkasjer selv om bikkja tråkker en del på det. Bruker det dog bare inne i teltet, har et lett annet å sitte på ute.

Downmat må du være mye mer forsiktig med å få fukt inni enn de syntetiske.

Skal du primært bruke det vår/sommer/høst så hadde jeg selv tatt et UL, sannsynligvis Synmat.

Synmat UL7 skal tåle -4 og 9 UL - 25. Skal du ut en vintertur ville jeg tatt med et underlag ala bamse i tillegg. Blir det varmt nok å ligge på samt at du har et godt underlag å sitte på ute i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har UL 7 LW og er enig med bl.a borgern.

Dvs. holde seg til syntet, og evt. ta med skumunderlag i tillegg på de få turene på vinteren.

Standard tåler sikkert mer og flere bruksområder, (ligge under åpen himmel,tarp), men UL er mer enn solid nok til bruk inni telt.

I ditt tilfelle, som også er veldig likt mitt bruk, ville jeg altså valgt SYN UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Downmat 7 og er veldig fornøyd med det. Det tar riktignok litt tid å pumpe opp med den integrerte pumpa så vurderer å kjøpe en schnozzlebag, men underlaget er behagelig og solid, bruker det rett mot bakken og det tåler hundeklør. Fukt er ikke noe problem så lenge du ikke blåser opp med munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, tror jeg går for Synmat og ikke Downmat (basert på tilbakemeldinger her). SM UL virker som å være et godt produkt, men jeg er usikker på hva man har spart på i UL versjonen. 

 

Så mine to gjenstående spørsmål er følgende:

1. 9cm eller 7cm? Dreier det seg kun om varme, er komforten så og si identisk vil jeg velge 7cm pga vekt. Hvis 9cm er betydelig bedre å ligge på vil jeg velge den. 

2. SM UL eller vanlig SM. Prisen er så og si identisk mellom SM UL 9 LW og SM 9 LW. Vekten er ca 250gram høyere på UL versjonen (ikke veldig mye mer). Pakkevolumet er relativt likt. Så hva er forskjellen mellom disse? Hvis SM 9 LW er betydelig mer holdbar og solid enn SM L 9 LW, så vil jeg kanskje velge førstnevnte siden jeg ikke alltid kommer til å ligge inni et telt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Komforten er omtrent lik, allefall ifølge flere tester jeg har lest.

2. UL er forkortelse for Ultra Light, så UL mattene er alltid lettest. Du må ha lest feil at UL er tyngre. Stoffet er som nevnt største forskjell. Jo lettere, jo tynnere og mindre slitesterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Komforten er omtrent lik, allefall ifølge flere tester jeg har lest.

2. UL er forkortelse for Ultra Light, så UL mattene er alltid lettest. Du må ha lest feil at UL er tyngre. Stoffet er som nevnt største forskjell. Jo lettere, jo tynnere og mindre slitesterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.