Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og gamasjer - småplukk


Grimner

Anbefalte innlegg

Fjellet lokker og kveldene går med til førpakking. Ikke ment som absolutte råd eller nøye beskrivelse, men mer en påminnelse om at det som ikke passer helt, kan tilpasses.

 

 

Teltet (Six Moon Designs - Skyscape Trekker), er stort nok til meg og tåler vind. Imidlertid kan reimene til pluggene strammes. Rettere: de må strammes etter en halvtime.

Reimene er flat nylon og stramming/låsing er helt enkle plastdingser. Det virker bra i godt vær og vind, men når det regner og blåser blir reima våt og glipper i plasten. Slake liner i vind er ikke bra.

 Så nå er reimene skiftet ut med Spektra tråder og stramming/låsing er med knuter - laget etter nøye instruksjon. Testet knutene med en time i et vannglass og de ser ut til å holde.

Plasten er fortsatt på, men består trådene prøven i riktige testforhold, forsvinner den.

 

Bonus at Spektra'en er rød med små reflekser i.

 

 

Siden turen går med nikkers er det greit med lange gamasjer. Valget falt på et par Sea-to-Summit i eVent og med borrelås opp hele fronten. Tunge gummidetaljer. Romslige.

 Først ut er gummireima som er ment å gå under foten. Javel, men mine støvler er flate hele veien, så den reima ville fått ett kort liv. Heldigvis festet godt, men enkelt, så de lot seg fjerne.

 Så den romslige passformen. Særlig nederst var det godt om luft. Sydde inn en brett slik at det nå er tre lag stoff over 4 cm og gamasjene sitter som skreddersydd mot støvelen.

 Klemte sammen kroken foran slik at lissene mine nå møter litt motstand og ikke bare glipper ut ved første og beste anledning - som er blitt færre med skreddersømmen.

 

Trenger jeg reim under foten? Ja, mener alle. En grei løsning er å bruke Spektra tråd som visstnok skal være såpass slitesterk at den holder en stund selv på flate såler.

Men så ser jeg at alle som anbefaler noe under foten bruker sko. Jeg har støvler og så lenge kroken holder, så kan gamasjene gjerne flytte seg opp uten at det gjør noe fra eller til. Tror jeg.

 

Virker som om disse gamasjene er ment for vinter, men markedet for gode sommergamasjer er ikke plagsomt stort, så de for duge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.