Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil på første telttur alene i sommer


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Haugesund og for å slå opp telt i friluft, må jeg reise ut til en av nabokommunene eller lenger. På den første teltturen alene vil jeg helst ikke reise så langt og tror at å begynne å Sveio kommune kan være en grei løsning. Den kommunen grenser mot Haugesund. Har ikke bil, så buss blir eneste måten å reise ut av byen på. Til å begynne med vil jeg bare ligge ute en natt og reise hjem neste dag.

 

Vet ikke hva som kan være lurt å ha med i matpakken på en telttur, om det er nok med en pakke eller to med polarbrød og pålegg eller noe med. Vannkanne skal jeg ta med. Ellers tar jeg med en sjokolade og 0,5 liter brus. Det er godt på lange turer, men hjemme bryr jeg meg ikke om det.

 

Hva med å finne områder der det ikke er så mye myr? Og er det sånn at jeg kan stole 100 % at kartet viser rett hvor det er myr, også hvis jeg ser kartet på internett?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye mat man trenger på tur er veldig induviduelt. Det kommer også an på hvor langt du skal gå og hvor mange timer du har tenk å være borte. De gangene jeg er borte et døgn spiser jeg en god frokost før jeg drar. Så har jeg med nok til 4 måltidet hvor et av dem er middag. Har gjerne med nøtter og sjokolade i tillegg.

Man kan ikke stole 100% på kartet, har det vært mye nedbør er myrområder mye våtere enn om sola har fått lov til å tørke opp litt. Noen myrer er det ikke noe problem å gå på, mens andre kan være veldig våte. husk at det er mye tyngre å gå på mye enn på tørt og fast underlag. Bekker kan også være vesentlig mye større enn de ser ut på kartet og kan være leie å krysse.

Lykke til og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant faktisk en salamander i hagen og det er jo nesten for aligator å regne, og her er det ikke sump hverken i virkeligheten eller på kartet. Jeg legger alltid ut på tur med et ønske om å holde meg tørr på bena, sånn blir det skjeldent, så derfor har jeg alltid et tørt par ullsokker i sekken. Er mye vått som ikke kommer fram på kartet, så det ender med at jeg bare valser igjennom det jeg må igjennom for å komme fram :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Haugesund og for å slå opp telt i friluft, må jeg reise ut til en av nabokommunene eller lenger. På den første teltturen alene vil jeg helst ikke reise så langt og tror at å begynne å Sveio kommune kan være en grei løsning. Den kommunen grenser mot Haugesund. Har ikke bil, så buss blir eneste måten å reise ut av byen på. Til å begynne med vil jeg bare ligge ute en natt og reise hjem neste dag.

 

Vet ikke hva som kan være lurt å ha med i matpakken på en telttur, om det er nok med en pakke eller to med polarbrød og pålegg eller noe med. Vannkanne skal jeg ta med. Ellers tar jeg med en sjokolade og 0,5 liter brus. Det er godt på lange turer, men hjemme bryr jeg meg ikke om det.

 

Hva med å finne områder der det ikke er så mye myr? Og er det sånn at jeg kan stole 100 % at kartet viser rett hvor det er myr, også hvis jeg ser kartet på internett?

 

Håper du får en fin tur. Viktig å ta med seg noe "ekstra godt". Kosfaktoren øker betraktelig!! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt tommel opp for at du tørr!

Den første turen alene er stor milepæl for den enkelte og du kommer til å lære masse. Det største skrittet er å bare gjøre det. Ønsker deg lykke til og god tur! Unn deg noe godt på turen, ta gjerne med en bok eller litt musikk på en liten radio eller lign, det hjelper godt på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra på tur alene er digg. Det kan kanskje høres trasig ut, men tiden går fort, og det er utrolig behagelig å bare ha deg selv å forholde deg til. På den første turen er det lett å ta med seg mye unødvendig utstyr, men det er egentlig helt greit. Da finner du selv ut hva som er unødvendig til neste tur :)

Sjekk værmeldingen, så den første turen ikke blir i øsende regn. Det får du nok sjangser til å oppleve senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snakke mer myr, så er vann og bekker i eller ved myra gjerne et tegn på at det er våtere og mer kronglete enn bare myr.

 

Og en pose bamsemus eller smørbukk er en billig investering i mental velvære når du hører salamandrene surkle rundt teltet som viste seg å være alt annet enn vanntett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er når du hører froskene kvakke rundt teltet, eller når det ligger en feit snegle og koser seg i kløven til bikkja. Da skulle man virkelig ha hatt en stor pose bamsemums. Eller når man har med ris og kylling (ikke ferdig tilberedt så klart) og finner ut når man har blitt skikkelig klar for middag, at gassen ligger igjen hjemme. Da hjelper ikke engang smørbukk, men man får en påminnelse om hvorfor man har med for mye mat (bikkjene satte stor pris på en kyllingfile hver).

Skriv huskeliste, og ha med litt ekstra :) Ikke sats på å slå opp telt i et myrområde. Det er fare for både aligatorer, frosker og, det mest irriterende av alt, mygg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er når du hører froskene kvakke rundt teltet, eller når det ligger en feit snegle og koser seg i kløven til bikkja. Da skulle man virkelig ha hatt en stor pose bamsemums. Eller når man har med ris og kylling (ikke ferdig tilberedt så klart) og finner ut når man har blitt skikkelig klar for middag, at gassen ligger igjen hjemme. Da hjelper ikke engang smørbukk, men man får en påminnelse om hvorfor man har med for mye mat (bikkjene satte stor pris på en kyllingfile hver).

Skriv huskeliste, og ha med litt ekstra :) Ikke sats på å slå opp telt i et myrområde. Det er fare for både aligatorer, frosker og, det mest irriterende av alt, mygg!!!!

Jeg synes snegler er ekle og håper ikke jeg støter på de. Å se snegler er helt greit, men satser på å følge med på været. Hjemme har jeg en værstasjon og været i Sveio er stort sett det samme som Haugesund, byen jeg bor i.

 

Har tenkt å ta buss til et busstopp som er nær Tveitalifjellet. Det er mye skog på det fjellet, men jeg håper ikke det blir et problem å gå gjennom de skogene.

 

Jeg har et par vernesko hjemme og tror de kan brukes som fjellsko. Må uansett kjøpe spork og kartmappe på XXL. Ellers et kart hos Turistforeningen. Alt dette finner jeg i Haugesund.

 

Kan vernesko også brukes som fjellsko? Det er disse jeg har kjøpt http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_21/PID-410391(SparBase).aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes snegler er ekle og håper ikke jeg støter på de. Å se snegler er helt greit, men satser på å følge med på været. Hjemme har jeg en værstasjon og været i Sveio er stort sett det samme som Haugesund, byen jeg bor i.

 

Har tenkt å ta buss til et busstopp som er nær Tveitalifjellet. Det er mye skog på det fjellet, men jeg håper ikke det blir et problem å gå gjennom de skogene.

 

Jeg har et par vernesko hjemme og tror de kan brukes som fjellsko. Må uansett kjøpe spork og kartmappe på XXL. Ellers et kart hos Turistforeningen. Alt dette finner jeg i Haugesund.

 

Kan vernesko også brukes som fjellsko? Det er disse jeg har kjøpt http://www.sparkjop.no/Sparkjop/Products/cat_21/PID-410391(SparBase).aspx

Vet ikke hvor på Tveitalifjellet du tenkte å gå, men det ser relativt vått ut om du ikke går opp fra østsiden. Om du bruker Norgeskart på nett må du ha det på 500m får å få fram stier, endel myrer o.s.v. Zoomer du lenger inn, blir endel viktige detaljer borte.

Jeg vil IKKE anbefalle deg å gå med vernesko på fjellet, spes ikke om de er i nærheten av de jeg har hatt opp gjennom åra, og vi er nok fort oppi 10 forskjellige modeller, alle til felles at de gir lite støtte på sidene + at sålen er høy, det fører lett til overtråkk når du går i ulent terreng. Du må også huske at du skal ha noen kg på ryggen som gjør at skotøy er ekstra viktig. Jeg ville heller brukt joggesko om du ikke har noen fjellsko. Tror faktisk jeg heller hadde gått med sandaler framfor vernesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å hyle at du ikke må finne på å gå med vernestøvler i fjellet, men de der så ikke gale ut, Så lenge du ikke pakker for tungt (over ca 15 kg - mitt høyst subjektive tall), og har med et par tørre sokker til å sove i, så kan det gå bra. Viktigst er at du er komfortabel med skoene og vet at du kan gå med dem.

Hmm, fare for at du kommer tilbake og skriver rapport om de billigste og beste fjellskoene på markedet - vet ikke hvor mye påslag det er for "fjell" og "Gore-Tex", men vekslepenger er det neppe.

 

Mistenker at du må regne med å bli våt på beina. Sko som er vanntette på asfalt er ikke nødvendigvis det i vegetasjon. Mine egne er tørre og fine på vei og brede stier, men blir fuktige etter et par skritt i lyng.

 

 

Du kan like gjerne innse at snegler er søte dyr som kommer til å være på teltduken når du våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å gå på øst-siden av Tveitalifjellet og når jeg ser på Norgeskartet, ser det ikke så gale ut. Detaljer om skog finner jeg ikke på andre kart enn Google maps og det ser ut som det er mye skog på Tveitalifjellet.

 

Hvordan skal jeg ta vekk sneglene av teltduken neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å hyle at du ikke må finne på å gå med vernestøvler i fjellet, men de der så ikke gale ut, Så lenge du ikke pakker for tungt (over ca 15 kg - mitt høyst subjektive tall), og har med et par tørre sokker til å sove i, så kan det gå bra. Viktigst er at du er komfortabel med skoene og vet at du kan gå med dem.

Hmm, fare for at du kommer tilbake og skriver rapport om de billigste og beste fjellskoene på markedet - vet ikke hvor mye påslag det er for "fjell" og "Gore-Tex", men vekslepenger er det neppe.

Mistenker at du må regne med å bli våt på beina. Sko som er vanntette på asfalt er ikke nødvendigvis det i vegetasjon. Mine egne er tørre og fine på vei og brede stier, men blir fuktige etter et par skritt i lyng.

Du kan like gjerne innse at snegler er søte dyr som kommer til å være på teltduken når du våkner.

Snegler på teltduken er digg, sparer vrkt til frokost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Grimner ble litt usikker i sitt hyl.... så da hyler jeg enda høyere. Jeg har de verneskoene som fikk desidert best resultat da ergonomer skulle teste vernesko, de har best støtte, best såle osv...blablabla.... Hadde en jobb (lucky me) på Norefjell. Da jeg var ferdig med jobben, bestemte jeg meg for å rusle litt opp i fjellet for å nyte sola og stillheten litt før jeg satte kursen hjem. Frk fryd var ikke så rutinert at hun hadde tatt med andre sko før hun dro på jobb så da var det å labbe opp i vernesko. Heldigvis hadde jeg uansett ikke tid til noen langtur, men jeg fikk bekreftet nok en gang at vernesko har ingenting i terrenget å gjøre.

Disse verneskoa er det jeg har.

http://www.metarek.no/traxx-213-fra-bata-lav-modell-meshskinn-boa-lukkesystem-luftig-p-113-c-152.aspx

Snegler til frokost er nok veldig bra. Masse proteiner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Sindre

 

Ville kanskje tatt med vernebukse i tillegg til verneskoene, sånn i tilfelle du blir angrepet av monstersneglene av typen Glefsius barbaricus. Kan veie rundt 1 kg, og er ofte sulten og sint nå i parringsesongen. Har hørt det er mye av den i området du har tenkt deg. Den ser dårlig, så den skiller ikke så godt mellom en legg og andre rivaler i mørke. Den biter fort gjennom teltduken.

 

Et annet problem er at den liker søtsaker, så ville også tatt med noen ekstra pakker med bamsebums og 10-12 flasker brus, og sette dette rundt teltet med noen små bjeller festet i et snorsystem. På den måten får du tid til å ta på deg vernebuksen og gjøre deg klar med rambokniven hvis flere av dem angriper samtidig.

 

Ville også tegnet en god reiseforsikring, og lagret nummeret til 113 via en app du finner på nettet.

 

God tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er sko jeg aldri har hatt på beina, så dempet hyling blir på grunnlag av utseende. Hva jeg gjerne vedder på, er at sko til kr 350 kommer til å dette fra hverandre etter et par ukers trasking i myr og stein.  Holder de for et par dager og vil de skape trøbbel? Det vil turrapporten vise.

 

Hvis tanken hadde vært å bruke et par vernestøvler for skogbruk, så hadde jeg tatt turen til nærmeste luftvernsirene.

 

PS

Glefsius barbaricus står bak 95% av sauedrapene her til lands. Dagbladet hadde allerede brukt "mordersnegle", så de ropte ulv i stedet.

Stort sett ufarlige for mennesker (de er snegler), så lenge du ikke passerer under ett tre hvor en flokk har lagt seg i bakhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har lista opp 90% av grunnene til at jeg foretrekker fjell foran skog any day.

Men sånn ellers, tenker du å ta med primus? I så fall er jo Real Turmat en grei middag.. la den stå lukket med det varme vannet i en god stund, lenger enn det står på pakka, sånn at den ikke blir hard og fæl. Du trenger ikke å dra med deg så mye vann, det er stort sett trygt å drikke vann i naturen i Norge - rennende vann er tryggest.
Jeg synes turen er hyggeligere hvis du legger den til et sted med fiskemuligheter. Sneglene skal du ikke tenke så mye på, pirkes bort med pinne eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke lokke unødig på Glefsius barbaricus bør du ikke ha med mat som inneholder lam, de kjenner lukta av lam på lang avstand. Det kan også være en god ida å synge litt mens du går.

For å unngå å bli blodfattig ville jeg satset på bål og bøtter med jungelolje (eller andre "effektive" myggmidler), Glefsius er redd for ild så det vil holde den unna også.

Men for å være litt seriøs, om du skal ha bål så vurder nøye hvor du fyrer opp. En skogbrann i ny og ne er bra for vegetasjonen og tar sikkert knekken på masse flått og snegler, men du trenger ikke være årsaken til at brannen oppsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke lokke unødig på Glefsius barbaricus bør du ikke ha med mat som inneholder lam, de kjenner lukta av lam på lang avstand. Det kan også være en god ida å synge litt mens du går.

For å unngå å bli blodfattig ville jeg satset på bål og bøtter med jungelolje (eller andre "effektive" myggmidler), Glefsius er redd for ild så det vil holde den unna også.

Men for å være litt seriøs, om du skal ha bål så vurder nøye hvor du fyrer opp. En skogbrann i ny og ne er bra for vegetasjonen og tar sikkert knekken på masse flått og snegler, men du trenger ikke være årsaken til at brannen oppsto.

Det er et spesielt myrete område på Tveitalifjellet og tett med skoger. Jeg regner med at jeg finner en plass mellom noen skoger til å slå opp teltet, men jeg tror ikke det er smart å tenne bål når der jeg kan slå opp telt. Da må bålet være nær et vann og det ser ut som det et både bekker og vann å finne.

 

Jeg skal ikke ta med mat som inneholder lam, heller ikke sterk mat, sånn at jeg unngår unødvendig stort behov for væske. Må også ta med smøring mot mygg.

 

Hører sneglene noe, sånn at jeg ikke bør ha på radioen med høyttaler inne i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monstersneglene Glefsius barbaricus har god hørsel, og kan tiltrekkes av musikk, spesielt hip-hop og datarock med mye bass. Ville kanskje spilt noe country eller Kurt Nilsen, har hørt at da trekker sneglene seg unna.

 

Alternativet er å ligge musestille og late som om du ikke er der, for da kan sneglene heller finne noe annet interessant. Problemet da er at sneglene kan lukte at det er mat i nærheten, spesielt hvis du har mye bamsemums og brus med. Sneglene er nyskjerrige, så pass på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Turkaren sier, du bør unngå hip-hop og datarock. P1 kan muligens være en effektiv måte å holde sneglene unna på. Det kan også være lurt å legge igjen noen bamsemums høyt oppe i noen trær på begynnelsen av turen. På den måten vil du lokke sneglene dit så du kanskje slipper å få besøk på teltplassen. Snegler er ikke gode klatrere så får du bamsemumsen høyt oppe i treet så holdes de sysselsatt hele natten. Husk at det ikke er småsnegler det er snakk om, så jeg vil anbefalle deg å klatre opp med bamsemumsen. 5-6 forskjellige trær burde være nok. Men det kan ikke være Bjørketrær, sneglene er ofte allergiske mot never og vil få noen nysekuler som kan gjøre stien hjem ganske slimete og glatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.