Gå til innhold
  • Bli medlem

Aftenposten: Overdriver teltplassen


Dommern

Anbefalte innlegg

Annonse

Er enig med deg. Det samme opplevde man tidligere mht temperaturgrensene på soveposer. Så kom det et EU-direktiv som gjør at de norske soveposeprodusenter nå må forholde seg til en fast EU-standard. Den gamle vinterposen min som skulle tåle -20, viste seg å ikke tåle mer enn -5/-10, noe jeg for så vidt alltid har ment.

Jeg blir ikke overrasket om det kommer et EU-direktiv som tar for seg merking av telt ?!? Byråkratene i Brussel er mer enn reguleringskåte nok til å finne på noe sånt.

Det verste eksemplet jeg har blitt utsatt for er Helsport Svalbard 5. Vi måte kjibbe ut en av personene for å få plass. Innvendige mål (i følge produsenten) er 230 ved hode og 180 cm ved føttene. Dette blir hhv. 46 og 36 cm hver! Jeg vet ikke hvor smale folk flest er, men jeg er ihvertfall ikke under 55 cm målt over skuldrene (bruker størrelse L). I tillegg er det greit med noen cm på hver side til selve soveposen. Selv med 4 personer i en Svalbard 5 har man ikke mer enn 57 cm hver, noe som også er i minste laget. Svalbard 5 burde hete Svalbard 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og differansen mellom Svalbard5 og Svalbard6 er hele 20 cm ekstra bredde!

Knapt nok plass til et ekstra morrabrød...

Bare juks og fanteri spør du meg. Jeg tror egentlig Helsport og de andre teltprodusentene er skjulte terroristorganisasjoner som på denne måten lurer altfor mange mennesker inn på altfor liten plass og på den måten terroriserer oss velfødde som er over 20 cm i bredde.

Peder

"ikke noe dill, bare dall"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt for meg er nestan verre enn eit kroppskondom eller våtdrakt. Eg hadde eit 3-mannstelt for ein del år sidan. Det var det berre plass til meg og sekken i, når eg var på turar åleine. Telt har eg gjeve meg med for lenge sidan, og når eg treng telt, får eg heller liggja ute. Det vert kanskje aktuelt i løpet av ferien. Det er tross alt sommar, og tillet vêret det, går det an.

Helsing Stuttjukken, som fyller eit 3-mannstelt åleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på vintertur på Finse i et svalbard 3 med to turkamerater. Det var litt trangt, men vi kom oss greit gjennom de nettene da vi var såpass trøtte når vi la oss i teltet, at vi ikke rakk å bekymre oss så mye over det. Hadde selvfølgelig vært litt kjedelig hvis vi hadde blitt liggende lenge værfast.... Ideelt sett burde vi vært to i teltet, men har ingen betenkeligheter mot å gjøre det pånytt hvis det skulle bli nødvendig.

Værre å stappe 8 stykker inn i en femduker på vinterøvelse i militæret det er trangt det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.