Gå til innhold
  • Bli medlem

'Amerikanske' telt og regn under oppsett


Mattis Nyheim

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da mitt snart 30 år gamle Helsport-telt har en bunnduk som ikke lenger holder vannet ute, og det uansett blir for lite pga familieforøkning, driver jeg og leter etter et nytt telt. Helsport og Hilleberg utgår; mest på grunn av pris, men også fordi Helsport har tydeligvis en slags pussig fetisj for å lage telt med skrånende tak og avsmalnende bunnduk. Jeg vil ha et telt som er like stort og høyt uansett hvor jeg måtte finne på å legge meg i det. I tillegg vil jeg ha to utganger, og ihvertfall ett fortelt av brukbar størrelse. Det må også kunne brukes om vinteren uten å risikere liv og lemmer.. Vekt er ikke noe jeg bekymrer meg for, innenfor rimelighetens grenser, men pris er definitivt et tema. Derfor begynte jeg å se på Mountain Hardwear, The North Face og lignende, for disse finner man med ujevne mellomrom på salg både i norge og i utlandet.

 

Ettersom jeg forstår, så er tre-sesongersteltene til disse produsentene stort sett bare myggnetting og ytterduk, så da var neste skritt 4-sesongers, og da var de aller fleste teltene såkalte ekspedisjonstelt. Overkill til mitt bruk, men like fullt et alternativ prismessig og plassmessig. Jeg har sett en hel del på MH Trango. 2-personersutgaven av dette teltet er større enn de fleste(alle?) Helsports 3.mannstelt.

 

Jeg forstår det slik at disse teltene settes opp med innerduken først, og så klipser man på ytterduken når teltet er ferdig oppsatt. Tusenkronersspørsmålet er da: hvordan gjør man dette i tett regn, gjerne akkompagnert av stiv kuling, uten at innerteltet blir drivende vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv haft et Helsport Rundhø 2-personers fra starten af 1980-tallet, som jeg til sidst måtte kassere p.g.a. at bunden blev utæt; - så jeg kender det. Nu har jeg flere forskellige telte bl.a. et Montain Hardwear Trango 2 i den gamle udgave, hvor den femte bue sidder indvendigt.

 

Du spørger om, hvordan man stiller det op i regnvejr. Det findes der ikke rigtigt noget godt svar på, andet end at man skal være hurtig, så det ikke når at få så meget vand, og så må man tørre op efterpå om nødvendigt.

 

Du skriver, at vægt ikke er noget tema inden for rimelighedens grænser. Jeg bruger aldrig mit Trango på ture, hvor jeg skal gå meget og skifte lejrplads hver nat og bære teltet med mig hver dag. Til ture, hvor man har andre transportmuligheder, eller hvor man bare skal bære teltet på første- og sidstedagen (ind til en basecamp og ud igen) og ind imellem gå dagture fra basecamp med lettere rygsæk, er Trango derimod et fint telt. Det er ekstremt solidt og stabilt, og det er også det, der gør det tungt. Den nye model, hvor den femte bue sidder udvendigt, er vist lidt lettere end mit.

 

Normalt er det et temmelig dyrt telt, så jeg forstår ikke helt, hvordan du kan få det til at være et billigere alternativ til Hilleberg eller Helsport. Jeg fik mit billigt, fordi restlageret af den gamle model blev solgt ud billigt, da den nye model kom frem.

 

Så skriver du, at 2-personers udgaven af Trango er større end 3-personers udgaverne af de fleste Helsport-telte. Det er vist ikke helt rigtigt. Inderteltet i Trango 2-personers er næsten lige så stort som inderteltet i et typisk Helsport 3-personers, og forteltet er ikke nær så stort som et typisk Helsport-telt i Camp-udgaven. Det betyder, at noget af det udstyr, som du i et Helsport-telt i Camp-udgave ville lægge i forteltet, må du have med ind i inderteltet, og så er pladsen herinde kanske ikke så imponerende alligevel.

 

Iflg. norsk tradition skal et telt til brug om vinteren have storm-måtter. I andre lande er man nok ikke helt enige. Ligesom de allerfleste udenlandske telte har Trango heller ikke storm-måtter. Trango-telte har dog været brugt på ekspeditioner under forhold, hvor det er bevist, at storm-måtter ikke er nødvendige - selv under barske forhold. Jeg antager, at du er opmærksom på dette og har accepteret det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler her på FF vet nå hva jeg stort sett foretrekker;-). Så derfor er det ikke "suprise" at jeg liker telt med to innganger, to praktiske fortelt og en konstruksjon der både inner og yttertelt settes opp samtidig. De fleste faller innunder kategorien kuppeltelt.

 

Exped har flere telt i denne kategorien, og jeg er veldig fornøyd med mitt Venus 3:

http://www.fjellsport.no/merker/a-g/exped/exped-venus-ii-extreme-telt.html

 

Fjellreven har noe lignende kalt Akka Dome:

http://www.outnorth.no/no-fjallraven/akka-dome-2.php?gclid=CIOKzNPV_bcCFSt8cAodhQYAwg

 

Marmot har også noe lignende:

http://www.trekkinn.com/outdoor-mountain/marmot-nusku-2p-tent/24728/p

http://www.outnorth.no/no-marmot/nusku-2-pers.php?group=prod_prod_grp-s1%2F372

 

Det samme har Helsport:

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Pro/Reinsfjell_2

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/_Trek/Rondeslottet_2

 

Når det gjelder tunneltelt med samme specs så er jeg ikke veldig bevandret siden jeg solgte unna mitt siste tunneltelt for flere år siden. Men Helsport produserte denne modellen som har fått mye skryt.

http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=33775&WebSiteMapNodeID=1000001&gclid=CMjjqKvY_bcCFU56cAodXGgAiA

http://www.outdoorfair.de/p-en-87-vidda-light-3-camp-sale-price-save-20.aspx?VariantID=119

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt reodor felgen innstilling der det mulig å koble sammen ytter og innerduken på et par av North Face teltene slik at disse settes opp likt også kan man finjustere litt i ettertid. Ellers går det ganske kjapt å legge over ytterduken så jeg har aldri opplevd dette som noe problem (North Face).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

@Lars M: Det er et Rundhø jeg også har ja, mulig Helsport ikke hadde andre modeller på den tiden, ikke vet jeg, men det har ihvertfall vært en solid traver i mange år, og jeg liker utformingen virkelig godt.

Over til Trango, så er ikke vekten noe problem når man har en solid kløvhund :) Stormmatter ser jeg heller ikke at jeg må ha all den tid teltet beviselig brukes under mye hardere forhold enn jeg kan utsette det for, så den delen er godtatt og akseptert.

Når det kommer til pris så ser det ut til at jeg skal klare å få det til norge for rundt, eller rett i overkant av 3000 norske, jeg finner ikke Hilleberg eller Helsport til den prisen. Jeg har sett mye på Keron fra Hilleberg, men det koster rundt 9000, og det blir altfor drøyt. 

Det interessante er imidlertid det du skriver om plass. Det hadde jeg selvsagt ikke tenkt så mye på, selv om jeg har registrert forskjellen i størrelse på fortelt. Jeg må nok vurdere det litt nærmere, men om jeg bare skal bruke 3000, så må tydeligvis noen kompromisser inngås. Og takk for svar på hovedutfordringen: oppsett i regn. Man må altså belage seg på å øve en del så man gjør det kjapt når det gjelder.

 

@Nikke : Exped Venus har jeg sett en del på. Det er desverre ikke like utsatt for rabatter som en del av de andre teltene på lista, men kommer jeg over det til en fin pris, så kan det godt hende jeg slår til. Det må isåfall bli tremannsutgaven.

 

Fjellräven har jeg en eller annen pussig motforestilling mot som i utgangspunktet handlet om miljøgifter, så det teltet har jeg ikke sett på i det hele tatt, skal sjekke det ut nærmere :)

 

Marmot skal sjekkes ut nærmere, de ser veldig interessante ut hvis de finnes en størrelse opp. Helsport reinsfjell og rondeslottet skulle vært litt større, og billigere, mens vidda så jo veldig bra ut til mitt bruk, faktisk. Det har jeg ikke sett før.Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det må også kunne brukes om vinteren uten å risikere liv og lemmer..

<...>

så da var neste skritt 4-sesongers, og da var de aller fleste teltene såkalte ekspedisjonstelt. Overkill til mitt bruk

&nbsp;

Skal ein ha telt til vinterbruk i fjellet, er det ingen grunn til å avfeie såkalla ekspedisjonstelt som overkill. Det er ingen fornuft il å velge eit dårlegare telt bare fordi det er færre dagsetapper heim att.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da mitt snart 30 år gamle Helsport-telt har en bunnduk som ikke lenger holder vannet ute, og det uansett blir for lite pga familieforøkning, driver jeg og leter etter et nytt telt. Helsport og Hilleberg utgår; mest på grunn av pris, men også fordi Helsport har tydeligvis en slags pussig fetisj for å lage telt med skrånende tak og avsmalnende bunnduk. Jeg vil ha et telt som er like stort og høyt uansett hvor jeg måtte finne på å legge meg i det. I tillegg vil jeg ha to utganger, og ihvertfall ett fortelt av brukbar størrelse. Det må også kunne brukes om vinteren uten å risikere liv og lemmer.. Vekt er ikke noe jeg bekymrer meg for, innenfor rimelighetens grenser, men pris er definitivt et tema. Derfor begynte jeg å se på Mountain Hardwear, The North Face og lignende, for disse finner man med ujevne mellomrom på salg både i norge og i utlandet.

 

Ettersom jeg forstår, så er tre-sesongersteltene til disse produsentene stort sett bare myggnetting og ytterduk, så da var neste skritt 4-sesongers, og da var de aller fleste teltene såkalte ekspedisjonstelt. Overkill til mitt bruk, men like fullt et alternativ prismessig og plassmessig. Jeg har sett en hel del på MH Trango. 2-personersutgaven av dette teltet er større enn de fleste(alle?) Helsports 3.mannstelt.

 

Jeg forstår det slik at disse teltene settes opp med innerduken først, og så klipser man på ytterduken når teltet er ferdig oppsatt. Tusenkronersspørsmålet er da: hvordan gjør man dette i tett regn, gjerne akkompagnert av stiv kuling, uten at innerteltet blir drivende vått?

 

Du kommer nok til å måtte justere kravene til pris eller til telt. Etter å ha undersøkt teltmarkedet kommer de fleste til at de må ha ulike telt for sommer og vinterbruk. Dersom du ikke er opptatt av om teltet veier 3kg eller 5kg, så kan du være unntaket her :smile: . Kanskje teltet ikke skal bæres så langt, eller du har barn som bærer noe selv. Vintertelt er ofte dyrere enn 3-sesongstelt, blant annet fordi de sjeldnere er på tilbud. På bakgrunn av det du skriver så vil Hilleberg Keron være et telt som dekker behovet, med unntak av pris, (og dersom det har myggnetting i ventilene til ytterteltet). Helsport Svea er et alternativ med noe lavere pris. Men vekten på disse er altså ganske høy.

 

Et tunnelttelt med fire buer vil dekke ditt behov, såvidt jeg kan forstå. Det er greit med stort fortelt med barn på tur.

 

Som en digresjon synes jeg det er litt rart at Helsport kun har ett eneste tunneltelt med fire buer i sortementet sitt, og det er et vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par amerikanske telt. Begge er kuppel men de har litt forskjellig konstruksjon. 3 sesongsteltet har inngang på begge sider. 4 sesongs har en endeinngang. Det som er likt er at man setter opp innerteltet først, normalt.

Jeg har dog ekstra bunnduk til begge. Først i forhold til å spare slitasje, lettere å kjøpe ny bunnduk enn å sy inn ny bunn i teltet. Men ekstra bunn gir noen andre fordeler med tane på oppsett.

Uten bunnduk må man sette innertelt først, så yttertelt. Man kan og bare bruke innertelt hvis fint vær.

Med bunnduk kan man sette opp bunnduk og yttertelt først, så monterer innertelt. Man kan og bruke det med bare bunnduk og ytterduk i seongen med lite innsekter for å spare vekt.

Sette opp i dårlig vær er ganske enkelt. Da bunnduk og plugg fast den i bakken. Sett opp stengene. Klips fast ytterduk på en ende(så stikker den ikke av i vind), trekk den så over stengene og klips på andre ende. Så tar man barduner etc. Så kryper man inn og klipser på plass innertelt. Noen kan synes det virker knotete men slike telt er veldig lett å sette opp alene.

 

Fikk ikke helt tak i antall pers du skal ha i teltet.

Som du sier så er mange amerikanske telt med bare netting i innertelt. Det finnes dog noen unntatt. MSR Hubba HUbba HP2 har duk i innertelt, er dog fremdeles et lett 3 sesongstelt.

Et annet med duk i innertelt er Big Sky Convertible 2P. Det har også stormmatter så vidt jeg husker.

 

Selv bruker jeg Big Agnes Copper SPur UL2. Lett og fint telt på 1,6-1,7 kilo. Bra takhøyde i det meste av teltet, 2 fortelt. Her er er det duk et stykke opp på innertelt og netting resten. En kan og stramme ytterduk ganske tett mot bakken. Selv om det lufter godt så får man ikke direkte trekk. Blir ikke så varmt i det når sola står på heller. Sett en del reviees på nett av folk som bruker det om vinteren og fordi det gir lite kondens. Dog vil jeg ikke kalle det et telt for høyfjellet om vinteren. Det er nok ikke så glad i tunge snølass og altfor mye vind. Generelt gjelder det 3 seongs telt i ultralight segmentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et Nanok Arxis Duo 2 til den bruken du besrkiver. De ter tungt, 3,5 kg, men bortsett fra det er jeg fornøyd med teltet. Kanksje litt vanskelig å få tak i om dagen, men så det inne på Gmax på Ryen. Du får det til rundt 2000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar :)

 

@afe: Jeg avfeier ingenting, jeg sier bare at jeg i de aller fleste tilfeller ikke vil ha behov for et telt som er tiltenkt ekspedisjoner, men at jeg likevel vurderer noen slike telt da de ellers synes å oppfylle en hel del av mine krav, særlig prismessig da de stadig vekk er på salg :)

 

@qwer993: Keron og Svea har jeg siklet på lenge, men de koster for mye. Keron 4 eller 3GT hadde vært tumleplass nok for meg og mine, og konstruksjonen er lik mitt gamle Rundhø: Tunnelltelt som er like stort overalt. Svea ser også flott ut, selv om det også lider litt av Helsport-syndromet med avsmalnende bunnduk og noe skrånende tak. Ang. vekt, så har jeg en hund som bærer 9-10 kg for meg hele dagen, og om vinteren blir det pulk, så det går greit. I tillegg kan man jo dele telt opp i flere forpakninger om det skulle bli nødvendig om det har separat inner-og ytterduk.

 

@borgern: MH Trango 2 er 168cm bredt og 234cm langt innvendig, og disse målene har blitt et slags minimumskrav for meg, ihvertfall mtp bredde. Vi er 2 voksne og snart ett barn + en stor hund som skal ha plass i hhv. innertelt og fortelt. Da er det mulig at Trango 2 har for små fortelt hvis man samtidig skal oppbevare oppakning der og koke mat. Ihvertfall er innermålene på dette teltet like store eller større enn de fleste 3-mannstelt fra Helsport, men som det ble nevnt lengre opp her, så er ytterteltene mindre, og det hadde jeg ikke helt tatt høyde for i min opprinnelige plan. Takker for info ang ekstra bunn, høres lurt ut :)

 

@Larsdx: Nanok har jeg faktisk sett etter, men må nok ha Trio-utgaven. Litt vanskelig å få tak i ja, men kanskje man kan ringe Gmax Ryen og høre om de sender :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 På bakgrunn av det du skriver så vil Hilleberg Keron være et telt som dekker behovet, med unntak av pris, (og dersom det har myggnetting i ventilene til ytterteltet).

 Hilleberg Keron har myggnetting i ventilene i ytterteltet.

 

Jeg kan anbefale Keron på det sterkeste, det er ett meget solid telt, jeg har hatt mitt siden sommeren 2004 og brukt det til alt fra bilturer og fjellturer med og uten barn, og spesielt med barn har jeg vært glad for at jeg har hatt ett solid telt, som f.eks. i fjor sommer når 1,5 åringen fant ut at det var utrolig morsomt å løpe med stor fart inn i endeveggen på innerteltet for så å bli slengt tilbake på grunn av "trampolineeffekten".

Jeg syntes også at teltet var dyrt den gang jeg kjøpte det, men nå syns jeg faktisk at teltet er blitt ganske billig, teltet er brukt svært mye, det ser helt nytt ut fremdeles og jeg vet at teltet holder familien tørr uansett vær. :smile:

 

Denne instruksjonsvideoen gir ett godt inntrykk av teltet:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Aj5Zt-8snrM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gamle teltet ditt er deg kjært, så kan du jo sende det til Helsport for å få ny bunn. Jeg gjorde det med mitt gamle Børgefjell T3 telt nå i våres. Det er riktignok bare 20 år gammelt, men ny bunn kostet meg ca 800,- (eller der omkring), og de sjekket også ytterteltet og ga (meg) beskjed om at dette holdt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har idag et Mountain Hardware Skyledge 3. Dette er et telt jeg foreløpig er veldig førnøyd med.

Har brukt det på tidlig sommer når det har vært kaldt( kuldegrader om natta), regn og vind uten at jeg synes det har vært et problem, selv om at innerteltet for det meste bare er myggnetting. Her er det plass til 3, men da er det trangt, men igjen god plass til 2.

Det har 2 gode innganger som er veldig kjekt. Oppsett i regn er ikke noe problem. Det går så kjapt å sette opp teltet at det rekker ikke bli særlig vått.

Har vell og merke aldri prøvd i stiv kuling og øs pøsende regnvær.

Teltet er også forholdsvis lett til å være 3-manns telt. (ca 2,5 kg)

 

Link til bilder.

 

Jeg ga 2790,- for teltet i fjor på salg.

 

Hvis jeg skulle ha noe å utsette på så er det at de 2 inngangene med fortelt er små. Det er plass til en stor sekk og et par sko og en pakkpose eller 2, men da er det problematisk å fyre primus pga plass. 

Siden jeg pakker vanntett eller har tarp ofte med har ikke dette egentlig vært et problem for meg. da jeg legger noe av utstyret ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo titte på 3 manns versjon av det jeg har. Er bare 229cm langt men 178 cm bredt og fin høyde på 112cm. Veier fremdeles bare 2 kilo ferdig pakket eks. ekstra bunnduk.

Men Trango tåler nok en del mer "vær", derfor det er langt tyngre. Husk at 168cm bredde er maks. Det er 147cm i hode og fotenden. BA sitt alternativ for 3 pers 4 sesongs telt er Royal Flush. En modell jeg ikke kjenner selv. Men 2 innganger, litt kortere(229) enn trango men langt bredere(213). Inkl ekstra bunn kommer det på ca 4 kilo. litt dyrere telt igen. kommer vel på ca 3700 inkl. frakt, eks mva fra USA.

 

Men ta en titt på Marmot Limelight 3P. Samme mål som på Trango men vekt på 3 kilo. To yttertelt og 117cm takhøyde inne. Innertelt har litt netting men mest duk. Selges for 3999 på Sportsnett så det er ikke veldig dyrt. Tror du får tak i det fra USA for under 2000 pluss frakt. Som du skjønner av prisen er det ikke et helårstelt og heller ikke ultralight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Arcticpeak: Ja, i en perfekt verden hadde det nok blitt Keron, eller kanskje Kaitum, men jeg og lommeboka vil tydeligvis to helt forskjellige ting :P

 

@ost: Jeg var i kontakt med Helsport i fjor ang. dette, og da skulle de ha en tusenlapp for å sy ny bunnduk. De var forøvrig svært hyggelige og hjelpsomme. Det er mulig jeg gjør dette, men da burde jeg samtidig ha kjøpt nye stenger som pakker kortere og som henger noe bedre sammen enn de gamle, og fått sydd myggnetting på begge inngangsdørene. Med frakt osv så er vi fort godt over to tusen kroner, og da skulle jeg fortsatt hatt et litt større telt. Men det er et alternativ.

 

@Klingen86: det var også et fint telt, burde kunne fåes på salg, og må noteres opp på listen, takk! :)

 

@borgern: Limelight 3p så svært interessant ut, og det var jo ingen avskrekkende pris i utgangspunktet. Takk for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har endt opp med flere telt som så mange andre.

 

1) på sommeren alene: north face roadrunner 23, kuppeltelt 2 stenger (2 kg), med netting innertelt og to helt like utganger om jeg skulle ha behov for besøk eller ekstra god lufting. Fordel man blir ikke kokt og kan sove med svært god lufting som ikke blir plagsom selv under sterk vind med kast. Opplevde i helga med vannrett regn og god vind at det samlet seg vann mellom teltgulv og footprint (ekstra bunn). Fordel 2: kuppeltelt er svært enkelt å flytte om du legger deg på en stein. Det er bare å løfte. 

2) med familien (2 barn, 2 voksne, sommer): Mountain Hardware Casa 4 (4 kg). Kuppeltelt med ståhøyde (1.68 cm) og innertelt med myggnetting/duk i kombinasjon. God plass, myggtett (svært viktig med barn i telt) og luftig.

3) ellers har jeg lavvo, helsport svalbard 5, mountain hardware trango 2, helsport ringstind 2 og desverre noen til som brukes svært lite. Ungene vil nok få sitt eget telt ganske snart da de er ganske viltre (5 og 7 år).

 

For meg har lufting blitt mer og mer viktig. Tunneltelt = morgen "kok" og dårlig søvn om temp er over 5oC. Dette har nok litt med at jeg drar på korte turer ganke ofte når været er bra. Kan skjønne at de som skal på ekspedisjon kan ha andre prioriteringer. Men å kunne sove en sommermorgen i telt til klokka er 10 selv om sola står på er ganske unikt.

 

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@torese: Ser den med ventilasjon; det er et godt poeng. Jeg vil gjerne sove til klokken ti om morgenen :)MH Casa finnes tydeligvis ikke lenger, men i min søken etter deals kom jeg over dette : http://www.rei.com/product/857764/nemo-alti-storm-3p-tent-2013-closeout

 

noen som har hørt om Nemo Alti-Storm og har noen erfaringer? Stort og tungt, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

men da burde jeg samtidig ha kjøpt nye stenger som pakker kortere og som henger noe bedre sammen enn de gamle,

&nbsp;

Det er sjølvsagt mogleg du har dine grunnar, men sjølv ser eg ikkje heilt poenget med så pakkbare stenger. Så lenge dei samanlagte stengene ikkje er lenger enn sekken, er dei korte nok for. Eg putter heller ikkje stengane nedi teltposen, så sjølve teltet kan eg pakke heilt uavhengig av lengda på stangposen.

Strikken i dei gamle stengene bytter du enkelt sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp; &nbsp;

Det er sjølvsagt mogleg du har dine grunnar, men sjølv ser eg ikkje heilt poenget med så pakkbare stenger. Så lenge dei samanlagte stengene ikkje er lenger enn sekken, er dei korte nok for. Eg putter heller ikkje stengane nedi teltposen, så sjølve teltet kan eg pakke heilt uavhengig av lengda på stangposen.

Strikken i dei gamle stengene bytter du enkelt sjølv.

 

Det er forsåvidt ikke noe must, men det hadde vært greit å få de i kløven til hunden. Akkurat nå har jeg de i en gammel stangtube, og det fungerer forsåvidt fint det, men de er nok omtrent en meter lang sammenslått. Strikken kan byttes, og metallbeslagene som har løsnet kan selvsagt limes. Alt går an, så jeg har ikke avskrevet reparasjon og overhaling av gammelhunden ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en sjanse og bestilt dette : http://www.nemoequipment.com/product/?Alti+Storm+3P+Tent

 

Fikk 53% rabatt så med frakt og moms havner jeg under eller i nærheten av 2500 kroner. Det virker kanskje litt tungt, men det skal gå bra til mitt bruk, og det virker som om at det tåler en nordnorsk vinterstorm helt greit. For pengene tror jeg dette kanskje var det beste alternativet for meg, så jeg er fornøyd så langt, og venter spent på posten fremover. Takk for all hjelp og gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gamle teltet ditt er deg kjært, så kan du jo sende det til Helsport for å få ny bunn. Jeg gjorde det med mitt gamle Børgefjell T3 telt nå i våres. Det er riktignok bare 20 år gammelt, men ny bunn kostet meg ca 800,- (eller der omkring), og de sjekket også ytterteltet og ga (meg) beskjed om at dette holdt bra.

Jeg var rigtigt glad for mit Helsport Rundhø fra starten af 1980-tallet, bl.a. fordi jeg kunne lide indretningen med fortelt i begge sider, så da bunden blev utæt for ca. 10 år siden, fik jeg Helsport til at sy en ny bund i for 700 kr, tror jeg. En meget rimelig pris i hvert fald. Derefter gik der ikke så lang tid, før buerne, der var af glasfiber, begyndte at sige knase-lyde. Så var de nok ved at være færdige. Jeg fandt ud af, at Helsport til en anden model på det tidspunkt havde en aluminiumsstang, der bare var 1 cm længere end stængerne til mit gamle telt. De måtte kunne bruges. Så bestilte jeg to af dem. Det gik også fint. Teltet stod lidt strammere end før. Det gamle Rundhø havde ikke de justeringsmuligheder, som moderne telte har. På et tidspunkt begyndte selve teltdugen at revne. Lang tids UV-påvirkning havde nok gjort den mør. Så opgav jeg at gøre mere for at redde dette telt.

 

I stedet for at bruge penge på først en ny bund og derefter to nye buer til det gamle telt og så alligevel efter nogle få år blive nødt til at købe et helt nyt kunne jeg måske lige så godt have købt et nyt telt med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.