Gå til innhold
  • Bli medlem

Tar du med deg søppel du finner i marka?


Tar du med deg andres søppel?  

34 stemmer

  1. 1. Tar du med deg søppel du finner i ute i naturen?

    • Ja, hvis jeg kan så gjør jeg det
      20
    • Av og til, hvis det det er enkelt å ta med
      11
    • Nei, det er ikke min jobb å være søppelmann
      3


Anbefalte innlegg

På hengekøyeturen i Nordmarka kom vi til en leirplass med masse søppel lagt igjen av en eller flere tidligere beboere. Hva gjør du nå du kommer over slike plasser? Hvor mye opprydning synes du det er greit å gjøre? Demonterer du gamle gapahuker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg plukker med meg plast og annet ikke-nedbrytbart materiale jeg finner i marka. Gapahuker osv får stå i fred. For alt jeg vet kan det være en lokal barnehage som har gapahuken - kanskje til og med tillatelse fra grunneier?

For min del er det ikke krise om folk har dandert steiner til bålplassen (flyttet stein) eller gjort andre minimale inngrep. Det som irriterer meg er folk som legger igjen all slags dritt i naturen, eller de som gjør sitt fornødende på helt unødvendige steder. Gå vekk fra stien, takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker med meg, dersom det ikke er alt for mye.

Har jeg tent opp bål, så brennes alt som kan brennes opp. Så slipper det ligge å flyte rundt. Den lille forurensningen er bedre enn at det ligger rundt i naturen.

 

Ekskrementer bør graves ned, så slipper andre gå i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ikke krise om folk har dandert steiner til bålplassen (flyttet stein) eller gjort andre minimale inngrep.

 

Enig med det. Steinsirkler til båplasser tror jeg egentlig forhindrer at det blir det blir mange bålmerker i samme område, samt at det også kan virke som en indikator på at dette er en fin plass å sette opp leir.

 

Inngrep jeg virkelig ikke setter pris på er når folk hugger litt i trær. Det er både stygt og kan drepe treet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner jeg søppel så brenner jeg det opp vis det er brennbart og jeg har ett bål. Tar med meg søppel jeg finner her som ikke er brennbart. Skjønnner ikke hva det er med folk som ikke greier å bare med seg "dritten" sin hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det vi kan få med oss. At folk legger igjen hermetikk og glass er fullstendig uforståelig, klarer du å bære det inn, så får du det ut igjen. Glass og metall går ikke i oppløsning,ei heller bleier som noen tror, dagens bleier har en nedbrytingstid på hele 700år pga all plasten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bleier brytes ned men det tar nok et par år. Tallet med noen hundre år (200-500) kommer fra nedbrytingstid i deponier hvor det ikke er tilgang på hverken sollys eller oksygen. Når det er sagt så er jeg jo enig at man ikke lar bleier ligge å slenge i naturen. Brenn de opp på bålet eller ta de med hjem.

 

PS: Strever med å finne primærkilde på tallet for deponier, ser ut som det er basert på nedbrytingstid på plast i deponier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at jeg ferdes stort sett i områder hvor det er lite eller ingenting søppel å finne.. Jeg brenner uansett det som brennes kan. Er det høyt innover fjellet hvor det er fjellsprekker, store steiner, urer eller tilsvarende, kan jeg klemme eventuelle hermetikkbokser flate og hive de ned i sprekken hvor ingen vil finne det igjen så lenge menneskeheten eksisterer. Samme med glass..Dype bergsprekker er alternativet, dersom det er så langt at det er uaktuelt å ta med ned, eller man finner svineriet når man er på tur opp. Har også en gang senket et par tomflasker jeg fant i et fjellvann på 40 meters dybde uten å ha dårlig samvittighet for det. Jeg hadde nettopp ankommet området for en helgs fisketur, og det var uaktuelt å bære med seg videre innover på turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg støter på glassflasker og hermetikk godt utenfor stier og steder hvor vettuge fotturister ferdes. Da kan det tenkes at jeg sender noen tanker til de på snøskuter. Forutinntatt og uten en spesielt politisk korrekt forklaring på hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm... Er en tur inni Leirskarddalen og prøver fisket. Lite fisk enda men et tredvetalls plastVEIstikker... Turistforeningens kvister? Jeg vet ikke men trenger trimmen det er å bære litt. Ser ikke ut... Litt forundret over at ikke flere tar med seg noen når de passerer her..,

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

For en liten stund siden fikk jeg en 7 gram Lillauren sluk på min egen sluk mens jeg fisket i Volsjøan i Femundsmarka. Den tok jeg med meg hjem :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med litt søppel når jeg har med barna på tur, det har resultert i at de plukker søppel av og til, helt av seg selv, 2 og 5 år nå. De plukker også opp i sentrum og kaster i nærmeste søpplekasse. Er riktig nok ikke bestandig jeg er like begeistret for at de skal plukke opp alt som er, men heller det enn dårlige holdninger. Vi plukker glasskår på stranda hver vår når vannstanden er lav, eine året ble det nesten en bærepose. Og vi har vært med på dugnad før 17.mai

Sent from my LT26w using Tapatalk 2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har jeg mye å bære på allerede og ønsker i utgangspunkt ikke å ta med folks latenskap. Jeg har kommet bort i store hauger med plastkanner som har inneholdt olje/drivstoff til snøscooter. Det er enda mer ubegripelig at folk som kjører inn motorisert ikke tar med seg sitt søppel hjem. Men jeg har inntrykk av at noen av de kjørende er verstinger. Det er de som tar med tunge whiskyflasker og lar dem stå. Fotturister hadde tatt med whiskyen i en platsflaske og de er svært begrenset hvor mange slike jeg finner. Tunge glassflasker derimot er det nok av. Annet søppel er gamle fiskegarn, plast til gapahuk, osv. Noen personer er så late at det er veldig trist.

Om dette med å klemme bokser i en fjellsprekk... jeg har funnet en del slike. Boksene er ikke borte om du klemmer dem i en fjellsprekk.

Jeg tar med mitt eget søppel hjem og av og til noe på vei tilbake når sekken begynner å bli lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.