Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Alta sovepose


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med soveposen Fra Helsport type Alta?  Den får gode tester, men jeg er i tvil. Trenger en god og rimelig sovepose rundt 1000 lappen som skal dekke turer både vår, sommer og høst. Er veldig usikker på hvor mange grader jeg bør velge. Holder det med 0 grader, eller bør jeg gå for rundt minus 5. Skal bruke soveposen til marka og fjellturer i telt fra mai til september/oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilleplutt på 4 har junior posen.

Kaldeste ho har brukt den i er -9 (tror det er minus 10 den skal tåle)

Med to lag ull, var ho i alle fall ikke kald. Sjekket flere ganger om natten og ho var kjempe varm.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne posen i flere år, og stort sett vært fornøyd. Det er en enkel og grei pose, men neppe noe førstevalg for dem som er veldig opptatt av volum og vekt. Posen er oppgitt å ha en T-lim på -5 grader. Min erfaring er at jeg fryser i denne posen når graderstokken nærmers seg null. Nå er det jo høyst individuelt hvor godt man holder varmen i soveposen (jfr Lilleplutt over her), og jeg nok er en såkalt "cold sleeper". Liggeunderlag og matinntak er to andre faktorer som absolutt er viktige i den sammenhengen. Bruker du lakenpose vil også det bidra til å øke temperaturen noe.

 

Til vår og sommer har denne posen vært gull for min del. Dersom du fryser lett kan den nok bli litt kald utover høsten, men det kan du som nevnt kompensere med bl.a underlag :) Og så er det jo sånn at det å ikke fryse i posen er noe som kan læres; erfarne soveposesovere fryser generelt mindre enn uerfarne (har jeg hørt :) ) Ellers regner jeg med at andre forummedlemmer kommer med gode innspill om/alternativer til Helsport Alta her etterhvert.

 

Lykke til med kjøp, og god tur når den tid kommer!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også fryser i Alta soveposen når det nærmer seg null grader,selv på sommeren kan jeg fryse i den,jeg fryser veldig lett da,men mulig det funker om man sover i ullundertøy. Etter å ha kjøpt og brukt 2stk Alta soveposer 2004 og 2008model så spanderte jeg på meg en dun sovepose av merke Marmot Helium og den er jeg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet godt i alta ned til - 15..... Men da har jeg slengt over skalljakka og buksa:-) Vinterstid ned til - 27 med sommerposen Lom inni. Minsten har alta jr og sover med det samme som meg bortsett fra vinteren for da ligger han med alta jr inni en vanlig alta. Liggeunderlaget er viktigere enn posen!!!! Sommer luft/oppblåsabar med evt et tynt skum oppå. Vinter Luft/oppblåsbar + bamse + /eller reinsdyr øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først og fremst trekke frem glidelåsen. Den kjører seg hele tiden fast i det tynne stoffet på innsiden av posen.

Bedre poser har striper med tykkere stoff som hindrer dette. Sammen med dårlige sømmer og lite varme i forhold til vekt var dette en viktig grunn til at jeg pensjonerte Alta. 

 

Vil likevel si at det er en grei innstegsmodell som gir deg mye sovepose for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alta LT, litt tynnere og lettere utgave. Comfort temp på -4 og 1,6 kg. Kaldeste jeg har testa den i var rett under nullen i vår. I lavvo med bamse underlag. Hadde fullt sett med super-under, men kjente kulda i løpet av natta. Tror nok det var min nedre grense for den posen. Ved temperaturer fra 4-5 celcius og oppover er den gull. Kjenner og til problemet med glidelåsen, den hekter hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tilbakemeldinger. Dette gjør meg ennå mere i tvil. Har invistert i Hilleberg allak telt, ny sekk og mangler bare en sovepose. Mitt budsjett tilsier at jeg ikke kan kjøpe noen dyr sovepose i år ettersom jeg har kjøpt både nytt telt og sekk. Maks 1500.- Noen gode forslag på andre soveposer som kan godt bruker i -5 grader uten at man fryser? Ønsker en sovepose jeg kan bruke i perioden mai til sen høst. Dette haster, da jeg må få kjøpt den i morgen.:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg en tur innom Sportsnett eller Oslo Sportslager.Er du DNT medlem får du 15% på Oslo Sportslager. Du burde også vurdere om du skal ha dun eller kunstfiber pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg en tur innom Sportsnett eller Oslo Sportslager.Er du DNT medlem får du 15% på Oslo Sportslager. Du burde også vurdere om du skal ha dun eller kunstfiber pose.

Ja jeg bor i Oslo og er medlem av DNT. Kjøpte teltet og sekken min på Sportsnett. Anbefaler du dun? Jeg blir mere og mere rådvill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til kunstfiber. Dun er lettere og man kan komprimere soveposen mere så pakkevolumet blir mindre. Dessuten føler jeg at jeg blir fortere varm i en dun pose og jeg er en frysepinne.. Er veldig fornøyd med min Marmot Helium sovepose. Ser at Oslo Sportslager har en Mountain Equipment Glacier 500 i størrelse regular(185cm) til 3899,- minus 15% avslag. Den har en Komfor temperatur på -5 og ekstremtemp på -21. Om du nettopp har kjøpt telt og sekk på sportsnett kan du jo spørre om du får noen prosenter avslag på sovepose siden du har brukt så mye penger der nå nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til kunstfiber. Dun er lettere og man kan komprimere soveposen mere så pakkevolumet blir mindre. Dessuten føler jeg at jeg blir fortere varm i en dun pose og jeg er en frysepinne.. Er veldig fornøyd med min Marmot Helium sovepose. Ser at Oslo Sportslager har en Mountain Equipment Glacier 500 i størrelse regular(185cm) til 3899,- minus 15% avslag. Den har en Komfor temperatur på -5 og ekstremtemp på -21. Om du nettopp har kjøpt telt og sekk på sportsnett kan du jo spørre om du får noen prosenter avslag på sovepose siden du har brukt så mye penger der nå nettopp.

Ja ser ut som en knallbra sovepose:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Alta soveposen i 3 sesonger nå og må si at den er fin ned til mellom 5 og 10 grader pluss. Når tempen nærmer seg null eller under synes jeg den er kald. Har planer om og skifte til dunpose selv. Dette pga. vekt og volum i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.