Gå til innhold
  • Bli medlem

hunder og varme


Shana

Anbefalte innlegg

hvordan gjør dere med hunden(e) når sola steiker?

tenker da når man er på tur, har hørt om kjøledekken men har ikke prøvd dette selv. har derimot myggnetting med solreflekterende ytterside som jeg har klipt til som et dekken. vil jo helst ikke ha noe dekken på henne, men det tar av den stekende sola hvis det er vanskelig å finne skygge.. ellers får jeg jo i henne mye væske selvfølgelig.

er det noen som har andre erfaringer og/eller tips?

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du nå på lengere turer i fjellet med hund på sommeren?

Her har jeg hatt med mine på lengere turer ettpar sommere på rad nå, det har gått veldig fint :)

Vi sørger for mye væske gjennom turen, og de stedene vi passerer vann, lar vi hundene vasse til godt oppunder buken, eller svømme/bade skikkelig om det er mulighet for det.
Vi fyller også på flasker med vann underveis og sørger for å kjøle de ned uten for lang tid mellom hver gang.
Spesielt viktig er under magen/buken og hodet.

Når de fores til morgen og kveld så får de ekstra med vann i maten sin, så vi skal være helt sikker på at de får i seg nok væske.
På de varmeste og lengste distansene så har de også fått tilskudd av elektrolytter som vi har fått fra veterinæren.
Dehydrert og syk hund på fjellet er noe vi absolutt vil unngå.

I tillegg har vi stort sett på potesokker om vi går mye på fjell og sola steker. Flere timer på glovarme steiner er ikke godt for hverken tempraturregulering eller poter :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Malamute og forhørte meg litt om kjøldekken. Det som er negativt med kjøledekken er at det alltid må være vått, hvis ikke har det motsatt effekt- det varmer. Går en da steder hvor det er langt mellom vann så må en uansett ha med vann til å kjøle ned dekkenet med og da tenker jeg at en like så greit kan helle vannet over hunden. Så jeg har gått bort fra tanken på å kjøpe det.

 

Eller så anbefaler jeg også elektrolytter til å ha i vannet til hunden. Pulver som blandes i vannet. Jeg kjøper det i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Finsk Lapphund med altfor mye pels, men har aldri hatt noe særlig problem med varmen. Var på Hardangervidda en gang hvor det ikke var en sky på himmelen og lufta sto stille, han gikk i tillegg med kløv og hadde nesten nettopp begynt på allergimedisiner. Han ble plutselig veldig "lat". Jeg fikk tak i veterinæren hans som sa jeg skulle droppe medisinene. Jeg "tvang" han til å bade (han nekter å gjøre mer enn å vasse og selvom det er viktigst å kjøle ned poter og buk så tenkte jeg at det var greit å ta hele gutten så han ikke skulle tørke så fort) og tok kløven for han. Hehe...da lærte jeg å ikke satse på at bikkja tar den vekta. Han var veldig slapp den dagen, men dagen etter var han i fin form igjen.

La hunden få styre farta når det er varmt og la den få drikke når den vil. Vær litt forsiktig med å vanne bikkja for mye, våteksem er ikke noe trivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gjør egentlig ingen ting annerledes når det er varmt annet enn å ta litt mer vann i maten deres og la dem bade i alle småvann vi går forbi. Mine (tervueren) har godt med pels, men de orker stort sett like mye som meg i varmet. Ihvertfall når de får kjøle seg ned i myrer og småvann innimellom. Men jeg tror det er viktig å la dem venne seg til varmen. Om du alltid tar hensyn og legger turene til kvelden og tidlig på morgenen hjemme, så er det urettferdig å forvente at hunden skal takle varmen midt på dagen når dere er på fjelltur. Så lenge man passer på at de får nok vann, får kjøle seg ned i vann man kommer forbi, ikke har ekstremt intensitetsnivå og følger med, så er det liten fare for overoppheting på vanlige gåturer i Norge. For sundt konstruerte, slanke hunder i god fysisk form vel å merke. 

 

mulig alle tar det som en selvfølge, siden det ikke er sakt her.

en slank og veltrent hund tåler varme utrolig mye bedre enn en litt fet hund i dårlig form

 

Det er overraskende mange det ikke er en selvfølge for... så det er veldig greit å nevne :) Ellers har pels og hva de er vant til også mye med varmetoleranse å gjøre. Hos mange hunder som blir slappe og uinteresserte i varmen sitter nok også problemet i hodet deres. Det blir ikke mindre reelt forde da, men de fleste hunder tåler ganske mye varme om de blir vant til at det er moro på tur når det er varmt også og får mulighet til å bade og drikker nok vann :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en malamutte som kjent har mye pels, men denne pelsen varmer ikke bare godt på vinteren men den isolerer også ut endel varme på sommeren. Selv om hunden peser veldig når det er 20++ i skyggen så betyr det bare at han svetter godt ut gjennom tungen, polarhunder har også det geniale trikset at de utveksler varme via putene på potene. Derfor de liker og avkjøle bena så ofte i myr og i bekker. Lar selfølgelig hunden alltid drikke og kjøle seg ned i en bekk hvis vi krysser en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag gikk jeg 4 timer etter sti i fjellterreng i +25 med våre to hunder.Selv for vår lille Pomeranian er en slik varm og såpass lang tur "pis of keik" sålenge den får drikke ofte,og kjølt seg ned jevnlig ved å gå uti vann slik at hun blir skikkelig våt.. Jeg bruker passe på at den lille hunden får kjølt seg ned minst en gang pr.halvtime når det er skikkelig varmt. Er man usikker på om det finnes nok vann langs ruta må man ta dette med. Min erfaring er at små hunder må drikke oftere enn de større dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag gikk jeg 4 timer etter sti i fjellterreng i +25 med våre to hunder.Selv for vår lille Pomeranian er en slik varm og såpass lang tur "pis of keik" sålenge den får drikke ofte,og kjølt seg ned jevnlig ved å gå uti vann slik at hun blir skikkelig våt.. Jeg bruker passe på at den lille hunden får kjølt seg ned minst en gang pr.halvtime når det er skikkelig varmt. Er man usikker på om det finnes nok vann langs ruta må man ta dette med. Min erfaring er at små hunder må drikke oftere enn de større dyra.

 

Stemmer det at små hunder må drikke oftere enn større, de større holder på vannet lengere og har et større lager. Pass på at hundene ikke går våt over for lang tid, de synes det er godt og avkjøle seg, men går de våt over lengere tid kan de bli forkjøla på samme måte som oss. Langhåra/ulla hunder er våtere lengere enn korthåra som tørker fortere. Og når det er sagt skal jeg tusle en tur bort i tjønna med malamutten min nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en malamutte som kjent har mye pels, men denne pelsen varmer ikke bare godt på vinteren men den isolerer også ut endel varme på sommeren. Selv om hunden peser veldig når det er 20++ i skyggen så betyr det bare at han svetter godt ut gjennom tungen, polarhunder har også det geniale trikset at de utveksler varme via putene på potene. Derfor de liker og avkjøle bena så ofte i myr og i bekker. Lar selfølgelig hunden alltid drikke og kjøle seg ned i en bekk hvis vi krysser en.

 

Alle hunder svetter (for å kjøle seg ned) gjennom tredeiputene :) Det er ikke spesielt for polarhunder :)

 

Stemmer det at små hunder må drikke oftere enn større, de større holder på vannet lengere og har et større lager. Pass på at hundene ikke går våt over for lang tid, de synes det er godt og avkjøle seg, men går de våt over lengere tid kan de bli forkjøla på samme måte som oss. Langhåra/ulla hunder er våtere lengere enn korthåra som tørker fortere. Og når det er sagt skal jeg tusle en tur bort i tjønna med malamutten min nå..

 

Jeg har aldri hørt om en hund som blir forkjøa på sommern fordi den har fått kjøle seg ned og gå våt. Det er derimot noen hunder som er mer utsatt for våteksem enn andre, og har man en hund som har lett for å få det bør den selvfølgelig ikke gå å være våt lenge :) Ikke alle korthåra hunder tørker fortere enn langhåra :) Det kommer helt an på strukturen i pelsen på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har hatt med seg hund til Trollhetta? Eller vet om det er mulig å ha med hund opp dit. Har aldri vært der selv. Er snakk om malamute.

Vil nok anbefale å heller gå over Geithetta. Det gikk kjempebra med min husky. Etter hva jeg har hørt er det ikke så god plass der oppe på Trollhetta. ;) Snota er også fin å gå med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en malamutte som kjent har mye pels, men denne pelsen varmer ikke bare godt på vinteren men den isolerer også ut endel varme på sommeren. Selv om hunden peser veldig når det er 20++ i skyggen så betyr det bare at han svetter godt ut gjennom tungen, polarhunder har også det geniale trikset at de utveksler varme via putene på potene. Derfor de liker og avkjøle bena så ofte i myr og i bekker. Lar selfølgelig hunden alltid drikke og kjøle seg ned i en bekk hvis vi krysser en.

 Alle hunder svetter gjennom potene, ikke bare polarhundene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.