Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til slukfiske med flue på opphenger


eob

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har tenkt å forsøke å fiske med sluk og ei flue på en opphenger før sluken. Jeg er rimelig grønn på knuter osv, og trenger derfor tips til hvordan jeg bør gå frem for å feste flua.

 

Jeg har lest litt rundt og ser at opphengerløkka ser ut til å være en kurrant start. Men hvordan går jeg videre frem for å feste flua? En senestump? Hvor lang evt? Hvilken knute? Har fireline på snella

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først skjøter du på et par meter monosene til firline'en din. Den er mindre synlig for fisken, og lettere å jobbe med opphengerfluer en fireline. Tre flua på sena, spar en halv til 1 meter frem til sluken. Opphengerløkka lages med flua allerede tredd. Flua skal henge i bukta på løkka. Hvis du vil bytte flue kapper du helt i enden av løkka så burde det være nok sene igjen til et par knuter/bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Er vel litt smak og behag og gjerne.. En av de viktigste grunnene til å ha en fortom av mono er at den tåler mer juling i form av steiner og annet rask man sliter den mot. Alltid kjipt å miste en fisk pga fireline'en slipte seg av mot en stein. Jeg har bare gjort meg for vane å alltid ha en mono fortom, da helst fluorkarbon. At flourkarbon er mindre synlig for fisken enn f.eks Fireline er det i mitt hode liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.