Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket brennstoff lager "godlukten"?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Når jeg var liten (ca. 25 år siden) så var jeg ofte med mine foreldre på sjøen, og jeg husker dme hadde med en stort grønt kokesystem med to brennere. Dette var vist dyre saker og det var litt av en invistering så vidt jeg kan erindre. Jeg er sikker på at det ble brukt rødsprit, men vet ikke om denen ble brukt til både forvarming og drivstoff etc.

 

Poenget her er at lukten var herlig og etter min mening en lukt som hører hjemme når man er på "camping". Denne lukten får jeg ikke med renset bensin naturlig nok.

 

Så hva er det nest beste jeg kan fyre med som gir en slik godlukt og hvor "farlig" er det med tanke på sot og vedlikehold i etterkant?

 

Vi snakker vel stort sett bare om å stikke opp dysa og vaske bort litt sot etc. eller?

 

PS! Husk at jeg er en rimelig fersk primusbruker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg var liten (ca. 25 år siden) så var jeg ofte med mine foreldre på sjøen, og jeg husker dme hadde med en stort grønt kokesystem med to brennere. Dette var vist dyre saker og det var litt av en invistering så vidt jeg kan erindre. Jeg er sikker på at det ble brukt rødsprit, men vet ikke om denen ble brukt til både forvarming og drivstoff etc.

 

Poenget her er at lukten var herlig og etter min mening en lukt som hører hjemme når man er på "camping". Denne lukten får jeg ikke med renset bensin naturlig nok.

 

Så hva er det nest beste jeg kan fyre med som gir en slik godlukt og hvor "farlig" er det med tanke på sot og vedlikehold i etterkant?

 

Vi snakker vel stort sett bare om å stikke opp dysa og vaske bort litt sot etc. eller?

 

PS! Husk at jeg er en rimelig fersk primusbruker :)

 

Dette er ikke helt mitt felt, men som liten ferierte familien i båt og da hadde vi parafinapperat som avga en lukt som i allefall jeg forbinder med sol, sommer, båtliv og Reiseradioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca. 500 liter med parafin i kjelleren som er brukt til parafinfyring. Parafinen er i en stor tank som ikke lenger brukes.

Kan jeg bruke denne parafinen i Omnifuel?

 

Hvor mye varme/effekt avgir denne parafinen kontra renset bensin og soter det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin og bensin inneholder polyaromatiske hydrokarboner, som avgir en søt lukt som du kanskje kjenner igjen fra når du fyller tanken på bilen. Det finnes flere forskjellige PAHer som nok lukter forskjellig.

Rødsprit inneholder tioler som skal gjøre den udrikkelig, og som avgir lukt. Propan er tilsatt luktestoff, sånn at man kan lukte lekkasjer. Men dette luktestoffet lukter død, og jeg kan aldri tenke meg at noen oppfatter det som en god lukt. 

 

Det er jo strengt tatt ikke verre enn at du kjøper deg en liter rødsprit, heller ut en kork og setter fyr på det for å lukte om det avgir samme lukt. 

 

Parafin skal man kunne bruke i omnifuel, men man må bruke rett dyse (28?) og forvarme lengre enn om man bruker bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det var rødsprit som ble prukt på dette apparatet og jeg husker at det også ble pumpet. Detluktet rett og slett skikkelig sommer, og legger man til lukten av stekte pølser og trebåt så blir det fullkomment :)

 

Jeg skal prøve rødsprit på Omnifuel'en snart og se hvordan dette funker. Hvor "ren" er egentlig rødsprit med tanke på soting etc. i forhold til Parafin/diesel/vanlig bensin (ikke renset)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafin og bensin inneholder polyaromatiske hydrokarboner, som avgir en søt lukt som du kanskje kjenner igjen fra når du fyller tanken på bilen. Det finnes flere forskjellige PAHer som nok lukter forskjellig.

Rødsprit inneholder tioler som skal gjøre den udrikkelig, og som avgir lukt. Propan er tilsatt luktestoff, sånn at man kan lukte lekkasjer. Men dette luktestoffet lukter død, og jeg kan aldri tenke meg at noen oppfatter det som en god lukt.

Det er jo strengt tatt ikke verre enn at du kjøper deg en liter rødsprit, heller ut en kork og setter fyr på det for å lukte om det avgir samme lukt.

Parafin skal man kunne bruke i omnifuel, men man må bruke rett dyse (28?) og forvarme lengre enn om man bruker bensin.

De mest flyktige aromatene i bensin, som lukter mest, er monosykliske (benzen, toluen, xylener osv.), og lukter søtlig som du sier. Men de er meget helseskadelig!

Rødsprit er som oftest tilsatt ketoner og esteren etylacetat. Tioler (også kalt merkaptaner) er det som gjør at propan lukter død og fordervelse :)

Lukten etter forbrenning i primusen er nok litt vanskelig å knytte til disse stoffene i drivstoffet. Det er nok en blanding uforbrente og delvis forbrente stoffer. PAH finnes ofte i sot, men det vil vi ikke ha fra primusen ;)

Jeg syns både Rødspritbrenner, propanbrenner og bensin/parafinprimus gir en "god" lukt i teltet på hver sin måte, selv om selve brennstoffet ikke nødvendigvis lukter særlig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.