Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har gått over Besseggen ?


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg greier å få med meg kona og mine døtre på tur en gang i året (ellers vandrer jeg alene) , og når vi er sammen pleier vi ofte å gå disse klassiske "10 på topp" turene.

 

I år har vi tenkt å gå over Besseggen enten fra Gjendesheim til Memurubu eller andre veien fra Memurubu til Gjendesheim.

 

Det jeg ikke blir helt klok på er hvilken vei det er "tryggest" å gå første gangen. Noen mener det er best å gå fra Memurubu til Gjendesheim fordi man da "klatrer" opp eggen slik at det blir mindre luftg/farlig for dem som er litt høyderedd.

Men andre mener det er motsatt , at det er bedre å gå ned heggen slik at man kan "sette" seg nedover hvis det blir for skummelt.

 

Vi har tenkt å parkere ved Gjendesheim uansett hvilken vei vi skal gå.

 

Jeg setter pris på noen tips om hvilken vei vi bør gå og alle andre tips om denne turen. Jo bedre den blir for resten av familien jo større sjanse er det for at jeg får dem med meg flere turer enn 1 pr. år.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En utrolig fin tur, men du går IKKE alene. Stor flokker med homo sapiens trekker over fjellet om sommeren.

 

Jeg vil absolutt anbefale å ta båten inn til Memurubu og gå tilbake til Gjendesheim, i allefall om noen har litt høydeskrekk.

 

Gikk selv turen i fjor.

Første folk gjorde når de gikk av båten på Memurubu, var å ta på seg ekstra tøy.

Møtte de samme folka halvveis opp i første motbakke, der var det en kjedereaksjon, alle måtte ta av seg klærne igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjonen til alle.

 

Da tror jeg at vi starter fra Memurubu :-P

 

Jeg har forstått at det kan oppstå kø over eggen om sommeren , men man må vel nesten ha gått denne turen uansett. Normalt liker jeg stillheten og det å gå alene i fjellet , men med familien kan det være greit med en slik tur.

 

Skal også ta med tipset med å starte lettkledd , jeg gjør normalt alltid dette selv men min kone vil være føre var og kler seg godt fra start :-P

Jeg vurderer å investere i en lett 40 liters sekk med ventilerende bæresystem slik at jeg bærer det vi måtte trenge for hele familien. Resten av "bagasjen" har jeg forstått at man kan sende med båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra båda vägarna. Fördelen med att gå västerut är att du då går med den bästa utsikten framför dig större delen av vägen, istället för att gå med ryggen mot...

Det är också ofta en kö från helvetet att komma med båten till Memrubu. Dom får ofta köra flera vändor och kö på flera timmar förekommer. 95% av alla som går Besseggen går den väst->öst. Så du får gå i en skock med folk, typ. Går du öst->väst möter du hela gänget som kom med båten/båtarna på morgonen under en kortare period, i övrigt så går du mer själv.

 

Enda nackdelen med att gå västerut är att du MÅSTE hinna fram innan sista båten tillbaka går. Vissa dagar går det extraturer. Så man har god tid på sig.

 

Jag rekomenderar starkt att gå öst-väst. Det är inte extremt brant någonstans, men folk med onormal höjdskräck kan tycka det känns olustigt på ett par ställen. Det spelar för dom knappast någon roll åt vilket håll man går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg greier å få med meg kona og mine døtre på tur en gang i året (ellers vandrer jeg alene) , og når vi er sammen pleier vi ofte å gå disse klassiske "10 på topp" turene.

 

I år har vi tenkt å gå over Besseggen enten fra Gjendesheim til Memurubu eller andre veien fra Memurubu til Gjendesheim.

 

Det jeg ikke blir helt klok på er hvilken vei det er "tryggest" å gå første gangen. Noen mener det er best å gå fra Memurubu til Gjendesheim fordi man da "klatrer" opp eggen slik at det blir mindre luftg/farlig for dem som er litt høyderedd.

Men andre mener det er motsatt , at det er bedre å gå ned heggen slik at man kan "sette" seg nedover hvis det blir for skummelt.

 

Vi har tenkt å parkere ved Gjendesheim uansett hvilken vei vi skal gå.

 

Jeg setter pris på noen tips om hvilken vei vi bør gå og alle andre tips om denne turen. Jo bedre den blir for resten av familien jo større sjanse er det for at jeg får dem med meg flere turer enn 1 pr. år.

 

På forhånd takk!

Ta ein overnatting på Memurubu.  Start tidleg frå hytta, før første båten kjem frå Gjendesheim.  Då har du første delen av ruta for deg sjølv.  Det er alltid lettast å gå opp ei bratte, enn nedover.  Kan i grunn ikkje diskuterast.  Fin tur opp til Veslefjell, litt kjedelig på resten, men flott utsikt heile turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for flere innspill. :-P

 

Sjekket priser på Memurubu for oss fire og det var hotellpriser (745,- pr.pers) :shock: , men inkl. 3 retters og frokost , dusj og wc. Klart det hadde vært en bonus for familien å kommet frem til 3 retters og dusj , men tror det blir til at vi starter fra Memurubu om morgenen og går tilbake til Gjendesheim. Siden dette mest sannsynlig blir enklest med hensyn til båtkø og opp kontra ned eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ein overnatting på Memurubu.  Start tidleg frå hytta, før første båten kjem frå Gjendesheim.  Då har du første delen av ruta for deg sjølv.  Det er alltid lettast å gå opp ei bratte, enn nedover.  Kan i grunn ikkje diskuterast.  Fin tur opp til Veslefjell, litt kjedelig på resten, men flott utsikt heile turen.

Det kan helt fint diskuteres, ettersom det er 100% subjektivt.

 

Jeg har høydeskrekk og for meg er det mye lettere å gå bratt nedover enn bratt oppover, spesielt hvis man går på en rygg.

 

Problemet mitt når jeg går oppover på en rygg er at det kun er fast grunn rett foran meg, ingenting bak meg og luft på sidene. Følelsen av å når som helst kunne falle baklengs ut i det store (ukjente) intet er helt jævelig.

 

Å gå nedover en bratt rygg går derimot helt fint. Hvis du tryner baklengs, så vet du at du at du faller på fjell og hele synsfeltet ditt er dekket av bakken foran deg siden du går og ser nedover.

 

Jeg husker jeg gikk opp på Storesmeden i Rondane og hadde 100% noia på veien opp pga følelsen av å falle baklengs ut i ingenting. På veien ned så tok det 1-2 min så hadde skrekken sluppet taket og jeg lurte på hvorfor jeg hadde klamret meg til toppvarden. I stedet for å fantasere om hva som skulle skje hvis jeg fallt baklengs, så kunne jeg se at hvis jeg trynte forover, så kunne jeg max falle 2-3 meter ned til nærmeste fjellhylle. (Det er riktignok ikke til hjelp hvis du går på svaberg e.l. hvor et fall = død, så jeg går ikke sånne steder)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk turen Memurubu-Gjendesheim sammen med mine svigerforeldre på 80 år for noen år siden. Min svigerfar har utpreget høydeskrekk. Han tok 2 valium der eggen startet og kom seg greit opp uten problemer. Vi tok båten inn tidlig om morran, og ble nok litt etter den store stimen utover dagen. Turen tok 11 timer, og jeg var dyktig sliten etter å ha vært sherpa med stor sekk og sakte tempo. Men de klarte det begge to - en før-jeg-dør ting for svigermora mi - det var der det startet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere er spreke jogger dere inn til memrubu langs vannet og går tilbake over eggen.  Eller sender sekk og telt med båten og går inn langs vannet, overnatter, sender utsyret tilbake med båten og går eggen selv.    Klær og mat bør jo selvfølgelig være på ryggen :)     En annen variant er å slippe av sekken på memrubu og ta båten helt inn. Gå bukkelegeret tilbake til memrubu for så å overnatte og så gå besseggen. (Sende sekk med båt)         Personlig syns jeg Bukkelegeret er en finere tur enn Besseggen.  Litt grønnere og mindre stein.  Besseggen er jo nesten bare steinrøys hele turen selv om det ikke er så ille i stien alle steder.     Nå er det en stund siden jeg har gått noen av delene så kan ikke si 100% hvordan forholdene er i dag men sikkert ikke så veldig forandret,   Har vært over eggen sikkert 10 ganger  :P   Har ei ivrig mor som dro meg med i min barndom.  Ingen fare, jeg syns det var gøy jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tänkt av Phaser. Turen längs sjön är faktiskt en väldigt fin tur. Jag har gått den 3 gånger och kommer säkert att göra det igen.

 

Räknar man med kö till båten på morgonen så tar det ungefär lika lång tid att stå i kö + åka båt som att gå dom 12 km längs sjön :???:

 

Bukkelegeret har jag bara gått en gång. Skickade säcken med båten från Gjendebu till Memrubu... Bättre utsikt längs den här vägen än Besseggen. Den här turen bör dock gås från väst mot öst då det är brantare här på på Besseggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan helt fint diskuteres, ettersom det er 100% subjektivt.

 

Jeg har høydeskrekk og for meg er det mye lettere å gå bratt nedover enn bratt oppover, spesielt hvis man går på en rygg.

 

Problemet mitt når jeg går oppover på en rygg er at det kun er fast grunn rett foran meg, ingenting bak meg og luft på sidene. Følelsen av å når som helst kunne falle baklengs ut i det store (ukjente) intet er helt jævelig.

 

Å gå nedover en bratt rygg går derimot helt fint. Hvis du tryner baklengs, så vet du at du at du faller på fjell og hele synsfeltet ditt er dekket av bakken foran deg siden du går og ser nedover.

 

Jeg husker jeg gikk opp på Storesmeden i Rondane og hadde 100% noia på veien opp pga følelsen av å falle baklengs ut i ingenting. På veien ned så tok det 1-2 min så hadde skrekken sluppet taket og jeg lurte på hvorfor jeg hadde klamret meg til toppvarden. I stedet for å fantasere om hva som skulle skje hvis jeg fallt baklengs, så kunne jeg se at hvis jeg trynte forover, så kunne jeg max falle 2-3 meter ned til nærmeste fjellhylle. (Det er riktignok ikke til hjelp hvis du går på svaberg e.l. hvor et fall = død, så jeg går ikke sånne steder)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant vinkling. Dette har jeg lest en erfaring om tidligere , også han mente det var best å gå nedover. Jeg driver også litt med klatring derfor er jeg ikke høyderedd , og da er det litt vanskeligere for meg å sjekke dette. Men jeg vil gjøre turen mest behagelig for min kone og mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.