Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til mat for tur


Sanderman

Anbefalte innlegg

Hei

Har en hund på 50+kg og han trenger jo litt mat iløpet av en dag. Til vanlig bruker vi vom og hundemat, da han har mest stabil mage med det foret. Men det er jo passe grisete og tungt for turbruk. Har noen tips og erfaring med mat som er lett og ha med på tur.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Er jo lettere enn tørrfor den frysetørkede maten, men den er jo veldig dyr. Han firbente jeg har spiser som regel 1-1,5kg vanlig vom om dagen. Vi får kjøpe en pose og prøve hjemme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du sett på Orijen? Vi forer også på Vom og hundemat (og har stor hund), men Orijen er nok mitt førstevalg ved overnattingsturer. 

Det er et tørrfor, men det har ikke karbohydrater i samme mengde som andre tørrformerker. Det er bygd opp basert på Prey-model - altså det hundene ville ha spist om de var ville. Mulig det vil kreve litt gradvis bytte før turen, men det er iallfall lett å bære, og sannsynligheten er stor for at hunden tåler dette bedre enn annet tørrfor iallfall. Det blir nok litt dyrere enn VoH, men verdt å teste syns jeg :) 

 

Vi skal teste for første gang når vi drar på telttur 20.juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har sett på linkene over og der var det priser som ikke ligna grisen.

husk at hunder må tilvennes foret også.

skal man fore på de greine med de prisene over tid blir det jammen dyrt nok.

på sommeren holder det jo stort sett med tørfor, det er enkelt og renslig og ser man på energi tettheten på ferdig blandet vom og lignende så kommer tørrfor godt ut.

på holbarhet og praktisk foring i felt så slør tørrfor alle våtfor langt ned i støvleskafta.

har du en hund som ikke holder vekta på tørrfor alene så vurder heller ett fett/protein tilskudd.

varme + våtfor har lagd mye trøbbel hos mange hunder.

på vinteren er alt så mye greiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.