Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus EasyLight: Test av varighet


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Da har jeg nettopp kjøpt meg Primus EasyLight gassdrevet lampe til teltet og har i skrivende stund fyrt den opp på utsiden av vinduet mitt. Jeg kommer til å sitte oppe i natt, så jeg skal la den brenne til den slukker av seg selv. (Så lenge den da ikke brenner lenger enn 7-timer, for da skal jeg legge meg)

 

Har mopntert en 250gr. gassbeholder (full) og har skrudd styrken på full guffe. Jeg har ikke skrudd gasshjulet så det er pip åpent, men har skrudd det så langt så man ikke lenger kan se noen bedring av lys.

 

Jeg er overhodet ikke noen Lars Monsen så dette er helt nytt for meg. Ikke er jeg spesielt vant til friluftslivet (ikke siden millitæret for 20 år siden) og selv om jeg liker å være ute i naturen etc. så har jeg aldri drevet med primuser og teltovernattinger siden den gang, men en gang må jo bli den første i senere tid :)

 

Den hvite mantelen (den hvite tøybiten man monterer på Easylight'en) var meget lett å montere og selv jeg klarte dette uten problemer. Etter ett par videoer på Youtube så gikk dette som en lek.

 

Oppdatering av tråden kommer og i mellomtiden kan detjo kanskje passemed bilde av EasyLight'en i aksjon som jeg nettopp tok:

 

post-6532-0-64581700-1371506871_thumb.jp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt oppe i fire timer i går før jeg gikk å la meg og da brant den fortsatt.

jeg måtte gå og legge meg så jeg slo den av.

 

Fortsetter senere i dag på samme gassbeholderen og den er ikke brukt til noe annet i mellomtiden.

 

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Primus Micron Lantern i ca halvannet år og brukt den på et par turer. Det oppstod et problem der den autotennerfunksjonen plutselig ikke ville bevege på bryteren. Sendte lampen inn til reparasjon og det tok en god stund før jeg fikk den tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, min fungerer vertfall som den skal ennå, men nå er den jo bare ett par dager gammel også :)

 

Kjøpte forresten Primus Omnifuel i dag også!

Fungerte som bare det :)

 

Takket være internett så viste jeg at jeg måtte byttetil en annen dyse enn den som sto i da denne var beregnet til gass. Hvis ikke så hadde jeg vel kanskje fått meg en overaskelse kanskje?

 

Er litt grønn når det kommer til Primus og fyring med disse, men det var overaskende enkelt, selvom Easyfuel som går på gass jo er mye enklere å bruke.

 

Hvis man ser bort fra kulde... hva er egentlig de positive og negative sidene vedrørende Omnifuel med renset bensin og gass?

Altså en Easyfuel og en Omnifuel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at på min Primus Micron Lantern røsket jeg av piezomekanismen for å spare vekt. Jeg har uansett hatt dårlig erfaring med diverse piezotennere opp gjennom årene...

 

I alle fall, Primus ser ut til å operere med to ulike brenntider for easylight, uvisst av hvilken årsak...

http://www.primus.se/templates/pages/ProductSheet.aspx?ItemId=94571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg igjen startet EasyLight'en.

 

Foreløpig har den vart til sammen tre timer på full guffe, og den ble startet igjen nå kl. 22:50. Virket ikke som det var veldig mye gass (veske) igjen i beholderen, men vi får se hvor lenge den brenner. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det sengen igjen her og dermed slukker jeg lampen for i dag.

 

Den har nå lyst i 6-timer på full guffe. Ganske imponerende da det føltes som om det var lite gass igjen når jeg ristet på flasken.

 

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet en kortere tid med min mikron og veide gassboksen før og etter på digital kjøkkenvekt

10 gram gass ble brent opp på 22-25 minutter med en ganske tom gassboks i vindstille forhold og 20+ grader lufttemperatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er brenntiden testet og den varte i 9 timer og 28min før lampen slukket helt.

Brenntiden er målt på full guffe og jeg brukte en 250gr. gassbeholder. Temperaturen har ligget mellom 8-16 grader når lampen har brent.

 

Jeg synes det var en overaskende god brenntid.

Den er også blitt testet i lavvoen midt på natten og den lyser faktisk opp teltet ganske så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.