Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk sommer..


Anbefalte innlegg

Hva gjør dere andre når dere har planlagt en uke i fjellet med telt og vandring, og ser på værvarselet at det er spådd masse regn?

 

1. Tar med klær som tåler en skur eller ti. Jeg har ingenting i mot dårlig vær..

2. Jeg har en fleksibel jobb og kan flytte uka. Turen skal jeg få til, men vil helst ha oppholdsvær!

3. Jeg avlyser turen og slår til med ferieplan 2, som jeg alltid har i bakhånd.

 

Er ikke redd for å bli våt, men det er sabla digg med sol og blå himmel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ nummer 1 og håper at været blir bedre ved neste tur:) Om jeg kun skulle dratt på tur i godværet hadde det blitt lite tur gitt....

 

 

Edit: I tillegg blir det mye mindre læring om man kun drar på tur når alle forhold omkring turen er optimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også best sol og skyfritt. Ser jeg at det er meldt regn og atter regn har jeg som regel en plan B på lur. Er jo ikke lett og flytte på ferien da det er mange hensyn og ta.

Er det meldt litt regn tar jeg som regel sjangsen på å dra. Har jo alltid med regntøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bedre enn å dra til fjells i regn og så slår det om til godvær. Alltid har man det motsatt - at man går til fjells i godvær og så blir det drittvær.

 

Anbefaler det motsatte.

 

Det er så utrolig deilig når det slår om og skifter til godvær og alt tørker opp. Selv om varslene viser regn - så er det sjelden kontinuerlig regn. Man må lære seg å leve med elementene og alt vær har sin sjarm. Blir bra lei om det er bare sol hele tiden også. Tror man skal være glade for det klimaet vi har - det har en verdi i seg selv er min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Alternativ 1. Var akkurat på tur en uke i Femundsmarka. Regn og rusk og surt de første tre dagene. Når det så ble sol, blå himmel og en behagelig bris i et par dager var det utrolig deilig. Vi vasket klær, tørket tingene, solte oss og tok en hviledag i finværet. Digg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding av alternativ 1 og 3 for meg.

 

går fint med drittvær, kan jo være litt gøy og det. men jeg har så mange turer jeg vil dra på, så ser jeg at det er bedre vær på den andre plassen jeg vil dra til, drar jeg dit som regel.

 

det var været som bestemte turen i fjor, planla for både tur til Hardangervidda og Femund og når Femund hadde fått full sol av yr.no, mens Hardangervidda skulle få regn, dro jeg heller til Femund. Men fikk jo en del regn selvom :P 

 

har alltid med klær til alt slags vær uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av kva slags tur eg har planlagt. Å reise på tur i område eg ikkje er kjent, dersom mykje av grunnen for turen er å sjå nye stader, gidd eg ikkje dersom været er slik at eg neppe får sjå desse stadene. Eg har gjort akkurat dette tidlegare, og dei turane reknar eg som bortkasta. Då vert det heller ein kombinasjon av alt 2 og 3. Den planlagte turen vert utsatt, så brukar eg heller plan B som er ein tur i fjella heime. Det går også å legge turen etter været. Er det austavær, reiser eg vestpå, er det vestavær, held eg meg austpå. Slik planlegging vert det alltid mindre regn av. Dersom plan B er syden, avstår eg frå det alternativet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel erfart at selv om det er meldt regn i fjellet så blir det ikke slik hele tiden. Været skifter kjapt. De siste sommerene har jo steder i fjellet fortvilet fordi Yr melder regn hver dag. Og ja det regnet ofte litt hver dag men det var bygevær og det var sol og fint mye av dagene også. Sist jeg var i Femundsmarka var det meldt en del regn. Det regnet ved avreise men klarnet opp utpå kvelden. Det var dager hvor det kunne være overskyet om morgenen og litt surt, så kom sola og stekte godt, så kom den en halvtimes uværsfront med mye vind og regn senere på dagen. Men alt i alt var det langt mer oppholdvær enn regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Blanding? Liker å ha opphold på første dagen, så jeg kommer i siget. Langtidsvarsel for vær i fjellet har jeg uansett dårlig erfaring med (surt å sitte hjemme når langtidsvarselet sier regn og atter regn og det blir helt brukbart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De siste sommerene har jo steder i fjellet fortvilet fordi Yr melder regn hver dag. Og ja det regnet ofte litt hver dag men det var bygevær og det var sol og fint mye av dagene også.

 

Problemet har vore at folk ikkje ser at yr.no melder sol, fordi det også er ei sky med regndråpar i same varselet. Dei gongen yr.no melder regn, og bare regn, er det etter mi erfaring sjeldan yr.no tar feil.

Når yr.no meder overskya og ein regndråpe, og det står 0-0,5mm pr døgn, vert det heller ikkje mykje regn. Og likevel klagar folk på at yr.no tar feil, fordi dei trur det er meldt regn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt 1.

Enig med afe og Borgern. Det er mye rar lesing av YR sine varsler. Mengden nedbør og vind er de viktigste faktorene i varselet. Men når det er sagt, det hender ofte jeg justerer ruten jeg har valgt hvis varselet blir for dårlig underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det alternativ 1 som gjelder.

Jeg drar alltid ut med fullt Goretex utstyr og telt som tåler styggevær, med litt flaks hender det at været slett ikke er så galt, bare man kommer seg ut.

Men det har også hendt at målet med turen har blitt justert eller flyttet, det er jo ikke noe særlig å gå på bratte tinder i storm, men tur har det blitt uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok tur uansett her også, men vurderte først om jeg skulle flytte den. Hadde jeg flyttet den så kunne jeg risikert å flytte den til enda dårligere vær, så vi får ta det været vi får. YR har en tendens til å forandre seg på kort tid, så jeg krysser labbene for sol.  ^_^  Når jeg ser på YR, så ser jeg på antall mm nedbør fordelt på antall timer. For det meste så blir det aldri så ille som det ofte kan se ut som ved første øyekast. Kjøpte meg nytt telt i går, så det er ingen unnskyldninger for å være hjemme nå!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på toppturhelg i Sognefjellet i mai. Var meldt århundrets nedbør og 2 stk meldte avbud rett før turen grunnet dette. Vi kom alle hjem solbrente og glade...

 

Stol aldri på langtidsvarselet. Hvertfall ikke i fjellet. Det gir en pekepinn, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar bare på tur med unger og da forsøker jeg å styre unna drittvær. Våte og kalde barn gir ikke god turglede. Vi har hatt en sånn tur i år, da var det 6 grader, vind og det bøtta ned. Det var kaldt og kjipt. Når det er sagt så tåler vi fint litt drypp nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar bare på tur med unger og da forsøker jeg å styre unna drittvær. Våte og kalde barn gir ikke god turglede. Vi har hatt en sånn tur i år, da var det 6 grader, vind og det bøtta ned. Det var kaldt og kjipt. Når det er sagt så tåler vi fint litt drypp nå og da.

Ja, greit at været viser sine beste sider når man har med unger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på toppturhelg i Sognefjellet i mai. Var meldt århundrets nedbør og 2 stk meldte avbud rett før turen grunnet dette. Vi kom alle hjem solbrente og glade...

 

Stol aldri på langtidsvarselet. Hvertfall ikke i fjellet. Det gir en pekepinn, that's it.

Oi!! Heldige med den! Håper vi kommer ut for det samme! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av kva slags tur eg har planlagt. Å reise på tur i område eg ikkje er kjent, dersom mykje av grunnen for turen er å sjå nye stader, gidd eg ikkje dersom været er slik at eg neppe får sjå desse stadene. Eg har gjort akkurat dette tidlegare, og dei turane reknar eg som bortkasta. Då vert det heller ein kombinasjon av alt 2 og 3. Den planlagte turen vert utsatt, så brukar eg heller plan B som er ein tur i fjella heime. Det går også å legge turen etter været. Er det austavær, reiser eg vestpå, er det vestavær, held eg meg austpå. Slik planlegging vert det alltid mindre regn av. Dersom plan B er syden, avstår eg frå det alternativet ;)

Skal gå trekanten i Trollheimen for første gang, og har ikke tenkt oss til syden på minst ti år. Hehe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar bare på tur med unger og da forsøker jeg å styre unna drittvær. Våte og kalde barn gir ikke god turglede. Vi har hatt en sånn tur i år, da var det 6 grader, vind og det bøtta ned. Det var kaldt og kjipt. Når det er sagt så tåler vi fint litt drypp nå og da.

Våte barn gir ikke turglede, men må de bli våte selv om det regner? Er de kledd riktig hvis de er kalde og våte?

 

Å slå opp et telt eller en liten gapahuk hvor de kan kose seg i ly av regnet gir masse turglede, og ikke minst mestringsfølelse. Et bål hjelper alltid på humøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt må ein bli våt dersom ein er på tur i regnvær. Å vera tørr i regnvær, er etter mi erfaring bare utopi som høyrer til reklamens verden. Det er sjølvsagt ulike grader av kor våt ein vert, men våt vert ein.

Å vera innestengd under ein gapahuk bare for at ein ikkje skal bli våt i regnet, høyrest utruleg kjedeleg ut, i alle fall dersom det varer meir enn timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ligger en hytte du kan tørke utstyr på i nærheten, så er ikke litt regn noe å bry seg om. :)

Det er sant! Vi skal ha med 4 hunder, så det er egentlig den største utfordringen. De har ikke ligget ute i regn så mye før, og det kan fort bli litt piping. Hvis de er tørre får de sove i teltet. Ser nå at det er spådd mer sol enn det var spådd i går! Går rette veien i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ikke henge meg for mye opp i meldinger, det viser seg gang på gang at det ikke blir helt som spådd. Som andre her sa er det ikke noe så deilig som en oppholdsdag med bål og tørking etter en regnværsperiode. Så lenge soveposen min er tørr er alt ok. Blir den våt begynner jeg å lengte litt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.