Gå til innhold
  • Bli medlem

Familie på tur, innkjøpstips fra erfarne ønskes.


Trude+2små

Anbefalte innlegg

Fjellforumet må vel være rette plass å spørre om hjelp håper jeg :)

 

Jeg er ei mamma på 32, har en mann og to små på strax 4 og 5 år. Og nå er jeg klar for å ta de med ut på tur i fjell og mark.

Bringe videre kulturarven og mine egne fin barndomsminner.

 

Eneste vi har av utstyr nå er sovepose til oss voksne.

 

Jeg skal anskaffe følgende:

 

-TELT:  Må være plass til fire stk, har sett på Gimle 4 og Gimle 4+2. Siden det i starten kommer til å være mere base enn bare soveplass ønsker jeg litt høyde på teltet. Men likevell et lett telt som kan bæres en time eller to sammen med alt andre utstyret. Jeg vil kunne dra på telttur med ungene alene.

 

-SEKK: Om jeg skal kunne bære et telt på 6-8 kg samt primus, mat, soveposer, liggeunderlag osv så må sekken være stor nok. Ungene skal ha egne sekker fra tur nr 1, men de kan ikke bære mye i starten.

Selv er jeg 164 cm og 50 kg, ikke store jenta, så bæresystemet må være veldig godt. Velger ikke å spare pengene på en god sekk.

 

-LIGGEUNDERLAG: Vi skal ikke på ekstreme turer, ikke på noen år i allefall, men vil her heller ikke spare penger. Vil ha et liggeunderlag som isolerer godt og som reflekterer varmen godt. Samt at det bør være lett å og lite å ta med seg. Skal kjøpe to stk til voksne og to til barna.

 

-SOVEPOSE til barna. De er ikke store nå, men skal jo vokse etterhvert. Vet ikke om det er mange valg når det kommer til juniorposer, men ønsker tips om hva som er best mtp volum og isolasjon. Ungene skal bære soveposene sine selv, og forhåpentligvis liggeunderlagene også.

 

DIV utstyr: Vi har primus, og litt kokeutstyr. Hva annet er must når man skal på tur?

 

Hva slags turer jeg ser for meg å dra på: I starten blir det å venne ungene til å være i naturen og sove ute. Samt for oss voksne å venne oss til å dra på tur med barn. Etterhvert håper jeg å kunne gå litt vidde noen dager/uker eller fjell og toppturer.

Vi er fra Romsdalen begge to, men nå bosatt i Rogland. Så turene kommer til å foregå mellom disse to punktene.

 

Håper på gode tips fra noen med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

telt:Gimmle veier vel 5.1 og gimle 4+2 veier vel 7 kg syns det er veldig tungt vurdert fjellheim telte? er jo stort fortelt og greit plass til 2 vokse og barn og veier vel 3.5kg tåler og en del vind og er kjent telt mange har hatt det i flere år (eller supperlight hvis penger ikke er spørsmål)

sekk:her må du nesten bare prøve og se hva som passer deg er veldig mange sekker,husk og ta med deg noe og ha oppi den hvis du skal prøve den evnetulet ta noe fra butikken og prøv den,er ikke så lett og anbefale "universal" sek :)

liggunderlag: Bamse liggunderlag fungere veldig fint sommer (og ganske langt ut på høst/vår) det tar en del plass men veier ikke så mye men går jo fint og ha 2 stk på hver sekk selv har vi 4 stk synmate 7UL som veier lite og tar liten plass men er dyre :(

sovepose:det er ikke så veldig mye og velge til barn,selv har vi 1 stk dunsovepose som er til voksen som er til -5 og en sommersovepose (helsport sak som kostet 299 kr på sportbutikk og fungere til + 8) dem er store alle samme syns jeg og tar  mye volum (den her har jeg http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Lyngen tar ca 4 liter i volum) han har sovet i den rundt +5 men så mye mindre bør man ikke bruke den.den her kom best ut i vilmarktest får en stund siden http://www.fjellsport.no/ajungilak-little-mammut-barnesovepose.html den funger veldig bra men tar jo og litt volum.

til sommer bruk fungere den helsport greia bra,siden barna dine er så store vil dem våkne att dem fryser og da kan man bare ta dem inn i soveposen til mor/far har jeg gjort når jeg har "bommet" på tempraturen :)

div utstyr:anbefaler og bare ta en tur i omeråde og se hva man trenger unødvendig og kjøpe før man trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har googlet litt mere og lest noen innlegg her inne på forumet og er rimelig sikker på at Fjellheimen teltet må være et bedre alternativ mtp vekt ja. Så får vi se om jeg går for den letteste vrianten eller ikke.. Prisforskjellen er vel marginal når man tenker på hvor mange år man skal bruke teltet... Eller slites de fort ut kanskje?

 

Liggeunderlag er i allefall bestillt, to stk som du nevnte, og to stk av den litt tykkere varianten for ungene.

 

Sekk skal jeg se på og prøve med det første, har lest litt og har veldig lyst til å se på denne http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/sekker/vandresekker/arc-teryx-altra-62-gul-ryggsekk-dame.html Men er litt redd for at den kan bli litt for liten. Blir vel litt å kjenne etter når en prøver, hvor mye kan man egentlig bære uten at man dreper turgleden...

 

Man har vel alltid bare plass til det man skal ha med seg uansett str på sekk eller koffert, så det er vel ikke poeng i å kjøpe for stort heller. Så må finne ut hvor stor sekk jeg trenger for å frakte utstyr for telttur med meg selv og to små...

Bestillte Mammut sin 12 liter sekk til de små, så de og skal få være med å bære de og... Men har ikke så store krav til de i starten, viktigere at de har det kjekt på tur enn at de skal bære... Gleder meg veldig til tur nå!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg akkurat ett Helsport Gimle Family 4+2, dette er ett kjempetelt dersom man kan kjøre til stedet hvor teltet settes opp, men det er altfor stort og tungt til å bære med seg.

Jeg ville heller valgt Hilleberg Keron GT 3 eller 4 når man skal bære teltet. Med så små barn holder det nok med ett 3 mannstelt, men teltet er så dyrt og ungen vokser så fort at man likegodt kan kjøpe ett 4 mannstelt med det samme, det veier heller ikke så mye mer.
Jeg har Hilleberg Keron 3 og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte GT-versjonen med større fortelt. Jeg har hatt teltet i snart 10 år nå og brukt det svært mye, både på bilturer og ikke minst i fjellet og dette er ett telt som tåler ungene!

Fordelen med Hilleberg Keron vs. Helsport Fjellheimen er at Keron har fortelt og inngang i begge ender, dette syns jeg er en stor fordel når jeg er på tur med ungene. (Selvsagt en fordel på tur med vokse også, hehe.)

Til den største jenta mi (4,5 år) kjøpte jeg i fjor en Helsport Glittertind Airvent Junior sovepose, den fungerer fint til fjellturer om sommeren. Jeg vil tro at den er lang nok til dine unger også, men prøv i butikken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme "båt" som deg @Trude+2små jeg ente på hilleberg Nallo 4GT,kjøpte først et 3 mans tunnel telt men som dama sa når vi kun hadde 1 lite barn "det er ikke noe 3 mans telt når det ikke er plass til 3 liggunderlag" så ville nok kjøpt 4 mans telt :) (skal sies att det er kjekt med flere telt da det er 3mans telte er veldig fint til vintertur når jeg og han på 4 er på tur med pulk)

Kerron 4gt er veldig bra telt men veier vel 5.5 vs nallo på 3.4kg og er nok best til bruk med pulk eller sykkelvogn,men skal man ha 1 telt til alt er jo det her bra :)

Nallo 4gt kan og brukes om vinteren men er dårliger lufting.

Nallo 4gt har såpass stor åpning og mulighet til og "rulle" opp fortelte (se på hilleberg.se) så syns ikke det var problem med ut/inn av telte egetlig 

 

Anbefaler og reise og se på telt,kanskje ikke så lett får deg og se på hilleberg men fjellheimen er stort set flere som har :)

når du ser på telt så husk att noen "smaler" veldig til ved fot enten og andre gjør det ikke,så ikke kun se på "brede ved hode" anbefaler uansett og kjøpe med stort fortelt da det er kjekt hvis det er dårlig være osv :)

har kun brukt Nallo telt mitt 1 natt så er litt tidlig og gi erfaring men virker utorlig bra så langt :) (se vedlegg får info om plassen  det er med 3 synmate 7UL og 1 downmate 7,jeg har og kjøpt Mesh innertelt da jeg skal til danmark senere i sommer og greit og få så mye luft som mulig da :) (blir nok varmt uansett hvis sola står på telte)

post-9803-0-48404600-1371733179_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar alle sammen. Telt er også bestillt nå, på helsport sin egen shop. Jeg har ingenting imot å kjøpe et "brukt" telt så lenge det er skadefritt, og det tar jeg som en selvfølge at det er :) Billigere ble det også!

 

I dag var jeg og prøvde sekk og tror jeg har funnet sekken. Prøvde med 14 kg ris oppi sekken og den kjentes god ut på ryggen. Kjente vekten i hovedsak i bena da jeg tusla rundt i butikken. Gregory er merket og jeg gikk på en Platou butikk der de som selger vistnok er kurset i å tilpasse sekk. Jeg er så vidt en str S og det virker som den passet veldig bra. Sekken var faktisk bedre på ryggen med mere vekt.

 

Så nå skal jeg vente til telt, liggeunderlag og alle soveposene er på plass. Så skal jeg lete frem primusen og ta de med på butikken for å se hvor stor sekk jeg må ha. 60 liter sekk virket ok str, men jeg er redd for at det blir for lite. Dette merket har faktsik jentesekk i str S som er 85 liter også. Men har mine tvil om at jeg trenger sååå stor sekk...

http://www.fjellsport.no/merker/a-g/gregory/gregory-deva-60-bodega-blue.html

 

Så nå er det bare å vente på at postgangen skal skyte fart. At alle bestillte varer skal komme inn på lager så de kan sendes.. Første natt i telt blir nok i hagen, så blir det en helgetur neste! :)

 

Har ikke hørt om dette merket før, men har googlet litt og det virker som en bra sekk.. Ikke fått topp karakter på tester, men det trenger ikke bety all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke om "sovepose for barn" (som jeg ikke har peiling på); hva med å bruke dundyner? Fåes vel i flere lengder og tykkelser enn soveposer for den aldersgruppen. Lett i forhold til varmen (lettere å lufte med dyne enn pose) og burde la seg komprimere godt - hvilket betyr at knøttene kan bære senga selv. Lakenpose i steden for dynetrekk pluss komprimeringsposer, så skulle jeg tro at du er i mål.

Men den idéen er såpass genial at det sikkert er noen gode motargumenter - selv om jeg ikke greier å finne dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Trude+2små hvilken sovepose kjøpte du til barna? ville ikke "satset" på att dem skal bære noe spesilet mye selv når dem er kun 4 og 5 år,min på 4 år er ikke spesielt flink til og hverken bære eller gå langt på tur,men dem er vel forskjelige :) videre når du skal prøve og se hvor mye du får plass til i sekken så går jeg ut i fra du ikke skal bære alt aleine? hvis du har tenkte det så bør du være utrolig disipilinært på hva du tar med deg hverfall hvis ikke blir det en tung tur :)

 

Anbefaler og skrive en liste over hva du har tenkt og ta med deg på tur og når du kommer tilbake fra første turen ser du hva du faktisk trenger og hva som er "kjekt og ha" første turen min var en 120 liter sekk får 1 overnatting og var kun jeg og en liten luring på 2 år.

Nå har jeg 55 liter sekk og har enda god plass og kan fint over natte 2-3 dager på sommeren :)

 

 

 

Grimner@ er jo veldig bra tanke,utfordringer er kanskje hvis det blir får kaldt er ikke så lett og ta igjen glidlåsen da,selv når jeg er på tur aleine med en av barna på sommeren har jeg kun med den her http://www.helsport.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_soveposemodeller/Haukeli_dun så åpner jeg den helt opp så bruker jeg den som dyne over oss (små barn en på 1 år og en på 4 år) hvis det blir får kaldt da (noe jeg ikke har opplevd) har man mulighet tli og ligge begge 2 inn i soveposen og da fryser man ikke.Har selv ligget med en barn inne i den soveposen når det ble får kaldt og det fungere men det er jo ikke noe man satser på og gjøre over lengre tid,sover nok ikke opptimalt :) En annen ting er hvor bra det komprimierer det har jeg ikke testa men det er jo bare og prøve,har ingen dun dyner til barna kun fiber her i huset så får ikke testa (dynen blir vasket rimlig ofte så tror ikke dun er tingen pga uhell om natta)

 

får en uke siden var pakk lista mi noe som det her (det her er ca har ikke alt nøyaktig) men hadde veldig god plass i 55 liter sekken min :)

 

 

kokeutstyr:Optimus Crux 220g gass primus eta power 1.8 liter (tottalt ca 1100g størelse ca 2 liter) (rimlig unødvendig med så stort men er kun det jeg har lyst tl og kjøpe meg noe lett titan sak til og koke vann som er kun det jeg gjør)

telt:BD firstlight (vekt ca 1300 gram størelse ca 5 liter)

sovepose:Hellsport Haukeli dun (vekt ca 1300g størelse 8 liter)

liggunderlag:Bamse (vekt ca 700 gram størelse stort )

klær:regntøy norrøna (vekt ca 500g størelse 1 liter)

junior klær:ekstra skift og regn dress (vekt ca 1000g størlse 4 liter)

mat:flasker til junior og mors melk erstatning + polar brød + diverse små mat til han( 1000 g 8 liter) til meg ble det 5 real turmat (750 g størelse 2 liter)

1 stk 0.5 liter termos og 2 vann flasker på 0.5 liter stk.

 

Den lista her ville nok mange sagt var tynn men nå var det ikke akuratt på "ekspedisjons" tur jeg skulle på var i oslo marka så var 1 time og sykkel hjemm eventulet ringe til sjefen får og bli henta som ville tatt 15 min ;)

 

er rimlig moro og reise aleine på tur kan fint ha med en sekk på 55 liter til 2 barn men når sjefen skal være med holder det ikke med 120 liter sekk en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundyne? Da blir nok kidsa fornærmet ja. De vil jo sove i sovepose!! :) Ikke kjøpt enda, jeg drog til MX sport for å kjøpe Bergans sin, men så fant jeg ut at den var kun 800 gram ca, mot normalt 1300 gram for 3 sessongs poser til barn. Ble derfor veldig skeptisk. Vil ha mulighet til å dra på tur på høsten for å plukke blåbær og multebær osv.

Kommer derfor til å bestille jr posen som helsport selger. Den var billig på Helsport sin webshop nå. Ordinært 1100 tror jeg, og salgspris 600.

 

Jeg har så visst planer om at de skal ha egen sekk begge to ja. Men om de kommer til å ha så mye vekt oppi sekken gjenstår å se. Jeg lever i den tro at begynner man å venne ungene til å bære sekk, så blir det naturlig for de. Man må bare passe på å ikke ha for mye vekt, slik at det blir en mestringsfølelse for de, ikke en byrde.

 

Vi er en familie på fire, så jeg har vel ikke planer om å normalt bære alt selv, men jeg vil ha muligheten til å kunne dra på tur med de alene.

 

Jeg aner ikke hvor tungt jeg er kapabel til å bære @svingen Men jeg gir ikke opp før jeg selv finner ut det er umulig.

 

Telt: 4 kg

Soveposer: 4 kg

Liggeunderlag: 3 kg

Primus m utstyr: 3 kg

 Da er jeg allerede på vekta jeg prøvde med sekken i butikken i dag... Hehe, godt at første telttur blir i hagen :)

 

Jeg får heller velge turer som vi kan kjøre til i starten og frem til vi finner ut hvilke begrensninger vi har når vi er kun tre på tur.

Det viktigste er jo å komme seg ut på tur, hvor langt eller høyt eller fort det går får komme i siste rekke.

 

Og tusen takk for gode tips!!

 

Mitt tips for å unngå unger som fryser i posen sin om natta er å koke opp vann på flaske som de kan ha inni posen med seg. Reserve vann i termosen om de skulle fryse på morgenkvisten :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var særs nøgd med Bergans kids comfort til mine den tida dei var så små (minstemann har den på siste sesongen).

Mykje varmare enn mange andre jr posar, mine har brukt dei i minusgrader og hatt det topp med berre t-skjorte. Skepsisen som eg i utg pkt følte pga pris (500 kr per stk), vart gjort kraftig til skamme. Dei har lagt ute under open himmel i dei på hausten, i vind og litt regn, med fjelldukduk rundt. Tipptopp :)

 

Har vore på telttur aleine med kidsa mine frå dei var 5-6 år. Eg kjøpte ein 75 + 20 sekk. Då fekk eg med meg alt for meg og to kids for 4 -5 dagar (ein heil del mat og snop). Born under 10 år skal vel ikkje bære stort meir enn 10 % av kroppsvekt. For mine den tida var det drikkeflaske, litt ekstra tøy og ei lita fiskestang kvar, og ein pose smågodt i topplokket  ;)

No skal det seiast at eg langt frå er nazi når eg pakkar, syns det er ok å kunne kose seg ekstra når ein har med born.

Har aldri synest det har vore problematisk å bære tungt, og har difor prioritert på den måten. Om ein ynskjer lettare og mindre sekk, er det nok ingen problem å pakke mindre enn det eg har for vane å gjere :)

 

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tessatroll må si meg enig att det er veldig viktig og ha det litt ekstra fint på tur spesielt med mat/snop osv har og med tlf med en del barne filmer på slik att junior får se på det før han sover,fungere og veldig fint når man må gjøre noe annet og han er veldig trøtt/umulig (slik som når man kommer frem etter lang ski tur og skal slå opp telt og han er helt umulig bare kaste han i soveposen og fikse telte/fyre opp osv)

 

Når det gjelder og gå med tung sekk så er det jo mulig og ta sykkelvogna med seg og eller campe i nærheten av en "vei" eventuelt sykkel tur,har vi gjort veldig mye i det siste (siden vi har 2 stk som ikke går noe speisielt selv) fungere veldig fint det og,er jo ikke om og gjøre og gå lengst mulig på en øde fjelltopp men og ha det fint ute :)

 

Når det gjeldersovepose til barn er det ikke spesielt lett og finne ut av tempratur, er en del info/diskusjons her http://www.fjellforum.no/topic/24795-tips-til-4-mannstelt-og-soveposeliggeunderlag/ :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke akkurat er særlig stor antar jeg at du heller ikke er spes brei over hoftene. Jeg har det problemet når det kommer til sekker. Norrøna Svalbard Synkron er den eneste sekken jeg har hvor jeg får strammet hoftebeltet nok. Men jeg syns den er ubehagelig når vekten bikker 14-15 kg, noe den fort gjør. Det er en praktisk sekk hvor man kan sette på ekstra lommer, men hoftebeltet er hardt som fører til litt ubehag på en hoftekam som ikke er naturlig polstret. Jeg har tidligere hatt en Bergans Trollhetta, den er utrolig god å bære, men hoftebeltet blir ikke stramt nok når vekten i sekken blir for stor. Nå bruker jeg mest Fjellreven Kajka, er superfornøyd med den, den tåler godt tyngde, men er litt prob med hoftebeltets lengde på den også. Dette er noe man gjerne ikke merker før man har gått litt og ikke så greit å finne ut av i butikken. Nå har vel noen butikker "fornøyd garanti" så om man er flink til å benytte seg av den så slipper man bruke alle feriepengene på sekk-testing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Elisabeth over her. Lurt å forsikre seg om at ein framleis har ein del å gå på med tanke på stramming, når ein har stramma det ein kan i butikk.

Ikkje berre vil tyngre bør krevje strammare hoftebelte, men det er også slik at etter ein dag eller to med hardt arbeid for kjernemuskulatur i mage og rygg, så trekker musklane seg saman, og ein kan bli fleire cm smalare enn til vanleg.

Eg kjøpte ein unisex storsekk før mylderet av damesekkar kom. På grunn av denne problemstillinga har eg vurdert å sende sekken min inn for å få på eit hoftebelte tilpassa dame, slik at eg kan få meir stramming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Elisabeth over her. Lurt å forsikre seg om at ein framleis har ein del å gå på med tanke på stramming, når ein har stramma det ein kan i butikk.

Ikkje berre vil tyngre bør krevje strammare hoftebelte, men det er også slik at etter ein dag eller to med hardt arbeid for kjernemuskulatur i mage og rygg, så trekker musklane seg saman, og ein kan bli fleire cm smalare enn til vanleg.

Eg kjøpte ein unisex storsekk før mylderet av damesekkar kom. På grunn av denne problemstillinga har eg vurdert å sende sekken min inn for å få på eit hoftebelte tilpassa dame, slik at eg kan få meir stramming.

Kan man få på nytt belte? Må den sendes til produsenten i såfall? Jeg har damesekk, men har fortsatt problemer med at det er for stort. Men har funnet ut at det er bedre med et litt for stort belte, enn en sekk som er generelt ubehagelig å gå med. Jeg har testet mange sekker i butikk, og det er kun Norrønasekken jeg hadde noe å gå på på beltet, men selv om det står at den skal tåle tung bør syns jeg ikke den gjør det. På 10 kg er den veldig fin, men skjeldent den veier så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ej ikkje kva type sekk du har, men dei fleste produsentar som er litt serviceminda kan få til mykje rart "custom".

Med meg er saken at eg har eit unisexbelte, som eg får stramma for lite, og trur at eit damebelte vil være betre til meg. 

Om du kan få skifte til eit mindre, eller få ein dyktig salmaker til å korte inn "armane" på hoftebeltet ditt avheng vel litt av kva som allereie står på sekken din vil eg tru. 

Eg har eit bæresystem som fint skal tole 30 kg, men synes kanskje at 25 kg er meir korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sovepose til unger så brukte jeg mye tid på nettet i vinter. Jeg endte opp med Sierra Designs Dragonfly/Big Dog 20F (-7 C), bestilte de fra USA. Veldig fornøyd med de, det var noen minus første helga vi sov ute i våres og ungene var glovarme begge to, sparka av seg sokkene bla (de sov i ullundertøy og en tykkere genser fordi begge liker å ligge med armene utenfor). Mange gode løsninger på posene hvertfall (bla. mulighet for å feste de til liggeunderlag, plass til pute i nakken, man kan feste nedre del av posen i liggeundelagsfestenw slik at den blir kortere osv), også er den relativt lett (1100 gram inkl en liten pute som følger med). Posene virker veldig velgjorte og av god kvalitet (vi fikk de som sagt i våres, så har ikke fått testet de over tid). Eneste minus som jeg ser er at det sitter fast en nettingpakkpose i bunnen, denne er dømt til å gå i stykker lenge før resten av posen gjør det (men den er jo bare å klippe bort når den gjør det), og at det ikke er med et skikkelig kompresjonstrekk for soveposen kan absolutt komprimeres mer enn det trekket som følger med gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg er nesten i samme situasjon som trådstarter; to voksne og to barn på hhv 7 og 9 år. Jeg har blitt anbefalt å kjøpe telt med to innganger og med stort fortelt. Sitter igjen med med følgende kadidater: Helsport sine Storheia 4 camp, Svea 4 camp, Fjellheimen light 4 camp og Hilleberg Keron 4 GT. Keron er vel det beste teltet, men er fryktelig dyrt. Fjellheimen light kan man få på tilbud på nettbutikken. Vet dere om det kan komme tilbud på Keron 4 GT? Vil Fjellheimen light være for lite til oss fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tilbud på Keron kan det sikkert lønne seg å høre med Villmarksbutikken på Jessheim, Anton Sport i Bogstadveien og Sportsnett i Oslo for å finne den laveste prisen ved å drive litt pruting. Er du medlem i Turistforeningen eller NJFF gir det også rabatt i enkelte butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er fremmed og sært å bestille på nett fra USA (mister vel noen klage- og returmuligheter) så har tarptent et tilsynelatende stort firemannstelt på ca to kg, tatptent hogback.

Golite har et shangri la 5 til rett over 2 kg med plass for fire/fem.

Da kan du ha med en presenning på kiloet for tørr uteplass og fortsatt komme under fire kilo totalt.

Det er godt med fortelt når man er ute. Er man forsiktig kan man greit lage mat der mens man har beina i soveposen, og gå rett fra spisende til sovende. Sekker kan opobevares tørt, ja jeg har endog hatt hele sykkelvogna i forteltet om natten, sånn for å ha den trygt da vi cæmpa ved sognsvann.

Men er det nødvendig? Egentlig ikke. Maten bør jo helst lages ute, dekker kan man ha ute under eller under soveposen som ekstra liggeunderlag. Det er komfortabelt med mye plass, men når man tenker på at det skal bæres også, så er kanskje ikke den luksusen verdt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er nesten i samme situasjon som trådstarter; to voksne og to barn på hhv 7 og 9 år. Jeg har blitt anbefalt å kjøpe telt med to innganger og med stort fortelt. Sitter igjen med med følgende kadidater: Helsport sine Storheia 4 camp, Svea 4 camp, Fjellheimen light 4 camp og Hilleberg Keron 4 GT. Keron er vel det beste teltet, men er fryktelig dyrt. Fjellheimen light kan man få på tilbud på nettbutikken. Vet dere om det kan komme tilbud på Keron 4 GT? Vil Fjellheimen light være for lite til oss fire?

 

Det er egetlig bare og registere seg på prisjakt og følge med http://www.prisjakt.no/product.php?pu=180156 kan til tider får den en del rimligere og med DNT rabat eller andre ting er det ikke så verst pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.