Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på tur - Finse/Aurlandsdalen


selma

Anbefalte innlegg

Da skal jeg endelig på min første "langtur" - har fått med meg en venninne for å gå Finse-Geiteryggshytta-Østerbø-Aurlandsdalen nå siste helgen i juni. Hun er også nybegynner på flerdagerstur, og vi gleder oss veldig!

Vi er litt usikre på hva vi skal pakke, så tar gjerne i mot tips til en liten pakkeliste. Hvilke klær kan vi regne med å trenge i det området på denne tiden?

Hvordan er det med mat på Geiteryggshytta, må vi ha med selv eller er der middag og frokost/lunsj til neste dag tilgjengelig?

Har lest om ruten på ut.no, men er usikker på tidsberegningen.. Vi går begge en del kortere turer i fjellet, men som sagt ikke vant med flerdagersturer el oppakking; er tidsplanen på ut.no realistisk for oss? Noen som har en formening?

Jeg har tenkt å gå med North Face Hedgehog Tall, høres det ut som et fornuftig skovalg?

Sikkert mange dumme spm, men better safe than sorry ;)

Takker på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være lurt å ringe Finse og forhøyre seg om forholda i området du skal gå i.

Til tross for at det i år er lite snø i fjella, kan det likevel være nok til å gi trasige "mellomforhold" om ein går for tidleg.

Ser at Finse 1222 spår at det er mogleg å sykle Rallarvegen om et par veker, og det kan no hende om temperaturane vert bra og delar av den vert brøytt. 

Eg var der forrige helg og gjekk ski/fottur frå Finse til Simadalen via Ramnabergsbreen og Demmevasshytta, og tenkte då at det skal skje ein del dei neste vekene for at det skal bli skikkelig fotføre overalt.

No skal de bevege dykk vekk frå Jøkulen og ikkje rundt den slik me gjorde, så kan hende er det meir snøfritt i dykkar "lei".

Ikkje kjenner eg høgdeprofilen på turen de skal gå heller, men berre tenkjer at det er greit med ein ekstra sjekk før de reiser, så de ikkje får ein trasig opplevelse første gong de skal gå litt meir enn dagstur. Området er så vakkert, at det er synd om ein skal få ei dårleg oppleving.

 

Uansett forhold ynskjer eg dykk god tur, og minner om at det er viktig å skratte høgt og lenge når ting ikkje går som planlagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovalget virker greit. Kan være litt fuktige partier på den ruten. Et tips kan være gamasjer, slik at dere ikke får så mye gjørme oppover bena. Regntøy/goretex bør være med. Geiteryggshytten er betjent, så der skal det være frokost.

 

Ellers går det buss fra veien et stykke nedenfor Geiteryggshytten til Østerbø. Hvis ikke dere tar den bussen, er det et stykke å gå fra Geiteryggshytten til Østerbø. Noe langt hvis dere da ikke overnatter på Østerbø. Geiteryggshytten skal ha telefon, så mer info kan fås der.

 

Aurlandsdalen tar vel ca 5 timer, avhengig av pauser/tempo. Husk "Vetlehelvete" : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første etappe er den som er mest utsatt om været blir dårlig. I området ved klemsbu har jeg selv opplevd skikkelig sure forhold på sommerstid så her kan det lønne seg å ha litt varmende klær å ha under skalljakke. I dette området er det meget sansynlig at det ligger en god del snø, ring til geiterygghytta og spør de. Der er de meget hjelpsomme og vet bedre enn de fleste hvordan forholdene er i fjella der. 

På Geiterygghytta serverer de nydelig middag av lokale råvarer og en strøken frokost hvor du og kan smøre med deg lunsj. Skal dere gå fra Geiterygghytta til østerbø så anbefales det med en overnatting på Østerbø eller blir nok turen vel lang.

 http://www.stianmedsekken.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt :) Planen er å overnatte på Østerbø ja.

 

Vi tar tog Bergen - Finse om morgenen og går Finse - Geiteryggshytta første dag, så gå til Østerbø og overnatte neste dag, og så ned Aurlandsdalen og tog til Bergen igjen tredje dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen andre sjokkerende nok har kommet med råd om oppakking: Pakk så lett som mulig. Dere trenger vann og vindtette klær. Jeg liker å gå med vindtette klær og ha en lett regnbukse og regnjakke å trekke på meg om det blir dårlig vær, men mange er også fornøyd med goretex. Bruk gjerne det dere har fra før.

Ellers: Pakk lett! Det er ikke mye dere trenger, på hyttene har de alt av mat og drikke etc. Dropp masse hygieneartikler, vann og såpe har de på hyttene. Håndklær fås utleid på betjente hytter. Ellers har blant annet DNT en pakkeliste, men det er kanskje ikke alt på denne listen som er absolutt nødvendig.

http://www.turistforeningen.no/pakkeliste/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Siden ingen andre sjokkerende nok har kommet med råd om oppakking: Pakk så lett som mulig. Dere trenger vann og vindtette klær.

 

Og vatn er det i Aurlansdalen, så det treng ein i alle fall ikkje å ha i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar! Vi har med oss to store hunder, så togbilletter er allerede bestilt. Kan ikke satse på å ta reise på sparket med de to på slep siden man dessverre ikke får ha med hund på alt av transportmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Østerbø, og de sier at føret er greit og at de har hatt folk som gikk samme rute som oss for et par dager siden. Så da er vi noenlunde klar for tur :P

Noen som vet om ruten er godt merket? Kan det evt være et problem med merkingen pga snø?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.