Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan forvarme en primus?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du søker på f.eks frasen "preheating multifuel", "how to light up optimus hiker" eller liknende på youtube.com får du mange filmsnutter som viser dette. Der er det helt sikkert en som viser akkurat den modellen som er aktuell for deg.

 

Ett eksempel:

 

Om du har en brenner du lurer på bruken av, kan du ganske sikkert laste ned en fullstendig bruksanvisning fra nett.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ofte om forvarming...

 

Hva vil det si å forvarme en primus (bensin) og hvordan gjør jeg dette?

Å forvarme en primus vil si at man heller litt brennende væske ned i en slags "skål" som befinner seg under primsen og tenner på slik at primusen blir varm. Forvarming er nødvendig med væskebaserte brennstoff for at væsken (parafin, bensin, diesel etc.) skal gå over fra flytende form til gass. Dette er nødvendig for at gassen skal fungere.

På mange primuser kan man bruke det samme brennstoffet som man bruker på primusen til å forvarme med, mens noen primuser krever at man bruker rødsprit.

Forvarming med diesel og parafin skaper ofte mye røyk og sot og mange foretrekker å forvarme med rødsprit av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen min har to "skåler", en på toppen og en i bunn.

 

Skal jeg da bare helle litt bensin ned i brenneren, for så å tenne på?

Ser for meg det kan bli litt søl.

"Skålen" er vanligvis i bunn, slik at varmen går oppover. Jeg skal ikke uttale meg skråsikkert om din primus siden jeg ikke vet hva slags primus du har.

Ja, det kan fort bli litt søl, derfor bruker mange spritpasta for å unngå dette, men med litt øvelse går det som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primusen min har to "skåler", en på toppen og en i bunn.

 

Skal jeg da bare helle litt bensin ned i brenneren, for så å tenne på?

Ser for meg det kan bli litt søl.

Hei

 

I og med at primusen din har 2 skåler bruker du den lengst ned til forvarming. Fortell gjerne hvilken primus du har så blir det lettere å gi et korrekt svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I bunnen på forvarmerskåla,altså den underste bør det ligge en "pad" som ligner på bomull. Denne trekker til seg bensin og gjør at forvarmingen går lettere. Den øverste skåla er brennerhode og over den ligger en flammespreder "klemt" ned på brennerhode med 3 eller 4 små "tagger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her en MSR XGK. Har ingen bruksanvisning eller noe, jeg kjøpte den brukt.

 

Gå på MSR sine nettsider og last ned bruksanvisningen da får du også illustrasjonsbilder. Søk også evt opp video på youtube som nevn tidligere. Det blir en mer lettfattelig forklaring enn vi kan gi her med bare tekst ;-)  Den øverste skålen som du nevner regner jeg egentlig med er flammesprederen. XGK går godt på bensin, da trenger du ikke egentlig rødsprit i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil takke for all hjelpen, det ordnet seg.

 

*Jeg pumpet opp litt trykk i bensin tanken

*Åpnet ventilen noen sekunder, slik at bensinen fuktet den hvite paden i bunnen av brenneren

*Tente på og ventet til flammene hadde blitt lave

*Så skrudde jeg opp ventilen igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.