Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det eldste turutstyret du fremdeles bruker?


Gauken

Anbefalte innlegg

Annonse

Har fortsatt Bergans tunneltelt og Ajungilak Igloo sovepose, innkjøpt når jeg var 5 år, i 1978. Begge deler gjør fortsatt jobben og er sporadisk i bruk. Soveposen mest som hyttepose, noe den egentlig er for varm til, og teltet litt dann og vann. Men i løpet av sommeren blir det nok overdratt til junior(3,5år) som leketelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min eldste thermarest fortsatt som jeg ligger på stranda. Den er ca. 19 år gammel.

Jeg bruker også en gammel pakkerammesekk som min mann kjøpte brukt for ca. 25 år siden og da var den allerede gammel og slitt. Tipper den nærmer seg 40 år eller eldre. Vi har måttet sy noen forsterkninger i sømmene som har løsnet. Og har den noen glidelåser som ikke går helt opp lenger og et par snøbeskyttere rundt ytterlommer har blitt borte. Siden jeg ikke bruker sekken om vinteren, er det ingen problem. Ellers sitter den veldig behagelig, Og ja, jeg har byttet om hoftebelte og skulderreimene med en annen nyere pakkerammesekk som min mann bruker. Så totalt blir hele sekken fortsatt brukt, bare på 2 forskjellige ryggsekker.

Ellers er en del av turklærne mine ganske gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en håv fra 1990, den har vært i bruk mye. Eller jeg har hatt den mye med på tur er vel mer riktig.

Det beste er at jeg lagde den selv på ungdomsskolen, bøyde til trelister lagt i vann, rundt en form, limet osv.

Den er ikke like fin, den er finere.

 

Dette er et viktig spørsmål synes jeg. Jeg har jo fulgt med på utstyrshysteri- temaet. Jeg prøver å kjøpe utstyr som holder lenge.

Det er bra for miljøet og for lommeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulken har jeg vel regnet meg fram til at nærmer seg 20 år. Den er også seriøst slitt, trekket er morkent og delvis revnet, skroget har en del skader og reimer  mangler. Jeg vurderer ny til vinteren og er på utkikk etter gode tilbud.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vettet er vel eldste utstyret jeg har med. Det er riktig nok av dårlig kvalitet, og for lengst gått ut på dato.. ;)

Jeg aner ikke hvor gammel primusen min er, da jeg har kjøpt den brukt. Også har jeg en del fiskeutstyr fra 90 tallet som har halet mang en ørret opp på land opp igjennom åra.

Også har jeg en eldre Norrøna sekk som av og til brukes som dagstursekk. Den ble brukt til overnattingsturer når jeg gikk i speidern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eldste teltet mitt er fra 1970, ikke 1971 som jeg skrev tidligere i tråden.

Rettet opp feilen etter sjekk av dåpsattest og konfirmasjonsår.

Men hvem ville vel kalt et telt for Trondhjem i dag ?

I dag skal det være x-trem, svalbard, patagonia, nallo, keron ....osv...

post-709-0-93646000-1399635185_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eldste turutstyret jeg har er kanskje Høvik-primusen som tilhørte bestefaren til samboeren min. Men det turutstyret jeg selv har hatt lengst er nok kaffekjelen jeg stjal fra Trangia-settet til fatteren, produsert før 85 en gang. Har vært med på tur så lenge jeg kan huske, og holder fortsatt koken. Gleder meg til min framtidige unge lusker rundt i utstyrsboden på jakt etter kjele. Da skal jeg gladelig avse denne :)

 

post-8581-0-29876100-1399639316_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

 

Montana (lang)feller, nokså smale og rel. "langhårete". De har fabelaktig glid bortover og nedover - nesten på linje med dagens kortfeller, men sitter adskillig bedre i motbakkene. Kjøpt i -86 på Scandinavisk Høyfjelsutstyr på Hemsedal pr.postordre, og eneste mulighet for oss i glesgrendte strok å få tak i brukbart turutstyr den gangen. 28 år gamle mao!! Måtte skifte lim i -96 (fellelim fulgte med, og en helsikes jobb!!) - de sitter bra ennå. Brukes hver eneste vinter og konklusjonen er klar: Fellene mine får du ALDRI!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en genuin kniv fra kauto som er lokal laget av bladfjærer av vw boble, kanskje samme produsent? for stort sett er det import fra Finland som selges.

fikk ikke til og kopiere melding men innlegg av Bjarne H.S.

nå glemte jeg og si kniven er fra 1961 og har vart i min besittelse siden 1980 og vært med i inn og utland i tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en genuin kniv fra kauto som er lokal laget av bladfjærer av vw boble, kanskje samme produsent? for stort sett er det import fra Finland som selges.

fikk ikke til og kopiere melding men innlegg av Bjarne H.S.

nå glemte jeg og si kniven er fra 1961 og har vart i min besittelse siden 1980 og vært med i inn og utland i tjeneste.

Kniven din er utrulig sjelden, har vel ikke vært produsert VW Boble med bladfjærer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte Bergans-jakken med impregneringsvask her sist uke å begynte å tenke over hvor gammen den kan være...

 

Farfar som kjøpte den men han kunne gå, farmor hadde den etter han gikk bort, jeg fikk den for ca 9år siden.

Etter litt "etterforsking" så er jakken fra 2001, så ikke det gamleste utstyret... 13år.

Men gammelt til å være den jakken jeg bruker daglig til alt fra skogen til butikken...

 

Det er nok tid for et bytte, derfor jeg tenkte jeg skulle sjekke alder.

 

Vanlig senario....

"Vaskemaskina kan ikke være mer en 4år, må være garantisak dette!"

Finne dokumentasjon på kjøpet... Se at vaskemaskina er 12år gammel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
  • 3 uker senere...

Et trekk/pose til kaffekjelen i kledelig og nostalgisk falmet oransje fra begynnelsen av 70 tallet :D Kaffekjelen er relativt ny dog.

Har en kniv som er smidd og produsert av svigerfar, stålet er fra det gamle slagskipet Tirpitz som var i drift under den tyske marine. Den ble senket i Tromsø i 1944, og hugget opp i etterkant. Så stålet på den kniven blir hvertfall det eldste turutstyret jeg har, hvis det teller :)

Endret av Martin HJ
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eldste turting i jevnlig bruk; hva og hvorfor:

  • Radius 21 primus fra 1937, kjøpt brukt for noen år siden av en kæll som hadde hatt den siden sin egen ungdom. En av mine favoritt-brennere; ingen plastpumpe som ryker i kulda, ingen spindel med blypakninger og lekkasje, ingen slange som kan gå lekk, og ikke behov for underlag for å stå stabilt på snø. 
     
  • U.S. Feltflaske i aluminium med bakelitt-kork stemplet 1942, fikk den av min morfar som var motstandsmann og en del av de norske polititroppene som inntok norge i mai-dagene 1945. Helt uslitelig, og fortsatt den optimale formen på en turflaske som skal presses ned i sekk eller sidelommer.
     
  • Norskprodusert "kaffelars" bålkjele fra 1940- eller 50-tallet som er ca 2 liter i volum og som har et innvendig kokekar som passer under lokket på kaffekjelen. Det lille kokekaret kan enten brukes til å varme mat mens kaffen koker i kammeret rundt (fra den tiden hermetikk var populært), eller den an tas ut og brukes separat på bålet, da den har et utfellbart håndtak med to metallringer på, som gkør at den enkelt festes på en lang stokk slik at man får en kjele med 1m langt håndtak til å bruke på bålet. Veldig smart konsept.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig med gammelt turutstyr, siden karrieren startet ganske sent. Men det jeg har er en Norrøna Falketind softshell-jakke som jeg kjøpte i 2016/2017 som er blitt brukt nesten _hver eneste dag_ siden, og fremdeles fremstår som hel og pen utenifra. Den sorte fargen er fremdeles like mørk også. Limingen på innsiden av hette, ermer osv. har begynt å løsne, men dette skulle visst være enkel fiks på rep-senter, bare jeg avser tid til å levere den.

Den begynte som turjakke, men er blitt mer en hverdagsjakke som brukes daglig, på jobb, til trening osv. Jeg har forsøkt å finne "erstattere", men innser vel egentlig at jeg liker jakken så godt at jeg like godt kan fortsette å bruke den til den ryker - Noe jeg mistenker kan ta sin tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle Lappland fra 80-tallet får være med på turer der det skal lages bål.

MSR Whisperlite fra tidlig 90-tall så lenge det er vinter.

Therm-a-rest fra 91 eller deromkring blir brukt når vi er flere på tur. 

Ajungilak Tyin fra 89 har blitt brukt av ungene for utendørs overnatting på balkong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.