Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det eldste turutstyret du fremdeles bruker?


Gauken

Anbefalte innlegg

Jeg fant plutselig ut at mitt trofaste Thermarest  er 19 år gammelt i år. Utrolig nok har det aldri punktert. Må riktignok blåse det opp hver kveld hvis jeg er i "basecamp" men det holder fint en hel natt. Mulig jeg har noen selbuvotter som er enda eldre, men thermaresten er nok det eldste som jeg bruker "fast".

 

I den forbindelse syns jeg det hadde vært gøy å høre hva ditt eldste brukbare turutstyr er? Helst noe du fremdelse bruker aktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har nevnt dette i en annen tråd et sted, men har en ryggsekk fra Lillsport på 80L som jeg har hatt siden jeg var ulveunge i NSF og tror den er ca 18 år gammel. Ryggsekken virker ikke å ha noen merkbare slitasjer, så kommer nok til å bruke den flere år fremmover. Byttet ut spennene til hoftebeltet med helsport sine grunnet at de originale åpnet seg for lett.

 

Låner en gammel samekniv som er eldre enn meg selv, tror den er laget fra bladfjæren til en trailer.

 

Har også en Sweitzer-kniv som jeg tror er like gammel som ryggsekken. Er behandlet meget pent så den ser nesten ubrukt ut.

 

Bruker sekken på alle turer, samekniven brukes ofte til å splitte ved men sweitzer-kniven er byttet ut med en letter versjon.

Desverre har Lillsport sluttet å produsere ryggsekker men finner mange nye som likner i konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste som fortsatt er i fast bruk er en kartmappe fra Ortlieb fra 1998. Blir vel 15 år. Noe gulnet, og med litt duct tape der pennen har gått gjennom, men ellers like god som ny. Har vel også noen kniver som nærmer seg verneverdig.

 

Men forøvrig så er mottoet: Om den gamle fjellreven sekken fra 70 tallet er like fin, så er det ikke et tegn på kvalitet. Det er et tegn på lite bruk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vesle pakkrammesekken min frå midten av 80-talet er fortsatt i bruk i elgjakta. Eg foretrekk denne sekken fordi han er lett, og fordi eg kan henge børsa på ramma. Men ettersom sekken bær tydeleg preg av slitasje, har eg bare brukt han i jakta dei siste åra, for å spare han lengst mogleg. Bæresystemet har eg sydd om for å passe den litt for lange ryggen min. Sekkeposen vart spjæra av 45kg elglår for nokre år sidan, men dette er reparert med tape og stormsure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle Ajungilak Igloo som jeg fikk av bestefar i -79 eller -80. Brukes fremdeles forholdsvis ofte. Har sikkert ikke samme isolasjonsevne i dag, men den holder meg varm ned til en del minus. Den fungerte helt utmerket på både Elbrus og Kilimanjaro. Jeg aner ikke hvor mange netter jeg har sovet i den men vi snakker mange hundre, kanskje et firesifret antall netter også. Den blir aldri kastet! Har også en del arvet fiskeutstyr som jeg ikke aner alderen på. Antagelig fra mellom -50, og -70.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd. :grin:

 

Primus Mimmer-stove lignende, de het sikkert det da også...

Den er 15år i år, og er fortsatt det eneste kokeaparatusen jeg har, er med på alle overnattinger.

Til og med originale o-ringen, må bare gi den en wet-willy før bruk så den ikke lekker. :-P

 

Ellers er det nok ikke så mye gammelt utstyr som brukes på hver tur lengre..

Ull undertøy fra millitæret som skulle vært kastet for lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren til båten min. En Johnson Seahorse 4hp fra 1973. Den er like gammel som kona, og like lettstartet :mrgreen:

 

Ellers så får det bli Tjøstheim 600 fiskestanga jeg kjøpte i 1984, i bruk hver eneste sommer som meitestang :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelesett + stekepanne alt i nonstick fra 1976.  Utstyret er velbrukt, men lite slitt fordi jeg alltid bruker treredskap ved matlagingen, og spisebestikk av plast når jeg også spiser rett fra kjele eller stekepanne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har nevnt dette i en annen tråd et sted, men har en ryggsekk fra Lillsport på 80L som jeg har hatt siden jeg var ulveunge i NSF og tror den er ca 18 år gammel. Ryggsekken virker ikke å ha noen merkbare slitasjer, så kommer nok til å bruke den flere år fremmover. Byttet ut spennene til hoftebeltet med helsport sine grunnet at de originale åpnet seg for lett.

 

Låner en gammel samekniv som er eldre enn meg selv, tror den er laget fra bladfjæren til en trailer.

 

Har også en Sweitzer-kniv som jeg tror er like gammel som ryggsekken. Er behandlet meget pent så den ser nesten ubrukt ut.

 

Bruker sekken på alle turer, samekniven brukes ofte til å splitte ved men sweitzer-kniven er byttet ut med en letter versjon.

Desverre har Lillsport sluttet å produsere ryggsekker men finner mange nye som likner i konstruksjonen.

Tror Strømeng brukte bladfjærer fra en russisk bil som het Popeda.  Kjøpte min første samekniv i kiosken på Bardufoss flyplass ca kl 0400 i 1963.  Da hadde jeg vurdert opp og ned et par timer om jeg hadde råd, fordi den kostet 45 kroner.  Brakk i to 25 år senere da jeg mishandlet den i forbindelse med vedkløving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 111 fra 1975.

Den har blitt med overalt. Rundt i hele Europa med bil, på mange fjellyurer, fisketurer, i skauen på jakt, med ungene på øytur mm.

Jeg hadde en kamerat som var depotsjef i Forsvaret. Der var det skjemaer for manko. Men ingen rutiner for overskudd.

Da var det rett ut i bilen når det var noe det var for mye av slik at antallet stemte. Og slik kom det en helt ny Optimus i mitt eie.

Den ble oppgradert til stillebrenner i fjor, men har tatt vare på den gamle brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har nevnt dette i en annen tråd et sted, men har en ryggsekk fra Lillsport på 80L som jeg har hatt siden jeg var ulveunge i NSF og tror den er ca 18 år gammel. Ryggsekken virker ikke å ha noen merkbare slitasjer, så kommer nok til å bruke den flere år fremmover. Byttet ut spennene til hoftebeltet med helsport sine grunnet at de originale åpnet seg for lett.

 

Desverre har Lillsport sluttet å produsere ryggsekker men finner mange nye som likner i konstruksjonen.

Som tidligere nevnt, har jeg en tilsvarende sekk, og min sekk er fortsatt i bruk på skiturer.

Jeg har også et "vinterlokk" (lue) sivilutgaven av BF, som må være minst 20 år gammel.

Blir kun brukt ved spesielle anledninger, som på 17. Mai og når situasjonen krever det.

Den vil antakelig falle fra hverandre om den ble vasket, og "står" av seg selv pga salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker "kontinuitetsbærere" i livet mitt, så jeg har mye gammelt. Det første som falt meg inn var madammen, men det teller vel ikke i denne sammenhengen ;)

 

Svartkjelen min er fra ca 1975. Husker jeg kjøpte den og husker hvordan jeg drømte meg bort før jeg fikk tatt den i bruk... Og drømmene ble virkelighet selv om jeg har mange nye.

Dunposen min er faktisk like gammel og i bruk, men den inneholder nok mindre dun enn før etter mang en vask.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har Bergans sekken som jeg kjøpte da jeg var 14-15 (den passser ikke mer) det samme med soveposen. De er fra 1988-89. Soveposen brukes av og til, hullete, lappet og blass i fargen.

Shimanostanga fra 1990 har jeg pussa helt ned og lakket og satt på nye ringer.

Av ting som alltid er med, har to bomsekopper som alltid er i turlomma. Fra militæret i 93-94. I håndtaket monterte jeg splittringen fra håndgranaten.

Oterfjøla lagde jeg i 1992, den er ofte med på tur. Resten er oppbrukt.

Har mye gammelt utstyr, primus, militærklær og sånn, men ikke sånt som ofte brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Norønna Tyin sekk, den er vel over 30 år. Den blir med på tur med jevne mellomrom. Har et også et Helsport Geilo tomanstelt , det er med på tur på alle turene jeg går aleine, snart 16 år og like fint. Koseligste teltet i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjelesett + stekepanne alt i nonstick fra 1976.  Utstyret er velbrukt, men lite slitt fordi jeg alltid bruker treredskap ved matlagingen, og spisebestikk av plast når jeg også spiser rett fra kjele eller stekepanne..

og så bruker jeg Hardys Marquis fra 1972.  Ingen lyd kommer opp mot den - synes jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei gammel Hardy fluestang som trolig er fra femtitallet (altså eldre enn meg). Jeg fikk den på syttitallet, og den blir luftet hvert år. Nye karbonstenger er selvsagt bedre, men følelsen med denne stanga kan ikke matches. Har det samme med ei Vangen haspelstang fra søttitallet. 

 

Men det som er i bruk fast som er eldst er en trekopp jeg fikk til konfirmasjonen (for noenogtredve år siden). Og mitt første kjøp på postordre: Ei Lowepro lue og et par Moac gamasjer, kjøpt fra Skandinavisk Høyfjellsutstyr i 1981. Luene ser akkurat like ut i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Caravan dun sovepose med kamuflasjemønster fra 1974, fremdeles i bruk men da mest som en sommerpose. Brukt også under Krystallrally på Savalen i ca 1985, da var det minus 30 grader i teltet. Som sagt er fremdeles i bruk og jeg er veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.