Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Lavvo anbefales?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

For det første så er jeg så absolutt ikke noe friluftsmenneske (Selvom jeg liker tanken og forstår dem som er det) men madammen har veldig lyst til å ligge i telt til sommerferien når vi skal på biltur i Norge. Hun kommer definitivt til å bruke dette teltet mye sammens med sin søster ala turer på Hardangervidda etc. en gang i året.

 

Vi har også en hund (Golden Retriever på 40kg.) som skal være i teltet, så det må være stort nok til to voksne mennesker og en ganske stor hund samt litt "pikkpakk".

 

Jeg har ikke sovet i telt siden jeg var i militæret for snart 20 år siden, men vet jo så klart hvadette går ut på da jeg har overlevd to uker i 20-30 minus i telt (knappetelt). Men jeg er nok langt mer bortskjemt i dag :)

 

Det som er viktig er at jeg kan ligge i teltet uten å bli våt. Skulle det komme en skikkelig regnskur så må teltet tåle dette. Jeg er rett og slett alergisk mot å bli våt når jeg sover, selv om deter midt på sommeren og bilen står like ved.

 

Har jo sett for oss at en Lavvo er det beste valget for oss, og kvalitet står aller høyest. Jeg er nemmelig også alergisk mot sommer som ryker og ting som revner. Det må da altså være solide saker.

 

Så hvilken Lavvo annbefales? Ser for oos at 4-6 holder for oss.. men vi kan jo ta feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her nytter det ikke å være sene med svar flokens! :)

 

Har allerede vert på handletur i dag og satset på Hellsport Varanger 4-6 Lavvo

 

post-6532-0-97296800-1371303162_thumb.jp

 

post-6532-0-39624100-1371303187_thumb.jp

 

post-6532-0-36394400-1371303137_thumb.jp

 

Kjøpte også to soveposer, liggeunderlag og en Primus Easyfuel samt kokekar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, om du har vanlige cellplastliggunderlag, se på Exped downmat ekstra. Vi kjør litt liknende som dere, dvs ofta basecamp fra bilavstand. Da er disse liggunderlagene den største komforen ekstra man kan få. Vi har å prøvd lavvo på vannfylld fotballbane. Da kommer man vekk fra evt intrengende vann med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett spørsmål til dere angående Hellsport Varanger 4-6:

 

Selger på XXL sa at dette var vanntett og hadde en vannsøyle på 4000. (Sier meg ingenting dog)

Teltet har stått oppslått i to dager nå hvor det har regnet en god del, og når jeg kikket inn i teltet så så jeg noen vanndråper på bunnduken (underlaget) på den ene siden. Ingen har vert borti duken (for vi har jo ikke ligget i teltet i det hele tatt) og det er heller ingen rifter/skader.

 

Jeg sa ganske tydelig i fra at jeg kun var vant med billige sommertelt til noen hudrelapper og at disse ikke var vanntette, og jeg fikk beskjed om at Varanger Lavvo'en var vanntett og at jeg ikke kom til å oppleve det samme.

 

Så hva hvis jeg bestemte meg for å sove i dette teltet når det regnet hver dag i en hel uke? Vil jeg måtte akseptere og bli kliss våt?

 

Boersett fra dette lille "problemet" så funker dog teltet utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke inn vann i topphetta? Vi slurver med den noen ganger. I allafall ikke blitt klissvåt i en billig lavvo, og vi hadde 30+ netter i telt i fjor. Det kan bli dugg på veggene, så obs på det på morran.

Luftmadrass med liggeunderlag på er bedre enn senga hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanndråpene lå oppå teltunderlaget på den ene siden. Ikke mye, men det var noen dråper der som hadde samlet seg til en liten dam. Det var kun på dene ene siden.

Tviler vel på at jeg hadde blitt "klissvåt" i ordets rette forstand, men det hadde nok vertfall blitt plagsomt vått vil jeg tro etter en uke med regn.

 

Det jeg derimot lurer på er hvorfor ikke telt kan være 100% vanntette? Hvorfor må det være slik at det hele tiden kommer noen dråper igjennom?

 

Beklager dumme spørsmål her, men jeg er ikke noe friluftsmenneske og spesielt vant til telt, men blir litt skeptisk når et telt til 4.000,- ikke holder regnet ute i to dager. Er jo akkurat det jeg har opplevd med billige sommertelt når jeg var liten. Altså at vannet drypper inn etter mye regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensdråper eller utett søm høres det ut som ( bruk sømtettemiddelet som følger med).

Stramme duken skikkelig er også viktig for vanntettheten.

Ved bruk av innertelt blir du ikke berørt av kondensdråper hvis det er problemet (preller av). Insekter blir også en saga blottt.

Koster litt å kjøpe inn, men kan redde hele ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Helsport sin hjemmeside står det at tråden utvider seg når den blir fuktig første gang.

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Alt_du_trenger_aa_vite_telt/_Materialer_telt

 

Under Sømmetoder/ tråd

 

Dette kan være årsaken til at lavoen ikke er vanntett når det er nytt.

 

Når jeg kjøpte Helsporttelt for flere år siden var det med en tube for å tette eventuelle lekasjer i sømmene.

Har ikke brukt denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt og "montert" innertelt, så da får vi se hvordan denne holder seg i noen dager med rein :)

Kjøpte Primus EasyLight i samme slengen. Funker faktisk utrolig bra og jeg gleder meg til å prøve deni mørket :)

 

Hvor lenge kan man regne med at en slik Easylight varer på moderat styrke med en 250gr. gassbeholder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

 

Har i skrivende stund satt den på på fjellet utenfor viduet mitt nå (23:30) og da skal jeg sjekke hvor lenge den lyser eller hvor lenge gassen varer. Monterte en full 250gr. gassbeholder. Jeg satt den på full guffe for så og skru ned bittelitt. (Blir sittende oppe i natt å jobbe allikevel så jeg har den under oppsikt)

 

Den lyser vertfall utrolig bra, og inne i et telt så vil jeg tro at man klarer seg med minst halve styrken, men da får jeg vertfall testet den :)

 

Så da er jeg klar for sommerferie i telt :)

 

Innerteltet er montert i lavvoen, Primus Easyfuel og Easylight er kjøpt så dette blir spennende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et varanger telt (camp-modellen) - det virker ganske vandtæt. Men hvis der står på fx. græs uden bund, så kommer der rigtig meget kondens fra jorden. Specielt i løbet af natten, når luften udenfor teltet bliver kold, så kommer der mange dråber på indersiden. Disse dråber falder ned igen inde i teltet - måske det er derfor du oplever vand på bunden af dit telt? Har du lukket bunden helt til, så der ikke er pletter med jord der kan fugte?

 

Ellers åbn så mange luftkanaler og top-hatten som vejret tillader, så du får luftet den fugtige luft ud. Det er ligesom med huse og vand på vinduerne over natten, hvis man ikke har luftet ordentligt ud - i teltet er fugt-kilden bare jorden under teltet (og menneske naturligvis), så konstant udluftning afhjælper måske problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannsøyle over 1500 er vanntett. Høyere tall gir høyere slitestyrke/lengre varighet. Kondens er et problem i enkle lavvoer, som du nå har eliminert med innertelt. Det er en god og velprøvd lavvo du har kjøpt. Jeg trodde det kom tettemiddel til sømmene da du kjøpte den.. Velassorterte friluftsbutikker selger sånt. Teltduk kan strekke seg veldig mye hvis teltet settes opp i vått vær, og tørker i sola. Da kan det bli strekk på sømmene, som kan gi noe vanninntrenging. Jeg gir mine telt en liten omgang med tettemiddel i sømmene med en gang, og så igjen etter noen års bruk.

 

SOm flere her har påpekt: En luftfylt madrass øker komforten (og kosen) på tur. For sommercamping holder det med rimelige luftmadrasser. Skal de bæres over litt avstand så er disse lette og greie:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=322&prodid=8320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bomull/polyester yttertelt + plastikk innertelt, i lavvo-form. Mine trikk:

 

1. Få till lufting mellom inner/yttertelt.

 

2. Jeg legger et par rimelige tarper under bunnduken. Da oppnår jeg a) enklere tørk når jeg kommer hjem; B) mindre slitage på det mye dyrere innerteltet; ingen markfukt (eller regnvann når jeg telter på en vannrik fotballbane) går igjennom sømmer eller liknende.

 

3. På vinteren telter jeg uten innerteltet, og fyrer bra. Det kan bli litt kondens-is på insiden av teltet under natten, men bare langt ned. Slår forsiktig på teltduken på morgenen, så faller isen av. Sen fyrer jeg, og har en tørr duk med hjem.

 

Generelt kan man si att man blir fuktig enten innifra (kondens) eller utenifra (regn). Helt tett telt, så får du kondens. Lite tett telt, så får du regn. Det er akkurat detsamme som med ytterste laget klær. Fordelen med kondens i lavvo (kun en utfordring om man ikke har innertelt) er at den vil rinne ned langs sidene - ingen regnvær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dumme spørsmål her, men jeg er ikke noe friluftsmenneske og spesielt vant til telt, men blir litt skeptisk når et telt til 4.000,- ikke holder regnet ute i to dager. Er jo akkurat det jeg har opplevd med billige sommertelt når jeg var liten. Altså at vannet drypper inn etter mye regn.

 

Se litt aldeles i slutten av dette inlegget http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/telt-soveposer-og-liggeunderlag/tentipi-safir-bp-7-pers-og-fibi-style-teltovn-r12

 

 

  som handler om lavvo-boende på riktig fuktig mark (massa regn på fotballbane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå montert ett innertelt og det har mer eller mindre regnet konstant de siste timene og teltet er helt tørt inni. Innerteltet gjorde nok susen og jeg tror jeg har funnet ut hvorfor det ble vanndråper på bunnduken.

 

Det blåste ganske mye når det regnet for noen dager siden og det virker som om det hadde dryppet vann fra to av bardunfestene (selve snoren var oppkveilet). Jeg anntar at vinden har fått disse til å "gnisse" mot teltduken og dermed har det dryppet derfra. Bare en antagelse dog... :)

 

Men hva er vannsøylen på dette innerteltet til Varanger 4-6 Lavvoen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... Bra at det er Helsport du har valgt!!! Har varanger 8-10 med bunnduk og innertelt.

Har brukt den alle årstider i all slags vær og vind både med og uten innertelt. Eneste skade som er reparert er et lite svihull i ytterteltet. Dette pga at vi vurderte at gnistfanger på pipa til vedovn (sotfanger som tetter pipa over tid) var "overkill" i 25 kuldegrader.

 

Angående tetthet i lavvuen så er vel det du har gjort helt riktig. Slå opp lavvuen og la det regne. Da "tutner" tråd og duk.

En annen ting som er viktig er å få duken til å stå riktig. På bildene du har lagt ut så ser det mer ut som en presenning fra europris med ei stang i midten!!

 

Lyskilde som funker i lavvu er Black Diamond apollo og Black Diamond orbit. Led teltlamper som er lette og gir godt lys. Med 250gr ekstra batteri i stedet for ekstra gassbeholder har du lys i 2 uker vinterstid. Dessuten slipper du frykten for gasslekasje!

En primus med 3000W gir nok varme til tørking og kos ned til 10-15 kuldegrader dersom sere synest 12-15 varmegrader er kos da? :cool:

Uten innertelt vil det ved slik kulde fryse is på duken fra bakken og oppover til ca 1,5 meter.

 

God tur!! Noen triks ang komfort lærer du underveis. :idea:

 

Legger ved noen bilder av lavvulivet vårt:

 

 

 

post-9865-0-12554600-1371684805_thumb.jp

post-9865-0-53433500-1371684936_thumb.jp

post-9865-0-31184800-1371685031_thumb.jp

post-9865-0-47221500-1371685105_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg ser det er forskjell på hvor stram duken er på teltene våre, men er ikke heeelt sikker på hva det er jeg har gjort som er galt. Synes da jeg har strammet ganskle bra rundt hele jeg da...

men du har jo satt opp flere barduner enn meg da som vel strekker ut duken litt?

 

Mulig at teltet ikke er festet i en 100% sirkel også. kanskje jeg burde bruke midtpunkt hvor man dro rundt med hyssing og snor for å få det i en 100% sirkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja jeg ser det er forskjell på hvor stram duken er på teltene våre, men er ikke heeelt sikker på hva det er jeg har gjort som er galt. Synes da jeg har strammet ganskle bra rundt hele jeg da...

men du har jo satt opp flere barduner enn meg da som vel strekker ut duken litt?

 

Mulig at teltet ikke er festet i en 100% sirkel også. kanskje jeg burde bruke midtpunkt hvor man dro rundt med hyssing og snor for å få det i en 100% sirkel?

 

Man kan sagtens stramme det til, så der slet ingen folder er i stoffet. Så glider vandet meget lettere af.

 

Du behøver ikke slå en cirkel for at få den til at stå rigtigt - mit lille tip:

 

Når du sætter den op, så start med kun at bruge halvdelen eller mindre af pluggerne. Sæt gerne plugger lidt tættere på midterstangen end du behøver, de første skal egentlig bare hjælpe med at holde midterstangen stående. Når du så har rejst midterstangen, så går du en runde og retter alle plugger til og strammer teltet op.

 

I bruksveiledningen står der at man skal sætte alle plugger i først, og så rejse teltet. Men det kræver en utrolig præcis cirkel, som du selv er inde på. Det er langt hurtigt at sætte 6-8 plugger hurtigt i først - bare som hjælp til at holde stangen. Så rejse midterstangen, OG SÅ lave den perfekte cirkel med ALLE pluggerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg setter en teltpinne der mittstangen skall stå, sen går jeg rundt pinnen med et kort tau av bestemt lengde festet til teltpinnen for å se om jeg ska flytte mittstangen. Lengden er mittstang - perfekt plassering av teltpinne.

 

Når jeg funnet mittstangens plass bruker jeg den samme tauen til å plassere teltpinnene. Jeg setter dem parvis mitt emot hverandre (altså pinne A - mittpinnen - pinne B i linie). Det blir altså pinne i:

0 grader

180 grader

 

90 grader (som er lett å se ved hjelp av att jeg nå har to referensepinner og en tau)

270 grader

 

45 grader

225 grader etc.

 

Da får jeg en perfekt oppsettning teltpinner ved første forsøk, og beste mulige bakkeforhold for teltets diameter. Jeg kan å justere slik at jeg får ingangen akkurat der jeg ønsker, og det er lett å ta hensyn til dårlige bakkeforrhold der det ikke går å få i en teltpinne. I praksis finner jeg at tilnærmingen er mest verdt ved dårlig vær, når man ikke ønsker at lavvon skal ligge på bakken så altfor lenge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.