Gå til innhold
  • Bli medlem

Godt kjøp av kuppeltelt?


bergann

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et kuppeltelt nå, men blir litt forvirret i vrimmelen av merker og tilbud.

Valget står mellom Helsport Istind 3, Hagöfs Genius 23, The North Face VE 25 og The North Face Merlin 33. Har også vurdert MSR Super Fusion 3.

Istind er vel det teltet som passer best til de kriterier vi har satt oss, men har ikke stormmatter. Genius ser også ut til å være et bra telt, og har stormmatter og bra vannsøyle. VE 25 og Merlin 33 har dårlige vannsøyle, 1500 mm, er derfor litt skeptisk - men dette er tydeligvis US standard for et vanntett telt. MSR ser veldig, veldig bra ut, men er ganske tungt, over 5 kilo pakket.

Noen erfaringer og kommentarer? Gode råd mottas med takk - så raskt som mulig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Begge North Face teltene er ihvertfall vanntette nok...

VE 25 er et utrolig godt og romslig 3mannstelt. Står støtt uten barduner og fin innehøyde. Merlin 33 er betydelig mindre (god innehøyde dog) og også et 3 manns telt.

Skal teltet brukes i ruskevær og vinter ville jeg gått for VE25...dette ligger jo på det dobbelte av prisen på Merlin dog.

Begge teltene har like stenger i alle kryss, lett å sette opp. Samt en tilleggsbue i forteltet...

Lykke til! VE 25 veier også 2 kg mer enn Merlin 33...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte VE 25 i går, og prøvesov der i natt utenfor hytteveggen... :)

Det første som slo meg, var at teltet er utrolig romslig. Tenker i grunn at vi kunne klart oss med et to-mannstelt, men vi var litt redde for at det ville bli for trangt når vi ville ha litt plass rundt oss. Ellers så var det greit å sette opp. Positivt også med nettinglommer langs veggene, hemper i taket i innerteltet og god løsning for feste når man har åpne dører.

Det negative ved teltet som jeg vil påpeke er at ytterteltet spennes på etter at innerteltet er satt opp. Ikke særlig smart i regnvær, tenker jeg da...

Vi fikk teltet for 6000,-, så vi håper det var et godt kjøp og at det egner seg for vårt bruk. Ellers så skal det prøves ut på tur neste uke - har store forventninger og gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det negative ved teltet som jeg vil påpeke er at ytterteltet spennes på etter at innerteltet er satt opp. Ikke særlig smart i regnvær, tenker jeg da...

Det går teoretisk an å klipse ytterteltet til innerteltet før du setter det opp, men da blir det mer kronglete med å tre inn stengene. Men siden teltet settes opp så raskt (spesielt når dere er to om det) skal det noe til at innerteltet blir veldig våt før dere rekker å slenge ytterteltet over. Vi har så langt aldri hatt et virkelig problem med det, selv om det gjelder selvfølgelig også omvendt: at du ikke klarer å pakke ned innerteltet helt tørt i regnvær.

Det at teltet er romslig er bare et pluss. Du får med deg ALT i teltet (dersom dere er to) i tillegg til dere selv :). Men så er det ikke å komme forbi det faktum at det veier litt for mye etter vår smak. Ellers er vi glad i teltet vårt :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Julia har hatt VE25 siden 1998. Den første gjenstanden vi kjøpte sammen faktisk. Kjøpt hos sportsnett.no i deres spede begynnelse. Har vært med oss på turer til alle årstider. I Europa og Australia. Et tresifret antall netter til sammen. Det er tungt (-) Det er romslig (+) Det er gult (+ fotogent og lett å se i grønn vegetasjon på lang avstand) Det er amerikansk (+ / - ??)

Vi liker det. Ingenting er som en camp like ved bilen med VE-25 når man er alene på tur. og hive mat, puter, liggeunderlag, klatreutstyr, bager, poser, klær, mat, dilldall inn i teltet og likevel kunne både stå og ligge på kryss og tvers selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.