Gå til innhold
  • Bli medlem

Olje på GTX


TrulsR

Anbefalte innlegg

Fått olje, type Tiemco fly line dressing, over deler av ryggen på en Norrøna Trollveggen GTX-jakke. Mistenker at rælet er silikonbasert, men det er vanskelig å si iom at alt på beholderen står på kinesisk, unntatt "Tiemco". Kjørt den et par runder i vaskemaskinen marinert i Zalo, men det har ikke tatt knekken på det - enda.
Har noen noen tips til hva jeg burde gjøre, og hva jeg IKKE må gjøre? Vil isopropanol, aceton, heptan, swix base cleaner o.l. spise opp membranen?
Akkurat nå hviler jeg litt på å kjøre den flere zalorunder i vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zalo er vel ganske trygt, og løser olje helt OK. Ville holdt meg unna løsemidlene. Isopropanol og til dels aceton løser olje dårlig, aceton er veldig aggressiv mot de fleste plastmaterialer.

Heptan og Swix base cleaner løser nok oljen, men kan være aggressiv mot stoffet.

 

Selve membranen er jo teflon (polytetrafluoreten), og tåler de fleste løsemidler. Ytterstoffet er nok polyester eller liknende, og tåler nok ikke løsemidler så godt.

 

Har du prøvd å vaske med vanlig vaskemiddel, som f.eks. OMO? Det inneholder både "såpe" og enzymer, og tar muligens oljen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Prøvde å sjekke opp litt. Det ser faktisk ut som de fleste løsemidlene er kompatible, men jeg ville uansett ikke brukt det til annet enn siste utvei etter vanlig vaskemiddel er prøvd.

 

Kjemisk tolerans for Gore Tex (teflon)

Aceton: JA

Isopropanol: JA

Heptan: JA

Swix Rens:JA (basert på at alle petroleumsprodukter som Jet Fuel, Kerosin, bensin osv er kompatibelt)

 

Kjemisk tolerans polyester:

Aceton: JA

Isopropanol: JA (max. 66°C)

Heptan: JA (15°, ikke 66°C)

Swix Rens:JA (basert på at alle petroleumsprodukter som Jet Fuel, Kerosin, bensin osv er kompatibelt, men ikke ved høy temperatur)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for suverent svar! Kjører jakka et par zalorunder til, før jeg eventuelt tyr til noe annet. Ser ut til at det hjelper litt om litt.
Ytter- og innerstoff er polyamid (Nylon) - har vel noe av de samme egenskapene som polyester, men mye mindre tolerant overfor syrer og mer tolerant overfor alkalier. Ser ut til at aceton kan være en god kandidat. Norrønas reparasjonssenter bruker selv Heptan, men det kan misfarge ytterstoffet (kanskje pga temperatur?).
Videre fant jeg også resistance chart for polyamid her: http://techcenter.lanxess.com/scp/americas/en/docguard/PIB_Durethan_Chemical_Resistance.pdf?docId=76983

 

Edit: noen steder på nett står det at aceton sannsynligvis/muligens vil spise gjennom nylon. En mer oversiktlig resistance chart her: http://www.newmantools.com/pipestoppers/NYLON_chem_resistance_nt.pdf

I begge resistance chartene står det at aceton ikke vil angripe noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at selv om stoffet kanskje tåler løsemidlet, er det ikke sikkert fargen holder. Hvis du først bruker Aceton/heptan ville jeg prøvd det på et lite synlig/viktig område på plagget for å se om det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna aceton, løsemidler, og annet dritt.

Om det ikke gnager hull på direkten, så kan du likevel risikere av området blir både hardt og stivt over tid.

Aceton fungerer på mye plasttyper som svovelsyre fungerer på huden din.

 

Prøv håndrensen som nevnes, eller noe lignende. Biltema har også en slik som er effektiv.
Ellers finnes det mange andre sitrusrensemidler som er effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.