Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse grensene med hund


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Jeg har reist noe i Europa både med gamle hunden og med den ny til Sverige og Danmark. Du må endelig gjøre fullstendig presis som mattilsynet beskriver!! Ved tilbakeførsel til Norge er det intet slingringsmonn!

Vaksinasjons prosessen skal også startes i GOD tid, se nærmere derom på hjemmesiden hos Mattilsynet! Der står alt tydelig og greit. Når alt først er i orden går det forholdsvis greit.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom de vanlige vaksinene skal hunden ha en ormekur før den får tas inn i norge fra sverige igjen. Det er noen regler for hvor lenge før den må tas. Denne regelen kom i mai og er greit å være litt obs på.

Men som nevnt beskriver mattilsynet dette bra.

Noen land krever pass og rabiesvaksine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er veldig enig med Lira: Mattilsynet vet nøyaktig hva som kreves for å krysse grensene, da slipper du å få noen "jeg tror og mener"-svar, og kan dermed slippe ubehagelig overraskelser.

Ny regler vedr Sverige kopiert fra Mattilsynet:

"Hunden må ha ID-merke, eget pass og dokumentert behandling mot revens dvergbendelorm, og bendelormbehandlingen skal gis av veterinær, senest 24 timer før hunden passerer grensen til Norge. Veterinæren skal også dokumentere behandlingen i hundens pass. Kravene gjelder også på korte dags- og helgeturer."

Derfor er nå ID chipmerking, hundepass mv relevant for alle land ikke bar noen lande.

Du kan like gjerne ta hele mølla hos veterinæren i GOD tid!

Kodeordene kopiert fra Mattilsynet er:

Før reisen

Forbered deg i god tid og ta kontakt med veterinær.

Sjekk om du skal følge reglene for privat innførsel av kjæledyr.

Generelle krav

Alle dyr skal ha veterinærsertifikat eller EU-pass.

Alle dyr skal være vaksinert mot rabies minst 21 dager før de kommer til Norge.

Alle dyr skal ha identitetsmerking.

Alle hunder (ikke katt og ilder) skal være behandlet mot revens dvergbendelorm

Når du skal reise til Norge

Du skal vise frem dyr og dokumentasjon for Tollvesenet når du passerer grensen.

Etter reisen

Mattilsynet anbefaler at du behandler hunden mot revens dvergbendelorm, også etter reise

Les selv til de underliggende links på hjemmesiden til mattilsynet!

Som nevnt av Lira er det store praktiske problemer, hvis du f.eks går i Sylarne og passerer grensen til Sverige for så å gå tilbake!? På den svenske siden er det langt å gå til veterinær for å få stemplet i passet mht ormekuren! Interessant å høre hva Mattilsynet vil svare på en forespørsel om dette.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tonje, som du vet sjekket jeg opp disse reglene ganske grundig når jeg planla min egen tur.

 

Det er ikke noe problem å gå frem og tilbake over grensene.  HVis hunden får ormekuren gjentagende innen hver 28 dag kan du fritt bevege deg over grensene. Etter siste kryssing må den ha en ekstra kur innen 28 dager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tonje, som du vet sjekket jeg opp disse reglene ganske grundig når jeg planla min egen tur.

 

Det er ikke noe problem å gå frem og tilbake over grensene.  HVis hunden får ormekuren gjentagende innen hver 28 dag kan du fritt bevege deg over grensene. Etter siste kryssing må den ha en ekstra kur innen 28 dager igjen.

 

Er du sikker på at dette gjelder mellom Sverige-Finland og Finland-Norge også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at dette gjelder mellom Sverige-Finland og Finland-Norge også?

Hvis ikke Finland har enda noen andre regler som skal følges så. 

Se et avsnitt i denne artikkelen fra mattilsynet: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_hunder_og_katter_som_kommer_til_norge_fra_sverige_skal_vaere_behandlet_mot_revens_dvergbendelorm.7135-2

 

Finland sjekket jeg ikke den gang, da jeg bare skulle på tur i Sverige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som vet hva reglene er for å krysse grensa til Sverige og Finland er med hund?

 

Norge-Sverige

Sverige-Finland

Norge-Finland

osv.

Heisann. 

 

Dette har jeg en del erfaring med etter kanskje 100 grensepasseringer i villmarka. 

For det første. Man må ha vaksinering og hundepass. Snakk med veterinær. Til Finland må du f.eks ha rabbiesvaksinert hund. Til Sverige er jeg ikke sikker på om du trenger det. Når vaksinering, chipping av hund og hundepass er på plass har du ditt på det tørre. 

 

Strengt tatt må du passere over godkjent tollovergang med hund. Du kan søke mattilsynet om dispensasjon for å krysse grensen utenfor betjente tolloverganger med hunder (Må selvsagt være vaksinert). Det kan være en tungvind og langvarig prosess. Under "Nord i villmarka" prosjektet så hadde jeg dispensasjonen med meg de første årene. Mot slutten av året opplevde jeg at det var vanskelig å få noe svar fra mattilsynet. Jeg blei henvist fra kontor til kontor, person til person. Det er bare det at ingen som bryr seg om å sjekke i villmarka. Det viste jeg etter svært mange passeringer. Derfor fant jeg etterhvert ut at det beste var å sørge for å ha alt i orden med hensyn på vaksinering, og ha med seg hundepass slik som jeg ville hatt om jeg krysset grensen i bil. Så fant jeg ut at jeg foretok passeringene uten dokumentet: Tillatelse til å krysse utenom betjent tollovergang med hundene: XXX.... 

 

Om du klarer å få til et enklere svar fra mattilsynet og enklere få denne dispensasjonen er det selvsagt mest riktig og det beste. Allikevel er det som er mest avgjørende er at du har vaksineringa i orden til enhver tid. 

 

Det er forøvrig alltid inn i Norge som er flaskehalsen. Ikke inn i Finland eller Sverige. 

 

Lykke til

 

mvh

 

Jan-Eilert Pedersen

 

PS: Jeg vil forøvrig anbefale deg å snakke med din hunds vetrinær om dette med vaksiner osv. En tlf til veterinær i Kirkenes er å anbefale vedr. kryssning til Finland. De har erfaring og kan dette.

..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei dere!

 

Da har jeg vært til vetrinæren med bikkja, som har fått chip, hundepass, rabiesvaksine og divdiv. Alt er fiks ordnet!

 

Takker for svar. Skal så absolutt ta en tlf til vetrinæren i Kirkenes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.