Gå til innhold
  • Bli medlem

God fiskestang med kort tranportlengde


oddeiste

Anbefalte innlegg

Er ute etter en stang som skal brukes til fjellfiske, bruker hovedsakelig spinnere og små sluker fra 4-12g men også av og til sluker opp til 18gram( sjelden). Stanga skal også brukes til kastedupp.

 

Har per dags dato en 500kr 240 3-15g stang med ei alivio 1000 snelle. Synes ikke den kaster langt nok ifh til lengere stenger. Den er todelt og jeg synes lengden er for lang når den er på siden av en 60 liter sekk.

Den har halv aksjon og jeg synes det fungerer greit.

 

Kravene til stang og snelle er som følger:

- snelle str 2000-2500

- lengde 270, kanskje helst 300

- Beastmaster eller lignende stenger som tåler litt ekstra

- Halvaksjon

- kom med innspill på gram str

 

Vil ha ei stang som er moro å kjøre kilosfisk på, men som ikke kollapser av en 3kilos ørret. Ønsker primært å ha så tynn multi som mulig, men dette må jo harmonere med fisken og utstyret. Har 0,18 og 10kg bruddstyrke på stanga jeg har idag, men den er såpass myk at den ikke hjelper stort til når større fisk biter på. Har et ønske om å gå ned til 0,10 og 6kg bruddstyrke, og heller bruke nylon fortom.

 

Hvis jeg går ned til 0,10 multi og velger ei litt dyrere 3 delt 270, kaster jeg vel en del lengere enn jeg gjør idag?

 

Kom gjerne med tips hva jeg bør kjøpe, da jeg ikke vet hva jeg skal se etter på stengene på nett..

 

Prisen bør ligge et sted mellom 1200-2000kr for stang og snelle hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg har ei shimano beastmaster 3-14g bx lengde 210, 4-5 delt stang som eg er veldig fornøyd med.stanga tåler mye, snelle kjører eg ei shimano 1000 snelle, og har god kastelengde etter mitt bruk.

kjøpte forge helg ei shimano catana bx teleskop stang 5-20g lengde 210, som stang nr 2. for 300 kr på sport1 samt shimano solstace 2500 fi på xxl 2-300 kr (har hørt mye bra om denne billig snella) som eg bruker på catana stanga. og er utrolig fornøyd med denne og. kaster like langt som eg gjør med beastmaster stanga.

catana stanga er noen cm lengre i transportlengde men ikkje i nerheten så tykk som beastmaster røret er.

på dei siste turene så har eg hadt med begge stenger men har blit overaska at det er faktisk catana stanga eg har kastet mest med. skulle egentligg bare ha catana som reservestang og som makk og dupp stang.

 

husker ikkje pris på beastmaster og 1000 snella men tror det kom på 2000-2500 kr og catana og 2500 snelle 500-600 kr. 2500 snella kjøpte eg for ei go tid siden så om den fortsatt selges til denne prisen vites ikkje.

 

så etter mi meining så vil eg anbefale begge stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Flourcarbonfortom, tåler mer slitasje enn vanlig nylon. Dessuten kan man gå opp i dimensjon i forhold til vanlig nylon siden den er langt mindre synlig for fisken.

Fluorcarbonfortom er notert og vedtatt- men man burde vel ikke ha høyere bruddstyrke på fortommen enn man har på sena, så slipper man å miste sena hvis man må slite løs sluken.

 

Hva sier forumet lesere angående flerdelte stenger- hvor mange deler kan man ha på ei 3 meter lang stang uten at det går nevneverdig utover rekkevidde og presisjon, samt følelse med fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket i flere år med ei 5-delt beastmaster 240/270 3-14g, da alltid i 9-fot . Jeg er meget fornøyd med denne stanga. Kaster langt og er en fryd å kjøre både liten og stor fisk på. Har også brukt flere tredelte stenger som er betydelig dyrere enn beastmasteren uten at jeg føler de gir meg noe ekstra. Ankepunktet med beastmasteren er at den er noe tung og at jeg føler jeg ikke kan gi full gass med sluker på 18g (som jeg har begynt å bruke mer og mer).

Siden du skal bruke kastedupp bør du nok opp i lengde på 10 fot. (270/300). Jeg har så vidt prøvd denne også, men på det tiende kastet forsvant de to øverste leddene langt til sjøs (og sena røk selvfølgelig)

2500-snelle bør være perfekt på ei stang på 10 fot, men går også greit på 9-foteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltids en mulighet, men har maks to stenger med, hvorav den ene plassen er reservert til fluestanga :-P Tror ikke jeg ville blitt fornøyd med ei teleskopstang som eneste stang, men som reservestang og til å kaste dupp med er den jo selvfølgelig genial.

 

Fant denne som virket midt i blinken:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fiskesett/Haspelsett/Waterspeed-G2-9-6--3-15gr-fiskesett-Tica-LY-2500FD--4-delt-stang-133706-p0000065075.aspx

 

Noen som vet hvilken aksjon det er på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluorcarbonfortom er notert og vedtatt- men man burde vel ikke ha høyere bruddstyrke på fortommen enn man har på sena, så slipper man å miste sena hvis man må slite løs sluken.

 

Hva sier forumet lesere angående flerdelte stenger- hvor mange deler kan man ha på ei 3 meter lang stang uten at det går nevneverdig utover rekkevidde og presisjon, samt følelse med fisken?

Knutene er uansett alltid svakere enn sena..

 

Antall deler går ikke utover presisjon, for det må man uansett trene opp for hver enkelt stang. Det ideelle for selve fisket hadde selvsagt vært å hatt ei stang uten deler i det hele tatt, men det blir litt upraktisk. Det blir en avveiing mellom transportbehov og aksjon. Har selv flere firedelte stenger, både for haspel og flue, og jeg synes de er greie kompromisser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Fenwik Wild Wings for en måneds tid siden, og har hatt den med på to turer allerede. jeg kjempe fornøyd med den. Aksjonen er utrolig god når du kjører fisk. Stanga er fire delt, og det følger med tube til den. Prisen ligger på 1100-1200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan påvirker aksjonen kastelengden? 

Har funnet et par Fenwick stenger, den ene er 9,4 fot og light aksjon 3-15g, den andre er 10,6 fot og medium light aksjon 5-25g.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings/Fenwick-Wild-Wings-9-4--3-15gr-Haspelstang---4-delt-140184-p0000071563.aspx

 

Lurer på hvilke av stengene jeg kaster lengst med en spinner på 4 gram...?? Den siste er jo mest anvendelig da, men så spørs det jo hvordan den er å kjøre fiske med og hvordan den er å kaste små sluker med.

 

Tenker evt å gå for ei Mitchell Avocet Gold III 2000 som snelle.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Mitchell/Alle/Mitchell-Avocet-Gold-III-2000-FD-TESTVINNER-129897-p0000061263.aspx

 

 

Lurer på om jeg kanskje kan gå for ei mindre snelle, da jeg uansett bare skal ha maks 0,13 multi og får plass til nok snøre på ei 1000 snelle.

Er det normalt å fylle ei 2000 snelle med 0,10 multi- det går vel flere hundre meter?:)

Er sveivediameteren mye større på ei 2000 snelle?

 

Fant også denne:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Edge/Dynamic/Edge-Dynamic-Light-Spin-9-6-L-3-15gr-4-delt-m-tube-133503-p0000064872.aspx

Den har progressiv aksjon, noen som har erfaring med det?

Er Light aksjon det samme som 3/4? 

 

 

Det ble mange spørsmål, men har kun erfaring fra billige sett, og ønsker den ultimate stanga på første forsøk. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så små spinnere som 4 gram vil jeg ikke tro at du merker noe særlig forskjell på hvor langt du kaster med de to Fenwik stengene.

Jeg bruker selv den på 7,6' 3-12gram og syns den er god å kaste med. Men det kommer vel litt ann på teknikk også.

Det er nice med liten og lett 1000 snelle, men noen ganger føler jeg at balasen på stanga blir bedre med en 2000 snelle. Særlig når stanga nærmer seg 3 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000/2500 sneller har noe større spolediameter og gir av den grunn litt bedre kastelengde.

Jeg fyller alltid opp spolen med en dell billig nylon først, slik at det blir plass til drøye 100m multiline (0,13). Ikke alltid like lett å beregne, men fyller fra en spole med 500m multiline, så jeg ikke går tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ditto beastmaster 5-deldt, med en 5-år gammel liten shimano magnesium haspelsnelle.  Men i min erfaring er Beastmaster er ganske skjør...tåler ikke all verden.  Jeg vurderer nå å alltid ha med 2! da det er veldig kjipt når/hvis den går i stykker! Men samme med fluestangene som er med...må ha en backup..begynner å veie noe til slutt (4 stenger for en 4 dagers tur!). Beastmaster er dog veldig lett og fin, ikke minst allsidig, men kaster kanskje allverdens langt. Bruker 'TBMSAX2427L6' hva det nå betyr...lenke her i polsk...http://allegro.pl/shimano-beastmaster-travel-240-270cm-2-10g-light-i3230863999.html

 

 

For større vann der man ikke har adgang til båt, vurdere jeg faktiskt en lett beachcasting snelle/stang, som jeg pleier å bruke i Australia fra stranden eller steinene..feks en Daiwa Sealine og en lett kaste-stang til mulitiplikator snelle...man kan faktisk kaste jaaaaeeevlig langt med en middels sluk på 40-50g.....(trengs noe øving!)...desverre er sånne stenger nesten umulig å finne her.  Bestill fra USA? Ditto stang...desverre stenger er kun 2-delt for det meste. Eller med skikkelig blank man lager? 

 

Poenget var for de av oss uten ally-kano, belly -float dings, eller helst en packraft (sikle sikle!)...ok må legge meg her, skal opp og tjuvfiske imorgen i Askøy siden ingen grunneiere eller fjellstyre 'could be assed to put up a webpage!'...

 

PS min løsning på å kutte ned i vekt er å ta med alle stenger, men ha de opp i sånn 'expandable' lett plast-rør som man får kjøpt i feks kunstbutikker..veier ikke mer en 100-200g (er vel egentlig ment for malerier og sånt). Eneste ulempe er at låse-mekanismen er ikke så bra, du risikerer noe å ta tuppene.  Forresten har ikke sett leverandører i norge av tupper, tråd, 'rod-building' ingredienser osv...blir neste tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.