Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltliv med barn i Nordmarka/Østmarka


Skogsvandrer76

Anbefalte innlegg

Hei friluftsfolk!

Vi er en familie på 3 jenter og far som forsøker å legge til rette for noen gode feriedager i marka nå i sommer. Vi kunne tenke oss et fint fiskevann, gjerne i et av reservatene med lite menneske-trafikk, men som er likevel er relativt enkelt å ta seg frem til for barneføtter på hhv 6 og 8 år. Ungene er relativt vant til å gå i marka, men det er fint at det ikke blir altfor langt og altfor mange høydemetre å klatre, om da ikke belønningen på toppen er tilsvarende og innenfor rekkevidde for barna.

Planen er å bruke lavvu, og det er en fordel om det finnes gode teltplasser i området, gjerne nær vannkanter der ungene kan bade. Om det finnes steder med godkjente bålplasser hadde det vært supert, men hvis ikke er vi utstyrt med primus og varme inne i lavvuen. :)

Om noen har noen gode tips eller erfaringer her så blir det forhåpentligvis enda enklere for far å sikre en vellykket villmarksopplevelse for både unger og mor også.. ;)

Jeg er forøvrig godt vant til bruk av gprs, og gode "poi's" settes alltid stor pris på, gjerne med tilhørende waypoints! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill. Jeg har vært der tidligere, og fisket den gangen var fint. Vannet likeså. Likevel kan jeg nok tenke meg et litt villere og "uberørt" område enn såpass langt sør i marka som Lille Åklungen. Målet må nok bli lenger nord med greie, men lite brukte innfallsporter, eventuelt i Østmarka om det er enklere å ta seg inn fra noen mindre brukte innfallsporter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnattet i telt i fjor rett på østsiden av Langvann som ligger rett vest for Øyungen i Nordmarka (N60.04069 E10.72392).

Ligger ca 1,5mil fra Sognsvann, men er flatt og enkelt og gå mesteparten av stykket. Vi gikk da mot Øyungen og tok av gjennom skogen opp til vannet da det var en del myr på vestsiden.

 

Det er traktorvei nesten helt inn til Øyungen, og sti den siste biten på anslagsvis 300m.

Vi gikk fra Sognsvann og det begynte å bli lite folk når vi tok av fra Skjersjøen, og mot Øyungen møtte vi ikke på noen. Det er ganske tett skog ved Øyungen mens opp mot Langvann sletter det ut, og er ganske åpent.
Hvordan det er å fiske der vet jeg ikke, men kunne se en del vak. Vannet var idyllisk og fint å telte ved hvertfall.

Vet ikke hvordan avstanden er å gå for dine 2 barn, men selv om jeg ikke er noe særlig kjent i Nordmarka så virket det til at du måtte passere mila før folkemengdene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk forbi Øyungen i går, på veg til Tømte. Der såg det flott ut å telte! Vi traff på 5-6 grupper med telt, så det er openbart ein populær plass i finvêret. Då er det jo berre å gå vidare til Langvann, som @masjstovel nemner. Vidare på vegen innover mot Tømte, på Liggeren gård, var det også fleire teltarar, men der var det også nokon som dreiv eit ad hoc sagbruk, som bråka ein del.

 

Det er veldig mange fine område innover i Nordmarka, og om de startar frå Maridalen (bussen til Skar) har de eit ypparleg utgangspunkt. Mykje færre folk her enn lenger vest i Nordmarka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved finvær er det som regel en del folk i marka uansett. Dog er det jo klart flest der det er kortest å gå. Skal dere ha litt "villmark" så hadde jeg klart droppet alle nærvann til Oslo. Dog er det slik at det er litt distanser å gå ofte.

En av de kortere utenfor Oslo er fra Elnes til Elvann. Men det pleier være en del folk der også.

Rundt Tverrsjøen er det og mye folk. Spålen er som nevnt over fint, men det er et stykke å gå. De andre vannene der er det ofta mange i kano på reise gjennom marka. De nærmeste vannene som Skarvvann, Buvann og Pershusvann har ikke så mange camper å by på. Ølja har en ganske stor camp, tror du kan kjøre helt frem. Men du er neppe helt alene der. Husk at OFA kort ikke gjelder i det området.

 

Er jo mange grusveier i marka. Dere har ikke mulighet å bruke sykkel da? Da er det ganske greit å komme seg litt lenger inn. F.eks dra inn til Katnosa å ta 1-2 dager på hytta der og så campe evt til og fra.

 

Alternativ til dette kan være å ta noen dager padling på Fjorda. Leie kano på Vestland eller Solvik og så padle rundt. Blir ofte varmt i vannet her og fint å bade. Dog hemmer jo varmt vann fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre forslag til vann med villmarksfølelse:

Steffenstjern i Lommedalen (bil eller buss til By, gå inn, ca. 5 km, kan gå mesteparten på vei om ønskelig. Ikke så bratt.

Øyvann, opp fra Sørkedalen skole. 5 km . Mange fine leirplasser her. Men bratt å gå opp. Ligger nær en vei som brukes i forbindelse med tømmerhogst, men jeg har vært her to ganger uten å møte på andre.

Et alternativ jeg ikke har prøvd selv er øvre og midtre lysedammen fra Skansebakken i Sørkedalen. Her blir man kanskje ikke helt alene, men vannene er såpass store at det bør være mulig å finne en bortgjemt plass. Mye småørret så gode muligheter for fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damtjern er et fint utgangspunkt. Da tar dere høydemetrene med bilen.. Har dere ei sykkelkjerre kommer dere et stykke innover på gode grusveier. Fine leirplasser på både Storflåtan og særlig Vesleflåtan. En annen lur sak er å ta med ei trillebår. Far kan kjøre mye utstyr, og ungene kan hvile litt innimellom. Det ser litt rart ut, men på turer innover skogsbilveiene hvor unger er prioritert, er det ganske smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen meg mange fine forslag til både turer og smarte tips med unger på tur. Trillebår høres helt konge ut! :D

Det var altså så mange alternativer her at det frister skikkelig med flere turer i løpet av sommeren om barna har det moro nok, og dét får de! Vi får bare håpe at mor synes det er like gøy etter noen dager på bakken.. ;)

Jeg skal tygge litt på alternativene vi har, men jeg må nok foreløpig innrømme at Spålen frister da jeg enda ikke har somlet meg inn dit. Som aktive geocachere har vi også endel å "rydde" der i området. ;)

Takk for bra innspill hittil, og jeg håper at denne tråden kan fortsette å spinne med enda flere, gode forslag! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi overnattet ved Lille Åklungen i går, det er en fin tur for små barn (vi har tvillinger på 4,5 år). Akkurat 3 km å gå fra Sognsvann, og vi gikk tur retur til Ullevålsseter uten tung oppakning fra teltplassen. Det er kun på østsiden det er mulig å sette opp telt, og vi fant en fin plass med mulighet til å tenne bål omtrent 200 meter nord for sørenden av vannet. Det finnes ikke noen teltplass på nordenden, som det står i ett av de andre innleggene på denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sydvestre hjørne av midtre Lysedammen er det fint, ca 30 min gange fra Skansebakken i slak motbakke.

Her er det også noen som oppbevarer komplett fiskeutstyr inni buskene hvis man vil prøve lykken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.