Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatresele til barn


virrma

Anbefalte innlegg

En klatrende kompis har lovet å ta med seg den meget klatreglade 6-åringen min på klatring når vi snart drar til Alaska. Det eneste jeg må sørge for er at hun har en sele. Jeg har skjønt at det bør være en helkroppsele, og jeg tenker å bestille herfra så vi slipper å styre med det der borte. Jeg har virkelig ikke peiling på dette. Hva er de viktige parametrene som bør vurderes? 

 

Hva slags sko bør hun bruke, forresten? Joggesko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ålreit kroppssele for barn:  http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2496&cid=532. Du får også sitteseler, men om hun ikke har klatret noe særlig før er det nok greit med en kroppssele.

 

Joggesko fungerer, om enn ikke optimalt. Gymsokker kan også være fint, men kan bli litt ubehagelig i lengden. Ungene her har ofte klatrer barføtt, og de sier det går fint, men det ser vondt ut :)  De klatrer dog ikke lenge av gangen... Det beste er egne klatresko. Disse er fine, og kan strammes inn litt på hælen, slik at hun kan vokse i dem. Bare ikke kjøpe dem alt for store... http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=5197&cid=920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 6 og 8 bruker denne: http://www.bratt.no/display.aspx?menuid=133&prodid=5814 . Jeg har ihvertfall ikke noe vondt å si om den, og ungene er tilsynelatende fornøyde de og. Så lenge ungen har normal motorikk og styrke ser jeg egentlig ikke noen grunn til å bruke kroppsele til en seksåring. 

 

Når det gjelder sko er min erfaring at det er lite som dreper klatregleden så effektivt som joggesko. De gangene vi har andre sine unger med på tur blir det alltid til at det blir byttet sko, sånn at alle får bruke skikkelig klatresko. 

 

I junaiten bør det være greit å komme i mål med sko og sele for en 500-lapp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som EspenKaa ganske rigtigt skriver, er joggesko ikke nogen god ide. Hvis man skal stå på små trin, hvor man må bruge kanten af sålen, bukker den bare i kanten, og så kan man ikke stå fast. Hvis du ikke vil investere i klatresko, er støvler eller sko med stivere sål klart bedre end joggesko. Så undgår din datter, at sålen bukker i kanten, og hun står meget mere stabilt på små trin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mine på 6 og 8 bruker denne: http://www.bratt.no/display.aspx?menuid=133&prodid=5814 . Jeg har ihvertfall ikke noe vondt å si om den, og ungene er tilsynelatende fornøyde de og. Så lenge ungen har normal motorikk og styrke ser jeg egentlig ikke noen grunn til å bruke kroppsele til en seksåring. 

 

 

Denne så bra ut. Hvordan er strammemulighetene rundt hoftene? Min sønn har veldig smale hofter.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne så bra ut. Hvordan er strammemulighetene rundt hoftene? Min sønn har veldig smale hofter.   

 

Eg har brukt kroppssele på min son fram til no, han er vel 9 år.

Dotter mi har brukt sittesele sidan ho var 8, men ho har ein heilt anna figur. Dersom sonen din har smale hofter kan det være lurt med ein kroppssele.

Dersom ein likevel vurderar sittesele, kan ein ta ein test på om sittesele funkar, ved å spenne sele godt fast på ungen og snu opp/ned. Dersom ungen heng godt i selen og den sitt utan at ungen glir ut av den, kan ho/han truleg bruke sittesele uten risiko. 

Husk sjølvsagt å sjekke vektangivelse på kroppsselen.

Eg har ein kroppssele til sals for 150 kr + porto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.