Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommertelt og sommersovepose.


opas

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg ser der er mange tråder om dette men jeg har søkt etter beste evne og finner ikke svar på mine spørsmål.

 

Til tidlig vår og sene høstkvelder har jeg et Helsport Trollspiret 2 telt og en Helsport Tyin sovepose , men om sommeren i skogen og på fjellet synes jeg denne kombinasjonen blir for varmt og stort.

 

Jeg har så og si bestemt meg for teltet og vil nok kjøpe et Fjellreven Akka View 2 som jeg synes er spennende med utsiktsmulighetene og to innganger , virker som et artig telt som kan nytes i sommer. Noen som har dårlige erfaringer eller har hørt om dårlige erfaringer med dette teltet ?

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/Akka-View-2/p/1092154_1_Style

 

 

Når det gjelder sovepose , ønsker jeg en rimelig og relativt lett sommerpose i syntetfiber. ( er i utgangspunktet i mot dun )

Jeg har sett på en pose som heter Fjellreven Skule , som står oppført som en to-sesongspose men etter min mening er en sommerpose. Den veier 1,3 kg og har en nedre sone på et par grader. Posen virket å ha et meget behagelig bomullslignende stoff. Har noen erfaringer eller hørt om noen angående denne posen ?

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Soveposer/Sovepose-Skule-Two/p/1080626_1_Style

 

Eller noen tilsvarende poser under 1000,- ?

 

På forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen erfaringer fra disse spørsmålene var kommet.

Jeg kjøpte derfor Akka View 2 teltet og Skule soveposen. Skal prøve å komme med en erfaring når sommeren er over. Har ikke fått slått opp teltet ennå , men gleder meg til det spennende konseptet teltet har. Når det gjelder soveposen hadde den et meget behagelig stoff og virker varmere enn den oppgitte verdien uten å ha prøvd posen ned mot 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaringer fra disse spørsmålene var kommet.

Jeg kjøpte derfor Akka View 2 teltet og Skule soveposen. Skal prøve å komme med en erfaring når sommeren er over. Har ikke fått slått opp teltet ennå , men gleder meg til det spennende konseptet teltet har. Når det gjelder soveposen hadde den et meget behagelig stoff og virker varmere enn den oppgitte verdien uten å ha prøvd posen ned mot 0 grader.

Synes også teltet virker veldig interessant! Gleder meg til å lese omtale av teltet, ta gjerne bilder også :) Er er telt jeg vurderer til neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også teltet virker veldig interessant! Gleder meg til å lese omtale av teltet, ta gjerne bilder også :) Er er telt jeg vurderer til neste år.

 

Ja , jeg hadde håpet på noen erfaringer om teltet eller lignende "sommertelt" før jeg kjøpte , men det kom dessverre ingen.

Jeg prøvde å søke på www.utsidan.se , men fant ikke så mye , kanskje fordi teltet er så nytt. Det har vunnet et par priser allerede så kanskje flere får øynene opp for litt mindre varme telt om sommeren.

På utsidan kunne jeg lese at ingen hadde erfaring fra teltet , men et par karer var skeptiske til kun "myggnetting" som innertelt i skandinavisk klima. Men det er jo årsaken til at jeg nettopp ville ha et slikt telt.

Jeg bruker Helsport Trollspiret 2 og synes et slikt telt blir helsiken varmt om sommeren selv på Hardangervidden. Et slikt 4-sesongers ekstrem telt med storm matter m.m synes jeg blir varmt.

Når det gjelder redsel for at Akka View kan bli for trekkfullt , kan jeg ikke helt forstå dette. Fjellvandrere i Norge ligger jo under åpen himmel også , så hva skal da problemet være å ligge inne i ett tett og sterkt yttertelt i ett "myggnett" ? Mulig svenskene fryser lettere enn nordmenn ?

Når jeg leste skeptisen fra Svenskene , vurderte jeg å bytte teltet i et Akka Dome 2 i stedet , XXL har jo 100 dagers bytterett. Men etter å ha tenkt meg om , tror jeg ikke jeg bytter. Jeg ønsker å kunne ligge mest mulig under åpen himmel samtidig som å være beskyttet for krypdyr og flygedyr. Ligge å kikke ut i sommernatten og nyte livet. Føler derfor at Akka Dome ikke kan gi like mye utsikt som Akka View , selv om også Dome kan åpnes i 2 ender. Dessuten har Akka View fått utvendige stangkanaler , det har ikke Dome.

Jeg håper bare Fjellreven teltene har like god kvalitet som Helsport teltene mine har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei opas.

 

Denne tråden førte til at jeg selv ble interessert i Akka View 2. Teltet oppfyller egentlig et av mine viktigeste kriterier, nemlig kontakten med naturen, det å kunne ligge med kaffekoppen og "glo i været". Det er også viktig å kunne lufte godt om sommeren. Nå blir kanskje ikke resten av lesing under like lystbetont, men jeg synes det er viktig å påpeke noen vitale svakheter ved dette teltet.

 

 

 

Etter å ha studert videopresentasjonen av teltet på youtube oppdaget jeg at dette neppe lar seg gjøre å ha åpne dører hvis det regner. For meg ser det ut som om teltet er konstruert slik at innerteltet er eksponert for regn når teltdøra er rullet til side. Man kan også se at konstruksjon av innerteltet er slik at det skrår utover jo lengre ned man kommer mot teltbunn. Åpner man da opp en hel side eksponeres innerteltet enda mer for regn. Regner det, og man skal inn og ut av teltet, så eksponeres altså innerteltet uansett. Dermed faller et av mine kriterier bort, det å kunne ligge/sitte og se ut når det er dårlig vær.

 

 

 

 

Det neste punktet jeg reagerte på var er vekta. +3kg er jo litt i overkant vekt for et sommertelt synes jeg.

 

 

 

Nå er det ikke helt enkelt å finne telt med de spesifikasjonene både du og jeg ønsker, og som i tillegg er lettere i vekt. Men teltet Venus 2 UL fra Exped anser jeg som en god utfordrer til Akka View 2. Her vil man trolig unngå de nevnte utfordringene, og er ca. 600gr lettere i vekt. Man ofrer noen centimeter i høyden (5cm) og bredden (10cm), men får to fortelt som er større, samt mer romfølelse siden veggene i innerteltet er rette.

 

http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_int.nsf/

 

Når det er sagt så betyr ikke det at ikke du blir lykkelig med ditt Akka View 2! Skulle det begynne å regne vet du hva du har å forholde deg til. Dette kan du også løse ved å kjøpe en lett tarp, f.eks. en Hilleberg, og sette opp i forbindelse med en eller begge inngangene.

 

På varme sommerdager derimot er du kongen av luftig telt :mrgreen:.

 

Ser fram til rapport med bilder.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nikke.

Takk for interessante observasjoner. Jeg har selv tenkt tanken med regnvær og ser jo klart ulempene med det skrå konseptet. For min del er ikke det et stort problem siden jeg ikke kommer til å ligge å kikke på himmelen når det regner , men ser fordelen av og kunne ligge i teltet og slappe av når det er slikt vær :-)

Expeed teltet ser jo bedre ut slikt sett selv om det ikke gir den samme utsikten. Vet du noe om kvaliteten til Expeed teltene ?

Vekten på Akka View vet jeg flere har kommentert på utsidan.se . Jeg har lurt litt på hvor vekten ligger og håper den ligger i kvalitet. Om sommeren har jeg mye mindre vekt med meg enn om høst/vinter og har allerede spart 800g på ny sommerpose. Selv om jeg også ønsker å spare vekt håper jeg likevel at vekten i Akka teltet skyldes kvalitet, men jeg ser spørsmålstegnet med de 3 kiloene.

Jeg ser ennå litt på Akka Dome 2 som et alternativ til Akka View , men det blir litt som med Expeed teltet , ikke like mye utsikt. Fordelen med Dome er at det er et lukket innertelt i stedet for bare myggnetting , men jeg er usikker på om det betyr noe.

Jeg liker også at det er utvendige stangkanaler på Akka View , dette gjør det mye lettere å tre stengene i , synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

 

Jeg har Venus 3 fra før som brukes til moderate vinterturer og er godt kjent med kvaliteten. Det er det også flere her på FF som er, og jeg har enda tilgode å se noen som ikke er fornøyd.

 

Jeg valgte nettopp Venus fordi jeg da kan velge om jeg vil stenge været ute, eller faktisk ligge i posen og nyte det:-). Det går nok ikke med Akka View.

 

Når man åpner opp Venus helt, dvs begge dørene, så er det meget god utsikt. Det blir jo et kompremiss mellom å ha utsikt og beskyttelse mot været:-)

post-5141-0-72492500-1371412492_thumb.jp

 

Ser den med utvendig stangkanaler, men ser at fordelen vil være noe bedre på et vintertelt med hansker/votter på. På et sommertelt derimot kan det være snakk å spare noen skarve sekunder på oppsett. Da velger jeg heller et telt som jeg anser som mer praktisk til mitt bruk. Forteltene i Venus gir også plass til å tenne primus/lage mat i dårlig vær, det blir en utfordring i Akka View, der man enten må fyre ekstremt kontrollert og forsiktig eller fyre inne.

 

Akka dome har jeg også sett på, men etter at Venus kom i UL utgave er det teltet også skrinlagt pga vekt og begrenset mulighet for å åpne helt opp.

 

Jeg kjøper nok et Venus 2 UL i sommer.

http://www.oslosportslager.no/produkt/exped-venus-ii-ul-tomannstelt-30337.aspx

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venus II ul ser flott ut! Skulle tro det tålte en vintertur under moderate forhold også.

Er det bare meg eller har alle negynt å skrive lett om teltene sine nå, uavhengig av hva de faktisk veier? 3 kg for et tomannstelt er jo ikke så ille, men heller ikke lett.

Jeg ville vært skeptisk til kun netting i innerteltet på høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill begge to :-P

 

Ulempen er at dere ikke gjør det lett for meg , har enda noen dager igjen av returordningen til XXL...... de har ikke Venus II men Akka Dome. Uansett mener jeg at XXL gir pengene tilbake også. Teltet er jo ikke pakket ut ennå. Skal ikke være lett dette her.

 

Men , et spørsmål Larsdx. Hvorfor ville du vært skeptisk til kun netting i innerteltet på høyfjellet ? Er det kulden som er problemet eller at det blir for luftig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men , et spørsmål Larsdx. Hvorfor ville du vært skeptisk til kun netting i innerteltet på høyfjellet ? Er det kulden som er problemet eller at det blir for luftig ?

Ville vært bekymret for at det ble trekkfullt/luftig i teltet ved mye vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill begge to :-P

Ulempen er at dere ikke gjør det lett for meg , har enda noen dager igjen av returordningen til XXL...... de har ikke Venus II men Akka Dome. Uansett mener jeg at XXL gir pengene tilbake også. Teltet er jo ikke pakket ut ennå. Skal ikke være lett dette her.

Hei, har også selv sett på akka view, men har ikke sett in real life. Av de filmene som finnes på nett går, det ikke helt fram om er mulig å ha åpent / og brukes som gapahauk.

Har du prøvd å sette det opp inne? For å sjekke om det er mulig å ha det åpen ved lett regn...

Så lenge du ikke bruker teltet utendørs tror jeg xxl gir deg hele kjøpesummen tilbake.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå dette med trekk osv i telt som brukes om sommeren. Begge barna mine har ligger under åpen himmel både sommer og vinter, uten å klage. I 2009 var jeg på 14 dagers tur på Hardangervidda med min sønn på 12år, da lå vi i en luftig lettvektslavvu uten innertelt. Hørte ikke et pip fra gutten, har var smørblid hele turen. Fikk fikk noen dager med skikkelig ruskvær, men det var bare kos i soveposen med musikk, lesestoff og noe godt å bite i.

post-5304-133474775499_thumb.jpg
Så til de som er skeptisk til dette med mesh/hel myggnetting i innerteltet på sommerstid er noen pingler :mrgreen:

 

Nikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet hvor lettpåvirkelig jeg er :???:

 

Jeg kikket på Expeed teltet som sikkert er et supert telt , men jeg valgte likevel ikke å bytte til dette.

 

Men......jeg byttet til Akka Dome på grunn av påvirkning angående fare for trekk her på forumet og på utsidan.se. Ulempen er at jeg fikk enda 1\2 kg å bære på :neutral: , og eventuelt ulempen med innvendige stangkanaler.

Fordelen er at Akka Dome er et helårstelt som likevel kan åpnes opp i begge ender. Om trent samme utsikt som i Expeed teltet.

Jeg trengte jo ikke et helårstelt til , siden jeg er fornøyd med Helsport Trollspiret 2 som jeg allerede har. Trollspiret kan dog ikke åpnes i begge ender og har begrenset med utsikt.

 

Har en følelse på at jeg kanskje kommer til å angre når jeg ligger i sommernatten og det er vindstille og 15 grader ute :-P Pokker , jeg skulle hatt det Akka View teltet.

 

Kanskje Fjellreven finner på å lage en videreutviklet Akka View med mulighet for å lukke innerteltet som normalt. Da blir det sikkert et halvt kilo mer , men det hadde stått sin prøve.

Beklager til dere som ville ha en utstyrsvurdering og bilder av Akka View , jeg er lettpåvirkelig. :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@opas: Så valget ble et tyngre telt med dårligere utsikt?

 

Teltet trenger såvisst ikke å gå helt ned til bakken. Har aldri hørt barna klage på dette med trekk.

 

Nikke

 

Hehe , du kan så si :-P  Mulig jeg gjorde noe svært dumt.............Blir kanskje enda et telt til neste år da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri hatt telt med nettinginnertelt. Men før eg fekk meg Ringstind, brukte eg å legge att innerteltet på tunellteltet mitt for å spare vekt. Trekk var aldri noko problem, men så låg eg også i sovepose. All erfaringa mi er frå norsk snaufjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Innleiingsvis i denne tråden blei det etterlyst råd om lette syntetposar til sommarbruk. Same valet stod eg overfor i fjor. Det enda med at eg bestilte ein MontBell-sovepose - denne: http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=798&p_id=2321134

 

Den er lett, kompakt og veldig varm i forhold til vekt (ca 1.2 kg). Den er og komfortabel i og med at den har stretch i saumane. Heilt klart ein sovepose eg kan anbefale. Eg kjøpte min frå Sveits, der MontBell har eige utsal. Desse posane er ikkje å oppdrive frå norske butikkar, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har telt med mye netting i innertelt. Har ikke opplevd trekk som noe problem. På mitt er det duk på nederste del av innertelt og netting resten, det tar en del direkte trekk. Ytterduk går nære bakken, på forteltene går duken helt i bakken. Kan justering litt mengde av luft som kommer under duken i endene avhengig hvilken vinkel man setter bardun. Men soveposen er jo forholdvis vindtett den også. Klart slikt ikke er ideelt vis man skal fyre i teltet. Men jeg bruker mitt sommerstid og da fyrer jeg ikke. Er et amerikansk telt. Sett flere på nett som bruker det vinterstid og selv om det er et lightweight 3 sesongs. Sikkert for det blir lite kondens. En annen fordel er at jeg slipper våkne i et glovarmt telt om morgenen når sola står på.

Dette har jeg https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul22012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger i alle fall ikke være bekymret over kvaliteten på Fjällräventeltene. En veldig god produsent! XXL i NAF-huset i Oslo har både Wiew og Dome oppslått inne nå, og de ser flotte ut begge to. Om man er bekymret for trekk nede uten stormmatter, kan man bare kappe stengene litt. Det senker duken mot bakken. Det pleier jeg å gjøre, uansett.. Jeg vil tro at et telt med bare myggduk i innerteltet, vil kunne ha litt mer kondensproblematikk enn et med normalt innertelt, vil jeg tro. Men med god lufting er det neppe noe stort problem. Du vil kunne få god utsikt også gjennom åpningene i Akka Dome.

 

Når det gjelder sovepose, ser den nye serien fra Helsport veldig fin ut, med vanntett fotende:

http://www.helsport.no/no/produkter/SOVEPOSER_helsport/_PRO_SOVEPOSER/Trollheimen_LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår meg til ro med Fjellreven Akka Dome 2 selv om dette er et helårstelt.

 

Teltet er genialt med god innvendig høyde , fin plass til to med hver sin inngang og et godt bagasjerom til hver. Virker bunnsolid og helt på høyde med mitt Helsport Trollspiret ,  stram og fin duk som tåler det som måtte komme av nedbør

.

Tåler over 100 km/t vindstyrke og fikk karakteren "Zer gut" av Outdoor i en vindtest. Er også helt symmetrisk i forhold til mange tilsvarende telt som gjør at teltet er like stabilt uansett hvor vinden kommer i fra.

 

Enkelt å sette opp etter min mening og fikk ikke problemet mange snakker om anfgående teltstangkryssingen ved oppsett , på mitt telt er stangkamalene nummerert fra 1-3 og begynner jeg riktig får jeg ikke problemet ennå.

 

Veldig luftig når begge inngangene åpnes .Er også veldig fornøyd med utsikten , og jeg kan fint ligge å kikke ut med bare myggnettingen stengt uten at regnet når nevneverdig inn mot innerteltet. Akkurat hva jeg ønsket meg :mrgreen:

 

Et genialt helårstelt. Dog litt tungt med sine 3,5kg , men med den kvalitetsfølelsen så regner jeg med at jeg får betalt for vekten.

 

Jeg har også valgt å ikke returnere Fjellreven Skule soveposen som er en to-sesongspose som har en limit for menn på ca 0 grader.

 

Jeg regner med at det skal holde for meg i fjellet sommersesongen da jeg "tåler" endel kulde før jeg fryser. Kan også legge i en silkelakenpose. Vekten er 1,3 kg som er akseptabel for en syntetpose.

 

Det som var så fint med denne posen er stoffkvaliteten. Virker veldig slitesterk og stoffet er det mest behagelige jeg har følt i en sovepose. Man skal jo ha det behagelig på tur :mrgreen:

 

Mulig jeg bytter ut min 10 år gamle Tyin tre-sesongspose til høsten hvis jeg finner en dunprodusent som jeg stoler på. Fikk forresten en fin respons fra Fjellreven angående deres dun. Jeg fikk med en uttalelse fra en svensk dyrevernsorganisasjon som hadde gitt Fjellreven en pris på 100.000,- for deres dunkontroll. Der la de vekt på fuglenes levekår under levetiden , samt slaktemetode og at fjærene ble plukket etter avlivning. Pakkingen og rensingen av dunen var også godt dokumentert og kontrollert.

 

Fjellreven har ikke så ekstremt mange dunposer som tåler lave temperaturer , men etter tips på nettet kan jeg velge en dun tre-sesongspose som tåler ned mot -10 (komfort temp). Så kan man ha sommerposen av syntet inne i dunposen på de kaldeste turene , da tar man også vare på dunposen med hensyn til fukt og kondens. Men den tid den sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.