Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig solotelt


Utendørs

Anbefalte innlegg

Tenkte at i år skulle jeg endelig begynne å dra på fjellet alene, å få andre folk med er ikke lett, det blir aldri mer enn 1 tur i året da.

 

Er lærling med meget begrenset økonomi, og tenkte å ha en lett og billig telt som tåler vind og lett regn. Kommer med all sannsynlighet ikke til å brukes på vinter. Så å si bare sommer / høst. I år kommer jeg sikkert ikke til å bruke det mer enn 2 turer. Neste år kanskje litt flere.

 

Har sett på XXL, Gmax osv men finner ikke noen som er "billige nok" for meg, det vil si under cirka 1300 kroner. Skal ha ny fluestang osv så kan ikke bruke mer enn det. tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom penger spart er målet pleier jo xxl og jysk  å selge festivaltelt til Roskilde ol. for knappe 300 kr...

 

Noe ala http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/Backpacker-2/p/1049747_1_Style

 

Lett... nei men billig!

 

En bekjent av meg har en tidligere modell som har overlevd 3-4 Roskilder og som han fremdeles bruker på kortere turer der vekt ikke er så nøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bare starte pent og pyntelig med Helsport Nordmarka 2 fra XXL da? Koster 749,-

Ikke helt opp til vanlig Helsport kvalitet men billig og ikke så tungt.

Da har du litt igjen på budsjettet til liggeunderlang eller andre ting du måtte trenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kigget på telte fra Vango ? Jeg købte mig et vango banshee for nogle år siden (til brug på motorcykel pga størrelse, vægt OG pris) - de laver ret billige telte, men det er overraskende gode telte synes jeg. Selvf. ikke lige så solidt som et Helsport der koster 4x så meget, meget man får ret meget for prisen synes jeg. Det ligger meget lavt, og klarer vind godt. Jeg har testet det i regn også, som det klarer ganske fint...

 

http://www.amazon.co.uk/Vango-TEGBANSHEP09151-Banshee-200-Tent/dp/B0061JMJPS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Danmark, så hvis det bare købes i et EU-land, så er det kun fragten man skal tænke over, men ja, det er vist anderledes i Norge - det tænkte jeg ikke lige på. Jeg tror vango er mest kendt i england, så det bliver nok et dumt valg, hvis der ikke er forhandlere i Norge... men et fint lille telt uanset, synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bare starte pent og pyntelig med Helsport Nordmarka 2 fra XXL da? Koster 749,-

Ikke helt opp til vanlig Helsport kvalitet men billig og ikke så tungt.

Da har du litt igjen på budsjettet til liggeunderlang eller andre ting du måtte trenge.

kan du utdype det med kvaliteten? på hvilken måte er Helsport Nordmarka dårligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Datteren har et helsport Nordmarka 2, som er bra til 1 person og så'n OK til 2 personer. Det har fungert bra på hennes sommer solo-tur rundt på Nordkalotten i Finland (bl.a Urho Kekkonen nasj.park) - Norge. Så har det vært på tur rundt i New Zealand i MYE regn. Hun har ikke noe å klage på. Men kanskje det ikke er helt sterkt nok til vinterstorm på høyfjellet.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at i år skulle jeg endelig begynne å dra på fjellet alene, å få andre folk med er ikke lett, det blir aldri mer enn 1 tur i året da.

Er lærling med meget begrenset økonomi, og tenkte å ha en lett og billig telt som tåler vind og lett regn. Kommer med all sannsynlighet ikke til å brukes på vinter. Så å si bare sommer / høst. I år kommer jeg sikkert ikke til å bruke det mer enn 2 turer. Neste år kanskje litt flere.

Har sett på XXL, Gmax osv men finner ikke noen som er "billige nok" for meg, det vil si under cirka 1300 kroner. Skal ha ny fluestang osv så kan ikke bruke mer enn det. tips?

Bruker selv det helsport teltet, nordmarka eller fjellheimen tror jeg det het, til 999,- på xxl. Et godt 2 mannstelt som jeg synes passer veldig godt til soloturer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, dumt med toll og sånt :( Men ja det så ut som et fint telt :)

Hvis du handler hos Amazon.co.uk så trekker de fra 20% VAT og så får du 25% moms i tillegg når pakken kommer til Norge. i tillegg kommer frakt pluss at posten tar en hundrelapp eller to for å tollklerere pakken for deg.

På EBAY kan du gjøre noen gode kjøp. Jeg kjøpte en brukt Hilleberg Akto på EBAY og den kom på kr. 1700,- ferdig levert på døren. Kjøper du fra privatpersoner så blir det verken moms eller toll. (Bare husk å betale med Paypal for da får du pengene igjen hvis noe går galt.) https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/home

 

http://viewitem.eim.ebay.no/TERRA-NOVA-ZEPHYROS-1-TENT-061390/300916603785/item

http://viewitem.eim.ebay.no/Vango-Banshee-200--2-Person-Tent--2013/181153305389/item

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Landa på Vango Banshee 200 :)

 

Nordmarka 2 hadde plutselg gått fra 749,- til 1.299,- så da ble valget lettere.

 

Jeg ved ikke om du allerede har købt, men jeg vil bare lige minde om, at de små telte som regel lægger en ekstra mand oveni deres størrelser. Et vango banshee 300 som jeg selv har er abolut ikke et 3-mands telt. Der er plads til 2 personer, uden alt for meget bagage. Så jeg vil tror et banshee 200 er et telt for 1 person med bagage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved ikke om du allerede har købt, men jeg vil bare lige minde om, at de små telte som regel lægger en ekstra mand oveni deres størrelser. Et vango banshee 300 som jeg selv har er abolut ikke et 3-mands telt. Der er plads til 2 personer, uden alt for meget bagage. Så jeg vil tror et banshee 200 er et telt for 1 person med bagage...

Jeg vet det, virker som at man som regel må ta -1 når man leser om telt. Dvs 2mannstelt = 1mannstelt, 3mannstelt = 2mannstelt osv.

 

Men jeg tror nok det er plass til 2 personer inni teltet hvis man krangler seg litt plass, selvfølgelig ikke noe å dele på langturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, virker som at man som regel må ta -1 når man leser om telt. Dvs 2mannstelt = 1mannstelt, 3mannstelt = 2mannstelt osv.

 

Men jeg tror nok det er plass til 2 personer inni teltet hvis man krangler seg litt plass, selvfølgelig ikke noe å dele på langturer :)

Det er ikke lovbrudd å "spoon'e" dvs ligge i skje :-)

Krever god personlig hygiene og meget godt vennskap. Vanskelig begge de to faktorene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovbrudd å "spoon'e" dvs ligge i skje :smile:

Krever god personlig hygiene og meget godt vennskap. Vanskelig begge de to faktorene!

 

Nå er det ikke sikkert at jeg blir å dele teltet med noen, men hvis jeg blir å gjøre det så blir det kun en 2-dagers tur med alt av utstyr i bilen, så skal vel få det til. Har lugget i trange telt før, for å si det slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, virker som at man som regel må ta -1 når man leser om telt. Dvs 2mannstelt = 1mannstelt, 3mannstelt = 2mannstelt osv.

 

Men jeg tror nok det er plass til 2 personer inni teltet hvis man krangler seg litt plass, selvfølgelig ikke noe å dele på langturer :)

 

Ja, der er helt sikkert plads til 2, dog uden den store luksus - specielt hvis man har udstyr i bilen fx.

 

 

 

Det er ikke lovbrudd å "spoon'e" dvs ligge i skje :smile:

Krever god personlig hygiene og meget godt vennskap. Vanskelig begge de to faktorene!

 

:P

 

 

 

Nå er det ikke sikkert at jeg blir å dele teltet med noen, men hvis jeg blir å gjøre det så blir det kun en 2-dagers tur med alt av utstyr i bilen, så skal vel få det til. Har lugget i trange telt før, for å si det slik :P

 

Det bliver bare mere "hyggeligt"  :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fortsatt moms og eventuell toll på varer kjøp fra privatpersoner. (At det er lettere å smugle inn varene når det sendes fra privatperson er noe annet.)

Hvis varene sendes som gave eller at den oppgitte prsen er lav nok så blir det verken toll eller moms, og det er vel litt drøyt å kalle en gave for smugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis varene sendes som gave eller at den oppgitte prsen er lav nok så blir det verken toll eller moms, og det er vel litt drøyt å kalle en gave for smugling.

Men det er jo ingen gave om du kjøper det fra en villt fremmed? Dessuten er det moms (og behandlingsgebyr) på gaver med en verdi over 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.