Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørrdrakter - noen som har anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Jeg driver og ser litt på tørrdrakter både på nett og i butikk. Det er svært stor variasjon på pris og kvalitet, og det hadde vært nyttig om noen av dere som har erfaring med tørrdrakter kunne gitt meg noen tips. Viktige momenter for meg ved valg av drakt er komfort, funksjonalitet (f.eks. gylf og hvor lett den er å ta av og på) og pris. Tørrdrakten skal hovedsaklig brukes mellom mars/april og oktober. 

 

Takknemlig for alle tips. Det jeg har sett på så langt, ligger i prisklassen 3-5000 kr. Plana er å kjøpe ei drakt til meg selv og ei til kjæresten, så tips til både dame- og herredrakt hadde vært knall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rune.  Har ei knallgod Goretexdrakt fra finske Ursuit.  (Ursuit AWS)

Drakta har neoprene manskjetter og føtter i samme materiale som drakta ellers.

Greit å komme til "knallerten", men skal du større saker må nok drakta låres :)

Føler meg ikke nevneverdig klam i denne selv etter flere timers bruk.

Jeg har brukt den mest i perioden november til mai/juni og er kjempefornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Her er noen tommelfingerregler.

1. Hel drakt er tørrere enn todelt

2. Pisseluke er verdt prisen!

3. Neoprenmansjetter er "nesten tørre" og mer holdbare enn latex, men latex er helt tørt og mer sårbart. Relativt enkelt å skifte.

4. Latexsokker er VELDIG kaldt/klamt

5. Ta godt vare på glidelåsen (smøres - og må ikke "brekkes")

6. Dobbelt liv, hette, lommer og reflekser er ikke kritisk men budsjettavhengig.

7. Generelle pusteegenskaper øker med prisen (men her er det nok også unntak).

 

PS: Jeg er i år sponset av Kokatat, men reglene ovenfor skulle være helt "brandnøytrale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Har ei knallgod Goretexdrakt fra finske Ursuit. (Ursuit AWS)

Drakta har neoprene manskjetter og føtter i samme materiale som drakta ellers.

Greit å komme til "knallerten", men skal du større saker må nok drakta låres :)

Føler meg ikke nevneverdig klam i denne selv etter flere timers bruk.

Jeg har brukt den mest i perioden november til mai/juni og er kjempefornøyd.

Har samme drakta, og er godt noegd.

Hoyrer ogsaa at mange er nogde med Nemodraktene. Prisvennlege og med god passform er gjennomgangstonen, utan at eg kam staa for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Typhoon ps220 extreme er steinbra, og ser veldig bra ut på! Gubben har denne, og er storfornøyd. Jeg har Typhoon ladies multisport, og er veldig fornøyd - men lateksmansjetter synes jeg av og til er noe herk, så vurder om du vil ha lateks eller neopren. Lateks skrumper inn, blir tørr og kan lett revne ved uvøren bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi har testet en del tørrdrakter i klubben og for padletrening har vi kommet til at de strippede modellene er best, de tåler en bra lang svømmetur eller 30 min i vannet (nær Lillehammer hvor Laagen fører mye kaldt vann)  og puster bedre en de mer avanserte modellene, selv har jeg klippet bort alt av hetter, skjørt og klaffer på min NRS. Imidlertid er det to modeller som scorer mye høyere på beveglighet og pusteegenskaper, og det er finske ursuit, en svart modell i goretex helt strippet for detaljer og fin til å ha under andre klær, og modellen i vedlagte link. Neopren er mye mer behagelig enn lateks i hals/ermer og bein.

 

http://www.padlespesialisten.no/products/celsius-fitness-trrdrakt

 

Skal du padle rolig eller rulletrene eller ha noe for krevende forhold, er det mye annet som sikkert er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.