Gå til innhold
  • Bli medlem

Coop-tält för 199NOK (Kampack Pablo2)


Johan2000

Anbefalte innlegg

Köpte idag ett tält på Coop för ynka 199 NOK. Mest för att se vad det var, men också för att kunna göra reverse engineering på det och göra en kopia med riktig duk, tjepade sömmar men slippa lista ut vilka mått tygbitarna skall ha.

 

Vad kan vi säga om 199-kronors tältet då? Nylonduk med något slags beläggning (sannolikt polyurean) på utsidan. Enkla sömmar som inte är tjepade. Enkel duk (förståss). Stänger i termoplast (kan sannolikt gå av vid väldigt stor belastning, jag provade att bryta i en men tror nog man måste upp i mycket hård vind för att det skall blåsa sönder. Och då är inte det här tätltet aktuellt oavsett).

 

+ Relativt enkelt att slå upp

+ Lätt, tar liten plats (1,45 kg vilket verkar stämma. Kan lättas ca 50 gram med lättare tätlpinnar).

+ Självståeende

+ God takhöjd för en person på 180

+ Lågt pris

 

- Det tål inte regn.

- Tveksamt om det håller för en storm till fjälls. Troligen inte.

 

Är det användbart då?

Ja, det är det. För stabilt högtrycksväder är det helt klart användbart. Vet du att det inte kommer regn: Inga problem med detta tält. Kan också anävndas i regn, till skogs, med en pressänning över, t.ex vid bilburen camping.

Det är också ett bra lektält för barn.

 

Prisvärdhet: God, som det ser ut. Begränsat användningsområde, men jag tänkte ta med det på paddleturer. Ofta är det svårt att få ned några tätlpinnar i skärgården. Och jag åker inte på sådana turer om inte vädret är bra.

Jag kommer också att mäta upp tältet för att eventuellt göra en kopia. Det kommer då att vara vattentätt, åtminstone med 3000mm vattenpelare och med tejpade/limmade sömmar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra din bskrivelse så har dette teltet kanskje samme funksjon som et myggnett?

I fint vær kan man jo ligge ute, og er det fare for dugg om natten så ka man legge seg under et tre eller ha med en tarp. Mygg kan være et poblem og da er det selvfølgelig greit å kunne "stenge døra" når man legger seg.

Ja, og så beskytter det kanskje litt mot vind.

Me prisen var det ikke noe å si på.

Har teltet et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et lite sommertelt til korte finværsdager, eller for barna til å bruke i hagen.

Jeg kjøpte en gang et telt fra Ellos. Et sølvfarget iglotelt. Det var veldig billig, men viste seg å ha alle detaljene du måtte ønske for et 4 sesongers telt. Det eneste negative var vekta.

Teltet ble flittig brukt i mange år både sommer og vinter og det har gitt meg mange gode minner.

(Det er sikert ikke mange telt her på forumet som har blitt tapet ettr at en telemarkski kom inn uten å bruke døra. Skiløpern ble heldig vis igjen på utsiden.)

Min mening er at det dyreste ikke alltid er det beste, men det billigste er som regel alltid det dårligste. Dette teltet fra Ellos har bevist at dette utsagnet ikke alltid stemmer.

(Bilde med telt fra Ellos.)

post-4220-0-97249900-1370931227_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget i et slikt coop-telt og anledningen var fjellrypejakt på indre Helgeland i februar for femten år siden.På natten blåste det krafitg opp fra øst og jeg lå bokstavlig og hørte så på hvordan teltet gikk opp i sømmene,men teltet "sto hain a",men hadde den sterke vinden stått på lengre enn noen nattetimer hadde vi vært uten telt. Det var forresten minus tjue i tillegg til vinden. 

Årsak til at jeg lå i et så ubrukelig telt vinterstid var at det var min kompis som hadde fått ansvar for å ta med telt,og han bedyret at han hadde et bra tunnelltelt liggende som skulle tåle det meste :D

 

Til bruk sommerstid under tregrensen skal det ikke rare teltet til for at man er fornøyd :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Tältet på testtur.
Fungerade helt OK. En del kondens, men det är det ibland i mitt vanliga tält också. Typiskt för endukstält, säger ju folk. Temperaturen varierade från 7-8 grader på kvällen till gissningsvis runt 3-4 som lägst under natten. + 20 inne i tältet på morgonen.
En del vind var det. En del fladder i duken, speceillt i långsidan. Jag skall prova tältet någon gång hemmavid när det blir riktigt busväder, så får jag se vad det går för.
Ovant att inte ha någon absid, men det gäller ju alla tält av den här typen. Det gör ju också att det ofelbart regnar in i tältet om man ska in/ut i regnväder. Men lite får man ju offra för vikt och pris.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Fjellsport Mylla 3, som jeg kjøpte på tilbud til  399 kr. i fjor. (veil. 750) Det veier ca 2,8, kilo og må settes opp seperat med yttertelt først. Det er ikke noe problem, og det er  fort gjort å feste innerteltet. Tross alt bedre enn det Amerikanske "systemet" med innerteltet først i vind og regn.

 

 

Det er en fordel å være to når det skal settes opp, da det ikke er noen lukket "kopp" å sette stengene i på ene siden, slik at det blir tungvint for en person, men det går selvsagt greit bare litt lenger tid.

 

Bunnen er nærmest en presenning, og tykk og solid. Innerteltet er nesten umulig å strekke, slik at det henger i svai uansett hva en gjør. Greit nok, men det tåler ikke regn. Jeg hadde det ute i vår, og lot det stå ute en dag.  Det var bare yr som kom ned, men det la seg på duken og teltet svaiet som om det hadde vært stormskyll.

 

Hadde de bare puttet på noen bardunfester på midten, ville det helt sikkert vært et helt ok 3sesong-telt, men man får hva man betaler for. Jeg innvesterte i et  nytt  fjellheimen 2light, som er enda en versjon i fjellheimenfamilien, og det gleder jeg meg til å prøve  på tur i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.