Gå til innhold
  • Bli medlem

Får ikke bestemt meg for hvilket liggeunderlag jeg ska kjøpe


Anbefalte innlegg

Jeg står mellom disse to liggeunderlagene:

 

1. Exped MegaMat 10LXW (Vekt: 2580g - Størrelse: 197x77x10 - Tempratur: -48) Pris. ca.Kr.2000,-

2. Exped DownMat UL9 LV (Vekt: 920g - Størrelse: 197x65x9 - Tempratur: -38) Pris. ca.Kr.2500,-

 

Forsår ikke helt hvorfor den største er billigere, kan noen forklare meg dette?

 

Sover for det meste ute om vinteren. Drar med meg pulk, så vekten er ikke så viktig.

Ligger ikke mye ute om sommeren, men da er vekten viktigere, grunnet pakker i sekk.

 

Optimalet hadde vært å kjøpt en av hver, men så mye penger har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Abnorm.  Tror den høye vekta har noe med pris på megamaten å gjøre.

Jeg bruker en Downmat 9DLX rett på snøen om vinteren og sover som en unge.

Vinterstid har jeg også med et lett skumunderlag  i tilfelle en skulle få punktering og ikke får lappet det optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den største er dyrest kommer sikkert ann på vekta, UL9 matta er nok en ultralett matte .

Kjøp den som tåler mest kulde, og jeg er enig i TomVom sin anbefaling om et ekstra underlag som sikkerhet.

Sjøl bruker jeg Downmat 9DLX som jeg er fornøyd med, sjøl om den veier litt ekstra så er det himmelrike for en støl kropp :)

håp du finner ditt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste var utrolig tung! Tror ikke du kommer til å angre på de ekstra kronene som dununderlaget koster.
Jeg er veldig fornøyd med min downmat 9, selv om jeg ofte låner samboeren sin 7'er for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blåser jeg opp Megamat underlaget?

Liker godt den nye patenten på UL9, som har denne "posen" som fylles med luft og presses inn i underlaget.

 

Er vel også fordi Megamat er fullt med skum mens downmat er fylt med dun.

Ergo, skum isolerer bedre enn dun? Megamat takler jo hele -48C, kontra -38C

 

 

 

Sjøl bruker jeg Downmat 9DLX som jeg er fornøyd med, sjøl om den veier litt ekstra så er det himmelrike for en støl kropp :)

håp du finner ditt underlag.

 

Ser at både du og "TomVom" har dette underlage. Hvor selges denne? Aldri hørt om DLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vekt ikke er en faktor hadde jeg også gått for det tyngste der, siden det takler mer kulde. Men 48minus, hvor skal du? :)

Bruker selv thermarest allseason, men har dog ikke prøvd det i 30-40 kalde, og det kommer heller ikke til å skje. :)

Jeg valgte mitt ut fra vekt og at jeg bruker det både sommer og vinter, og som deg har jeg heller ikke råd til å kjøpe et av hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som pleier ha de er Sportsnett og Outnorth bl.a.

Er du redd det ikke er varmt nok?

Istedenfor det som veier 2,6 kilo hadde jeg heller kjøpe Downmat Ul 9 LW og et Bamse underlag. Da har du vel knapt 1,5 kilo totalt, en kilo spart kontra det store. De to til sammen tåler nok da minst like mye kulde som det store.

Har du Bamse til å sitte på ute og så legger du det under det andre i teltet hvis du er redd det blir kaldt.

I den kombo tror jeg du greier deg fint med 7 UL LW og hvis du vil spare litt mer vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.