Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart til Garmin Oregon 600


n0gga

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Miamaria skrev:

Her er det på norsk, så hva utilities er vet jeg ikke helt. Finner ikke noe som tyder på at jeg skal kunne sende kart over til GPSn fra programmet foreløpig.

Beklager det var på en gammel versjon. Når du har gps'en tilkoblet kan du prøve å høyreklikke på enten mappen til gps eller minnekort å se om noe dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det dukker opp "motta fra enhet", men ikke noe send til.
Det dukker også opp Last ned birdseye-info, Hent info, Løs ut, Vis enhetsinnholdet på kart og google Earth.  Ser ikke helt hvordan noe av disse skal hjelpe meg til å få lastet noe kart over til enheten. (Det er akkurat samme valgene på enhet/kort.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at det var så stor forskjell på Basecamp i PC-versjon og Mac-versjon. Begynner å gå litt tom for ideer. Er det ingen steder på menyen heller der det er en "Send til"-funksjon?

Hvilken versjon av Basecamp er det du har på maskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jeg ikke finner. Jeg finner noe som heter overfør, men der kan jeg kun sende spor og slikt over. Programmet er vel noe forhistorisk (3.3.1) – men jeg har jo fått kart over til den gamle, så på ett eller annet vis har det jo gått an før. Men nå er det mulig at jeg fortsatt hadde PC på den tiden, er ikke sikker på når jeg gikk over til Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har jeg hørt før - men det innebærer altså å kjøpe ny datamaskin. Per nå er det mer nærliggende og ta hammeren og knuse de tusenlappene jeg har brukt på denne GPSn, enn det er å bruke enda mange tusen mer på å kjøpe ny datamaskin for å få den til å virke... "Kart og kompass" råder de fleste til, det er antagelig løsningen… Det skal da ikke være nødvendig når en fil av typen som den skal lese, er lagt over på minnekort? Særdeles sær løsning, i tilfelle.

Jaja. Jeg har nå kjøpt driten, og den tracker spor som den skal, uten at jeg kan se hvor jeg er underveis. Så da har jeg en tracker, til den dagen jeg har kjøpt meg ny maskin. Vips, da får jeg meg kanskje GPS som kan brukes til navigasjon også – med mindre Garmin har innført noen kart som er så nye at de er ubrukelige på denne igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis maskinen din kan lese minnekort, så kan du ta minnekortet ut av gps'en og prøve og innstallere kartene direkte til minnekortet.

Vil bare minne om at kartfila fra Frikart.no heter "gmapsupp.img" og må legges i Garmin-mappa på minnekortet eller i internminnet til gps'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! Omsider demret det – jeg hadde jo lagt det på minnekortet, men det virket ikke. Jeg måtte selvfølgelig lage en mappe som heter Garmin, og legge fila der. Vips – virker. (y) Riktignok bare det gratiskartet så langt, men det er jo allverdens mye bedre enn ingenting. :D Takk for all hjelp, nå er den høvelig oppe og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke, men jeg undrer på om dere "prater" litt forbi hverandre. Det finnes folk her som kan dette og som er innom en gang i blandt, så med litt tolmodighet og ved å holde liv i tråden, får nok Miramara svar.

Føler også dere er veldig upressise, i både forklaringer og hva som er førsøkt og hva som bør gjøres.

Selv har jeg lastet inn kart på pc, deretter hentet filen(ene) opp fra pc, til MapSource (skal være det samme med BaceCamp). Etter at kartene er innstallert på MS/BC og en kan se at kretene er "oppe å går", kan en gå videre. Så må gps enhet tilkobles pc/mack. Først når gps enhet er tilkoblet (får melding), så kan en velge kart, som skel overføres. Det gjøre på pc/mack. Dette er slik jeg husker prinsippet.

Så hvis Miramara har de gamle kartene på sin mack (i Bace Camp), skulle det da være mulig å overføre de til hennes nye gps. Å laste ned kartfiler direkte fra mack/ps til gps enhet, har jeg ikke noe tro på. :( I alle fall ikke Topo kartene.

Undrer også på hvorfor Miramara ikke kan laste ned siste verson av BaceCamp, til sin Mack. Du trenger da ikke å kjøpe en pc! Men en venn med pc (og som er datakyndig), kan sikkert hjelpe. En annen ting er, hvis du har kjøpt (ikke pirat kopi) de "gamle" kartene, kan sikkert kundeservice hos Garmin hjelpe deg. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tiur3 said:

Undrer også på hvorfor Miramara ikke kan laste ned siste verson av BaceCamp, til sin Mack. Du trenger da ikke å kjøpe en pc! Men en venn med pc (og som er datakyndig), kan sikkert hjelpe. En annen ting er, hvis du har kjøpt (ikke pirat kopi) de "gamle" kartene, kan sikkert kundeservice hos Garmin hjelpe deg. Lykke til. :)

PC var upresist, hvis jeg sa det. Jeg mente "ny datamaskin" som nymotens drit virker bedre på enn dette gamle saken som ikke noen oppdateringer fungerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miamaria skrev:

PC var upresist, hvis jeg sa det. Jeg mente "ny datamaskin" som nymotens drit virker bedre på enn dette gamle saken som ikke noen oppdateringer fungerer på.

Uten at jeg er ekspert, så tror jeg du må benytte rett metode. Da går det nok, med din gamle mack også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Miamaria skrev:

Eureka! Omsider demret det – jeg hadde jo lagt det på minnekortet, men det virket ikke. Jeg måtte selvfølgelig lage en mappe som heter Garmin, og legge fila der. Vips – virker. (y) Riktignok bare det gratiskartet så langt, men det er jo allverdens mye bedre enn ingenting. :D Takk for all hjelp, nå er den høvelig oppe og går.

Gratulerer. Da har du alt på stell høres det ut som.

Bare et spørsmål. Hvilke kart ser du i Basecamp når gps'en ikke er tilkoblet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I BaseCamp har jeg Topo Adventure-kart, 14, 15 og 16. Og OSM Topo summer Norway, som jeg tror sikkert er et sånt gratiskart. Og så klart "Globalt kart", som ikke er noe kart foruten i navnet.

– Men det gratiskartet som jeg nå har på GPSn har jeg lastet ned fra nett på nytt, det er ikke samme fila som BaseCamp bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miamaria skrev:

I BaseCamp har jeg Topo Adventure-kart, 14, 15 og 16. Og OSM Topo summer Norway, som jeg tror sikkert er et sånt gratiskart. Og så klart "Globalt kart", som ikke er noe kart foruten i navnet.

– Men det gratiskartet som jeg nå har på GPSn har jeg lastet ned fra nett på nytt, det er ikke samme fila som BaseCamp bruker.

Da er det jo bare  laste over Topo Adventure kartene, fra BaceCamp og til gps enheten. Men, helst til et nytt (el. tomt minnekort) minnekort. Sikkert greit å forholde seg til en karttype og lære å bruke dem og den nye gpsen, før du roter med flere karttyper. Og har du de rette kartene, så trenger du vel ikke mer.

Anbefaler deg foreløpig, å forholde deg en karttype og det som kan behandles i BaceCamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg har fått gratiskartet til å fungere ved å legge det over til minnekort med Garmin-mappe, så har jeg jo allerede motbevist at man MÅ bruke BaseCamp for å få kart over. Trøbbelet nå er at de kartene jeg har i BaseCamp ikke er samme type fil, og de fungerer altså ikke bare ved å legge dem over til selve GPSn. Om det går ved å legge dem på minnekort testes i ettermiddag - men det vil jo være litt rart, ettersom det er slått fast at disse .gmapi-filene ikke skal fungere. Skjønner det kanskje er litt uenighet om det? Nuvel, jeg tester i ettermiddag så det vil vise seg hvem som har rett.

Gratiskartet ser ellers så dårlig ut at jeg absolutt fortsatt er interessert i skikkelig kart. Funker greit til hint, men når øyer med lykt på mangler helt, så er det ikke rare greiene, dette.

Tilføyelse: Det er nå testet å legge .gmapi-filene over på minnekortet isteden, det funket ikke det spøtt bedre. Så at det "bare" er å legge disse over, er bevist feil.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gmapi-filer går ikke. Hvis du skal legge over en kartfil som gps'n skal forstå så må den være i riktig format, samme format som den du lastet ned fra frikart.no.

Basecamp, i de versjonene som jeg kjenner til, kan lage en slik fil, og denne filen kan Basecamp sende til en gps, minnebrikke eller usb-penn.

Hvis du velger en av listene til venstre i Basecamp og velger "Send til enhet" dukker det ikke da opp en dialogboks der et av alternativene er overføring av kart? Når du sender spor til gps'en er heller ikke der en dialogboks med flere alternativer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nei. Jeg kan velge mellom å sende ruter, spor, veipunkter og geokodete bilder, egendefinerte kart og Birds-eye-bilder, og sende kart med Mapinstall når jeg er ferdig.

Det er bare det at det virker ikke. Når jeg trykker på det med kart får jeg beskjed om at det er ingenting å sende. Selv om BaseCamp fint klarer å se disse kartene på Macen.

Så om det er et annet sted jeg får gjort dem om først, kanskje? Men hvor er det da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt MapSource til å overføre kart til min Oregon, men nå har jeg sett litt nærmere på BaseCamp, og det er tydeligvis en annen prosedyre for å installere kart på GPS fra det programmet. Ifølge hjelpefila til Basecamp er dette måten å gjøre det på:

To install maps onto your GPS device:

1. Connect your GPS device to your computer. For more information, see the owner's manual for your device. The name of your device appears in the Library and Device area.

2. In the Library and Device area, right-click the Internal Storage folder below the device.

3. Click Install Maps.

4. Follow the instructions in the MapInstall wizard to complete the installation.

Det fungerte på min Oregon 400. Kartene legger seg i det interne minnet.
For å få kartene til å havne på SD-kortet fant jeg en annen metode. Jeg prøvde med TOPO Experience Pro 30, men det skal gå med Adventure-serien også. Først brukte jeg programmet Garmin GMAP Tool for å sette sammen alle kartene jeg har (hele Norge), til en eneste fil. Denne fila må hete gmapsupp.img. Så lagde jeg en mappe på SD-kortet som heter Garmin, og kopierte gmapsupp.img dit ved hjelp av vanlig filverktøy, altså uten å gå via BaseCamp. Den fila er på nesten 1 GB, og dekker hele Norge i 1:50.000. Fungerer perfekt. Det er mulig GMAP Tool ikke finnes for Mack, så du må kanskje finne en bekjent med Windowsmaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.4.2016 at 22.15, Miamaria skrev:

Når jeg prøvde nå med både spor og kart så kom det ingen feilmelding. Men det gikk ikke noe kart over, likevel.

Her skulle det kommet opp en ny boks med et rutenett der du kan velge hvilke enkeltkart du vil overføre til gps. Hver kart-CD inneholder som regel ca 20 enkeltkart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har kjøpt ny gps og topo kart på SD brikke og sliter med å få kart inn på gps. Jeg har lastet ned BaseCamp og får åpnet kartet der, men får ikke overført det det til gps. Kartet vil forøvrig heller ikke åpne seg ved bruk av kort i gps. Nå vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer, da dette er første gangen for meg, men jeg hadde håpet på å legge flere kart lokalt inn på gps slik at jeg ikke er avhengig av å ha kortet (som kun inneholder trøndelag) installert. Jeg burde selvsagt plaget support hos garmin med dette, men da de har stengt håper jeg på hjelp fra noen her inne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.