Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sovepose under 2000kr


Anbefalte innlegg

Heisann :D

 

Er ny på dette forumet og tenkte å investere i en ny sovepose. Lurte derfor på om det er noen som har erfaringer eller tips om soveposer som kan være aktuell?

 

Er bare 16 år og ca 170 høy så, tenkte ikke å legge mer en rundt 2000kr eller mindre i soveposen.

Har kjent flere ganger mens jeg er på turer at jeg er lettfryst. :D Og ønsker en sovepose som er lett og tar lite plass i sekken.

 

Skal sies at jeg har 15% på fjellsport nå for tiden ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Ferrino Lightec 900 Duvet hos din Sport i Førde.

Fikk den for 1900.- for to uker siden. Har ikke prøvd den mer enn en natt foreløpig, men fikk den anbefalt av en kjenning.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få noen dugelige tips så er det viktig å vite hvilke temperaturer du har tenkt til å bruke posen. For eks en standard 3 sesongs pose ned til 5-10 minus funker greit på fjellet også på høsten. Det er også greit å vite hvor viktig vekt og volum er for deg. Det er da snakk om fiber vs dun. Du kommer nok til å få noen sprikende anbefalinger her. Jeg mener at det da koker ned til hvor langt du går på tur. Skal du på kortere helgeturer så er det greit med en standard fiberpose. F.eks Helsport Alta er en god pose med et stort bruksområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å bruke posen mest på sommertemperaturer. Hadde en 3 dagerstur i fjor da jeg lå i lavvo. Det var fryktelig varmt. slik som på dagtid var det rundt 26 grader  :D Men er ikke helt sikker på hva temperaturen var om natten...men trur at den krøyp mot null kanskje  :)

Når jeg vanligvis går på tur, går jeg ikke spesielt lang. Bare noen par kilometer.  :D

 

Skal sies at jeg prioriterer vekt og volum veldig høyt! 

Har testet ut Hesport Alta og det virket som det var en god sovepose. 

Men..Jeg syns at den er litt tung. Står på xxl.no at den veier 1.6 kilo. Det er litt mye.. eller ikke?

 

Håper på svar  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har du sett på Helsport Trollheimen Lt?

Lett sovepose som går til -3º. Jeg liker spesielt at den er vanntett i fotenden og har antiskli på baksiden samt en lomme til å ha pute hvis man ønsker det. Jeg kjøpte min hos villmarksbutikken.net til 1299,-.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne her som går ned til -1 (LIM)? 770 gram for personlengde opp til 180cm må vel vera lett nok? Tilbud til 1599kr

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-lahar-spring.html

 

Eller denne som går ned til -7(LIM) vekt 1050gram for 180cm versjonen. Trekt ifra 15% rabatt så kjem du under 2000kr. GMax har forresten denne på tilbud til 1999kr.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-lahar-3-season.html

 

Vil du ha syntetisk så er jo denne eit sikkert valg. -5 (LIM)Vekt 1500gram for 180cm modellen. 1000kr

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-kompakt-3-season.html

 

Skal du ha ein syntetisk pose til 2000kr så er desse ofte berekna til kaldare bruk og dei blir betydeleg tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vil du ha syntetisk så er jo denne eit sikkert valg. -5 (LIM)Vekt 1500gram for 180cm modellen. 1000kr

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/ajungilak-kompakt-3-season.html

 

 

 

Jeg har lige købt denne for omkring 700-800 kr på xxl - det er en fantastisk pose til prisen synes jeg. Har kun sovet i den 5-6 gange dog, og slet ikke i kolde temperaturer. Men hvis ellers komfort-temp passer, så er den rigtig fin synes jeg. den kan komprimeres ganske godt, men selvf. ikke som en sommerpose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar :) 

 

Bassbone: Nei jeg har ikke sett på den, men skal selføgelig sjekke den ut ;)

 

Interbond: Mange gode tips til soveposer her. :grin: Skal se om jeg får til å bestemme meg :P

 

Simon: Takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt meg Ajungilak Lahar Spring!. Virket som en enormt lett sovepose :shock: . Komfor tempen gikk til -1 som virket perfekt. :D

 

Hva skulle jeg ha gjort uten dere ??

 

Takk igjen for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Nå har du forhåpentligvis rukket å teste denne en del. Fornøyd ? Passende pose til barmark sesongen ? (april - oktober)

Hvordan er lengden på denne ? Jeg er 179,5 - burde jeg gå for 195 eller holder det med 180 ?

 

 

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soveposen er god den. Ikke noe spesielt å utsette på. Bortsett fra at den røyter litt gjennom sømmene, men det er ikke mye. Det sies at glidelåsen kan være litt "vrang" til tider, men jeg har ikke opplevd det. Posen er perfekt for barmark sesongen! Underlaget jeg bruker er Exped Synmat bare så du vet det :-) Denne kombinasjon passer perfekt for det bruket jeg bruker den til iallefall. 

 

Vet ikke helt om du er utvokst,  men om du holder lengden, så ville jeg kanksje valgt 180cm. Selfølgelig avhegig om det er med utstrakt fot... Var faktisk vanskelig å avgjøre. Er selfølgelig sikkert å gå for en 195, da du kan "krype" mere ned i posen. Vet ikke om du er gramjeger, men 195 er både tyngre og pakker mer i sekken. Det anbefales at soveposen ikke skal være for lang å da....grunnet at det ikke skal danne seg "kalde områder", men om du kjøper 195 så kan jeg anbefale deg å "brette" den om du ikke viste det fra før av. 

 

Du blé sikkert mer usikker nå  :D . Men uansett hvilken lengde du velger, så er det iallefall en skikkelig god sovepose. Lykke til  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

jeg blir overasket om jeg plutselig begynner å vokse igjen nå. Det passer litt dårlig.

 

Det ble en lahar 3-season 195, så får vi håpe det ble riktig valg. Fant ut at det er bedre med for varm enn for kald pose. Blir fort ned mot null grader over 7-800 meter i august og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.