Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ekspedisjonssekk!?


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å velge en sekk som kan passe til mitt formål, og har i grunn for lite kunnskap om hva som finnes på markedet. Jeg skal være på tur i 30 dager, og trenger en sekk som tåler vekt opp mot 30 kg. Tror dere at det holder med en sekk på 95 liter, eller må jeg opp i størrelse? Jeg skal tross alt ha med meg mat for 14 dager i slengen, fiskeutstyr (sluk og flue), telt og alt som følger med av kokeapparat osv, klær for snaufjellet osv. 

 

- Sekken bør ha sidelommer

- Sekken må enten ha avtagbare sidelommer eller topplokk

- Jeg er 191 cm på strømpelesten. 

- Jeg har historie med ryggproblemer, så bærekomfort er viktig. 

- Jeg er slank, og har hatt problemer med gnagsår på hoftekammene etter ryggsekk, stiller altså krav til komfort på hoftebeltene. 

- Åpning i top, foran og i bunn er å foretrekke. 

- 2-delt hovedrom? 

- Jo lavere egenvekt jo bedre. 

- Bør tåle vekt opp mot 30 kg. 

 

Jeg er åpen for mange forslag, og takker for all hjelp jeg kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange muligheter i det segmentet.

Men med tung pakning over lang tid bør sekken være solid. Så det blir noe egenvekt på sekken uansett.

Selv har jeg valgt Norrøna Recon Pack. Stor sekk med ganske høy egenvekt pga ramme. Men utrolig stabil og sitter som limt på ryggen. Og veldig bra hoftebelte.

Første turen gikk jeg 3+3 timer med den på sti over 2 dager med startvekt på 27 kilo. Føltes bedre enn gamlesekken med 20 kg.

Bergans Alipinist som nevnt over. Selv valgte jeg vekk den da hoftebeltet var litt vel stort for meg. 71N bruker de og har jevnt 30 kilo gjennom hele porgrammet.

Andre er store sekker fra Gregory, Arctyryx. En del tilbud på Gregory på Sportsnett om dagen.

Osprey har ange fine sekker med bra detaljer i tillegg til at de er lette. F.eks veier Osprey Xenith 105 bare 2,6 kilo. Dog synes ikke jeg merket er det beste hvis man skal bære veldig mye tungt. Xenith kan gdog være verdt en titt da det er en helt ny modell jeg bare har testet i butikk, der var den veldig god med 20 kilo.

Helsport har sin modell Spitsbergen, veldig gunstig i pris. Av erfaring med en tidlligere Helsport sekk så mangler de litt når det skal bæres tungt.

Du må uansett ta deg en tur å teste de forskjellig. Ingen sekk passer alle like godt.

F.eks testet jeg Norrøna Para Ranger(nesten lik Recon men uten ramme)men den passet ikke min rygg i det hele tatt selv om Recon Pack satt som et skudd.Jeg erlitt svai i ryggen så mulig det var forskjellen. Kanskje Para passer deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Arcteryx Bora 95, den har alt du ramser opp, men kun en sidelomme (som forsåvidt ikke er på siden men bak på sekken). Brukt den over flere dager med en totaltvekt på 37-38kg noe som går helt fint. Topp bærkomfort og med gode pakkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Arcteryx Bora 95, den har alt du ramser opp, men kun en sidelomme (som forsåvidt ikke er på siden men bak på sekken). Brukt den over flere dager med en totaltvekt på 37-38kg noe som går helt fint. Topp bærkomfort og med gode pakkemuligheter.

Jeg har en Bergans 95-liter Trollhetta fra før. Den synes jeg er for liten med sine 5800 cubic inches. Boraen ligger på rundt 6000 CI, og det blir nok dessverre litt lite synes jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Verdt å teste Gregory. For min del er det de beste anatomiske sekkene jeg har prøvd. Her har du modellene Palisade (80L) og Whitney (95) med samme bæresystem, også har de en som heter Denali Pro som er deres ekspedisjonsmodell. De kan prøves på Oslo Sportslager, vet ikke hvor de ellers finnes i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans 95-liter Trollhetta fra før. Den synes jeg er for liten med sine 5800 cubic inches. Boraen ligger på rundt 6000 CI, og det blir nok dessverre litt lite synes jeg.. 

 

Ok, hvis boraen blir for liten så kanskje vurder Bergans Powerframe, den er såvidt jeg husker på 130l og med god bærekomfort. Har bare prøvd den med særlig vekt en gang, men har ingen vonde minner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans 95-liter Trollhetta fra før. Den synes jeg er for liten med sine 5800 cubic inches. Boraen ligger på rundt 6000 CI, og det blir nok dessverre litt lite synes jeg.. 

 

En anselig slump av de literne i Trollhetta 95 ligger i dagstursekken foran(om sekken din er en av de årsmodellene). Kan være verdt å ta med i betraktningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Mitt förslag är att du tittar på Klättermusen, de har två ryggsäckar i storlek 100 liter. Det följer inte med några fickor men det går att köpa till. Den ena har rullstängning och därför inget topplock. Det har den andra och det är löstagbart. Vikten är för sin storlek låg och Klättermusen är kända för att vara slitstarka och komfortabla att bära.

http://www.klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=SEK&id=105&modell=Unisex&produktGrupp=Skal&produktKategori=Ryggsäck

http://www.klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=SEK&id=136&modell=Unisex&produktGrupp=Tillbehor&produktKategori=Ryggsäck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra at du skal på lang tur! Kjenner jeg blir litt misunnelig, må dessverre dele opp mine tre uker på to turer.

Du nevner ryggproblematikk. Har du tatt takhøyde å gå korte etapper i begynnelsen, for så å øke på etterhvert? Kan også være lurt å trene mye mage før en slik tur.

Dette vet du sikkert, men kan ikke la være å nevne det. Husk ekstra hoftebeltespenne og repkit til sekken. Får du problemer med sekken er det en stor utfordring.

God tur, og gleder meg til en fyldig turrapport!

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra at du skal på lang tur! Kjenner jeg blir litt misunnelig, må dessverre dele opp mine tre uker på to turer.

Du nevner ryggproblematikk. Har du tatt takhøyde å gå korte etapper i begynnelsen, for så å øke på etterhvert? Kan også være lurt å trene mye mage før en slik tur.

Dette vet du sikkert, men kan ikke la være å nevne det. Husk ekstra hoftebeltespenne og repkit til sekken. Får du problemer med sekken er det en stor utfordring.

God tur, og gleder meg til en fyldig turrapport!

Nikke.

Ja, det blir utrolig spennende. Jeg har oppfølging av manuellterapeut frem mot avreise, og har trent en god del for å bedre ryggproblemene. Om det er nok, det vil vise seg. Det blir nok å gå kortere etapper i begynnelsen for gå meg i form og bli vant til påkjenningene. Tusen takk for tipsene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har gått 2 uker på en forsyning, brukte da en Gregory Denali Pro på 105 Liter, (Lang utgaven er 114L)

Dette var mer enn nok plass, jeg kjøpte noe mat på turisthytter, men det trur jeg du henter inn med fiskestanga:)

Spørs litt hvor langt du skal gå, men ville helt klart prøvd å holde vekta nede, eventuelt korte dager i starten til du får spist av litt vekt og blitt vandt til sekken.

Er det slik at ryggen kommer til å plage deg så bør du prøve en pakkramme sekk, den er mye enklere å pakke "rikitg", den fordeler vekta mye bedre enn en anatomisk sekk.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det skulle være muligt at få utstyr til 2 uker ned i en 95 liter sek. Jeg har været på 10 dages tur over 4000 meters højde med alt utstyr og mat i en 55 liters sekk, havde dog underlaget uten på. 

For at få dette til skal man dog være extremt opmerksom på hvad man har med sig. Mit telt var et Akto fra Hilleberg og min sovepose var en Ultralite fra Western Mountaineering. Dog var min brender en optimus nova+ som flyder en del og vi havde ikke frysetørret mat med men vanlig mat. Noget som selvsagt fylder og vejere en del. De første dagene skulle alt lægges i sekken på helt ret måte for at få plass til alt men derefter gik det bedre. 

Og den gamle regle om at man fylder den sekk man har gelder forsat, hvor irriterende det end kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det skulle være muligt at få utstyr til 2 uker ned i en 95 liter sek. Jeg har været på 10 dages tur over 4000 meters højde med alt utstyr og mat i en 55 liters sekk, havde dog underlaget uten på. 

For at få dette til skal man dog være extremt opmerksom på hvad man har med sig. Mit telt var et Akto fra Hilleberg og min sovepose var en Ultralite fra Western Mountaineering. Dog var min brender en optimus nova+ som flyder en del og vi havde ikke frysetørret mat med men vanlig mat. Noget som selvsagt fylder og vejere en del. De første dagene skulle alt lægges i sekken på helt ret måte for at få plass til alt men derefter gik det bedre. 

Og den gamle regle om at man fylder den sekk man har gelder forsat, hvor irriterende det end kan være

Skjønner at jeg blir nødt til å prøvepakke i den gamle Trollveggensekken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.