Gå til innhold
  • Bli medlem

Regler for fiske.


larka

Anbefalte innlegg

Friluftslivet er underlagt mange lover, forskrifter, regler og forordninger. Disse er for det meste hjemlet i ulike friluftslover. En  viktig lov er Fjellova, eller "Lova om rettar og lunnende i statsallmeningen." I forvaltninga av denne loven er fjellstyra et viktig organ. Bl.a. fastsetter de regler for fiske innen deres myndighetsområde. En ting som alltid har undret meg er hvorfor de er så restriktive når det gjelder oterfiske. Ofte er det tillatt for innenbygdsboende, men er du utenbygds fra er det bare stangfiske som er tillatt. Jeg kan forstå at det i noen tilfeller er nødvendig å forby dette fisket, men i all hovedsak blir det vel fisket ganske få døgn i de fleste vann her i landet. Jeg savner ofte å kunne rusle med oteren langs vannet, men dessverre er mulighetene begrenset. Er dette egentlig en nødvendig begrensning på utøvelsen av fiske og friluftsliv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nok en regel som burde lempes på i mange områder. Det fiskes generelt for lite i vann og innsjøer i Norge. Resultatet blir ofte en småfallen fiskebestand der vann med tusenbrødre dominerer.

 

Statsskog har bl.a. gitt gratis fiske opp til fylte 20 år på sine områder, så vidt meg bekjent, som gulrot for å få ungdommen ut å fiske. Det er jo heller ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere årsaker til forbud mot/begrensning av oterfiske.

En er at oterfiske fra gammelt av ble sett på som matauk på lik linje med garnfiske, og derfor var forbeholdt de lokale.

En annen årsak kan være at oterfiske gir en fangst med reltivt høy gjennosmsnittsvekt, noe som gir et uheldig uttak av gytendemoden stamfisk.

Fiskeforvaltningen her i landet har heldigivis smått begynt å innse at opplegget med minstemål er feilslått, og innført maksmål i stedet. Foreløpig er det kun noen få steder dette gjelder, men forhåpentlig kommer flere etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at oter heller gir lavere snittvekt enn slukfiske. Tror regelen er der på grunn av at oter under gitte forhold kan være veldig effektivt sammenlignet med vanlig stangfiske.

Er helt enig i at oter godt kunne vært tillatt flere plasser. Er utrolig mange vann med alt for mye og liten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er en viss logikk i at oter er mer effektivt enn f.eks stangfiske da man fisker med oppheng av flere fluer på samme line, gjerne +5stk. For det andre kan man avfiske et større område ved å bevege seg, samt at man også kan avfiske områder langt ut på vannet.

I punkt 1 ser vi at det fiskes med "et bruk", men effektivt så er det altså flere fluer som gjør jobben. I noen vassdrag er det regler som sier noe om en stang/bruk pr mann etc. Her oppstå det nok noen gråsoner med oter.

I punkt to kommer trolig dette med oterens effektivitet inn. En stang, flue eller sluk, er logisk nok ingen match mot en godt rigget oterfjøl. Dette har jeg opplevd selv, og jeg ble totalt utfisket på en tur i Skibotn området.

Det kunne jeg leve med, for det er ikke derfor jeg er på fisketur. Når det gjelder hvordan man praktisk gjennomfører dette når også andre fisker ved samme vann er en annen sak. Man har ikke utvidete rettigheter med oter. Dette forsto ikke denne karen, som mente at vi fire andre burde flytte oss eller stoppe å fiske slik at han kunne passere.

Dette er ikke enestående for oterfiskere, for jeg har jaget nærgående stangfiskere også, men det oppleves litt annerledes når noen skal forbi med noe som "bråker" mye i vannet. Man mister lissom litt troen på "sitt" område når noen har avfisket det med med flere fluer på en gang.

Et sentralt spørsmål kan være om oterfiske kan regnes som sportsfiske?

Jeg kan ikke se for meg at en oterfisker skal være noe mindre interessert i storfisk enn meg. Jeg slipper gjerne ut fisk. Gjør oterfiskere også det?

Jeg synes det er noe "matauk" aktig over oterfiske. Ansvar for stell av småfiskvann ligger på grunneier, hverken stang eller oterfiskere oppsøker slike vann for kultivere, jeg kjenner hvert fall ingen slike fiskere.

Nikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Oterfiske er langt fra like sportslig som stangfiske...

Men hver sin smak ved valg av fiskemetode, så lenge fisken frivillig biter på (jeg et motstander av garn så lenge det ikke dreier seg om kultivering). Jeg har fisket med oter en gang og fikk en storing da, men jeg foretrekker stangfiske pga sportsligheten. Jeg har ingen motforestillinger mot oterfiskere. Jeg mener at ordet matauk har fått et alt for tabumessig preg over seg pr dags dato. I relativt store fjellvatn, langt fra folk og med gode produksjonsforhold er det ingenting galt i å fiske sekken/pulken full. Å ause av en rik natur gir mye glede, sjøl om man får kjøpt mat på butikken også.

Og for å nevne Skibotnområdet:

Der et hundrevis av fjellvatn og det er nesten ingen som fisker der lengre. Jeg kan røpe som så at det er gode muligheter for å få storrøye på mange kilo! Og om noen oterfiskere tar seg turen dit så er det vel og bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Der et hundrevis av fjellvatn og det er nesten ingen som fisker der lengre. Jeg kan røpe som så at det er gode muligheter for å få storrøye på mange kilo!"

 

Hvorfor tror du jeg fisker der da;-).

 

Jeg mener at oterfiskere bør ta hensyn til andre fiskere. Det betyr isåfall "å snu i tide". Konkret kan ikke personen kreve, eller utad forbanne seg over at jeg har brukt 15-20min på å ha vadet meg til en gunstig plass, for så å få oterfjøla i bakenden.

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Ja selvfølgelig burde de ta hensyn til andre fiskere. Det eneste jeg mener er at utstrakte forbud mot oterfiske er meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.