Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus eksploderte!


Anbefalte innlegg

Ser at nyheten ligger litt malplassert i "primussamletråden". Jeg mener en hendelse som dette fortjener egen tråd.

Nå er det enda uklart hvordan dette skjedde helt konkret, men det er ihvertfall en påminnelse om at det må utvises forsiktighet med fyring av primus, utendørs såvel som innendørs.

 

Gjelder nok Optimus 111, som Forsvaret fortsatt i stor grad bruker. Noen enkeltavdelinger bruker andre typer, men ettersom det er snakk om Heggelia Leir/Sambandsbataljonen, er det nok 99% sikkert Optimus 111.

 

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article6691557.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er rødspritflaska som laget ulykken og ikke primusen, har flasken blitt antent på en eller annen måte. Klassikeren er å helle rødsprit fra flasken på forvarmingskaret på primusen mens det fortsatt brenner i den. Når det er varmt er det veldig vanskelig å se flammene til rødspriten. Og det er varmt nordpå nå. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Desverre. Eneste måten å være sikker på i en slik situasjon er å holde handa over brenneren for å kjenne om det brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forvarmer du en parafinbrenner med, da?

Jeg går fortsatt for rødsprit til forvarming av parafinbrenner, men det er jo snakk om både erfaring og kunnskap for å unngå å helle rødsprit på en for varm brenner. Det er jo lett å være litt utålmodig.  Det sikreste da må være tørrsprit eller esbit eller sprit på tube.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forvarmer du en parafinbrenner med, da?

Hei

 

jeg bruker alltid parafin, som regel tennveske, men i blant også fritidsparafin eller enn og en blanding av disse på min Optimus Nova. Fyringsparafin lukter for ille men er ellers OK.

 

Jeg pumper ca. 22  slag med pumpen, slipper noe parafin ut så veken er våt + litt mer ( godt 6 sekunder). Så tenner jeg på. Når vekeflammene er ved å dø ut åpner jeg langsomt noe for regulatoren og lar brenneren gå seg ennå varmere.  Tenner hver gang i hvert fall ned til minus ca 22 grader.

Dermed slippe jeg å ha ekstra rødspritflaske med.

 

Hilsen Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, er jo betryggende å høre at troppen får krisehjelp, får håpe de aldri får oppleve krigshandlingene de trener til.....

 

 

Forsvaret har det med å kalle inn psykologer og prester til smått og stort for å rettferdiggjøre den solide lønna de gutta får. Det vet jeg etter mange år i systemet. Særlig prestetjenesten i Forsvaret.. Rister på hodet av hele greia. En vits! Nok avsporing. I denne situasjonen hadde det holdt i massevis å kjøre en debrief med snakk om hendelsesforløp fra de som  bevitnet hendelsen, samt at troppsbefal orienterte sine soldater om situasjonen med han som blei hardest skadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt rødsprit til forvarming av min Optimus 111. En liten spruteflaske med en liten rødspritskvett i brukes når jeg skal fylle forvarmingsskåla. Da blir det ikke rare smellen dersom ting skulle ta fyr. Er generelt ganske forsiktig når det kommer til primusfyring, men man vet aldri. Uhell kan skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forvarmer du en parafinbrenner med, da?

 

Vel, tull blir det for meg siden jeg la parafinen på hylla for 20 år siden og bare fyrer med bensin.

Noen pump, åpne forsiktig så det kommer bensin i forvarmingssskåla. Tenne på og la det brenne nesten ut.

Åpne for mer bensin og brenneren går.

All in one.

Men for all del, bare fortsett med rødsprit mm.

Men det smeller av og til..... :???:

Husker et helt 7 mannstelt med utstyr gikk opp i flammer pga rødsprit da jeg var i forsvaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tull blir det for meg siden jeg la parafinen på hylla for 20 år siden og bare fyrer med bensin.

Noen pump, åpne forsiktig så det kommer bensin i forvarmingssskåla. Tenne på og la det brenne nesten ut.

Åpne for mer bensin og brenneren går.

All in one.

Men for all del, bare fortsett med rødsprit mm.

Men det smeller av og til..... :???:

Husker et helt 7 mannstelt med utstyr gikk opp i flammer pga rødsprit da jeg var i forsvaret.

 

Ja til bensin blir det vel ikke mye vits. Som @dsk sier, med kunnskap og erfaring skal det mye til før slikt skjer med rødsprit. Her var det nok en kombinasjon av mangel på kunnskap/erfaring og uflaks, med veldig uheldige følger. For min del tror jeg ikke rødsprit/parafin er mindre trygt enn bensin. Får du en bensinlekkasje på en brenner som går er det mer kritisk enn om det samme skjer på en parafinbrenner. Nylig var det en tråd om en enveisventil som ikke fungerte på en Omnifuel, som resulterte i at drivstoff lakk ut pumpen. Litt skremmende at produsenten selv, i en offisiell instruksjonsvideo, bemerker at dette kan skje. Hvis enveisventilen låser seg mens man pumper ekstra trykk etter tenning er det ikke mye som skal til før ting kan ta fyr om bensin brukes.

 

Denne saken minner oss på om å utvise forsiktighet med primusbruken vår. Type drivstoff spille vel egentlig ingen rolle, og bør ikke bli en falsk hvilepute for rutiner rundt fyring. Alle drivstofftyper har fordeler og ulemper, og både mennesker og utstyr kan svikte. Håper alt går bra med soldaten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til bensin blir det vel ikke mye vits. Som @dsk sier, med kunnskap og erfaring skal det mye til før slikt skjer med rødsprit. Her var det nok en kombinasjon av mangel på kunnskap/erfaring og uflaks, med veldig uheldige følger. For min del tror jeg ikke rødsprit/parafin er mindre trygt enn bensin. Får du en bensinlekkasje på en brenner som går er det mer kritisk enn om det samme skjer på en parafinbrenner. Nylig var det en tråd om en enveisventil som ikke fungerte på en Omnifuel, som resulterte i at drivstoff lakk ut pumpen. Litt skremmende at produsenten selv, i en offisiell instruksjonsvideo, bemerker at dette kan skje. Hvis enveisventilen låser seg mens man pumper ekstra trykk etter tenning er det ikke mye som skal til før ting kan ta fyr om bensin brukes.

 

Denne saken minner oss på om å utvise forsiktighet med primusbruken vår. Type drivstoff spille vel egentlig ingen rolle, og bør ikke bli en falsk hvilepute for rutiner rundt fyring. Alle drivstofftyper har fordeler og ulemper, og både mennesker og utstyr kan svikte. Håper alt går bra med soldaten!

Jo det er vits med bensin også. Når jeg forvarmer med bensin på min Whisperlite ligger det igjen et tynt flak med sot under brenneren. Dette faller ofte av når jeg pakker den ned og det blir mye dritt. Jeg forvarmer med rødsprit for å unngå dette.

 

EDIT: Forvarmer med rødsprit på Svea også men ikke på Omnifuel. På Svea av praktiske årsaker og på Omnifuel blir det ikke så mye sot så da dropper jeg rødsprit.

Endret av _OS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er vits med bensin også. Når jeg forvarmer med bensin på min Whisperlite ligger det igjen et tynt flak med sot under brenneren. Dette faller ofte av når jeg pakker den ned og det blir mye dritt. Jeg forvarmer med rødsprit for å unngå dette.

 

 

 

Har hatt min MSR Whisperlite et par måneder nå, og vurdert å gå over til forvarming med rødsprit sjøl, nettopp pga det du skriver. Ikke det at jeg anser det som et kjempeproblem (pleier å blåse vekk verste sotfilmen, det er jo ikke store mengder..). Men læll, det er jo reinere med rødsprit.

 

Har for øvrig fyrt 111 gjennom mange år i kampavdelinger i Forsvaret.. Aldri hatt/sett uheldige episoder med rødspritforvarming i mine avdelinger. Alt går på å utvise varsomhet, fornuft, og ikke minst drille nok! Få det i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at vi bruker ulike brennere av ulike årsaker. Det finnes vel heller ikke en eneste løsning som er helt sikker. Det var en tilsvarende ulykke i en barnehage for noen år siden med et spritkjøkken.   Når jeg bruker en primus hvor det er nødvendig å forvarme med noe annet enn det som er på tanken, ja da bruker jeg en rødsprit/metanolblanding (80/20) for det soter ikke.  Hadd jeg vært speiderleder, så ville jeg nok at vi skulle brukt sprit på tube, eller noe annet som ikke "eksploderer" så lett.  På den annen side kunne jeg godt tenkt meg å laget sprit i fast form slik at de hadde det.  Husker ikke helt oppskriften , men rødsprit med ekte stearin varmes til stearinen smelter, for så å røre i en sterk lut vann oppløsning. Røeres til det størkner.  Her er det i hvertfall eksplosjonsfare under kokinga! Men resultatet blir bra. (hvis det ikke smeller)  (Egner seg som utendørsaktivitet med elektrisk kokeplate og evt vannbad.)

 

På den annen side så er jo risikoen sansynligvis lavere for hytteforsikringen ble mye billegere når jeg verken har innlagt vann eller strøm.   (Men da koker jeg jo på primus, bruker parafinlamper og stearinlys mm.)

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.