Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell i slutten av juni


TJF

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg og min 11 år gamle sønn planlegger en tur til Børgefjell i slutten av juni. Jeg har aldri vært der før og trenger noen råd fra dere som kjenner området.

 

1. Hvordan er snøforholdene der på denne tiden? Blir det vått og tungt eller går det greit å ferdes til fots?

 

2. Sønnen min er helt gal etter fisking, hvilket område bør vi satse på dersom målet er å få napp og hvor lang tid tar det å komme seg inn dit?

 

Takk for hjelpen,

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett er slutten av juni altfor tidlig for Børgefjellet, og det gjelder særlig de vestlige delene. Men som Tyranitar er inne på, så er visstnok betydelige områder allerede snøfrie, skal vi tro senorge sine snøkart. Faktisk ser det ut som det er over en måned tidligere enn ifjor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der oppe i forrige uke, og da var det så og si snøfritt opp til 1000 m.o.h - og snøflekker over det (vi var i nordøstlige deler av Børgefjell).  Men høyeste fjellmassivet, Kvigtind, var helt hvit.  I fjor på samme tid var det skiføre godt ut i juni, så det varierer naturligvis. 

 

De fleste går i parken i august eller juli, men som alle her er inne på, så ser det ut til å bli veldig tidlig snøfritt i år. 

 

Har hørt mye bra om fisket fra alle deler av parken, her er det tusenvis av muligheter. Det jeg kommer på i farta er Jengelvatnet, Rotnan, Virmavatnet, Tiplingan. 

 

Bra valg av område! God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi utsetter en uke og satser på første uken i Juli. Hører mange går inn til Saksinvannet fra Sverige. Er det praktisk?

 

Jeg kommer fra Oslo og hadde tenkt å fly til Trheim, leie bil og kjøre til Namsvatnet. Båt over også bevege oss mot vannene i øst. Hva tror dere er mest praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste utgangspunktet er nok Namsvatnet, i og med at det er kortest kjøredistanse fra sør. Båtturen i seg selv er en fin opptakt til fjellturen hvis været er bra. I de sørlige områdene er det naturlig nok også flest folk. Litt lengre er det å kjøre til et utgangspunkt ved Stekenjokkvägen i Sverige, men den store fordelen er at man allerede fra første skritt vandrer i lettgått høyfjellsterreng. Da beveger man seg vestover mot Norge i relativt flatt lende mot de langstrakte fjellsjøene Sipmeken, Jetnamen, Saksen eller Ranseren.

 

Det er også veldig fint å starte fra vest (Villmarksveien, Fiplingdalen) eller fra nord (Susendalen), men selvsagt en noe lengre kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at det er lite snø i år.

Har hatt mange turer i området i det siste. Hadde en tur oppå Bæråsen i forgårs og der var det fortsatt litt is på vatna og jeg vasset i snø i nordhellingene. lenke for å vise bæråsen på kart - http://goo.gl/maps/IkzmM

 

Samene hadde hatt reinsamling med snøscooter natt til 27 mai oppå der. Dette er vest for Børgefjell, men nok sammenlignbart med Børgefjell og Jengelenområdet skulle jeg tro. Men elvene er store nå - og det har vært lite nattefrost.

Har dere vurdert tog til Tomasvann og innfart der i fra? Egentlig ikke så dumt, men kanskje mindre alternativer for å fiske under veis innover - i forhold til Namsvatnet.

Jeg gikk inn Namsvatnet i fjor - http://kjiver.no/borgefjell12.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fin tur inn fra Tomasvatn, bro over Storelva, helt greit fiske i Orrekvatn, og neste stopp er da Jengelvatnet, der er det muligheter for stor ørret.

Gikk selv opp til orrekvatn på den alderen, men kan være fint å campe der, og så gå videre dagen etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp de langstrakte fjellsjøene Sipmeken, Jetnamen, Saksen eller Ranseren

 som er målet for turen. Hvor lang tid bruker man på å gå inn dit fra hhv. Namsvatnet og Stekenjokkvägen?

 

Er det en ide å fly til Østersund og leie bil der? Om ikke annet er man ikke helt utslitt når man kommer frem. 12 timer i bil hver vei er ikke helt ønskelig når man totalt har 4-5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å fly til Namsos og evnt leie bil der. Det tar i overkant av 2 t med bil inn til Namsvatnet. Til Stekenjokk-vegen tar det ca 3t fra Namsos. Gikk inn til Saksinvatnet derifra for flere år tilbake, og mener vi brukte ca 2-3 timer i rolig tempo, men det er jeg litt usikker på. Det er uansett en lettgått og grei tur inn til Saksinvatnet, eller Saksen som flere kaller det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekenjokk-vegen er innfallsporten med kortest gange inn til alle sjøene du nevner: Vestre- og Østre-Sipmeken, Jetnamen, Saksin og Ranseren.

 

 

 

Det var en god ide. Jeg velger det alternativet. Hvor parkerer man langs stekenjokk vegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Du må nesten kjøpe deg et kart, og da skjønner du hvor du skal parkere ut i fra det. Om dere skal gå inn til Sipmeken, parkerer dere ved broa over elva. Det er parkeringsplass der :) Om dere velger å gå inn til Saksinvatnet, parkerer dere på selve Stekenjokk, det er en stor parkeringsplass og infoskilt ved en demning. Dere skulle dit i juli, sant? Bare husk at svenske myndigheter har nedlagt ferdselsforbud fra vegen i hele juni (pga eggtyveri). Sikkert greit å sjekke med dem før avreise, om de skulle utvide det. 

 

Du kan lese litt om det her: http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6650460.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten kjøpe deg et kart, og da skjønner du hvor du skal parkere ut i fra det. Om dere skal gå inn til Sipmeken, parkerer dere ved broa over elva. Det er parkeringsplass der :) Om dere velger å gå inn til Saksinvatnet, parkerer dere på selve Stekenjokk, det er en stor parkeringsplass og infoskilt ved en demning. Dere skulle dit i juli, sant? Bare husk at svenske myndigheter har nedlagt ferdselsforbud fra vegen i hele juni (pga eggtyveri). Sikkert greit å sjekke med dem før avreise, om de skulle utvide det. 

 

Du kan lese litt om det her: http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6650460.ece

 

Takk. Kart er bestilt for lengst, men alltid nyttig å høre med kjentfolk. Da får jeg sjekke om det er lov å gå inn fra Stekenjokk i juli.

 

Thomas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Drar opp i Børgefjell neste uke, så har et kjapt spørsmål til dere som har vært oppi området før.

Ser for meg en to netters overnatting en plass, enten rundt Rotnan eller Ranseren, hvor ville dere campet? Vil ikke ligge i "kø" vil finne en skikkelig fin plass til teltet og vil dra stor fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.