Jump to content
IGNORED

Nybegynner søker telt, sovepose og div

Bergenser
 Share

Recommended Posts

Noe som jeg mener er sentralt er å bestemme seg for om hunden skal være inni teltet eller ligge i fortelt. For meg ble det avgjørende da jeg valgte både sommertelt og vintertelt til bruk under normale forhold.

Jeg ønsker ikke å ha hunden i innertelt. Grunnen er at jeg får søvnen ødelagt av knuffing, snorking og hver gang han bytter plass/flytter seg. Våt hund i telt har jeg også prøvd, ikke noe særlig. En annen ting er at jeg ikke ønsker å lage min mat rett foran snuta på hunden. Det kan også bli vel trangt i små fortelt til hund, utstyr og matlaging. 

Fordelen for min del ved å ha hund i fortelt er at han da styrer tisse/bæsje turer selv siden han vet hvor han skal legge seg etter på. På sommeren kan ha velge om han vil legge seg tilbake i teltet eller ute. Han ligger lenket til f.eks. et tre/stein på utsiden. Han kan da også drikke når han vil. Jeg registrer at andre har hunden med seg inn i teltet. De må da blant annet ta grep i forhold til oppblåsbare underlag og skarpe klør/punktering, samt inn- og utslipp under alle forhold.

Derfor har jeg valgt telt med to fortelt/innganger.(Scarp2) Jeg bærer heller litt ekstra vekt mot mer plass og praktiske løsninger. (315usd=1845kok)

Hidden Content

Hidden Content

Det finner flere gode telt med to innganger/fortelt, blant annet noen amerikanske modeller der man setter opp innerteltet først. Kanskje litt upraktisk i Bergens område;-).

En annen ting er om valg av type teltduk kan bli aktuelt for deg. En tynn/superlight ytterduk vil trolig være mer sårbar for hundens klør. Velger du telt med kraftigere ytterduk er det litt tryggere, men vekta går opp. Jeg har ingen hoppende, tyggende utbryterkonge i min hund, derfor tok jeg sjansen på et telt med tynn ytterduk til sommerbruk.

Så hvis du kan si noe om hvor du ønsker hunden, så er det litt lettere å anbefale telt.

Når det er sagt kan kanskje en kombinasjon av disse to produktene være interessant?

Hidden Content

Hidden Content

Da øker vekten, men da får man også et praktisk uteareal. Skal du under tregrensa, kan du droppe ekstra stenger/plugger til tarpen. Det lager du selv av naturens råvarer. Da har du en flott kombo på litt over 2kg.

Nikke

Nikke.