Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner søker telt, sovepose og div


Bergenser

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har i flere år tenkt på å få meg litt mer tur-gåing enn dagsturer. Er lærling, så økonomien er ikke verdens beste. Har ikke kjempehast med å handle utstyr, kan gjerne vente litt på evt gode tilbud.

 

Turene blir nok ikke lengre enn ett par, tre dager. Tenker fredag til søndag blir det lengste jeg kommer til å være ute, iallefall det som er planen nå :)

Er ikke noe glad i vinter/snø, så ett telt som er beregnet til vår/sommer/høst er nok. Har kjøpt katten i sekken før på ting, så vet av erfaring at kjøper jeg noe av råtten kvalitet, så blir det ikke brukt mer enn en gang. Bor i Bergen, så klimaet er generelt fuktig.

 

Har sett litt på Ringstind 2, som XXL har til 2999,-, og Skjervøy 2+ til 2499,-. Noe i den duren, 3000 er maks av det jeg har lyst/råd å betale for telt i denne omgang. Gjerne mindre.  Trenger jo sovepose og liggeunderlag i tillegg. Er det stort sett god kvalitet på det, slik at jeg ikke "kan" kjøpe feil, eller noen som har gode tips?

 

Kunne gått for 1manns telt, men i og med at hunden blir (foreløpig eneste) turvenn i teltet, så har jeg lyst på litt ekstra plass. Stor fordel om teltet er relativt kjapt å sette opp, og innsiden ikke blir dørgandes vått under oppsetting.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som jeg mener er sentralt er å bestemme seg for om hunden skal være inni teltet eller ligge i fortelt. For meg ble det avgjørende da jeg valgte både sommertelt og vintertelt til bruk under normale forhold.

 

Jeg ønsker ikke å ha hunden i innertelt. Grunnen er at jeg får søvnen ødelagt av knuffing, snorking og hver gang han bytter plass/flytter seg. Våt hund i telt har jeg også prøvd, ikke noe særlig. En annen ting er at jeg ikke ønsker å lage min mat rett foran snuta på hunden. Det kan også bli vel trangt i små fortelt til hund, utstyr og matlaging. 

Fordelen for min del ved å ha hund i fortelt er at han da styrer tisse/bæsje turer selv siden han vet hvor han skal legge seg etter på. På sommeren kan ha velge om han vil legge seg tilbake i teltet eller ute. Han ligger lenket til f.eks. et tre/stein på utsiden. Han kan da også drikke når han vil. Jeg registrer at andre har hunden med seg inn i teltet. De må da blant annet ta grep i forhold til oppblåsbare underlag og skarpe klør/punktering, samt inn- og utslipp under alle forhold.

 

Derfor har jeg valgt telt med to fortelt/innganger.(Scarp2) Jeg bærer heller litt ekstra vekt mot mer plass og praktiske løsninger. (315usd=1845kok)

http://www.tarptent.com/scarp1.html

http://www.tarptent.com/scarp2.html

 

Det finner flere gode telt med to innganger/fortelt, blant annet noen amerikanske modeller der man setter opp innerteltet først. Kanskje litt upraktisk i Bergens område;-).

 

En annen ting er om valg av type teltduk kan bli aktuelt for deg. En tynn/superlight ytterduk vil trolig være mer sårbar for hundens klør. Velger du telt med kraftigere ytterduk er det litt tryggere, men vekta går opp. Jeg har ingen hoppende, tyggende utbryterkonge i min hund, derfor tok jeg sjansen på et telt med tynn ytterduk til sommerbruk.

 

Så hvis du kan si noe om hvor du ønsker hunden, så er det litt lettere å anbefale telt.

 

Når det er sagt kan kanskje en kombinasjon av disse to produktene være interessant?

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/Ringstind-2/p/1090609_1_Style

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Telt-og-Soveposer/Telt/Nordmarka-Tarp/p/1056060_1_Style

 

Da øker vekten, men da får man også et praktisk uteareal. Skal du under tregrensa, kan du droppe ekstra stenger/plugger til tarpen. Det lager du selv av naturens råvarer. Da har du en flott kombo på litt over 2kg.

 

Nikke

 

 

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Nikke.

 

Jeg ser gjerne at hunden sover inne i teltet. Ikke våkner jeg av at den flytter på seg, ei spiser den opp teltet. Stille og rolig når den er inne. Ser situasjonen du nevner med våt hund, samt matlaging, men det får jeg bare jobbe meg rundt.

 

Den kombinasjonen med Ringstind2 og Nordmarka Tarp, frister litt. Liker tanken på å sitte under der og drikke morgenkaffen, mens vestlandsregnet høljer på ;)

 

Du sier at du gjerne bærer litt ekstra vekt, for litt mer plass. Med tanke på at jeg ikke skal på lange turer, så er jeg ikke fremmed for det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

jeg har akkurtt kjøpt meg ett telt selv og er også nybegynner :) jeg kjøpte meg ett helsport nordmarka 2 telt til halve prisen ;) de selges på hal pris på xxl om tiden :) vanligvis koster de 1000 kr :)anbefales veldig det er ett utrolig fint telt med innertelt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.