Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr til 7 dagers gåtur på fjellet


Anbefalte innlegg

Hei

 

I begynnelsen av august skal jeg å min far gå en 7 dagers tur i salten/helgelands området.

Tenker å gå fra Lønnsdal til Glomfjord.

 

I denne sammeheng lurer jeg på hvilket utstyr jeg skal pakke? Å hvilken sekk jeg skal kjøpe.

 

Sekk - ?? Trenger råd å tips. Håper å kunne pakke alt jeg skal bære med meg inni sekken. pakkramme eller ergonomisk?

Vurderer Bergans Alpinist, Bergans Powerframe, Norønna Recon, Norønna Para Ranger.

 

Telt - Helsport Børgefjell 3 mann ca 4kg tror jeg. Har også et Helsport Ringstinn Light 2 manns telt, men er litt lite for 2 stykk på 185cm.

Sovepose - Lurer på om jeg skal bruke sovepose eller Jervenduk termo ekstrem?

Brenner - Omnifuel.

Fuel - 2 store bokser med gass? tror det er nok.

Liggeunderlag - skum underlag eller ajungilak pump mat.

Stekepanne, kaffekjele å en kasserolle.

Fiskeutstyr - Shimano Technium 300. Lite slukskrin.

 

Håper på mange gode tilbakemeldinger

 

Hilsen

 

Markus S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thermo Ekstrem i august? Er ikke den lagd for å holde deg varm vinterstid, og veier rundt 2 kg?
Du trenger ikke å stor sekk som de du nevner. Holder lenge med 80 liter. Sikkert noen som kommer til å si du trenger langt mindre også.
Del Børgefjell-teltet på to, så har dere 2 kg hver og nok komfort. Skum-underlag er bra nok, trekker ikke til seg vann. En gassboks hver burde holde. Unngå å henge stekepanner og kaseroller og sånt på utsida av sekken. Jeg ville kun hatt liggeunderlaget på utsida, enten på framsida eller på den ene sida og en sidelomme på den andre sida.

Sjekk ut Norrøna svalbard synkro pack 80L, den har et system så du kan feste sidelommer og utstyr etter behov. Bra med fester til stropper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt sovepose fremfor jervenduken. Sistnevnte puster nokså dårlig, så du vil risikere å måtte tørke den en del hver dag.

Det er heller ikke sikkert at du trenger stekepanne, gryte, og kaffekjele. Kan spare vekt på kutte hvertfall en av disse. 

 

God tur til et spennende område! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerframe og Recon pack er for spesielt interesserte. Da skal du regne med å måtte bære mye tunge bører. Antagelig vil du klare deg bedre med en lettere mer allbruksvennlig sekk. Vil ikke kvitte meg med min Recon men den er ikke førstevalget på alle turer. Bruk sovepose. Jeg er stor tilhenger av jervenduk men ikke som sovepose, det er den ikke egentlig designet for. At den evt kan erstatte en sovepose betyr ikke at det er et behagelig valg. Har prøvd Hunterversjonen en vårnatt i oslomarka for å teste men det var ingen slager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra tilbakemelding.

 

Skal sjekke hvilke soveposer jeg har, og hva dem veier.

Har også en Haglufs SEC 65 som jeg kjøpte i 2004, men synes denne blir for liten for turen. Må pakke så mye på utsiden av sekken.

Ellers så liker jeg å ha noen lommer på utsiden av sekken slik at alt jeg trenger løped av dagen er lett tilgjengelig, så kan være interessant med den Norrøna 80L men sidelommer.

Den sekken jeg skal kjøpe nå må være nok stor til vinterturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80L burde holde til vinterturer også, da kan du feste teltet på utsida av sekken så har du god plass inni. På Norrøna-sekken kan du feste 7-literslommer på sidene og 12-literslomme på fronten. Pakkramme trenger du for det meste til jakt, eller til veeeldig lange turer. Ellers hvis du vil bære med deg masse ræl du egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg ville nå bare ha sagt at du trenger ikke på veeeeldig lange turer før det er kjekt med recon spør du meg. For mitt vedkommende er den ganske fullstappet på en 14 dagerstur feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller så kan jeg kjøpe Svalbard 80L med 2 sidelommer 7L, å en frontlomme 12L. 80+14+12=106L.

Men da er jeg ikke så langt unna vekten på Recon/Para Ranger.
 

Er det mye forskjell i bæresystemet på Svalbard og Recon/Para Ranger? annet enn at Recon er pakkrammesekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomisk sekk vil være mer komfortabel å bære. Pakkramme er kjekt hvis du skal bære 30+ kg eller uhåndterlige greier - typ frakte jaktbytte til hytta.
Selve bæresystemet (stropper, belte og justering) er forholdsvis likt, men pakkrammesekker vil ikke sitte like godt mot ryggen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens fokus på vekt, er mange sekkar i utgangspunktet ikkje utstyrt med sidelommer, altså for at vekta skal sjå litt finare ut. Det er heilt greit å feste på sidelommer på dei fleste av desse sekkane. Dei er gjerne allereie utstyrt med fester til sidelommer, og produsentane sjølve leverer også dette, eller du kan velge sidelommer av andre merke. Men ver klar over at vektbesparinga fort går bort. Så det mest fornuftige når ein samanliknar vekt, er å ta hensyn til slike ting. På dei fleste sekkane med sidelommer kan desse plukkast av, dersom du ikkje ynskjer sidelommene (feks at du vil spare desse gramma)

 

Det viktigaste uansett når det gjeld sekk, er å finne ein som er stor nok, og som passar godt på ryggen til den som skal bæra sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomisk sekk vil være mer komfortabel å bære. Pakkramme er kjekt hvis du skal bære 30+ kg eller uhåndterlige greier - typ frakte jaktbytte til hytta.

Selve bæresystemet (stropper, belte og justering) er forholdsvis likt, men pakkrammesekker vil ikke sitte like godt mot ryggen din.

F.eks 45 kilos vinduer som skal opp til hytta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svalbard 100L. Kjøpte den usett siden nørrøna sitt bæresystem passer meg godt. Ble skeptisk når jeg så at hoftebeltet ikke var paddet. Etter å ha testet den ut hadde dette ikke noe å si for min del. Sekken passer meg godt, og jeg har funnet ut at 22-25kg er en akseptabel vekt. Litt uvant å ikke ha flaskelommer i nedkant på hver side til fiskestenger og andre ting med litt lengde, men jeg skal kjøpe sidelommer og mekke noe som kan løse dette.

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomisk sekk vil være mer komfortabel å bære. Pakkramme er kjekt hvis du skal bære 30+ kg eller uhåndterlige greier - typ frakte jaktbytte til hytta.

Selve bæresystemet (stropper, belte og justering) er forholdsvis likt, men pakkrammesekker vil ikke sitte like godt mot ryggen din.

 

Er ikke helt enig i at det må over 30kg til for at en pakkrammesekk skal være kjekt. Har både anatomisk sekk og reconpack. På bører over 20kg velger jeg stort sett reconpacken. Jeg syns den er bedre å bære da. Sekken veier litt i seg selv, men det får man igjen i bærekomfort.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men for meg er det langt bedre å bære 25kg i reconpack enn 25kg i de anatomiske sekkene jeg har/har prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg starter en 14 dagers tur med 25kg i en anatomisk sekk, vet jeg at vekta reduseres for hver dag. Jeg spiser meg sakte men sikkert ned i vekt, samtidig gjør hunden det samme med kløv. Dermed flytter jeg diverse utstyr tilsvarende i vekt som det hunden spiser over i hans kløv.

Pakkrammesekk til fisketur på opp til 3 uker er historie her i gården, de gode anatomiske sekkene på markedet er fantastiske.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd nokre sekkar opp gjennom åra. Forskjellen mellom tilsvarande anatomisk og pakkramme er, pr i dag, ikkje stor nok til å gjera noko nummer av, verken komfortmessig eller eigenvekt. Forskjellen mellom ulike modellar av anatomiske sekkar er langt større. Utvalget av mindre og lettare pakkrammesekkar er derimot ikkjeeksisterande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIlbake til TS sitt spørsmål. Hvilken sekk skal han kjøpe?

Jeg ville gått for en 80-liter eller der omkring. En pakkrammesekk er noe du kjøper hvis du vet at du får bruk for det senere, som jakt eller lange ekspedisjoner med mye i sekken. Hvis en 7 dagers her og der og ellers kortere er planen, da mener jeg pakkramme er overkill.

Noen her inne kan fortelle deg at de bruker 60-liter eller mindre på 7-dagers tur. En forutsetning for det er at du da ha sovepose, liggeunderlag, telt og kokesystem som er tilpasset minst mulig vekt og plass. Jeg har , f.eks. fortsatt den gamel soveposen som tar hele plassen (og litt til) i bunn av sekken. Tenkt litt på komprimert størrelse på underlag og sekk når du skal kjøpe dette.

Er du oppmerksom på pakkevolum på sovepose, telt og underlag så tregner du ikke en lastebil på ryggen for å ta med deg en bærepose i utstyr.

Det aller aller viktigste er at du ikke kjøper sekk uten å ha prøvd den i butikken med vekt (20 kg +) i. Gå i trapper. Få butikkpersonellet til å stille den riktig inn for deg. Kan de ikke det, få tak i en med mere kunnskap eller gå i en annen butikk. En vond sekk ødelegger turen nesten like mye som blodige gnagsår. Det blir et evig irritasjonsmoment. Sekken skal du (forhåpentligvis) ha i mange år. En sekk er ikke noe som tilpasser seg deg slik en sko kan gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger.

Må komme meg til en butikk som har bra peiling på sekk da.

Jeg bor nede i Porsgrunn. Er det noen bra butikker i dette området som har god peiling på sekk? Fleste butikkene er jo klesbutikker som også selger sportsutstyr.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Vet du inte hur stor säck du behöver så tänker du helt rätt i att åka till en butik. Väl där så kan du be dem plocka fram motsvarande din utrustning och trycka ned i säcken. Får det plats i säcken så är storleken rätt! Då har du även rätt vikt i säcken och kan prova om du tycker att den är bekväm. Det tar väl egentligen några timmar men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.