Gå til innhold
  • Bli medlem

Gigantprosjektet - En oppdatering!


Anbefalte innlegg

Hallo, Fjellforum!

Kanskje husker noen tråden som ble kalt "Gigantprosjekt - 15 åringer på langtur".

Vi har nå kommet et godt stykke videre i planlegginga, og husker jo at noen ba oss gi en oppdatering.

Vi har laget en blogg. osstopaatur.blogg.no er stedet der vi vil rapportere. Vi skal bruke bloggen til å logge og la de som vil lese det, men i bunn og grunn gjør vi det fordi det er enklere å få publisitet når man har en blogg.

SJEKK GJERNE BLOGGEN OG KOMMENTER!

 

Jeg har nå fått kjøpt Bergans Helium 55 liters sekk. Den er relativt liten, men vi håper at den holder. Igår var vi på villmarksbutikken og snakket om turen, forskjellig utstyr og sponsing. Forhåpentligvis får vi en god pris.

Vi trener nesten alltid 5 ganger i uka. Vi har vært på tur i toten og fikk et inntrykk av hvordan det er å orientere seg frem uten kart. Det gikk forsovet veldig greit.

 

Oppdateres jevnlig så lenge noen faktisk gidder å lese!

 

Mvh,

Oss To På Tur, Vemund og Håkon.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Link til blogg virker ikke.. ?

 

Fikset.

 

Om dere bloggere ønsker å ha automatisk posting på forumet så gi beskjed :) Mulig å ha postene enten i det eksterne posteforumet eller under turrapporter. Om dere ønsker sistnevnte kan folk kommentere på innleggene her på forumet - og det blir lagret for ettertiden. Jeg ordner dette uten at dere trenger gjøre noe.

 

Likte spesielt godt

Vil vi sulte ihjel? Vil vi bli kannibaler? Vil vi velge døden fremfor å fortsette?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om dere bloggere ønsker å ha automatisk posting på forumet så gi beskjed :) Mulig å ha postene enten i det eksterne posteforumet eller under turrapporter. Om dere ønsker sistnevnte kan folk kommentere på innleggene her på forumet - og det blir lagret for ettertiden. Jeg ordner dette uten at dere trenger gjøre noe.

Takk så mye for at du er villig til å ta deg tid til å hjelpe! Desverre skjønte jeg ingenting av det du sa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Vi er bare 15 år, så dette er ganske så stort for oss.

Er det en gåtur du har i planene også?

 

Ser den, har aldri gått lengre enn 150km på en tur selv, så dere knuser meg på lengden! Blir både masse gåing, fjelltur, toppturer, bygging, fisking, jakt og det meste håper jeg på, skal vel rekke ganske mye på 3-4 måneder i Alaska/Canada! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, har aldri gått lengre enn 150km på en tur selv, så dere knuser meg på lengden! Blir både masse gåing, fjelltur, toppturer, bygging, fisking, jakt og det meste håper jeg på, skal vel rekke ganske mye på 3-4 måneder i Alaska/Canada! :)

Nice. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig bra og tøft gjort av dere  :-P

 

Å gå over 2 mil i snitt hver dag i en måned høres ambisiøst ut syns jeg.
Å gjøre dette over så mange dager på rad er ganske tøft og det blir ikke rom for en hviledag innimellom.

 

Men for alt jeg vet er dere knallspreke  :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]

Takk så mye for at du er villig til å ta deg tid til å hjelpe! Desverre skjønte jeg ingenting av det du sa...

Det Kjell Iver viser til er muligheten for - automatisk - å få blogginnlegg inn som post på Fjellforum.

Det kan skje på to måter. Blogginnlegget kan vises (delvis) under turrapport - eksternt, eller innlegget kan vises som en ordinær post.

I det første tilfellet kan vi andre ikke kommentere eller svare, mens i det andre tilfellet opptrer innlegget helt som en ordinær post.

Det siste har jeg nå gjort med "Johnsens turlog". Når jeg skriver et innlegg i min blogg, så kommer det automatisk fram som en ordinær post i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og tøft gjort av dere  :-P

 

Å gå over 2 mil i snitt hver dag i en måned høres ambisiøst ut syns jeg.

Å gjøre dette over så mange dager på rad er ganske tøft og det blir ikke rom for en hviledag innimellom.

 

Men for alt jeg vet er dere knallspreke  :-P

Vi har konkludert med at to mil i snitt faktisk ikke er så mye. Vi behøver kun å gå 7-8 timer i snitt for å klare det, og vi har også lagt inn en hviledag i hver av de fire ukene vi skal gå.

Dette regnestykket er ikke helt ferdig. Vi holder på med å legge inn hver dagsetappe nå. Når det arbeidet er ferdig får vi en god oversikt over nøyaktig hvor mange timer det trengs å gå hver dag.

 

Nå skal gamme.no, UT.no, Østlandssendingen, AMTA og lokalavisa i Levanger skrive om oss.

Vi er offisielt kjendiser.

Takk for svar og kom gjerne med flere råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har konkludert med at to mil i snitt faktisk ikke er så mye. Vi behøver kun å gå 7-8 timer i snitt for å klare det, og vi har også lagt inn en hviledag i hver av de fire ukene vi skal gå.

Dette regnestykket er ikke helt ferdig. Vi holder på med å legge inn hver dagsetappe nå. Når det arbeidet er ferdig får vi en god oversikt over nøyaktig hvor mange timer det trengs å gå hver dag.

 

Nå skal gamme.no, UT.no, Østlandssendingen, AMTA og lokalavisa i Levanger skrive om oss.

Vi er offisielt kjendiser.

Takk for svar og kom gjerne med flere råd og tips!

 

Nei 2 mil om dagen er jo egentlig ikke så langt for folk som er godt vant til å gå og spesielt ikke hvis dette foregår i relativt lett terreng.

Har gått ganske mye i områdene rundt Sylan(mest på vinteren) og i området mellom Meråker og Hårskallen og begge er fine områder.

 

Det som hadde vært perfekt avslutning på turen deres hadde vært å fått lånt dere en kano i Meråker og padlet over Feren og ned elva Forra.

Da hadde dere padlet nesten fram til Hårskallen.

 

Enormt fin padletur i flott natur, men det er kanskje et poeng for dere å bruke føttene hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei 2 mil om dagen er jo egentlig ikke så langt for folk som er godt vant til å gå og spesielt ikke hvis dette foregår i relativt lett terreng.

Har gått ganske mye i områdene rundt Sylan(mest på vinteren) og i området mellom Meråker og Hårskallen og begge er fine områder.

 

Det som hadde vært perfekt avslutning på turen deres hadde vært å fått lånt dere en kano i Meråker og padlet over Feren og ned elva Forra.

Da hadde dere padlet nesten fram til Hårskallen.

 

Enormt fin padletur i flott natur, men det er kanskje et poeng for dere å bruke føttene hele veien?

Litt vanskelig å gjøre om ruta nå, ettersom vi både har planlagt den nøye og dessuten snakket om den til forskjellige aviser. Skal allikevel innrømme at det frister. Hadde vært utrolig fint med et avbrekk, og det er flere som har fortalt om hvor fint det er der oppe! Vi skal dessuten antakeligvis gå over Hårskallen. Har vært der oppe flere ganger før, så det blir litt ekstra spesielt. Uansett blir det vakkert!

Minst halvparten av reisen går vi på en eller annen vei. Vi prøver dog å unngå asfalt.

Vi er klar over at det å gå i ulendt terreng tar LANGT mer tid enn det å gå på vei.

Når det gjelder Forra må vi enten krysse elva med en bro eller gå hele veien rundt. Vi har ikke rukket å finne ut om det er noen broer over Forra enda. Har du noe svar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]Det Kjell Iver viser til er muligheten for - automatisk - å få blogginnlegg inn som post på Fjellforum.

Det kan skje på to måter. Blogginnlegget kan vises (delvis) under turrapport - eksternt, eller innlegget kan vises som en ordinær post.

I det første tilfellet kan vi andre ikke kommentere eller svare, mens i det andre tilfellet opptrer innlegget helt som en ordinær post.

Det siste har jeg nå gjort med "Johnsens turlog". Når jeg skriver et innlegg i min blogg, så kommer det automatisk fram som en ordinær post i forumet.

Hvis du kan gjøre dette og la innleggene legges inn som ordinære poster hadde det vært utrolig bra. Slitsomt å skrive det samme to ganger uansett.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mil er i utgangspunktet ikke så mye nei. Med lett sekk og i lett terreng (les flatt) går det helt greit. Men med sekk som veier over 20 kg og i ulendt terreng med mye opp og ned, kratt og busk og dårlige stier kan det være skikkelig tungt.

Som sagt er vi fult klare over at man går mye tregere i ulendt terreng. Vi snakker om ca. 2,4 mil i gjennomsnitt.

Sekkene satser vi på at veier ca. 12-13 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder Forra må vi enten krysse elva med en bro eller gå hele veien rundt. Vi har ikke rukket å finne ut om det er noen broer over Forra enda. Har du noe svar på dette?

 

Det er ikke noen bru over Forra som jeg vet om hvis det ikke har kommet noen de siste årene, men lenger ned er elva lettere å krysse enn den er i innløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla, folkens!

Nytt blogginnlegg:

http://osstopaatur.blogg.no/

Så fort dere starter turen skal jeg sette det slik at innleggene deres automatisk kommer inn på Turrapport forumet. Ønsker ikke å ha turforberedelsene inn på Turrapportforumet - derfor jeg ikke har satt det opp enda.

 

Kan sikkert plotte innleggene på Turkartet også etter hvert. Lykke til med planleggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort dere starter turen skal jeg sette det slik at innleggene deres automatisk kommer inn på Turrapport forumet. Ønsker ikke å ha turforberedelsene inn på Turrapportforumet - derfor jeg ikke har satt det opp enda.

 

Kan sikkert plotte innleggene på Turkartet også etter hvert. Lykke til med planleggingen :)

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.