Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøper dere fiskekort (inatur)?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har en kjenning som er grunneier på en fjellgård med store utmarksarealer. Slekta har bodd på gården i generasjoner og levd av det eiendommen hadde å gi. Herunder fisket. Naturalhusholdningen har stort sett opphørt i Norge. Og de som bor slik ønsker selvsagt å ha samme levestandard som andre. Løsningen blir naturlig nok at man tar betalt for at andre fisker og jakter der. Tror de fleste av oss ville gjort det samme. Og dette er situasjonen for mange av de som skjelles ut som grådige grunneiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en kjenning som er grunneier på en fjellgård med store utmarksarealer. Slekta har bodd på gården i generasjoner og levd av det eiendommen hadde å gi. Herunder fisket. Naturalhusholdningen har stort sett opphørt i Norge. Og de som bor slik ønsker selvsagt å ha samme levestandard som andre. Løsningen blir naturlig nok at man tar betalt for at andre fisker og jakter der. Tror de fleste av oss ville gjort det samme. Og dette er situasjonen for mange av de som skjelles ut som grådige grunneiere.

 

Ja vi ville nok alle gjort det samme. Hadde jeg bare hatt en fjellgård med store utmarksareal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot å støtte kultivering og betaler fiskekort i områder der jeg vet at det kultiveres, men å betale fiskekort langt inne på heia der det ikke kultiveres og kun er tusenbrødre-vann gjør jeg ikke

 

Dette sjekkes opp i forkant av turen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at prisen på årskort fra Statskog har vært diskutert noen ganger her, uten jeg har fått lest alt (lang tråd!), så jeg håper ikke emnet er "utdebattert", sorry om så!

Jeg er ingen storfisker, mer en "tilfeldig turistfisker" som har med stanga i sekken når jeg vet at jeg skal passere et vann eller tre og jeg vet at jeg ellers har god tid. De senere år har jeg derfor bare kjøpt ukekort eller dagskort og har da ikke tenkt så særlig over prisen, den er hva den er. Men når jeg nå kjøpte årskort til kr 665,- + servicegebyr kr 20 + kr 3 for sms kvittering + kortgebyr kr 20 (det står så), som i 2013 kostet kr 315 + kr 20 i kortgebyr, så tenker jeg "what the frakk! " - hva har skjedd, inflasjon har vel ikke vært så høy? Dertil var det vel i 2013 slik at kortet gjaldt i 12 mnd fra man kjøpte det, mens nå gjelder kun i inneværende kalenderår. Jeg tenker at for en storfisker er jo dette sikkert rimelig, men for en som bare slenger ut snøret i ny og ne, og ikke så ofte klarer å dra i land noe heller (he he),  er dette...vel litt dyrt?

Men kanskje ligger den en "fangstgaranti" i bunnen her. Ala XXL, om jeg ikke er fornøyd med fangsten innen 100 dager, så får jeg bytta inn fiskekortet i noe annet? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg gidder kjøpe kort mer. Det er så dyrt. I tillegg kom det en bonde og spurte om jeg hadde fiskekort på parkeringen ved Æan. Er det lov i det hele tatt? Da hadde jeg jo fiskekort, men det er ganske spesielt. Slike ting må man være forberedt på, tydeligvis. Er man ikke sur og bitter må man komme seg ut og møte flere folk.....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at å kjøpe fiskekort i et lite område der det ikke drives aktiv kultivering av noe slag kan virke meningsløst, og særlig hvis fiskevannene kun inneholder "tusenbrødre". Grunneierne her burde skjemmes!

I større områder, og der det drives kultivering, oppsyn og rydding av søppel(!) m.m. ja der er det lettere å forstå at det trenges noen kroner inn.

Statsskog og flere statsallmenninger har naturoppsyn/fiske-/jaktoppsyn i sine områder som er aktivt med i forvaltningen av området, samt driver både info og opprydning og stell.

Jeg reagerer ikke på årsprisene til Statsskog eller statsallmenningene eks. Femundsmarka og Hardangervidda. Derimot reagerer jeg på 600kr for EN uke, i et privat fiskekortområde, der det ikke plukkes søppel! Kanskje heller ikke aktiv kultivering lenger? Fiskeoppsyn er det der, men gjør denne noen god jobb? Like dyrt er det å parkere bilen i dette området. Da snakker vi dyr fisketur!

DSC05557.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

I større områder, og der det drives kultivering, oppsyn og rydding av søppel(!) m.m. ja der er det lettere å forstå at det trenges noen kroner inn.

Statsskog og flere statsallmenninger har naturoppsyn/fiske-/jaktoppsyn i sine områder som er aktivt med i forvaltningen av området, samt driver både info og opprydning og stell.

DSC05557.jpg

Takk, når du forklarer det slik så kjenner jeg at frustrasjonsnivået synker et par hakk. Samtidig forstår jeg godt frustrasjonen din over de som bare "hanker inn penger" uten å yte noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Men kanskje ligger den en "fangstgaranti" i bunnen her. Ala XXL, om jeg ikke er fornøyd med fangsten innen 100 dager, så får jeg bytta inn fiskekortet i noe annet? :-)

Jau - det kunne vært noe..

Prisen kryper vel oppover som det meste annet i samfunnet. Ser jeg var ekstra grådig i 2014... :P

image.png

I år må jeg nok skuffe hele familien.

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig helt sykt. Fisker mye på Hardangervidden, og der man ikke er i nasjonalparken, så er det fort 80kr/døgnet eller 500 kr/året for én person i et relativt begrenset geografisk område. Om man skulle ønske å være litt mobil og fiske forskjellige plasser, så blir det fort veldig, veldig dyrt. Tilgjengelig på nett er det ofte heller ikke, så man må planlegge hvor mange dager man skal fiske i et område før man eventuelt kjøper kort... I tillegg er det noen plasser noen helt avsindige dato-begrensninger... At det er forbudt å fiske etter 15. september er helt greit, men hvorfor skal det ikke være lov å fiske før f.eks. 30. juni, spesielt i vann som er overbefolket?! 

Dette med fiskekort har vi virkelig ikke klart å løse på en grei måte i Norge. Unntaket er i nasjonalparkene der man kan kjøpe kort på nett, og der området man får for 500 kr / sesongen er relativt stort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hjemdistrikt så er det ikke alltid lett å finne ut om man behøver fiskekort eller ikke der man ønsker å fiske. Større grunneierlag burde selvsagt bruke inatur.no eller lignende. Da slipper de unna mye arbeid for de få kronene de likevel får inn. I dag så er jo VIPPS inn. Det har de etterhvert skjønt på deler av Karmøy i Rogaland. Der kan man vippse kroner til fiskekort.

Det enkle er ofte det beste synes jeg. I et vann jeg frekventerer av og til, så har grunneieren satt opp en postkasse langs veien. 20.- for voksne, barn fisker gratis. Da er det jo såre enkelt å betale, synlig er det også. Jeg slipper å kjøre innom gård etter gård for å høre om jeg kan få fiske.

DSC01713.jpg

Noen har også skjønt tegninga og opplyser om at her kan det fiskes fritt og BÅT kan lånes GRATIS! Ingenting er bedre.

DSC08053.jpg

Jeg kjenner grunneiere til fiskevann som ØNSKER at noen skal fiske hos dem, helt gratis. Ja, for det er jo endel av kultiveringen av vannet deres, til alles beste. Tenk hvis flere så det slik!?

Jeg har noen sesongkort å kjøpe for denne sommeren. Trolig må jeg ha Statsskog sitt, Engerdal fjellstyre sitt (Femundsmarkakortet rekker ikke), Hardangervidda øst OG vest. Kronene renner ut, men hva skulle jeg brukt pengene på ellers, - damer? 

;)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

 

Det enkle er ofte det beste synes jeg. I et vann jeg frekventerer av og til, så har grunneieren satt opp en postkasse langs veien. 20.- for voksne, barn fisker gratis. Da er det jo såre enkelt å betale, synlig er det også. Jeg slipper å kjøre innom gård etter gård for å høre om jeg kan få fiske.

DSC01713.jpg ;)

Er det av typen konvolutt med fiskekort som rives av? 
Har et skrekkeksempel fra heimfjella i sør. Der koster det 10 kroner for dagskort. Noe som muligens ga 1-2 kroner i overskudd per kort etter at konvolutten var betalt. Gir vel 20-30 kroner å fordele på hvert av grunneierlagets medlemmer på slutten av året (om ikke hele overskuddet går med i drivstoff for å tømme kassa). Eller sagt med andre ord: "Det viktigste er at det ikke er gratis."

Ikke lett dette med fiskekort. I nord holder det heldigvis med kort fra Statskog for det aller meste, og kort fra FEFO om turen går over til Finnmark. Prisen for et årskort er ikke så ugrei for oss som er litt for ofte på tur med fiskestanga, en for den som ikke er like fote på tur begynner kilosprisen på fisken ganske drøy. Får bare håpe enkelte kommunepolitikere får viljen sin med å innføre fjelloven og opprette fjellstyrer.Da blir det fort sørnorske tilstander og hauger med kort i nord også.

Litt verre i sør der det gjerne blir nok kort til å legge kabal på en ukestur. Har heldigvis blitt litt bedre med årene etter at enkelte fjellstyrer har begynt å samarbeide. Som Fellesfiskekortet for Dovrefjell, fremfor 3-4 kort som måtte til tidligere for en tur over Dovrefjell. Eller Femundsmarkakortet der det for ikke så mange år siden måtte to kort til for den som ville krysse Røa. 

Men å få Fjellstyrer og private til å samarbeide (Hardangervidda fellesfiskekort?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Er det av typen konvolutt med fiskekort som rives av? 
Har et skrekkeksempel fra heimfjella i sør. Der koster det 10 kroner for dagskort. Noe som muligens ga 1-2 kroner i overskudd per kort etter at konvolutten var betalt. Gir vel 20-30 kroner å fordele på hvert av grunneierlagets medlemmer på slutten av året (om ikke hele overskuddet går med i drivstoff for å tømme kassa). Eller sagt med andre ord: "Det viktigste er at det ikke er gratis."

Ikke lett dette med fiskekort. I nord holder det heldigvis med kort fra Statskog for det aller meste, og kort fra FEFO om turen går over til Finnmark. Prisen for et årskort er ikke så ugrei for oss som er litt for ofte på tur med fiskestanga, en for den som ikke er like fote på tur begynner kilosprisen på fisken ganske drøy. Får bare håpe enkelte kommunepolitikere får viljen sin med å innføre fjelloven og opprette fjellstyrer.Da blir det fort sørnorske tilstander og hauger med kort i nord også.

Litt verre i sør der det gjerne blir nok kort til å legge kabal på en ukestur. Har heldigvis blitt litt bedre med årene etter at enkelte fjellstyrer har begynt å samarbeide. Som Fellesfiskekortet for Dovrefjell, fremfor 3-4 kort som måtte til tidligere for en tur over Dovrefjell. Eller Femundsmarkakortet der det for ikke så mange år siden måtte to kort til for den som ville krysse Røa. 

Men å få Fjellstyrer og private til å samarbeide (Hardangervidda fellesfiskekort?)...

Nei, det er en metallbit, rund i form, preget med 20 kroner. Ingen konvolutt. Det ville jo vært idiotisk. Slike folk kjenner jeg ikke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Nei, det er en metallbit, rund i form, preget med 20 kroner. Ingen konvolutt. Det ville jo vært idiotisk. Slike folk kjenner jeg ikke til...

Så det er bare å putte en 20 kroning i kassa og ha god samvittighet?

Er samme system med konvolutter du putter penger i og en lapp du tar med hjemme på Nordvestlandet. Samme system som det tidligere var på mange bomveier rundt om. Slike konvolutter koster jo en formue, så i praksis er det snakk om at det skal være fiskekort for å fiske, uansett om de gir penger inn eller ikke. Idiotisk er rette ordet ja.

Et annet grunneierlag lar JFF foreningen drive kultivering/utfisking i noen vann, og selger selv fiskekort. Der tror jeg prisene har hoppet opp til 40-50 kroner for et dagskort. Skulle gjerne betalt de kronene til JFF som takk for kultiveringsarbeidet og støtte til foreningen i stedet for å gi de til grunneierne. 

20160710-IMG_4729.jpg

Muligens ikke rart jeg fisker fra meg i nord, og driver sporadisk "tjuvfiske/kultivering" i sør :P

 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere av innleggene her. Jeg kjøper fiskekort der jeg erfaringsvis vet at vannene blir kultivert, og hvor vannene er i noenlunde grad balansert med tanke på størrelsen på fisk. Det gjelder for eksempel i Bymarka i Trondheim. Andre steder i fjellheimen som jeg aldri har erfart at noe blir gjort, så kjøper jeg ikke fiskekort. Rett og slett fordi at jeg er med på kultiveringen av vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å kjøpe fiskekort der jeg synes det er lettvint og prisen er overkommelig. Har tidligere kjøpt Statskog sitt Norgeskort, og der får man jo et ganske stort område for en grei sum (selv om noen her synes også den er høy).

Jeg er imidlertid ofte innom Forollhogna nasjonalpark, som jo er "hjemtraktene mine", og der er prisene oppi skyene. Parken, som med sine 1062 kvm er betydelig mindre enn Børgefjell på1447 kvm, ligger allikevel over 6 kommuner: henholdsvis Rennebu, Midtre-Gauldal, Holtålen, Tynset, Tolga og Os. Her er det ikke snakk om noe felleskort over hele nasjonalparken. Hvis du vil pakke sekken for en tur på over en uke i dette fine området, og vil fiske hvor som helst, så havner alle fiskekortene på totalt 2700 kr (600, 550, 550, 500, 500). Det betaler ikke jeg for å få lov til å fiske på fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, foroll skrev:

Jeg har pleid å kjøpe fiskekort der jeg synes det er lettvint og prisen er overkommelig. Har tidligere kjøpt Statskog sitt Norgeskort, og der får man jo et ganske stort område for en grei sum (selv om noen her synes også den er høy).

 Jeg er imidlertid ofte innom Forollhogna nasjonalpark, som jo er "hjemtraktene mine", og der er prisene oppi skyene. Parken, som med sine 1062 kvm er betydelig mindre enn Børgefjell på1447 kvm, ligger allikevel over 6 kommuner: henholdsvis Rennebu, Midtre-Gauldal, Holtålen, Tynset, Tolga og Os. Her er det ikke snakk om noe felleskort over hele nasjonalparken. Hvis du vil pakke sekken for en tur på over en uke i dette fine området, og vil fiske hvor som helst, så havner alle fiskekortene på totalt 2700 kr (600, 550, 550, 500, 500). Det betaler ikke jeg for å få lov til å fiske på fjellet. 

Akkurat slik det var tidligere i Dovrefjell. En stabel med kort. Er vel slik de ser for seg i enkelte kommunestyrer i Nordland og Troms også. Eget fjellstyre som selger fiskekort til samme pris som Statskog sitt Norgeskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, foroll skrev:

Jeg har pleid å kjøpe fiskekort der jeg synes det er lettvint og prisen er overkommelig. Har tidligere kjøpt Statskog sitt Norgeskort, og der får man jo et ganske stort område for en grei sum (selv om noen her synes også den er høy).

Jeg er imidlertid ofte innom Forollhogna nasjonalpark, som jo er "hjemtraktene mine", og der er prisene oppi skyene. Parken, som med sine 1062 kvm er betydelig mindre enn Børgefjell på1447 kvm, ligger allikevel over 6 kommuner: henholdsvis Rennebu, Midtre-Gauldal, Holtålen, Tynset, Tolga og Os. Her er det ikke snakk om noe felleskort over hele nasjonalparken. Hvis du vil pakke sekken for en tur på over en uke i dette fine området, og vil fiske hvor som helst, så havner alle fiskekortene på totalt 2700 kr (600, 550, 550, 500, 500). Det betaler ikke jeg for å få lov til å fiske på fjellet. 

Dette er jo helt LATTERLIGE priser! Jeg ville tipset media om dette (lokalmedia, riksmedia. Kjenner du noen i lokalmedia/riksmedia som kan ta saken?). Alene så kommer man ikke fram med kritikk av et slikt regime....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bjarne H.S. said:

Dette er jo helt LATTERLIGE priser! Jeg ville tipset media om dette (lokalmedia, riksmedia. Kjenner du noen i lokalmedia/riksmedia som kan ta saken?). Alene så kommer man ikke fram med kritikk av et slikt regime....

Det er virkelig det, og derfor betaler jeg ikke.  Om vi legger alt som dreier seg om eventuell kultivering og søppelplukking og den slags til side, hvilken motivasjon skulle jeg ha for å betale fiskekort når det mest sannsynlig er billigere å bare betale en eventuell bot for tjuvfiske en sjelden gang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mårfjell betalte jeg bare for to dager fiske. Jeg fisket kanskje 3-4 dager, men fikk jo ikke så mye. Jeg er heller ikke en "sånn" som fisker hele tiden. Da blir det for dyrt å betale disse prisene. Det blir litt å lage sine egne regler, men jeg synes det var en rimelig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg går i områder med mye småfisk, de sliter med for lite fiske.

Jeg går gjerne uten en plan på hvor jeg skal, og når jeg skal der, og ofte blir det lite fisking. Jeg forventer ikke så mye fangst større enn en sardin, og om jeg får det slipper jeg ut den store fisken som jobber døgnet rundt som kultivator. Stor fisk kan jeg kjøpe hver dag i butikken, og skal det bli noe artig fiske igjen til min neste lar jeg den store fisken gå, vel vitende om at nestemann spiser den «store» fisken og slipper de små uti igjen.

(Jeg får alltid dårlig samvittighet når jeg tar livet av en liten småfisk, og legger den på berget som ett fristende måltid for ørnen som holder overblikk i området. Men ville fisken fått ett bra liv i ett vann med for lite næringstilgang?)

Men poenget er: jeg kjøper meg god samvittighet med å kjøpe ett par dagskort i de forskjellige områdene. Så får alle disse grunneierne litt ihvertfall, selv om det er 99% sardiner i vannene.

Skikkelige områder, med fornuftige priser, skal få det de ber om 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne H.S. skrev:

Dette er jo helt LATTERLIGE priser! Jeg ville tipset media om dette (lokalmedia, riksmedia. Kjenner du noen i lokalmedia/riksmedia som kan ta saken?). Alene så kommer man ikke fram med kritikk av et slikt regime....

Det kan jo også være en form for vern. Hvem gidder gå i et område med slike fiskekortpriser? Det kan være selve hensikten med prisene. At de skal ha det for seg selv eller leie ut til andre. Det er vel også en grunneiers rettighet.

Vi har f.eks. et digert område ved oss, der grunneier tar ekstreme summer for små buer med eksklusiv fiskerett. Han annonserer med det, har fullbooket til enhver tid og gjestene er fornøyde. Godt fiske i godt kultiverte vann. Jeg liker det ikke selv, og syns spesielt det er dårlig gjort mot de som bor lokalt, som heller ikke får tilgang til fiske på disse stedene. Men det er ikke hjemlet i allemannsretten at vi skal kunne fiske der, og det må vi vel bare innfinne oss i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ja, det burder vert regulert i en lov dette, slik at alle brukere av naturen i alle safunnsklasser skal har råd og mulighet til å fiske i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det kan jo også være en form for vern. Hvem gidder gå i et område med slike fiskekortpriser? Det kan være selve hensikten med prisene. At de skal ha det for seg selv eller leie ut til andre. Det er vel også en grunneiers rettighet.

Vi har f.eks. et digert område ved oss, der grunneier tar ekstreme summer for små buer med eksklusiv fiskerett. Han annonserer med det, har fullbooket til enhver tid og gjestene er fornøyde. Godt fiske i godt kultiverte vann. Jeg liker det ikke selv, og syns spesielt det er dårlig gjort mot de som bor lokalt, som heller ikke får tilgang til fiske på disse stedene. Men det er ikke hjemlet i allemannsretten at vi skal kunne fiske der, og det må vi vel bare innfinne oss i.

Joda, de har vel rett til det. Men de ville jo aldri kunnet ha blitt boende der uten alle skattebefalerne som har stått for distriktssubsidier og landbruksstøtte. Derfor kan vi godt få fiske litt til en rimelig penge.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.