Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøper dere fiskekort (inatur)?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Når vi drar f. eks. til Finnmark for en ukes fisketur, kjøper vi fiskekort, selv for meg som fisker relativt lite. Hvorfor finnes det ikke minikort for de som kaster ut en stange i ny og ne? Tidligere har vi også mange ganger kjøpt kortet for nord-norge, da dette fortsatt var statsgrunn.

Ved hytta kjøper vi også alltid fiskekort og der vet vi at engene går til de lokale bøndene som er grunneiere. Ellers gjør de ikke så mye forde pengene. I sommer har vi også vært en dag her og der i et større området enn dit vårt fiskekort rekker og fisket litt i ny og ne og gjort dette uten lokalt kort. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemme (Oslomarka) har jeg alltid årskort - OFA gjør en fantastisk jobb med kultivering og fortjener hver krone kortet koster.

 

Andre steder forsøker jeg som regel å sette meg inn i regler og kjøpe kort hvis jeg finner ut hvordan... Det er ikke alltid skiltet eller merket, og da gir jeg blanke.

 

Kjøpte nettopp ukeskort for Finnmarkseiendommen nå, med litt blandede følelser. Føler det er litt rart at bosatte i Finnmark slipper dette, men jeg må - men det får gå... Usikker på hvor mye kultivering som foregår på fjellet på Sørøya også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Tviler på at jeg kjøper fiskekort neste gang jeg skal på tur. Særlig ikke etter sommerens opplevelse med en grunneier som spør om fiskekort allerede på parkeringen ved Hardangervidda. Jeg vet ikke om de driver noen kultivering eller noe, men tror vel at de tar så mye fisk de kan med garn og ellers gir blanke.

 

Stangfiske så langt fra folk og vei burde være langt rimeligere, særlig med tanke på alle pengene grunneieren (bønder) får fra staten. Ingen kan egentlig eie et fjell eller en elv i min verden.

 

Helt enig her. Vatn som ikke blir kultivert på noen spesiell måte burde være gratis å fiske i. Det burde være like gratis å fiske ørret på fjellet som å fiske torsk i sjøen. Jeg ser ikke forskjellen mellom å utnytte ressursene i ferskvann i forhold til i sjøen...? Folk har utnyttet disse ressursene siden tidenes morgen, den fisken en mann har klart å lure til å bite på kroken har tilhørt fiskeren i uminnelige tider. Så, plutselig en dag ble de særs merkelige reglene omkring fiskerett / fiskekort funnet opp. Det er ikke så veldig lenge siden noen ikke hadde hørt om fiskekort. På statsgrunn i Nord-Norge var det fritt fram å dra til fjells for å fiske ørret og røye uten at noen hadde hørt om noe fiskekort. Fiskekort i disse områdene er en oppfinnelse som er relativt ny... Da mine besteforeldre (som er i 80 års alderen) var unge trengte de ikke noe fiskekort for å høste av innlandsfiskeressursene på statsgrunn i Troms og Nordland. 

 

Laksefiske legger jeg meg ikke borti. Her er ressursene knappe i forhold til etterspørselen - i motsetning til de tusenvis av fjellvatn som aldri blir fisket i (men der man likevel trenger kort...)

 

 

Hjemme (Oslomarka) har jeg alltid årskort - OFA gjør en fantastisk jobb med kultivering og fortjener hver krone kortet koster.

 

Andre steder forsøker jeg som regel å sette meg inn i regler og kjøpe kort hvis jeg finner ut hvordan... Det er ikke alltid skiltet eller merket, og da gir jeg blanke.

 

Kjøpte nettopp ukeskort for Finnmarkseiendommen nå, med litt blandede følelser. Føler det er litt rart at bosatte i Finnmark slipper dette, men jeg må - men det får gå... Usikker på hvor mye kultivering som foregår på fjellet på Sørøya også...

 

Når det likevel er sånn at man skal ha fiskekort skulle det egentlig bare mangle at Finnmark fylkes egne innbyggere har rett til å høste av innlandsfiskeressursene gratis. Likeså burde det være gratis å fiske ørret i Troms for innbyggere i Troms og så videre i Nordland, Trøndelag osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipset noen familiemedlemmer om et meget godt fiskevann her forleden. De troppet opp etter mine annvisnnger, men oppdaget at vannet ikke stod på fiskekortet de hadde kjøpt. De hadde kjøpt statskogkortet, men det er tre andre grunneierlag i området her med egne kort. Dette vannet ligger på et av de. Så hva gjorde de? Eller hva burde de gjøre? Fiske alikevel, eller ikke fiske?

 

Lovlydige som de er lot de være å fiske, og gikk seg heller en tur å kikket etter multer i området. Jeg mener de begikk en stor synd som ikke fisket alikevel med god samvittighet, og hisset meg selvfølgelig opp i kjent stil. Når mennesket opplever å bli begrenset på denne måten langt inn i skauen i Norge, da er det noe alvorlig galt et sted spør du meg. Det er rett og slett tragisk, og et godt bilde på hvordan systemet slik det er i dag hemmer naturopplevelsene.

 

Jeg fisker mye, og de beste områdene i Norge er ikke forvaltet i det hele tatt. Slik er det og slik vil det alltid bli. Der det ikke er folk er det best. Der det er mye folk kan man kultivere å styre på alt man bare orker, men det skal ikke mange uvitende sjeler til for å ødelegge det atter en gang. Meningsløst spør du meg. Mye fiskeforvaltning i innlandet i dag er bare tull. Det fiskes alt for lite mange steder, og fiskekortene burde fjernes mange plasser for å få folk ut i skauen. Sett heller maksmål på fisk som takes ut, og opplys godt om det. Folk/mataukere trenger å opplyses om generell fiskeforvaltning. De trenger ikke å bli belastet med avgifter.

 

Jeg synest også det er litt irriterende å måtte ha en tusenlapp i mynt liggende i bilen for å betale på alle fjellvegene jeg kjører, men det er jo lett å forstå at det koster å bygge veg. At jeg må innom verkstedet med bilen nå og da for å ta unna skadene den får på disse vegene er jo en annen sak. Nå når alle kjører suv'er synest jeg å merke at ikke all utbedring av vegene jeg betaler på er like godt vedlikeholdt også. Det er dog en annen sak. Men hvorfor skal jeg først betale bomvegagift, og så fiskekortavgift til same grunneigerlaget? Nei, jeg synest det er forringende for naturopplevelsen. Å få fri fra mas og kjas, regler og byråkrati er noe av det som lokker med villmarken. Det skal være enkelt. Det enkle bekymringsløse livet. Da blir det et lite paradoks at det første en møter er avgifter, som igjen utløser tanker om valg og vurderinger av typen som man helst vil komme seg vekk ifra. Vi må da klare å gjøre det litt enklere for de som vil ut å "rulle seg i lyngen".  

 

Jeg skulle ønske det var en lisens for hele landet. La oss si 250 - 400,- for et sesongkort. Fisk hvor du vil, etter gjeldene bestemmelser. Kanskje med unntak for de grunneierene som driver aktiv produskjon og næring av f.eks rakfisk. Ellers ville jeg opphevet grunneierens rett og hevd til vannene. For mitt vedkommende hadde det vært topp. For andre igjen som gjør seg tolv kast i løpet av et år, blir det litt i overkant. Og sikkert politisk umulig. Men akk så bra det hadde vært for meg! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel samme grunneiere som er i styre eller har makt-posisjoner i kommunene? Og som nedtapper vann og legger elv i rør? For å tilfredstille oslo politkere? Familien har leilighet ved Ustaoset, og kan love deg, det er ikke noe igjen av Ustavannet halvparten av året.
 
Ustevatn er regulert av Oslo kommune (ECO). Eg kan love deg at det ikkje er nokon grunneigarar i øvre Hallingdal som også har site i kommunestyre i Oslo i det aktuelle tidsrommet.
 
 
Sjølvsagt er det stygt, men det er ikkje grunneigaren si skuld.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper fiskeikort på Hardangervidda, iallefall østvidda , er alt ett avtalt spill mellom selger og kjøper. Selger tilbyr en illusjon om at du har betalt for muligheten for å fange fisk. Og kjøper tilbyr samme illusjon om at han skal rette deg etter begrensningene som ligger i fiskekortet. For når man leser disse begrensningene ser man at det man har kjøpt er rett til å fiske i, er rennende vann, fram til høsten kommer. Da har man ikke lov å fiske der heller, for da kan man nemlig få fin fisk når den går opp for å gyte. Så alt er lagt til rette for at man ikke skal ha lett for å få fisk. Mens den som kjøper kortet ser på det som alibiet for å ha fiskestang med seg innover, og han driter i begrensningen og fisker der han vil. Og satser på at det er det 11.budet som gjelder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her. Vatn som ikke blir kultivert på noen spesiell måte burde være gratis å fiske i. Det burde være like gratis å fiske ørret på fjellet som å fiske torsk i sjøen. Jeg ser ikke forskjellen mellom å utnytte ressursene i ferskvann i forhold til i sjøen...? Folk har utnyttet disse ressursene siden tidenes morgen, den fisken en mann har klart å lure til å bite på kroken har tilhørt fiskeren i uminnelige tider. Så, plutselig en dag ble de særs merkelige reglene omkring fiskerett / fiskekort funnet opp. Det er ikke så veldig lenge siden noen ikke hadde hørt om fiskekort.

Det fins flere kilder som forteller om om fiskeretter i fjellvann som går helt tilbake til tidlig middelalder.. (og før det hadde man ikke skriftlige nedtegnelser, så disse rettene går trolig lenger tilbake) Om man leser lokalhistorie fra ulike fjellområder, vil man se at det har vært veritable slag i fjellet flere steder, mellom bygdelag fra hver sin dal som har kranglet om fiskeretter på fjellet mellom dem.

 

Når det gjelder statsallmenninger så er jeg allikevel enig i at det burde være gratis, evt en liten avgift som gir mulighet til å fiske i alle statsallmenningene. Men så lenge reglene er som de er, bør man jo betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Norge er sør for fylkesgrensa mellom Nord-Trøndelag og Nordland. Statsallmenning er dei areala som er underlagt Fjellova, og bruksrettane derofr vert administrert av lokale fjellstyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper vanligvis fiskekort... som 18-åring traff jeg faktisk på oppsynet midt innpå Børgefjell den ene gangen jeg ikke hadde ordna kort. (fordi alle stedene som solgte kort var stengt, og inatur eksisterte ikke dengang). Mener det endte med 1000kr i bot og fiskekortet kosta vel 300kr så det var ikke så ille. 

 

Syns det er greit å kjøpe fiskekort, særlig der hvor det drives aktivt for å forbedre tilgjengelighet, informasjon om fiske, kultivering osv. 

Men, jeg syns samtidig det enkelte steder begynner å koster for mye for fiskekortene! Det er da grenser for hva som er rimelig å kreve. 

Så lenge et dagskort koster under 100kr kan jeg godt betale for de få dagene i året jeg fisker... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Plukker frem denne gamle tråden igjen.

Tidligere varte et Norgeskort i ett år fra kjøpsdato.

 

Slik det er nå er årskortene gyldig fra 1 januar til 31 desember. Jeg tror dette er nytt av året og ingen stor fordel om man kommer til høsten før man trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyaktuelt nå også med de foreslåtte ideene om å selge ststatskog. Pr i dag tåler jeg greit å betale noen kroner ekstra til statskassa. Privat grunn styrer jeg gjerne unna da områdene oftest er små uansett. Å slenge penger et eller annet A/S er ikke interessant. Da blir det tjuvfiske som faen som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier vel som oftest å kjøpe fiskekort.
Da jeg er naiv og lever i troa om at pengene jeg betaler inn går til kultivering og regulering av de områdene jeg skal fiske.

Dessverre er nok sannheten langt der ifra.
Men samtidig kan jeg også med god samvittighet stå der med stanga uten å ha en uggen følelse.

Dog når fiskekortene begynner å klatre over 500,- kroner i uken for en pers. så begynner jeg å lure på om jeg heller kan leve med dårlig samvittighet.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper helst fiskekort av private grunneiere, av flere grunner.

Hytter, båter og til dels fordi jeg kjenner mange av dem.

 

Inatur / Statskog har jeg bare kjøpt jaktkort av for lenge siden.

Ser nå at prisene er helt annen.

Synes nevnte priser på fiskekort var vel høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er jo greit for oss som driver med kultivering og fiskestell, at noen ikke synes det er verdt å betale det lille et fiskekort koster, for å nyte godene andre betaler for. Det koster faktisk en del å holde igang settefiskanlegg rundt omkring, som igjen gjør at sportsfiske kan oppretholdes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det altså bare å skaffe seg falskt leg om man skal fiske gratis :mrgreen:

 

 

Husker enda godt da lensmannen og en av grunneieren drev å sprang etter meg og noen kamerater da vi som 11 - 13 åringer drev å fisket i den lokale elva med spleiset Veistikker, snøre og ei klyse mark på kroken....

Det blir feil, barn under 16 kan fiske gratis ifølge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange grunneiere for ufortjent mye pepper. Må si jeg har stor forståelse for bønder som prøver å tjene litt på ressursene som hører til eiendommen. Det er sannelig ikke veldig lukrativt å drive med slikt mange steder i utkantnorge. Ressursene som hører inn under eiendommen og som har vært en del av levebrødet til slekta i generasjoner blir utnyttet annerledes nå enn for 100 år siden. Mange steder er salg av jakt og fiske en forutsetning for å få til et levebrød på noenlunde anstendig nivå i forhold til folk flest. Og for de som forventer at alle inntektene fra fiskekortsalget pløyes tilbake i kultivering; Man kan vel ikke forvente at en grunneier jobber dugnad gjennom å bruke alle inntekter fra salg av fiskekort til forvalte fisket?

Men i mange tilfeller tror jeg grunneiere til potensielt gode fiskevann også kunne tjent på å forvalte vanna bedre. Bedre kvalitet på fisket = flere solgte kort til høyere pris samt bedre mulighet for hytteutleie etc. En god løsning kan også være å leie ut til JFF som har som mål å gå økonomisk i balanse. Da kan man forvente at overskudd pløyes tilbake i kultivering.

Og mange steder kunne ting vært mye bedre organisert. Skjønner godt at det blir frustrerende når det som fra naturens side er et fiskeområde er delt inn i ett lappeteppe av kort. Har opplevd ei relativt lita elv hvor det var ulike kort på hver side av elva og det i tillegg varierte hvilket kort som gjaldt på hvilken side! Uff! Jeg tror de ville fått mer igjen for ressursene med bedre organisering og informasjon. Det som har skjedd i Trollheimen de siste åra burde skjedd mange andre steder også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, evige fiskekort! Er det ikke et paradoks at her i Sørnorge/Sørlandet har vi sur nedbør som kommer av forurensning fra kullkraft m.f nede på kontinentet som kanskje er en av di største miljøkatastrofer her i Norge. Fisketomme innlandsvann, stor tilbakegang i laks og sjøørret... Og så til slutt er det fiskeren som må betale regningen. Er nesten som at det blir regulert ny europaveg gjennom tomten din, så må du betale den. Jo jeg betaler fiske kort, men med en litt sur bismak. Dog ærevere dem som kultiverte, bra jobba! Men begynner å bli litt lei av og prøve og finne grunneiere av vann osv for å forhøre meg om lov om å fiske... Kunne ikke dette enten bli som i sjøen, ellers måtte grunneier eller den som eier fiskeretten meldes opp i et nasjonalt register som også kan håndtere all administrasjon/betaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det blir feil, barn under 16 kan fiske gratis ifølge loven.

 

Men det har ikkje vore slik i så veldig mange år. Den regelen kom i god tid etter eg hadde passert 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis feil. Det kan dreie seg om en elv med laks /sjøaure. Der gjelder andre regler. Grunneier kan vel også kreve fiskekort av personer under 16 år, men det skal være gratis.

Det gikk laks opp der ja, og iflg både den ene grunneieren og lensmann så skulle også de under 16 løse fiskekort. Dog med noe rabatterte priser iforhold til fiskekort for de over 16.

Mye flott fisk som blir tatt i elva til tider, selv om jeg ikke har vært heldig nok til få noen på kroken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke tatt i en fiskestang/snøre siden jeg var 12 år gammel (ca. 26 år siden), og strengt tatt er ikke fiske noe jeg liker spesielt, men nå har jeg lyst til å årøve og få opp et par fisk ved et vann i Jotunheimen når jeg skal ut på mc tur ganske snart slik at jeg kanskje får litt pålegg på brødskiva. Jeg ser at et dagskort koster 85,- noe jeg fint kan betale. Litt synd hvis jeg ikke får fisk da... Hva har man da betalt for? Det er gratis og telte samt brenen med primus etc. noe som faktisk setter et lite merke etter seg i naturen, men å vete en fiskekrok må man betale 85,- for??

 

Jeg mener man heller burde betalt for antall fisk man fisket, ved at man registrerte dette i etterkant. Dette krever jo også at man registrerer seg som fisker i den perioden man skal fiske. Slik at evt. kontrollører kan kreve at du har registrert deg, samt sjekke om du har fått noen fisk og notere seg dette, slik at bot kan krves hvis ikke betaling for fisken kommer inn innen fristen.

 

Jeg skal altså betale for retten til å sitte med en våt krok i vannet? Jeg er som sagt ikke i mot selve betalingen, men jeg er i mot og betale for fisk jeg ikke får.

 

Enten det, eller så betaler man på forskudd, men krever tilbake pengene etterpå hvis man ikke fikk noe fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å bevise at man har eller ikke har fått fisk. Det er fullstendig uhåndterbart byråkratisk. Men jeg er forsåvidt enig med deg. Det er ikke gøy å betale like mye som en "Monsen" som drar opp 4 fisk på rappen, når man selv ikke klarer å få fisk.

 

Jeg betaler ikke for fiskekort av den grunn selv. Når jeg blir så flink til å fiske at jeg faktisk klarer å få noe, så kommer jeg sikkert til å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.