Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundevogn/Trekkevne


Nikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Inspirert av en tråd i sykkel forumet ble jeg oppmerksom på alle de ulike konfigurasjonene man kan ta i bruk med vogn. Sykkel og varevogn er en interessant kombinasjon som absolutt kan utvide turspekteret mitt. Jeg har funnet et nytt område der første delen av turen kan tilbakelegges med sykkel. Ruteprofilene er standard med fine grusveier i skogsterreng der de helt store motbakkene er fraværende. Dog er det noen slakke, men lange motbakker å bryne seg på.

 

Jeg trenger ikke å trekke, det kan min assistent hunden gjøre. Jeg lurer på om noen har erfaring med hvor mye en hund kan trekke med vogn i nevnte terreng? Bør jeg ta spesielle hensyn til potene på grusveier? Hunden min er en slank (hurra) Labrador Retriever på ca. 30kg/3år. Han trekker normalt ca. 8-10kg i pulken vinterstid i fint terreng, opp mot 1mil daglig.

 

Disse turene kommer i tillegg til alle de andre, og dermed så investerer jeg heller ikke i en dyr vogn i første omgang. Har noen her på FF tips om en rimelig og grei trekkvogn for hund? Gjerne så lett som mulig. Eventuelt noen med Reodor Felgen gener (brukernavn; Koppen) som har bygd om festet fra sykkeldrag til hund, eller har en ide om hvordan dette kan gjøres? For eksempel med utgangspunkt i disse vognene:

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Sykler-og-vogner/Vogn/Sykkelhenger-27177/

http://www.sprty.no/products/sykkelvogn-merida-al20-foldbar-henger-max-35kg120l

 

Nikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

 

vist hunden din trekker så kan du jo la den trekke i sykkelen og ha hengeren festet til sykkelen på vanlig måte.

 

skal du ha sykkelhenger/vogn direkte på hunden må du ha en løsning som lar deg bremse vogna i nedoverbakker ellers ødelegger du hunden.

 

ett drag er ikke vanskelig å lage å heller ikke dyrt, du kan bruke 16mm alu rør+bgb kroker, litt nylon bånd, poppnagler og skruer så er du i mål.

 du må ha en sele til hunden, samme som til pulkdrag

 

 

ikke så lett å forklare hvordan jeg mener du skal lage det her, men send meg en melding så kan vi ta det på telefon vist du syns det er ok

 

når det kommer til trekk evne så kommer det jo litt an på hundens form og mentalitet jeg har 2 huskyer, en på ca 22kg og en på 31kg de drar mine 95kg + 20 kg gammel sykkel de fleste steder.

 vill uansett tippe hunden drar mer enn du gidder å bære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, med disse planene kan du jo komme inn under det man kaller hundekjører , det er ikke å spøke med.

hundekjøring er en alvorlig lidelse/tilstand som er like vanedannende og dyr som heroin (sies det) og er nesten umulig å helbrede, smittsomt er det også. pass på pass på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gumitotten sier bør du ha en bremsemekanisme til bratte eller lange utforkjøringer. Jo tyngere vogna er, jo mer vekt vil pushe hunden i utforkjøringene. Dette kan dog løses på en veldig enkel måte. Det trenger i grunn ikke å være verre enn at du har noen meter tau festet bak på vognen som du fester til sykkelen (senter av styre f.eks). Da kan du la hunden gå foran med vogna på slep med tau videre til sykkelen som du bremser med. Det krever at du er komfortabel med å feste et tau i styre på sykkelen. Så lenge du kjører i lav fart (noe du uansett må pga hunden), skal det gå greit for de aller fleste.

 

Å trekke en vogn/tralle tror jeg ikke blir noe problem for hunden. Lager du en god festeordning og bruker skikkelig sele, bør ikke det være tyngere enn pulk så sant du holder deg på grusvei/hardt og jevnt underlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er sikkert flere som gjerne ser en skisse til hundedrag fra Gumitotten!

Jeg skal bruke til pulk og pønsker på hundevogn - og en kone til hunden. Så det griper om sig! Så blir det valper, og det blir et helt dusin - som konen med eggene. Dette er farlig!

Hilsen

elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-8614-0-08790900-1370033744_thumb.jppost-8614-0-63416500-1370033790_thumb.jphei,  da får vi se om dette gir noe mening

 

bilde 1 ett standard fjellpulken enspann drag

 

bilde 2 her er hva jeg ville lagd

 

bøy ett 16mm alu rør så det har samme form som på bile nr2

lag 6mm hull der hvor det er grønne kryss inni røde sirkler, lag tilsvarende hull under vogna og fest med passe lange m6 skruer og ving muttere

 

de røde båndene på bildet erstatter man med tynt tau som er festet i akslingen på vogna og fremover langs draget som på bildet

pass på at de blir like lange å att de får passe lengde til de små svarte båndene fremme ytterst på draget

 

der hvor du ser de svarte båndene popper man på ett stykke patentbånd eller lignende

 

 

nå kom det plutselig ett vær som jeg ikke gidder stå ute i, så målene kommer vell i morgen

 

hadde man brukt en to akslet vogn med akslene tett sammen(boggi) så kunne man jo satt pulkdraget rett på vogna med fester fra fjellpulken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant prosjekt, spessielt hvis folk har mer enn en hund. Men jeg tror ikke du TS, skal forvente seg alt for mye, av en hund. Å trekke en lett pulk på snø, med fast underlag, er noe langt annet, enn å trekke ei vogn på grusveg. Du får en indikasjon på hva hunden kan trekke, hvis du kobler hunden til sykklen og lar den trekke deg, i det området du nevner. Det er jo først og fremst motbakkene som blir utfordring, ikke på flatmark. Jeg ville testet dette først, før du bruker tid og penger på prosjektet.

 

Men slike lette vogner det her er snakk om, så burde den kunne trekke på noe utstyr, i tillegg til vekten av vognen. Tror likevel, at det tyngste må du ta på sykklen. Skaffer du deg en "komtesele", holder hunden selv igjen i nedoverbakker, bare det ikke blir for bratt og vogenen for tung. Da må du nok hjelpe til, med et tau bak for å holde igjen.

 

Du nevner poter. Forventer at du trener hunden regelmessig på grus. Kanskje en kombinasjon av trening med kun sykkel og trening med vogn, før slike langturer. Da er både kropp og poter trent, så da vil det nok ikke være noe problem for potene heller. En trent hund vil også trekke noe mer og uten skader. Det finnes selvfølgelig potesokker, i div. typer stoff. Og de kan være greie å ha med, i tilfelle skade i en pote. Men jeg anbefaler ikke, å reise ut på lengere turer med utrent hund. Ikke kjøp av de myke sokkene, beregnet på snø. De holder ikke lenge på grus.

 

Selv sykler jeg med mine hunder regelmessig på grusveger, gjennom hele sommeren. Også noe på høsten, hvis jeg ikke er på regelmessig jakt. Da er det lite problem med nedslitte tredeputer, selv etter daglig jakt og med lange jaktdager, på bl.a. steingrunn. Kun områder med mye skrape steiner, kan by på problemer og men da er jeg mer obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

 

Uten "Reodor felgen" blikk forstår jeg ikke helt løsningen din GT. Må nesten se en hund plassert i hele oppsettet med vogn osv. Kanskje noen nærbilder av fester/ordninger osv. Jeg har hvert fall et slikt drag liggende.

 

@Tiur3: Takk for nyttig informasjon. Hunden er meget trekkvillig, og må holdes tilbake siden han har en tendens til å ikke gi seg. Det er likevel en forskjell på hvilke situasjoner han trekker og ikke. Han trekker ikke noe særlig på sykkel. Når det gjelder pulk derimot, går det som sagt nesten over stokk og stein, og ofte må jeg holde han tilbake. Dette er nok et resultat av at han ikke er trent opp til å trekke sykkel, derfor kan jeg heller ikke teste dette på sykkel. Nå er det likevel forskjell på vekta mellom meg+sykkel=90kg, og de 20kg jeg håper han skal klare å trekke i lett terreng.

 

Tenkte jeg skulle bli flinkere til å ta med de små barna jeg er onkel til på tur. Da trenger jeg litt ekstra utstyr utover det som får plass i egen ryggsekk og kløvet. En vogn ville helt klart bli en praktisk løsning på de turene.

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Tiur3: Takk for nyttig informasjon. Hunden er meget trekkvillig, og må holdes tilbake siden han har en tendens til å ikke gi seg. Det er likevel en forskjell på hvilke situasjoner han trekker og ikke. Han trekker ikke noe særlig på sykkel. Når det gjelder pulk derimot, går det som sagt nesten over stokk og stein, og ofte må jeg holde han tilbake. Dette er nok et resultat av at han ikke er trent opp til å trekke sykkel, derfor kan jeg heller ikke teste dette på sykkel. Nå er det likevel forskjell på vekta mellom meg+sykkel=90kg, og de 20kg jeg håper han skal klare å trekke i lett terreng.

 

 

Hvordan har du koblet hundet til sykkelen? Det er stor forskjell på om du benytter en Springer, på siden av sykklen. Og ei elastisk snor, festet til styret og lar hunden løpe forran! Med Springer må du kanskje trene noe mer, for å gjøre hunden trygg. Har du en hund som liker å trekke, burde dett gå greit, med litt tilvending.

 

Ser du skriver om din vekt, men du vil likevel få et inntrykk, i første omgang på flatmark. Husk ei vogn på ca 30 kg + 20 kg last i oppoverbakker, er heller ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur: Jeg har koblet han til senteret av styret. Jeg bruker ikke en slik sak som gjør at han må løpe ved siden av sykkelen. Tror jeg må fortsette å prøve, for som du sier skal det vel gå ann å overføre trekkviljen fra pulk til sykkel. Jeg har merket meg at han ikke trekker godt i varmt vær med sykkel, svart som han er. Kan det ligge noe i at han "vet" at han må trekke pulk, altså at den bare er der. Mens på sykkel kan han tillate seg noen "hvileskjær?" Han oppleves som to forskjellige hunder i de settingene.

 

De vognene jeg vurderer nå ligger på henholdsvis 10 og 12kg i egenvekt. Hvis jeg da tenker at lasten totalt skal være på max 20kg, gir dette en last på ca. 10kg. Det utgjør egentlig et bra bidrag der man får med seg litt ekstra på de turene der dette er aktuelt.

 

Nikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur: Jeg har koblet han til senteret av styret. Jeg bruker ikke en slik sak som gjør at han må løpe ved siden av sykkelen. Tror jeg må fortsette å prøve, for som du sier skal det vel gå ann å overføre trekkviljen fra pulk til sykkel. Jeg har merket meg at han ikke trekker godt i varmt vær med sykkel, svart som han er. Kan det ligge noe i at han "vet" at han må trekke pulk, altså at den bare er der. Mens på sykkel kan han tillate seg noen "hvileskjær?" Han oppleves som to forskjellige hunder i de settingene.

 

De vognene jeg vurderer nå ligger på henholdsvis 10 og 12kg i egenvekt. Hvis jeg da tenker at lasten totalt skal være på max 20kg, gir dette en last på ca. 10kg. Det utgjør egentlig et bra bidrag der man får med seg litt ekstra på de turene der dette er aktuelt.

 

Nikke.

Det er noe her, som du nevner og som kan være årsaken til forskjell i trekkvilje. For det første så vet du, at han trekker veldig bra forran pulken. Men, det er på vinteren! Du kan ikke forvente at han er like trekkvillig, i varmen, spessielt ikke i solsteiken. Så kanskje svaret ligger her. :) Jeg sykler gennerelt på kveldene, når det ikke er så varmt. Og er nøye med vanning i forkant. På lengere sykleturer, må du også huske på vanning underveis. Følg med på tegn til dehydrering og uttørking. Spessielt ved temp. over 20 - 22 grader.

 

For dine påtenkte turer, kan du jo forflytte deg tidlig og før det er blitt varmt i været. Og så eventuellt trene på kveldene. Husk all trekking - må være lystbetont, bare positive forsterkere. Aldri noe negativt, selv om hunden i begynnelsen ikke trekker som ønskelig. Eller om den har en dårlig dag. Da slutter den å trekke.

 

Hvis du skaffer vogn i den vektklassen, tror jeg dette skal gå bra. Men, ikke i varmen! Jeg ville nå likevel fokusert på å få frem glede, ved å trekke på sykkel først. Vær litt tollmodig og skryt når det går bra. Men bare i begynnelsen, til du ser lysten er der. Ellers kan du "presse" hunden og det bør du være varsom med. De fleste hunder like å løpe, å trekke og bli brukt. 

 

Det vil også være en fordel, om hunden er dressert. At den kan stoppe på signal og at den på kommando kan høyre og venstre. Vil være lettere under sykkel trening, men spessielt hvis hunden skal trekke vogn. Og i kritiske situasjoner (bl.a. møte med andre folk/dyr), blir det lettere å unngå negative situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser et problem, med de vognene du har link til. Og det er at de har kun to hjul og vektbalansen ligger i draget, som festes til sykklen. Så selv om du kjøper et ferdig drag (eller ikke) og får laget en overgang (med ledd sideveis), blir det et problem å balangsere vekten på hengeren. Balangseringen vil da komme på draget, som er festet i hundens sele.  Det er nok løsbart, men en vogn med et, eller to hjul til og laget på en slik måte, at det er lett å svinge vil nok være en fordel. Men det viktigste, vil nok være å balangsere vognen på hjul og ikke på dragene til hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noe der ja:-)

 

Skal ha dette med tid på døgnet/temp frisk i minnet framover.

 

Han kan stopp/stå. Høyre/venstre. Hold høyre/hold venstre. Rolig=sette ned tempo. Fram=jobbe framover. Bak=gå bak meg.

 

Takk så langt.

 

Nikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser et problem, med de vognene du har link til. Og det er at de har kun to hjul og vektbalansen ligger i draget, som festes til sykklen. Så selv om du kjøper et ferdig drag (eller ikke) og får laget en overgang (med ledd sideveis), blir det et problem å balangsere vekten på hengeren. Balangseringen vil da komme på draget, som er festet i hundens sele.  Det er nok løsbart, men en vogn med et, eller to hjul til og laget på en slik måte, at det er lett å svinge vil nok være en fordel. Men det viktigste, vil nok være å balangsere vognen på hjul og ikke på dragene til hunden. 

 2 akslinger er klart best, da sliper du også å lage et eget drag men kan bruke ett standard drag til pulk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nordic cab har noe som i følge reklamen virker veldig fleksibelt, om ikke annet kan det ginoen ideer.

Se: http://www.nordiccab.no/menu/nettbutikk/hundevogner

DISCLAIMER: Jeg har overhodet inen erfaringer med verken produkt eller firma

Noen som har prøvd en slik kombivogn med hjul eller ski med f.eks. setter? Kan denne med disse hjulene fungere også i sommerfjellet utenfor stiene tro(da istedet for kløv 5-6kg)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du hatt han foran sykkelen på asfalt før? Vi kom inn på en asfaltvei på et uhell og jeg fikk det ikke med meg pga solbriller og brått stoppet hundens trekkvilje på sykkel totalt! Asfalt er vondt og ekkelt og løpe på tydeligvis! Selv på grus trekker han ikke på sykkel lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd en slik kombivogn med hjul eller ski med f.eks. setter? Kan denne med disse hjulene fungere også i sommerfjellet utenfor stiene tro(da istedet for kløv 5-6kg)...

Glem det. De er for veg, eller gode stier. Da er kløv bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt han foran sykkelen på asfalt før? Vi kom inn på en asfaltvei på et uhell og jeg fikk det ikke med meg pga solbriller og brått stoppet hundens trekkvilje på sykkel totalt! Asfalt er vondt og ekkelt og løpe på tydeligvis! Selv på grus trekker han ikke på sykkel lengre!

Du  må  ikke la hunden løpe på asfalt, det ødelegger potene! Og varm asfalt, er det værste. Hold deg til grusveger. Kan hende hunden hadde lange klør også og at det var derfor den reagerte negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke la hunden løpe på asfalt, det ødelegger potene! Og varm asfalt, er det værste. Hold deg til grusveger. Kan hende hunden hadde lange klør også og at det var derfor den reagerte negativt.

Og det var derfor jeg skrev det til TS, vi syklet vel 5 meter på veien før hunden dabbet av og jeg oppdaget at det var på asfalt, men etter det stoppet han å trekke på sykkelen.

Vi verken sykler, jogger eller løper på asfalt ellers. Ikke går vi på asfalt på sommeren heller med mindre vi må! Den hadde ikke lange klør, men reagerte mest trolig på underlaget pga lite støtdemping i asfalten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var derfor jeg skrev det til TS, vi syklet vel 5 meter på veien før hunden dabbet av og jeg oppdaget at det var på asfalt, men etter det stoppet han å trekke på sykkelen.

Vi verken sykler, jogger eller løper på asfalt ellers. Ikke går vi på asfalt på sommeren heller med mindre vi må! Den hadde ikke lange klør, men reagerte mest trolig på underlaget pga lite støtdemping i asfalten :-)

Gennerelt skal en være litt forsiktig med asfalt, derfor min advarsel. :) Spessielt når hundene galopperer, men også lengere strekk i trav. Her jeg bor nå, har det blitt asfalt 2 - 300 meter, før vi kommer inn på grus (via gangveg) og videre ut på en gammel grusveg i bygda. Av praktiske grunner, trener jeg hunder en del her hjemme. Bruker også mye skogsbilveger, men da blir det først en kjøretur med bil.

 

Men jeg har hatt flere hunder, som jeg har trent i dette området og de løper som gale på asfalten. Jeg har problemer med å følge hunden (på sykkel og høygir, kun 18 gir), uten at den trekker. De synes tydeligvis det er morsomt, å løpe for fullt. Nå har jeg bare en gammel SV, men alt tyder på at den løper i 50 km/t på asfalt. Og de KV jeg har hatt tidligere, løp ennå raskere. Og det samsvarer med målinger jeg har gjordt med bil og hund/hunder løs bak bilen, på skogsbilveger.

 

Men denne diskusjonen, er jo en avsporing. Ville likevel kommentere, da jeg fant dette litt undelig med "bråstoppen" på asfalt. :) 

 

Så ingen av de siste jakthundene jeg har hatt (siste 20 år), har vegret seg for asfalt. Men, de i nedoverbakker. Nå er hunder forskjellige, med jeg stusset da du skrev om at lysten til å løpe dabbet, når de kom på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.